77 789 läst · 1 590 svar
78k läst
1,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Allvetare
· Östergötland
· 4 248 inlägg
Mazda 6 2.2 AWDTomtom79 skrev:
Finns ingen diesel som jag inte tycker låter hemskt. Möjligtvis Detroit tvåtaksdieslar men de görs ju inte längre.Tomtom79 skrev:
Du har aldrig kört en överladdad bensinare menar du? Jag hade en Saab 9-5 2.3T. Den hade max vrid (400Nm) från 1900 varv...Tomtom79 skrev:
I övrigt gillar jag bilar med ett rejält register. Min nuvarande sugbensinmotor drar fin fint från 3000-7200rpm. Speciellt när man kommer runt 4500-5000rpm och upp till toppen ligger det roliga!
Det spelar ju ingen roll. Högt cylindertyck gör ju att motorerna måste byggas rejälare (och ofta i gjutjärn) och bli tyngre. Det är en klar nackdel med Diesel.Tomtom79 skrev:
1900 varv är väl lite sanning med modifikation...S Styrman_jansson skrev:
Saab:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilen jag hade:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dieseln jag kör nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör ni extremt mycket vid högtider eller så? Dvs jul, midsommar, sportlov etc.Kentvirulent skrev:
Jag kör kanske en 3000 mil / år och haft elbil i mer än ett år och snabbladdar nog betydligt mer än genomsnittselbilisten pga resor i tjänsten.
Det har inte hänt en enda gång att jag köat för snabbladdare. Det har hänt att det varit fullbelagt på tänkt laddplats och vi tagit en annan i närheten. Brukar be frugan hålla koll när det är runt högtider. Är det "nästan fullt" på Tesla SC så är det förmodligen fullt och kö, de få lediga laddarna man ser är då bara innan nästa hunnit koppla på, antar jag.
Händer att jag inte lyckas få tag i en slöladdare på hotell däremot och det är lite frustrerande när man måste leta upp en snabbladdare på kvällen istället.
Allvetare
· Östergötland
· 4 248 inlägg
Ja jag tog vridet ur minnet. 350Nm vid 1900 varv är dock knappast så pjåkigt. Tillräckligt för att göra "säkra" omkörningar i alla fallTomtom79 skrev:
Egentligen så gick det få ännu högre vrid vid lägre varvtal på den motorn men man "höll" tillbaka för att spara kopplingen. Jag hade egentligen en 2.3t (ej Aero) men hade bytt till Aero-turbo men hade kvar den klenare koppling och hade därför en map som begränsade vridet under 3000 rpm.
Nej kör mest runt Sthlm. Vet inte ens om det finns en enda snabbladdare innanför tullarna. På mackarna är det väldigt ofta kö (ofta taxibilar) men också väldigt ofta trasiga laddare.engs skrev:Kör ni extremt mycket vid högtider eller så? Dvs jul, midsommar, sportlov etc.
Jag kör kanske en 3000 mil / år och haft elbil i mer än ett år och snabbladdar nog betydligt mer än genomsnittselbilisten pga resor i tjänsten.
Det har inte hänt en enda gång att jag köat för snabbladdare. Det har hänt att det varit fullbelagt på tänkt laddplats och vi tagit en annan i närheten. Brukar be frugan hålla koll när det är runt högtider. Är det "nästan fullt" på Tesla SC så är det förmodligen fullt och kö, de få lediga laddarna man ser är då bara innan nästa hunnit koppla på, antar jag.
Händer att jag inte lyckas få tag i en slöladdare på hotell däremot och det är lite frustrerande när man måste leta upp en snabbladdare på kvällen istället.
Har landställe i Norrtälje. Fram tills i somras fanns det EN 50 kwh laddare i hela staden. Nu finns ett par snabbladdare på Max. Men när 80k Stockholmare ska in i stan och handla så kan du ju föreställa dig hur ofta de är lediga.
Närmsta andra laddare ligger typ 7 mil bort.
Iom att många har ställen på bilfria öar och parkerar på ängar/skogar etc där någon bonde har gjort en parkeringsplats så kan du tänka dig trycket
Blåa linjen är visserligen en BSR trimmad, så snarare 270Nm.S Styrman_jansson skrev:
Men om man jämför de två bilarna jag kört bensin/diesel så är det 500Nm vid 1500 varv, och 640 i dieseln. Lugnt motorvarv alltså. Och bensinaren drog nästan det dubbla mot dieseln.
Ska tilläggas att bensinaren var en sedan och dieseln en SUV. Så jag säger ändå att diesel slår bensin i prestation per krona.
Allvetare
· Östergötland
· 4 248 inlägg
Ok så du villa ha den diskussionen ändå?S Styrman_jansson skrev:
Ok fair enough. Jag kommer ändå spy i munnen varje gång det tas upp. Någon som på riktigt bryr sig om miljön har givetvis ingen egen bil, ännu mindre flyger eller har någon båt.
Om man brydde sig det minsta om miljön finns det 500 andra saker man borde börja med.
Allvetare
· Östergötland
· 4 248 inlägg
Samtliga data som jag hittar vid en googling anger 350Nm @1900rpm för 9-5 Aero (250hp). Orginal.Tomtom79 skrev:
Javisst, och en Scania V8 har typ 3000Nm men jag vill inte ha en sådan i fronten av min personbil ändå...Tomtom79 skrev:Men om man jämför de två bilarna jag kört bensin/diesel så är det 500Nm vid 1500 varv, och 640 i dieseln. Lugnt motorvarv alltså. Och bensinaren drog nästan det dubbla mot dieseln.
Ska tilläggas att bensinaren var en sedan och dieseln en SUV. Så jag säger ändå att diesel slår bensin i prestation per krona.
Jag föredrar bilar med ett rejält(stort) register och lätt motor.
Allvetare
· Östergötland
· 4 248 inlägg
Ja och vilken som helst du börjar med är en positiv sak och utesluter inte de 499 andra.Kentvirulent skrev:Ok så du villa ha den diskussionen ändå?
Ok fair enough. Jag kommer ändå spy i munnen varje gång det tas upp. Någon som på riktigt bryr sig om miljön har givetvis ingen egen bil, ännu mindre flyger eller har någon båt.
Om man brydde sig det minsta om miljön finns det 500 andra saker man borde börja med.