T
Du ska köpa det märke som kan ge minst 5 års nybilsgaranti.
Vågar dom inte lova detta så är det inget att ha.
Där har du en bra tumregel.

Tex BMW och Merca har 2 år , du kan ju själv gissa var dom tänker tjäna in sina pengar någonstans..
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vintertid är det dessutom annorlunda. När bilen inte behöver uppvärmning eller AC kommer du längre ju långsammare du kör där runt 30-45km/h verkar ge bra resultat. Vintertid får luftmotståndet balanseras ut av uppvärmningen av kupen och extra restid. 80km/h vintertid har jag sett som lägst förbrukning i någon graf nånstans. Tror det var en Model Y och -7
Jo ska man räkna fram det exakt blir det komplext, det är ju 2 aspekter som styr dvs att vid kallare väder så kommer man gynnas av att körtiden kortas ner på bekostnad av ökad förbrukning, att dessa 2 faktorer inte på något sätt är linjära gör det ju inte på något sätt enklare då tex luftmotståndet ökar i i kvadrat medans värmeförbrukningen är mer linjär...Men vid normal köld har jag också hört att grovt uppskattat är 80-90km/h en bra fart och den där bilen går snålast till skillnad från normalt då det är kanske 50km/h.
 
För mig som aldrig haft möjlighet att köpa en bil dyrare än 100 000 (och därför varit förpassad till begagnatmarknaden) så undrar jag om det ens finns någon begagnad elbil för de pengarna och som man kan räkna med håller för tio års ytterligare körning utan att behöva punga ut med minst lika mycket pengar i batteribyte?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Du ska köpa det märke som kan ge minst 5 års nybilsgaranti.
Vågar dom inte lova detta så är det inget att ha.
Där har du en bra tumregel.

Tex BMW och Merca har 2 år , du kan ju själv gissa var dom tänker tjäna in sina pengar någonstans..
Hörde idag radioreklamen om två års nybilsgaranti på begagnade Mercedes. KIA har sju år på bilen oavsett antalet ägare...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hörde idag radioreklamen om två års nybilsgaranti på begagnade Mercedes. KIA har sju år på bilen oavsett antalet ägare...
Ta deras 7 år med en nypa salt, de är sjukt petiga. Ett exempel: Hedin bil levererade en Kia med fel servicebok, den var för diesel fast bilen hade bensinmotor. Detta upptäcktes inte förrän efter några år när garantin skulle åberopas och garantin gällde inte trots att bilen var rätt servad och stämplad, fast i fel bok då.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
B b8q skrev:
För mig som aldrig haft möjlighet att köpa en bil dyrare än 100 000 (och därför varit förpassad till begagnatmarknaden) så undrar jag om det ens finns någon begagnad elbil för de pengarna och som man kan räkna med håller för tio års ytterligare körning utan att behöva punga ut med minst lika mycket pengar i batteribyte?
Intressant fråga.

För 100kkr får man idag en Renault Zoe från 2015 som rullat 7200 mil, den har ett batteri på 22kwh och kan köpas med 3års garanti..... Den uppges gå 24mil per laddning.

Ett nytt batteri kommer kosta runt 30kkr ser det ut som. Generellt får du räkna med att ha runt 75-80% kapacitet kvar när du köper den nu och sedan kanske det går ner till 60% nästa 10 år? Eller så köper du ett nytt.....

Om tio år tror jag det finns en intressant eftermarknad för bilbatterier där man inte måste köpa original.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B b8q skrev:
För mig som aldrig haft möjlighet att köpa en bil dyrare än 100 000 (och därför varit förpassad till begagnatmarknaden) så undrar jag om det ens finns någon begagnad elbil för de pengarna och som man kan räkna med håller för tio års ytterligare körning utan att behöva punga ut med minst lika mycket pengar i batteribyte?
Såg precis en 2019 Tesla Model 3 LR som hade fått vattenskadat batteri (översvämmad bil under lång tid)

Tyvärr gick batteriet inte att laga enkelt, men byte till ett begagnat batteri kostade 75'
Undvik första generatioens bilar med små batterier
 
P PHPersson skrev:
Ta deras 7 år med en nypa salt, de är sjukt petiga. Ett exempel: Hedin bil levererade en Kia med fel servicebok, den var för diesel fast bilen hade bensinmotor. Detta upptäcktes inte förrän efter några år när garantin skulle åberopas och garantin gällde inte trots att bilen var rätt servad och stämplad, fast i fel bok då.
Jag har nyttjat garantin på flera KIA-bilar utan problem. Den äldsta (som vi har kvar) är strax tolv år och den har varit en dröm att äga, nästan helt underhållslös. Nu gick precis ACn, men den lagar vi inte. Att laga den ligger på minst 7000kr, men så kostar det med all AC tyvärr.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har nyttjat garantin på flera KIA-bilar utan problem. Den äldsta (som vi har kvar) är strax tolv år och den har varit en dröm att äga, nästan helt underhållslös. Nu gick precis ACn, men den lagar vi inte. Att laga den ligger på minst 7000kr, men så kostar det med all AC tyvärr.
Kul att höra!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Intressant fråga.

För 100kkr får man idag en Renault Zoe från 2015 som rullat 7200 mil, den har ett batteri på 22kwh och kan köpas med 3års garanti..... Den uppges gå 24mil per laddning.

Ett nytt batteri kommer kosta runt 30kkr ser det ut som. Generellt får du räkna med att ha runt 75-80% kapacitet kvar när du köper den nu och sedan kanske det går ner till 60% nästa 10 år? Eller så köper du ett nytt.....

Om tio år tror jag det finns en intressant eftermarknad för bilbatterier där man inte måste köpa original.
24 mil NEDC är för R240, den innan 2015 med samma batteri har 21mil NEDC. i verkligheten 100-150km beroende på årstid. Dra av batteridegradering och det blir oerhört tight.
ZE 40 är klart att rekomendera om man gillar Zoe, 2017 fick den även snabbladdning
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Såg precis en 2019 Tesla Model 3 LR som hade fått vattenskadat batteri (översvämmad bil under lång tid)

Tyvärr gick batteriet inte att laga enkelt, men byte till ett begagnat batteri kostade 75'
Undvik första generatioens bilar med små batterier
Jo tror att det kommer dyka upp mycket företag som gör business på att laga batterier. Det behöver ju inte alltid vara omfattande vattenskador utan kan ju vara delar av batteriet som gett upp medans andra delar är i bättre skick. Kommer nog finnas många som nöjer sig med en 10 år gammal Model 3 som kommer 10-15mil på en laddning, perfekt pendlarbil
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Cybertruck är en väldigt avvikande produkt... Hittar du samma siffror på 3, S, Y och X så kan det vara intressant...
Jag skrev den senaste + de sista siffrorna jag hörde va 10.000 nya bokiningar /veckan efter release eventet 30/nov 2023 utöver de 2.000.000 bokining de hade sedan tidigare. Såg en siffra om produktion säkrad fram till 2034. Finns ingen tidigare bil som åstakommit något liknande. Men jag vet ju inte vad du menar med avvikande
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag funderar på att köpa en elbil nu i vår. Vill inte lägga för mycket pengar på bilen då jag inte är så intresserad. Provkörde idag en EQB 300 som var helt Ok bil. Kanske inte den skönaste komforten men jag gillade verkligen köregenskaperna . Pris ca 600k.( företagsleasing ) Vad skulle ni andra välja för bil i samma segment ? Måste ha dragkrok och vill kunna slänga på en takbox. Hur tänker ni ?
Var i samma sits och valde en EQB med tredje rad. Dock har vi två småbarn o dubbelvagn. Är extrem nöjd med den och ända klagomålet är att den inte har V2L.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jo tror att det kommer dyka upp mycket företag som gör business på att laga batterier. Det behöver ju inte alltid vara omfattande vattenskador utan kan ju vara delar av batteriet som gett upp medans andra delar är i bättre skick. Kommer nog finnas många som nöjer sig med en 10 år gammal Model 3 som kommer 10-15mil på en laddning, perfekt pendlarbil
Fast en Tesla model 3 kommer aldrig ner i dom siffrorna. För stort batteri och låg förbrukning.
 
L Liljeros skrev:
Jo tror att det kommer dyka upp mycket företag som gör business på att laga batterier. Det behöver ju inte alltid vara omfattande vattenskador utan kan ju vara delar av batteriet som gett upp medans andra delar är i bättre skick. Kommer nog finnas många som nöjer sig med en 10 år gammal Model 3 som kommer 10-15mil på en laddning, perfekt pendlarbil
Degraderingen planar ut nästan helt runt 90% så det blir inte så illa. Det finns ju statistik på 11-12 år gamla Model S nu och det är dessutom mycket äldre batteriteknik.

Gäller bilar som har kylning och bra övervakning av batteriet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.