Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
vem står bakom Byd
Kinas kommunistparti.
 
  • Gilla
djac och 15 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag tror Teslan är kanon men jag tycker den är för dyr. Sedan är jag osäker på kvaliten
Är den för dyr tror jag att du får svårt att hitta en elbil. Mercan du började tråden med är väl därtill dyrare.

Kvalitetsfrågan förstår jag mer. Särskilt tidiga Teslor verkar ju haft relativt stora mängder brister. Men som jag förstår det har de blivit bättre.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
BYD (supertöntigt namn) men är faktiskt riktigt trevliga!
Jättebra namn, Build Your Dreams.
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Det är väl för övrigt världens största elbilstillverkare nu, räknat i antal sålda (eller om det är byggda) bilar.

Tids nog lär de väl bygga så bra bilar att de är konkurrenskraftiga i västvärlden också, men de verkar inte vara där än.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Toyota har ju tyvärr ingen vettig elbil. bZ4X verkar inte hålla måttet.

Det är konstigt hur Toyota varit världsledande på hybrider i 30 år (?) men fullständigt tappat det med elbilar.
Nya bZ4X ska dock vara ett rejält uppsving mot den första generationen som kom som ska vara värdelös på flera punkter.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Har själv ingen elbil och kommer nog inte att investera i en ny bil närmsta åren.
Men jag är väldigt imponerad över komforten i Enyaq!
Väldigt skön att köra och definitivt en av få nya bilar jag skulle kunna tänka mig.

De jag känner på jobbet och privat som har en är alla väldigt nöjda.

Tveka iaf inte att provköra en!
Komforten på E4 5min från mig är många steg upp från tex model-y som i mitt tycke är en buller-burk. Dock säkert bra i övrigt.

Många nya bilar är tysta i lägre farter men 90km/h och uppåt skiljs agnarna från vetet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är den för dyr tror jag att du får svårt att hitta en elbil. Mercan du började tråden med är väl därtill dyrare.

Kvalitetsfrågan förstår jag mer. Särskilt tidiga Teslor verkar ju haft relativt stora mängder brister. Men som jag förstår det har de blivit bättre.
Mercan kostar 600000 så den är billig i förhållande till storleken
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Mercan kostar 600000 så den är billig i förhållande till storleken
Är det med tillbehör, eller "från" priset?

Jag har bara testat EQE och kör själv en GLE 350de men EQB har antagligen en hel del samma saker som GLE och det är riktigt trevlig bil...

Merca service har dock inte varit något att hänga i julgranen, men å andra sidan var nog inte BMW bättre heller...
 
anders07 anders07 skrev:
Är det med tillbehör, eller "från" priset?

Jag har bara testat EQE och kör själv en GLE 350de men EQB har antagligen en hel del samma saker som GLE och det är riktigt trevlig bil...

Merca service har dock inte varit något att hänga i julgranen, men å andra sidan var nog inte BMW bättre heller...
Det är en sk fleet-bil på kampanj så den har en ok utrustningsnivå.
 
  • Gilla
Staraction och 2 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Det är en sk fleet-bil på kampanj så den har en ok utrustningsnivå.
Förvånansvärt bra pris då!
Min GLE drog iväg med 200k med allt lull lull...

Där måste man berömma Tesla (och några andra) som inkluderar nästan allt, eller att man kan lägga till efteråt med uppdatering bara!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Mercan kostar 600000 så den är billig i förhållande till storleken
En model Y kostar ju 570.000kr? Dvs billigare. Har själv en och man kan väl så här efter 4 månader konstatera att det är både den i särklass bästa bil jag haft på en hel del punkter, på andra punkter är den i särklass sämst.

Bra saker:
-Bilen är otroligt rymlig, farsan som är 190 sitter luftigt bakom mig i bilen. Bagaget sväljer det mesta och lite till.
-Värmen, bilen blir varm på 6-7min från -15 grader.
-Jag upplever den som trevlig att köra, helt ok styrning kanske något stötig. Instegsvarianterna från dom andra märkena ligger runt 200hk men det är lite för klent för en tung bil. Model Y är helt enkelt en lagom rolig bil, behöver man köra om på en 90 väg är det aldrig några fundering på om man hinner eller inte.
-Går fruktansvärt snålt för sin storlek,1,3-1,4kWh per mil sommartid vid faktisk körning är en helt otrolig siffra. Vinter och motorväg i -10grader ligger jag runt 2,0kWh/mil vilket inte det heller är illa.
-Laddnätverket, bara plugga in och relativt billigt.

Mindre bra saker
-Bilen är designad för Kalifornien, glastak och karmlösa fönster på dörrarna är sådär.
-Det är styva fjädrar och sportstolar som gäller...

Överlag är jag nöjd, det är en trevlig bil med helt ok byggkvalitet, inget jag reagerar på att det skulle kännas billigt eller rackigt. Det är klart det inte är en BMW men det fungerar för att flytta mig från A till B
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
L Liljeros skrev:
-Bilen är otroligt rymlig, farsan som är 190 sitter luftigt bakom mig i bilen.
Det där med rymlighet är intressant. Jag som själv är 2m lång och stor som två hus sitter inte bekvämt i förarsätet på Y. Vilket är intressant eftersom det är stora utrymmen. Men det är något med sittpositionen som inte alls lirar med mig. Den mindre Model 3 sitter jag däremot kanon i. Var tvungen att provköra Y på nytt då jag trodde jag klantat till stolinställningen eller nåt, sån skillnad var det. Trist, för jag tycker bättre om Y egentligen.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är den för dyr tror jag att du får svårt att hitta en elbil. Mercan du började tråden med är väl därtill dyrare.

Kvalitetsfrågan förstår jag mer. Särskilt tidiga Teslor verkar ju haft relativt stora mängder brister. Men som jag förstår det har de blivit bättre.
Jag f
anders07 anders07 skrev:
Förvånansvärt bra pris då!
Min GLE drog iväg med 200k med allt lull lull...

Där måste man berömma Tesla (och några andra) som inkluderar nästan allt, eller att man kan lägga till efteråt med uppdatering bara!
Det är då en 300, dvs en 4-hjulsdriven också.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Det där med rymlighet är intressant. Jag som själv är 2m lång och stor som två hus sitter inte bekvämt i förarsätet på Y. Vilket är intressant eftersom det är stora utrymmen. Men det är något med sittpositionen som inte alls lirar med mig. Den mindre Model 3 sitter jag däremot kanon i. Var tvungen att provköra Y på nytt då jag trodde jag klantat till stolinställningen eller nåt, sån skillnad var det. Trist, för jag tycker bättre om Y egentligen.
Jag har bara provkört 3, men jag kanske skall kolla på Y också.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.