S Styrman_jansson skrev:
Ja och vilken som helst du börjar med är en positiv sak och utesluter inte de 499 andra.
Nej. Men om du då kommer och tjatar om hur du ”ska rädda världen åt våra barn” när du överlag är en riktig miljöbov så kommer du få mothugg.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ok så du villa ha den diskussionen ändå?

Ok fair enough. Jag kommer ändå spy i munnen varje gång det tas upp. Någon som på riktigt bryr sig om miljön har givetvis ingen egen bil, ännu mindre flyger eller har någon båt.

Om man brydde sig det minsta om miljön finns det 500 andra saker man borde börja med.
Beställde en flygresa till Rom med mellanlandning i München. Kollade specifikationen och om man kollar biljettpriset mot avgifter/skatt så var det 120% skatt/avgift på biljetten (Lufthansa) Så någon form av straffskatt verkar det vara utan att gräva djupare. Men skatten bör rimligtvis läggas på import/tillverkning av bränslet

Båtar är svårt att beskatta då många har flyttbara utombordare. -> Beskatta försäljningen av nya motorer? och vi har dessutom ingen registerföring på båtar. Så vill jag nog fortsatt ha det, även om vi vill förskjuta motorerna och utsläpp till minst dåliga.

Såg en genomgång av energiproduktionen i EU, där ser det ut som att användningen av kol och olja minskar något i år samtidigt som kärnkraft ökade motsvarande och störst ökning var solkraft där det påstås att stor del av solkraften är egenanvändning som inte syns i statistiken. Solkraftsökning på runt 15-30TWh var en uppskattning (Motsvarande Ringhals ungefär)
15TWh motsvarar väl ungefär 5 miljoner elbilar för medelsvensson (2kWh/mil, 1500mil)

Någon form av förbättring verkar i alla fall ske på energifronten

Allt är en grå soppa känns det som. Folk gör massa konstiga saker och kompenserar sitt dåliga resesamvete med att vara huslös, billös & barnlös vegan 😆
 
returen
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nu skrev du 2.3T innan, inte Aero. Är ju en viss skillnad :)
samma motor med mitsuturbon
bara olika utrustningspaket
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
returen returen skrev:
samma motor med mitsuturbon
näe så enkelr var det inte. Men nästan samma. Aeromotorn var en B235R och mitsuturbo från....ja när kom den, 93? Min 91a Aero hade samma Garret T3 som vanliga 2,3an.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Beställde en flygresa till Rom med mellanlandning i München. Kollade specifikationen och om man kollar biljettpriset mot avgifter/skatt så var det 120% skatt/avgift på biljetten (Lufthansa) Så någon form av straffskatt verkar det vara utan att gräva djupare. Men skatten bör rimligtvis läggas på import/tillverkning av bränslet

Båtar är svårt att beskatta då många har flyttbara utombordare. -> Beskatta försäljningen av nya motorer? och vi har dessutom ingen registerföring på båtar. Så vill jag nog fortsatt ha det, även om vi vill förskjuta motorerna och utsläpp till minst dåliga.

Såg en genomgång av energiproduktionen i EU, där ser det ut som att användningen av kol och olja minskar något i år samtidigt som kärnkraft ökade motsvarande och störst ökning var solkraft där det påstås att stor del av solkraften är egenanvändning som inte syns i statistiken. Solkraftsökning på runt 15-30TWh var en uppskattning (Motsvarande Ringhals ungefär)
15TWh motsvarar väl ungefär 5 miljoner elbilar för medelsvensson (2kWh/mil, 1500mil)

Någon form av förbättring verkar i alla fall ske på energifronten

Allt är en grå soppa känns det som. Folk gör massa konstiga saker och kompenserar sitt dåliga resesamvete med att vara huslös, billös & barnlös vegan 😆
En flygstol tor till Thailand motsvarar årsutsläppet av co2 för en fossilbil.

Beskatta båtar vore lätt. Bara börja kräva registrering. Att införa förarprov på vattenskotrar tex löstes enkelt.

En bilfri familj om 4 som åker till Thailand en gång per år släpper ut dubbelt så mycket co2 än en likadan familj med två fossilbilar (men som inte flyger)
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
En flygstol tor till Thailand motsvarar årsutsläppet av co2 för en fossilbil.

Beskatta båtar vore lätt. Bara börja kräva registrering. Att införa förarprov på vattenskotrar tex löstes enkelt.

En bilfri familj om 4 som åker till Thailand en gång per år släpper ut dubbelt så mycket co2 än en likadan familj med två fossilbilar (men som inte flyger)
Rösta på MP nästa val så löser de säkert alla dina önskningar :=)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag tycker det luktar rätt illa när Sverige eldar olja för att klara elförbrukningen.

Luktar nog rätt illa av brunkolselen vi importerar från Polen också
Karlshamndsverket är ett skyddsobjekt, du ska inte smyga runt där och lukta.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tja, min luktar verkligen inte något. Men har man bara kört billigt skit från 80-talet utan avgasrening kanske det luktar. Det är lika stor risk att bli "kladdig" om man tankar bensin eller diesel, inte särskilt stor skulel jag säga. Har kört diesel i 15 år nu och lite bensin under tiden också.

Skulle nog säga att diesel är bättre i de flesta avseende. Inga tändstiftsbyte, mycket bättre moment vid låga varvtal och när man drar släp, lägre förbrukning. Så för daglig användning föredrar jag helt klart dieseln.

Visst var det kul med V8 med twin-turbo i senaste bensinbilen men i 95% av körningarna hade man ju ingen glädje av det. Däremot en vettig diesel med bra turbo är fin för daglig användning.
Det är ju när avgasreningen fungerar de luktar som värst, då luktar det klor om dem.

Eftersom bensin dunstar och olja inte gör det är bensinhandtagen aldrig kladdiga medan dieseln rinner från öppningen. Men visst, det är bättre nu än för några år sedan.

Jag byter hellre tändstift än egr-ventil, partikelfilter och adblu-prylar. Dessutom har du glödstiften också.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej. Men om du då kommer och tjatar om hur du ”ska rädda världen åt våra barn” när du överlag är en riktig miljöbov så kommer du få mothugg.
Men är det någon förutom du som tjatar om det här?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
returen
MathiasS MathiasS skrev:
näe så enkelr var det inte. Men nästan samma. Aeromotorn var en B235R och mitsuturbo från....ja när kom den, 93? Min 91a Aero hade samma Garret T3 som vanliga 2,3an.
2,3T alltså stor T kom ju senare
 
Fairlane
Ska man vara så, stod det 2.3t i ursprungsinlägget. Den var på 170/185 hk beroende på årsmodell (mer på etanol). Sen fanns 2.3T på 220 hk, och aero med 250/260 hk, beroende på årsmodell.

Angående om dieselbilar luktar eller inte så beror det nog på vilken motor det är hur illa det är. Jag hade en Volvo XC40 som hyrbil någon vecka för 6-7 år sen. När man stängde av motorn och klev ur bilen blev man illamående av stanken. Jag lärde mig att stänga av bilen och vänta minst 30 sekunder innan jag öppnade dörren, så det skulle blåsa bort. Skulle jag parkera hemma ringde jag och bad de stänga fönstren mot parkeringen innan jag kom hem.

Jag har även sprungit på andra dieselbilar som luktat illa men den var särklass värst.
 
Fairlane
MathiasS MathiasS skrev:
näe så enkelr var det inte. Men nästan samma. Aeromotorn var en B235R och mitsuturbo från....ja när kom den, 93? Min 91a Aero hade samma Garret T3 som vanliga 2,3an.
9-3, inte 9-5 gissar jag vilt på, med tanke på att 9-5 kom 1997 (som 1998 års modell) om jag inte minbs helt galet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Rösta på MP nästa val så löser de säkert alla dina önskningar :=)
Tja alla svenska politiker är ju dårar. Bara mp som är lite värre
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men är det någon förutom du som tjatar om det här?
Det var inte jag som tog upp det från början nej? Eller någon miljöaspekt.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej. Men om du då kommer och tjatar om hur du ”ska rädda världen åt våra barn” när du överlag är en riktig miljöbov så kommer du få mothugg.
Är jag överlag en riktig miljöbov? Hur då menar du?
 
Den där Kent verkar vara en gnällspik som inte fattar hur priviligierad han är... stackars Kent som måste ladda, vad spelar det då för roll att han
* har välbetalt jobb
* får ny dyr bil av jobbet
* har familj med flera barn
* åker på många och trevliga resor med familjen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.