Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vilken diesel var det?
Mazda 6 2.2 AWD
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har visserligen någon granne med hyfsat modern diesel som låter som en ångbåt. Men får säga att de dieslar jag ägt har varit klart jämförbara med bensinare.
Finns ingen diesel som jag inte tycker låter hemskt. Möjligtvis Detroit tvåtaksdieslar men de görs ju inte längre.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man slipper framförallt att ligga på 3000+ rpm för att något ska hända :)
Du har aldrig kört en överladdad bensinare menar du? Jag hade en Saab 9-5 2.3T. Den hade max vrid (400Nm) från 1900 varv...

I övrigt gillar jag bilar med ett rejält register. Min nuvarande sugbensinmotor drar fin fint från 3000-7200rpm. Speciellt när man kommer runt 4500-5000rpm och upp till toppen ligger det roliga!
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Sen får man ju sikta på märke som har vettig viktfördelning och primärt bakhjulsdrift, det har funnits länge.
Det spelar ju ingen roll. Högt cylindertyck gör ju att motorerna måste byggas rejälare (och ofta i gjutjärn) och bli tyngre. Det är en klar nackdel med Diesel.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Tack för att du delade med dig och din synpunkter och ditt engagemang för miljövänliga flyg.- och båtresor. Åter till trådens syfte...
Jag har inget emot att diskutera trådens syfte så länge inte elbilsfantasterna börjar prata om att ”rädda våra barns framrid”
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Du har aldrig kört en överladdad bensinare menar du? Jag hade en Saab 9-5 2.3t. Den hade max vrid (400Nm) från 1900 varv...
1900 varv är väl lite sanning med modifikation...

Saab:
Effekt- och vridmomentkurva för Saab mellan 1500-6000 rpm, jämför BSR och original, med vridmoment och effekt i Nm och hp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilen jag hade:
Diagram över vridmoment och effekt för en Saab-bil, jämförande mellan original och BSR-ttrimning, inom området 1500-6500 varv per minut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dieseln jag kör nu:
Effekt och vridmoment jämförelse mellan original och BSR trim för en Saab; visar kurvor för hästkrafter och vridmoment över varvtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Myckling skrev:
[bild]
huvudet på spiken
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jo

[länk]
nu är det ju inte svenskar utan uniper tyskar som bestämmer även om sverige upphandlar effektreserv och balanskraftsbiten
 
engs
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det har hänt säkert 100 gånger att det står att laddare är lediga. Sen när man väl är där är de upptagna. Ofta är det någon taxi-chaffis som står där i evigheter.
Kör ni extremt mycket vid högtider eller så? Dvs jul, midsommar, sportlov etc.

Jag kör kanske en 3000 mil / år och haft elbil i mer än ett år och snabbladdar nog betydligt mer än genomsnittselbilisten pga resor i tjänsten.

Det har inte hänt en enda gång att jag köat för snabbladdare. Det har hänt att det varit fullbelagt på tänkt laddplats och vi tagit en annan i närheten. Brukar be frugan hålla koll när det är runt högtider. Är det "nästan fullt" på Tesla SC så är det förmodligen fullt och kö, de få lediga laddarna man ser är då bara innan nästa hunnit koppla på, antar jag.

Händer att jag inte lyckas få tag i en slöladdare på hotell däremot och det är lite frustrerande när man måste leta upp en snabbladdare på kvällen istället.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
1900 varv är väl lite sanning med modifikation...

Saab:
[bild]

Bilen jag hade:
[bild]

Dieseln jag kör nu:
[bild]
Ja jag tog vridet ur minnet. 350Nm vid 1900 varv är dock knappast så pjåkigt. Tillräckligt för att göra "säkra" omkörningar i alla fall ;)

Egentligen så gick det få ännu högre vrid vid lägre varvtal på den motorn men man "höll" tillbaka för att spara kopplingen. Jag hade egentligen en 2.3t (ej Aero) men hade bytt till Aero-turbo men hade kvar den klenare koppling och hade därför en map som begränsade vridet under 3000 rpm.
 
Oj en massa fina inlägg har raderats
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
engs engs skrev:
Kör ni extremt mycket vid högtider eller så? Dvs jul, midsommar, sportlov etc.

Jag kör kanske en 3000 mil / år och haft elbil i mer än ett år och snabbladdar nog betydligt mer än genomsnittselbilisten pga resor i tjänsten.

Det har inte hänt en enda gång att jag köat för snabbladdare. Det har hänt att det varit fullbelagt på tänkt laddplats och vi tagit en annan i närheten. Brukar be frugan hålla koll när det är runt högtider. Är det "nästan fullt" på Tesla SC så är det förmodligen fullt och kö, de få lediga laddarna man ser är då bara innan nästa hunnit koppla på, antar jag.

Händer att jag inte lyckas få tag i en slöladdare på hotell däremot och det är lite frustrerande när man måste leta upp en snabbladdare på kvällen istället.
Nej kör mest runt Sthlm. Vet inte ens om det finns en enda snabbladdare innanför tullarna. På mackarna är det väldigt ofta kö (ofta taxibilar) men också väldigt ofta trasiga laddare.

Har landställe i Norrtälje. Fram tills i somras fanns det EN 50 kwh laddare i hela staden. Nu finns ett par snabbladdare på Max. Men när 80k Stockholmare ska in i stan och handla så kan du ju föreställa dig hur ofta de är lediga.

Närmsta andra laddare ligger typ 7 mil bort.

Iom att många har ställen på bilfria öar och parkerar på ängar/skogar etc där någon bonde har gjort en parkeringsplats så kan du tänka dig trycket
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja jag tog vridet ur minnet. 350Nm vid 1900 varv är dock knappast då pjåkigt. Tillräckligt för att göra "säkra" omkörningar i alla fall ;)
Blåa linjen är visserligen en BSR trimmad, så snarare 270Nm.

Men om man jämför de två bilarna jag kört bensin/diesel så är det 500Nm vid 1500 varv, och 640 i dieseln. Lugnt motorvarv alltså. Och bensinaren drog nästan det dubbla mot dieseln. :)

Ska tilläggas att bensinaren var en sedan och dieseln en SUV. Så jag säger ändå att diesel slår bensin i prestation per krona.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag har inget emot att diskutera trådens syfte så länge inte elbilsfantasterna börjar prata om att ”rädda våra barns framrid”
Det blir ju lite svårt eftersom det är en del av syftet med att elbilar premieras av samhället och det är just det du kritiserar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det blir ju lite svårt eftersom det är en del av syftet med att elbilar premieras av samhället och det är just det du kritiserar.
Ok så du villa ha den diskussionen ändå?

Ok fair enough. Jag kommer ändå spy i munnen varje gång det tas upp. Någon som på riktigt bryr sig om miljön har givetvis ingen egen bil, ännu mindre flyger eller har någon båt.

Om man brydde sig det minsta om miljön finns det 500 andra saker man borde börja med.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Blåa linjen är visserligen en BSR trimmad, så snarare 270Nm.
Samtliga data som jag hittar vid en googling anger 350Nm @1900rpm för 9-5 Aero (250hp). Orginal.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men om man jämför de två bilarna jag kört bensin/diesel så är det 500Nm vid 1500 varv, och 640 i dieseln. Lugnt motorvarv alltså. Och bensinaren drog nästan det dubbla mot dieseln. :)

Ska tilläggas att bensinaren var en sedan och dieseln en SUV. Så jag säger ändå att diesel slår bensin i prestation per krona.
Javisst, och en Scania V8 har typ 3000Nm men jag vill inte ha en sådan i fronten av min personbil ändå...

Jag föredrar bilar med ett rejält(stort) register och lätt motor.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ok så du villa ha den diskussionen ändå?

Ok fair enough. Jag kommer ändå spy i munnen varje gång det tas upp. Någon som på riktigt bryr sig om miljön har givetvis ingen egen bil, ännu mindre flyger eller har någon båt.

Om man brydde sig det minsta om miljön finns det 500 andra saker man borde börja med.
Ja och vilken som helst du börjar med är en positiv sak och utesluter inte de 499 andra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Samtliga data som jag hittar vid en googling anger 350Nm @1900rpm för 9-5 Aero (250hp). Orginal.
Nu skrev du 2.3T innan, inte Aero. Är ju en viss skillnad :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.