F
L Liljeros skrev:
En model Y kostar ju 570.000kr? Dvs billigare. Har själv en och man kan väl så här efter 4 månader konstatera att det är både den i särklass bästa bil jag haft på en hel del punkter, på andra punkter är den i särklass sämst.

Bra saker:
-Bilen är otroligt rymlig, farsan som är 190 sitter luftigt bakom mig i bilen. Bagaget sväljer det mesta och lite till.
-Värmen, bilen blir varm på 6-7min från -15 grader.
-Jag upplever den som trevlig att köra, helt ok styrning kanske något stötig. Instegsvarianterna från dom andra märkena ligger runt 200hk men det är lite för klent för en tung bil. Model Y är helt enkelt en lagom rolig bil, behöver man köra om på en 90 väg är det aldrig några fundering på om man hinner eller inte.
-Går fruktansvärt snålt för sin storlek,1,3-1,4kWh per mil sommartid vid faktisk körning är en helt otrolig siffra. Vinter och motorväg i -10grader ligger jag runt 2,0kWh/mil vilket inte det heller är illa.
-Laddnätverket, bara plugga in och relativt billigt.

Mindre bra saker
-Bilen är designad för Kalifornien, glastak och karmlösa fönster på dörrarna är sådär.
-Det är styva fjädrar och sportstolar som gäller...

Överlag är jag nöjd, det är en trevlig bil med helt ok byggkvalitet, inget jag reagerar på att det skulle kännas billigt eller rackigt. Det är klart det inte är en BMW men det fungerar för att flytta mig från A till B
Nu har jag inte kört den tvåhjulsdrivna utan bara 4-wd longrange men det lär ju vara likvärdigt.

Bilen har en kass röv. Det är en bil med runt 500hk och den skall enligt alla vara styv och stötig. Då är det både lite konstigt och absolut inte ok att få retursläng/returrörelse från baken vid ett aktivt filbyte på motorväg. Det indikerar riktigt tråkiga egenskaper i andra situationer.
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Vw id7 verkar vara det nya svarta. Köp sedan nu eller vänta på kombin. Ja ni hörde rätt, kombi, alltså ingen korkad suv. Fördelar med id7 är extremt rymligt och effektiv (ny marknadsledare) med lång räckvidd och lågt luftmotstånd. Har man företag är förmånsvärdet mycket bättre än Tesla. Inte suuperdyr att köpa heller. Som en Tesla Y typ.
Jag var hos ve i fredags . Ett minus är att id7 inte finns som 4-hjulsdrift. Fet var så jag tolkade säljaren .annars håller jag med om att det är en fin bil.. men lite dyr tycker jag :)
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag var hos ve i fredags . Ett minus är att id7 inte finns som 4-hjulsdrift. Fet var så jag tolkade säljaren .annars håller jag med om att det är en fin bil.. men lite dyr tycker jag :)
Den kommer med 4wd ser man om man googlar. Men då blir det säkert ett hopp upp i pris. Dock klarar sig de flesta stadsbor utan, även vid fjällresor några gånger per år
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
F
R Rejäl skrev:
Absolut inte, kolla med verkstäderna och besiktningens rapportering av fel..
Få om någon kan jämföra sig med Toyotas drftsäkerhet och det låga antalet fel över tid..
Man kan inte ”kolla med verkstäderna” av uppenbara skäl….

Man kan däremot googla på diverse statistiskt underlag och Toyota är etta på nöjda kunder. Det säger mycket om helheten, och om hur Toyota hanterar en kund och ett fel på bilen. Inte så mycket om det är mer eller mindre fel på en Toyota.

Enligt JD Powers kvalitetsmätningar så landar Toyota på 13:e plats, Kia på 5:e och Hyundai på 8:e. Man skall vara lite försiktig med att dra slutsatser från sånt trams och man skall även vara försiktig med att dra kvalitetsslutsatser baserade på fossilbilar om man tänker köpa en elbil.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
R
F fsn skrev:
Man kan inte ”kolla med verkstäderna” av uppenbara skäl….

Man kan däremot googla på diverse statistiskt underlag och Toyota är etta på nöjda kunder. Det säger mycket om helheten, och om hur Toyota hanterar en kund och ett fel på bilen. Inte så mycket om det är mer eller mindre fel på en Toyota.

Enligt JD Powers kvalitetsmätningar så landar Toyota på 13:e plats, Kia på 5:e och Hyundai på 8:e. Man skall vara lite försiktig med att dra slutsatser från sånt trams och man skall även vara försiktig med att dra kvalitetsslutsatser baserade på fossilbilar om man tänker köpa en elbil.
Du får göra dina egna bedömningar har en kompis som jobbar som mekaniker hos Kia och det är mycket fel..

Trams är är att dom koreanska skulle vara lika bra som japsarna…
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du får göra dina egna bedömningar har en kompis som jobbar som mekaniker hos Kia och det är mycket fel..
😂

Hade det inte varit konstigt om varenda bil som rullade in på verkstaden var felfri?
 
  • Gilla
  • Haha
joakimbrodd och 7 till
  • Laddar…
R
Nyfniken Nyfniken skrev:
😂

Hade det inte varit konstigt om varenda bil som rullade in på verkstaden var felfri?
Ja felfria bilar och märken lär vara svårt att uppnå.. men det är stor skillnad märken emellan på vilka som satsar på nöjda kunder och vilka som bara vill sälja bilar som håller garantitiden ut..
 
F
R Rejäl skrev:
Du får göra dina egna bedömningar har en kompis som jobbar som mekaniker hos Kia och det är mycket fel..

Trams är är att dom koreanska skulle vara lika bra som japsarna…
Jag har både Toyota och Kia.

Du förstår inte problemet med att du baserar ditt antagande på ”din kompis på Kia”?

Jag hade ett tag 3 kompisar på olika positioner på Saab, jag hade kompisar på Opel, har kompisar på mängder av positioner på Volvo, kompis på Porsche. Alla mekaniker pratar bara om alla fel på de egna bilarna.

Skillnaden mellan ett statistiskt underlag och ”din kompis på Kia” behöver kanske inte ens diskuteras?
 
  • Gilla
  • Haha
kurlakarl och 8 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Den kommer med 4wd ser man om man googlar. Men då blir det säkert ett hopp upp i pris. Dock klarar sig de flesta stadsbor utan, även vid fjällresor några gånger per år
OK, jag personligen tycker fyrhjulsdrift är så himla bekvämt. Jag kör ju dubbfritt och jag tycker ibland det är skönt med det extra fästet när det är isigt i stan. Men du har säkert rätt, 4-hjulsdrift är nog bara en lyxvara .
 
G GA Anderson skrev:
Har du kollat in elbilsmagasinet med Youtube kanal, testar många elbilar
[länk]
Får gå dit och titta tack för tipset
 
L Liljeros skrev:
ID7 har potential att bli dödsstöten för Volvos fäste om Sverige, dom hade behövt trycka ner priset lite till kanske för att bli en riktig tjänstebilsfavorit då man med lite tillval hamnar runt 700.000kr.

Sen det verkliga frågetecknet, vad är grejen med VW och en dragvikt på 1000kg? Men förbrukningen är ju minst sagt imponernande nu är men helt plötsligt med i toppstriden.
Tjänstebilsfavorit med lite tillval och 700000kr??
Inte konstigt att allt börjar bli dyrt i Sverige om det är en normal tjänstebil:)
 
F fsn skrev:
Nu har jag inte kört den tvåhjulsdrivna utan bara 4-wd longrange men det lär ju vara likvärdigt.

Bilen har en kass röv. Det är en bil med runt 500hk och den skall enligt alla vara styv och stötig. Då är det både lite konstigt och absolut inte ok att få retursläng/returrörelse från baken vid ett aktivt filbyte på motorväg. Det indikerar riktigt tråkiga egenskaper i andra situationer.
Jag vet inte hur du kör bil men jag har aldrig noterat detta varken i torrt eller halt väglag. Jag kanske inte provocerar bilen tillräcklig tydligt.

Det jag däremot noterat är att jag tycker antisladd är lite väl aggressiv. Jag hade önskat att en bakhjulsdriven bil beter sig så som man förväntar sig dvs att den vid gaspådrag och sväng överstyr något och så är såklart också fallet tills det plötsligt hugger till och bilen häver sladden. Jag hade kanske mer önskat lite ”guds hand” som liksom håller emot lite lätt men det kanske är svårt att få till. Har upplevt andra bilar som lite mer sansade men dom har också varit FWD.
 
O
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Får gå dit och titta tack för tipset
Vart bor du? För något som kan vara lika viktigt som bilen är närheten till servicecenter.

En sanning sedan Tesla Model S dagar som fortfarande stämmer är att Tesla gör de bästa elbilarna, men det finns många andra bilar som drivs med el som är bättre bilar.

Det som menas med det är att Tesla är överlägsna när det kommer till tex superchagernätverken men det finns andra bilar som är bekvämare osv.

Jag hade valt en Model Y, bekanta som har den som är supernöjda!
 
  • Gilla
Stoffehus
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Men du har säkert rätt, 4-hjulsdrift är nog bara en lyxvara .
"Villhöver" är också en faktor som ska beaktas.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.