Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
OK, jag personligen tycker fyrhjulsdrift är så himla bekvämt. Jag kör ju dubbfritt och jag tycker ibland det är skönt med det extra fästet när det är isigt i stan. Men du har säkert rätt, 4-hjulsdrift är nog bara en lyxvara .
Jag skulle passa på att provköra en 2wd nu när det är halt ute, elbilar har en mycket bättre antispinn än fossilbilar. Skulle säga att en 2 hjulsdriven elbil ligger nånstans mellan 2wd och 4wd i framkomlighet.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
"Villhöver" är också en faktor som ska beaktas.
Instämmer. Det är just därför jag satt en budget. Annars är det så enkelt att man kryssar i allt när man väl har bestämt sig.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
OK, jag personligen tycker fyrhjulsdrift är så himla bekvämt. Jag kör ju dubbfritt och jag tycker ibland det är skönt med det extra fästet när det är isigt i stan. Men du har säkert rätt, 4-hjulsdrift är nog bara en lyxvara .
Jag har alltid velat ha 4wd men det har aldrig blivit så. Men ur minnet är det en gång jag inte kommit dit jag velat med 2wd. Och det var i Kungsberget när det kommit 10-15 cm nysnö och det var oplogat upp för backen till stugan. Då fick jag ställa bilen och knata. Men tror kanske kedjor hade fixat detta, om jag haft några. Och sen ja när man drar upp båten ur vattnet på en trailer. Där behövs nästan alltid 4wd, iaf när man har fossilbil och inte vill bräna kopplingen
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
F
L Liljeros skrev:
Jag vet inte hur du kör bil men jag har aldrig noterat detta varken i torrt eller halt väglag. Jag kanske inte provocerar bilen tillräcklig tydligt.

Det jag däremot noterat är att jag tycker antisladd är lite väl aggressiv. Jag hade önskat att en bakhjulsdriven bil beter sig så som man förväntar sig dvs att den vid gaspådrag och sväng överstyr något och så är såklart också fallet tills det plötsligt hugger till och bilen häver sladden. Jag hade kanske mer önskat lite ”guds hand” som liksom håller emot lite lätt men det kanske är svårt att få till. Har upplevt andra bilar som lite mer sansade men dom har också varit FWD.
Prova det så får vi se vad du säger. Jag brukar provocera bilar rätt hårt har jag hört. Men tycker att man skall göra det. Av de 4-wd jag kört är Y den som efterslänger mest, ytterst irriterande.
 
L Liljeros skrev:
Lyfter lite då konkreta siffror för att belysa detta. Och då är det verklig körning och inte teoretiskt uppgivet av tillverkare.

Förbrukning vid 90km/h ca siffror från tester runt 0 grader.
-Id4 2,2 kWh/mil
-Ev6 1,8 kWh/mil
-Model Y 1,6kWh/mil

Id4 ca 30 % sämre än model y och 20% sämre än ev6. Som anekdot kan nämnas att jag kört fullastad Model Y i 110km/h på runt 2kWh/mil i -10 grader…

Laddhastighet snabbladdning
-Id4 118kW
-Ev6 250kW
-Model Y 175-250kW

Här laddar alltså övriga mer än dubbelt så snabbt som ID4

Ungefärliga siffror men det är dessa storheter. Sen kommer aspekter som hur tillverkarna valt att paketera bilen med motoreffekt, storlek på batteri osv avgöra den slutliga räckvidden. Priset för dessa bilar är dock helt likvärdigt.

Dvs om du kör en Id4 och en Model y bredvid varandra i 90km/h med lika stort batteri så kommer den senare komma 30% längre, när det sen är dags för laddning så går det nästan dubbelt så fort med den senare. Detta är kritiska faktorer som folk nog skattar väldigt högt vid köp av elbil. Siffrorna är ungefär likvärdiga mellan VAG/Volvo

Sen kommer andra aspekter in som jag har alltid kört VW, bilen är tyst, jag tycker den är snygg eller skön att åka i med i matchen när man ska välja det slutliga köpet.
Ja laddhastighet är ju en viktig faktor om man ofta kör långt, längre än 30mil vintertid eller 40mil sommmartid. För de flesta viktigt en gång per år under en riktigt lång bilsemeste.
Men hur mycket el bilen förbrukar är väl inte speciellt viktigt iom att elens kostnad av totalen är försumbar.
Och ID4 har väl en liknande deklarerad räckvidd WLTP? Om inte snäppet längre om vi jämför bilar för samma prisklass?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja laddhastighet är ju en viktig faktor om man ofta kör långt, längre än 30mil vintertid eller 40mil sommmartid. För de flesta viktigt en gång per år under en riktigt lång bilsemeste.
Men hur mycket el bilen förbrukar är väl inte speciellt viktigt iom att elens kostnad av totalen är försumbar.
Och ID4 har väl en liknande deklarerad räckvidd WLTP? Om inte snäppet längre om vi jämför bilar för samma prisklass?
Räckvidd vid WLTP ger en indikation på hur långt man kommer, det är ju baserat på bilens batteristorlek samt förbrukning. Det är ju dock fortfarande siffror som inte matchar körningen för svensk bilkörning då merparten av körcykeln är Max 50km/h och här är skillnaderna mellan bilar marginell. Ju fortare du kör desto större skillnad blir mellan dom bra och dåliga och i 120km/h vilket ändå förekommer en del i Sverige kan det skilja uppåt 10mil.

För dom flesta som byter till elbil är detta viktiga faktorer, jag säger inte att att Volvo/VAG är totalt skit men drivlinan är på efterkälken. Och jag tror det är väldigt viktigt för dom flesta kunderna som köper elbil
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Oavsett, så se till att testa och få provköra! Tesla är lite som iPhone, antingen älskar du det och är villig att sälja ungarna före Teslan, eller så faller det inte i smaken.

Jag har haft både X och Y via jobbet och kan säga att jag inte alls är frälst. Rätt kass finish och det skramlar och låter en del. Något man kanske kan förvänta sig i en fransk bil, men flera andra verkar ignorera det och älska sina Teslor...

Hur som, gör en lista inom budget och boka upp provkörningar och ha inte för bråttom!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
E
Nyfniken Nyfniken skrev:
Asiatiskt från de kända tillverkarna.

Varför? Jag gillar att känna mig så lite blåst som möjligt och är inte jättepetig med lyxkänslan.
Min Tesla är "made in China". Är hur bra som helst!
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag funderar på att köpa en elbil nu i vår. Vill inte lägga för mycket pengar på bilen då jag inte är så intresserad. Provkörde idag en EQB 300 som var helt Ok bil. Kanske inte den skönaste komforten men jag gillade verkligen köregenskaperna . Pris ca 600k.( företagsleasing ) Vad skulle ni andra välja för bil i samma segment ? Måste ha dragkrok och vill kunna slänga på en takbox. Hur tänker ni ?
Tesla Model 3 fick en väldigt stor uppdatering precis. Med bättre komfort i fjädringen, 30% lägre ljudnivå, nya skönare ventilerade stolar, lite större bagage och mycket bättre inredningskvalitet än tidigare så det bör ses som en ny modell.
519' för en standard range (554km WLTP)
609' för en long range (678km WLTP)
Drag för 1000kg kostar 12' extra.

För räckvidden är det svårslaget.

Annars ligger Skoda Enyaq 85 på 559'
Model Y long range finns för 603' nu (förkonfigurerade)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ja, jösses... Svenssons räds längre inte att betala 600 000 eller mer för en bil.

Tvivlar på att Svenssons har detta i plånboken.
Nä det blir lån, lån och lån.
Är då oftast någon annan än en själv som äger bilen. Kallas att bli livegen.

Köpte 2017 en Renault Megane, 9000 mil med riktigt fina fälgar och annat kontant för 15 000.
Bilen rullar fint än i dag.
Inte skyldig någon några pengar, vilket känns otroligt tryggt.

Hade det varit en Elbil så kanske värdet varit 50 % av inköpspriset i dag.
Vart tog resten vägen?

Genomgående har jag genom åren satsat på annan fast ekonomisk bevarande egendom.
T ex det som är forumets rubrik.
Bygga Hus

Eller det som bevarar värdet på detta. Hittills så har alla satsningar förväntat sig, och jag är fri.

Kommer inte att satsa huset för köp av ny elbil och glänsa de sista åren. Arvingarna behöver pengarna.
Vem betalade din bil när den var ny och vad har du betalat i flytande bränsle den dagen du säljer/skrotar...
Enkelt räknat 1liter milen a 18kr
10000mil=180k+15k(inköp)
20000mil= 360k...


Om din bil kostade 200k i inköp som ny och nu har 20k mil på mätaren så har den förbrukat minst 560k kronor....
 
  • Gilla
joakimbrodd och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Min Tesla är "made in China". Är hur bra som helst!
Kina tackar och bockar för ditt stöd av deras land och ideologi 😪
 
  • Haha
  • Arg
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
Vad är inte från Kina idag...?
 
  • Gilla
SuperMarius83 och 2 till
  • Laddar…
Blir spännande att se om 2024 blir året Volvo kommer med i matchen på elbilsfronten. EX90 lär väl inte hinna komma då den mest verkar skjutas framåt i tiden men EX30 lär dom nog vackert se till att få ut, den verkar dock fått ett ljummet och lite blandat mottagande hos motorpressen…
 
L Liljeros skrev:
Blir spännande att se om 2024 blir året Volvo kommer med i matchen på elbilsfronten. EX90 lär väl inte hinna komma då den mest verkar skjutas framåt i tiden men EX30 lär dom nog vackert se till att få ut, den verkar dock fått ett ljummet och lite blandat mottagande hos motorpressen…
Volvos problem är att de är alldeles för dyra i konkurrensen... Kommer aldrig att hålla... Tyvärr, för de har fina elbilar...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vad är inte från Kina idag...?
Teslas senaste är mycket producerat "in house" (Texas)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.