Jag har bestämt mig för en model y, long range med 4-hjulsdrift. Blev helt såld efter att ha provkört, ett helt annat drag än övriga elbilar. Samt ett grymt laddnätverk. Väntar bara på att strejksituationen ska lösa sig
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vad har du för krav på dragvikt?
 
RoTe
S Skandiamannen skrev:
Väntar bara på att strejksituationen ska lösa sig
Vad spelar det för roll?
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Om jag skulle ha så mycket pengar att lägga på en ny bil och då eventuellt en elbil skulle jag välja en VW Buzz. Gillar utseendet på den, till skillnad från t.ex Teslorna som jag tycker är riktigt fula.
Tyvärr riktigt plastig inredning i den, men största problemet är förbrukningen. Räckvidden är rätt usel, och speciellt nu på vintern, annars en skön bil att köra och lastar riktigt bra.
 
  • Gilla
Klabboy och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vad spelar det för roll?
Allmänt osäkert läge, kommer det gå att repa bilen? Vad händer med service mm
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
Allmänt osäkert läge, kommer det gå att repa bilen? Vad händer med service mm
Deras verkstäder är igång som vanligt. Bara att boka tid. (service behövs normalt inte regelbundet, bara lite torkarblad och kupefilter).

Bästa bilen jag haft och bästa elbilen enligt mig. Kvaliteten är mycket bättre nu än för 10 år sen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
S Skandiamannen skrev:
Jag har bestämt mig för en model y, long range med 4-hjulsdrift. Blev helt såld efter att ha provkört, ett helt annat drag än övriga elbilar. Samt ett grymt laddnätverk. Väntar bara på att strejksituationen ska lösa sig
Jag är väldigt nöjd med min, fixade Acceleration Boost nu också 🤓🤭 Kör dock på Chill Mode nu under vintern, så inte hunnit provat riktigt :)

Hade rutbyte inbokat i onsdags, men blev framflyttat då mekanikern blev sjuk, sen kan säkert någon konspirera över det 😜
 
Redigerat:
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag funderar på att köpa en elbil nu i vår. Vill inte lägga för mycket pengar på bilen då jag inte är så intresserad. Provkörde idag en EQB 300 som var helt Ok bil. Kanske inte den skönaste komforten men jag gillade verkligen köregenskaperna . Pris ca 600k.( företagsleasing ) Vad skulle ni andra välja för bil i samma segment ? Måste ha dragkrok och vill kunna slänga på en takbox. Hur tänker ni ?
Så dina enda krav är:
- dragkrok
- eldrift
- möjlighet till takbox (backbox duger inte)

Är det rätt uppfattat?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
RoTe
S Skandiamannen skrev:
Allmänt osäkert läge, kommer det gå att repa bilen? Vad händer med service mm
Finns verkstäder som inte är märkesverkstäder.
 
Storsockret
W witten skrev:
Deras verkstäder är igång som vanligt. Bara att boka tid. (service behövs normalt inte regelbundet, bara lite torkarblad och kupefilter).

Bästa bilen jag haft och bästa elbilen enligt mig. Kvaliteten är mycket bättre nu än för 10 år sen.
Igång som vanligt beror på vart du bor. Här är det 2 månader till närmaste tid hos SC.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
A
En bekant till mig hade en 2016 års Tesla och jag blev förvånad att byggkvaliten var så dålig, rent ut sagt usel på vissa saker.

De verkar inte lyft sig 2022.
Därför håller jag mig borta från det märket.
 
  • Blå Tesla framifrån, rubrik indikerar lägsta kvalitetsrankning, artikelursprung och datum synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
Ja, jösses... Svenssons räds längre inte att betala 600 000 eller mer för en bil.

Tvivlar på att Svenssons har detta i plånboken.
Nä det blir lån, lån och lån.
Är då oftast någon annan än en själv som äger bilen. Kallas att bli livegen.

Köpte 2017 en Renault Megane, 9000 mil med riktigt fina fälgar och annat kontant för 15 000.
Bilen rullar fint än i dag.
Inte skyldig någon några pengar, vilket känns otroligt tryggt.

Hade det varit en Elbil så kanske värdet varit 50 % av inköpspriset i dag.
Vart tog resten vägen?

Genomgående har jag genom åren satsat på annan fast ekonomisk bevarande egendom.
T ex det som är forumets rubrik.
Bygga Hus

Eller det som bevarar värdet på detta. Hittills så har alla satsningar förväntat sig, och jag är fri.

Kommer inte att satsa huset för köp av ny elbil och glänsa de sista åren. Arvingarna behöver pengarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
olleg07 och 7 till
  • Laddar…
@
A Achren57 skrev:
Vi funderar på en Kia e Niro begagnad, har fått mycket positiv respons i tester.
Skulle säga att den är för liten för de flesta familjer....speciellt om du har längre tonåringar eller mycket bagage..
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Vad har du för krav på dragvikt?
Jag har inga krav, bara att det finns en dragkrok. Jag har en Navara också, så den får dra om jag behöver dra.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har inga krav, bara att det finns en dragkrok. Jag har en Navara också, så den får dra om jag behöver dra.
Så dragkroken ska inte användas för att dra släpkärror?
Enbart till för cykelhållare eller en lastkorg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.