77 789 läst · 1 590 svar
78k läst
1,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 157 inlägg
Har kört dieselbil många år/mil och har aldrig upplevt något kladd.. Är man fin i kanten har de flesta stationer jag tankar på en rulle papper som man kan ta en bit av innan man tankar...S sprucetwig skrev:
Lukten av både dieseln och avgaserna är ju ljuvliga!
Och den Mondeo från -15 som jag puttrar runt i nu låter ingenting i kupen. Supertrist.
Allvetare
· Östergötland
· 4 248 inlägg
Jag menar att bara för man inte lyckas begränsa utsläppen vid flyg så innebär det inte att man ska skita i det för bilar. Det är två separata frågor.Kentvirulent skrev:Vad menar du med lyckas? Det läggs stora skatter på de bilar som smutsar ner mest. Varför ska man då inte beskatta flyget på samma sätt iom att flygresor är typ det värsta man kan göra för miljön? Varför ingen skatt alls på dieselbåtar som spyr ut skit i Östersjön?
Varför ingen skatt på de som för nöjes skull sätter sig på en stor jävla båt som bara ska kryssa runt utan direkt mål?
Allt borde vara proportionerligt. Ser man på helheten idag så är det otroligt tydligt att det är en viss typ av medelklass som får alla lättnader, allt de gör som är horribelt för miljön (flyga, äga båt, äta exotisk frukt) är helt skattebefriat.
Det du ängar dig åt kallas whataboutism och tillför inget i diskussionen kring elbilars vettighet eller inte. Du får dock gärna skapa en egen tråd där du diskuterar utsläpp kopplat till flygresor, båtresor eller varför inte trampcykeltransportens inverkan på klimatet.
Allvetare
· Östergötland
· 4 248 inlägg
haha, tur man upplever saker olika.Tomtom79 skrev:
Jag har ägt en diesel och den hade jag mindre än ett år. Ljudet, gången, motorkaraktären, vikten i fronten m.m. var inget som passade mig.
Men visst var det hyfsat bra vrid vid låga varv och orkade dra tungt släp fin-fint.
Tja, min luktar verkligen inte något. Men har man bara kört billigt skit från 80-talet utan avgasrening kanske det luktar. Det är lika stor risk att bli "kladdig" om man tankar bensin eller diesel, inte särskilt stor skulel jag säga. Har kört diesel i 15 år nu och lite bensin under tiden också.S sprucetwig skrev:
Skulle nog säga att diesel är bättre i de flesta avseende. Inga tändstiftsbyte, mycket bättre moment vid låga varvtal och när man drar släp, lägre förbrukning. Så för daglig användning föredrar jag helt klart dieseln.
Visst var det kul med V8 med twin-turbo i senaste bensinbilen men i 95% av körningarna hade man ju ingen glädje av det. Däremot en vettig diesel med bra turbo är fin för daglig användning.
Vad exakt vore så svårt med att beskatta båtar som dieselbilar?S Styrman_jansson skrev:Jag menar att bara för man inte lyckas begränsa utsläppen vid flyg så innebär det inte att man ska skita i det för bilar. Det är två separata frågor.
Det du ängar dig åt kallas whataboutism och tillför inget i diskussionen kring elbilars vettighet eller inte. Du får dock gärna skapa en egen tråd där du diskuterar utsläpp kopplat till flygresor, båtresor eller varför inte trampcykeltransportens inverkan på klimatet.
Vad är det för logik i att en dieselbil beskattas stenhårt när en motorbåt är skattefri? Vi som är båtägare vet att en båt är myyycket värre än en bil.
Det jag värjer mig mot är när elbilsfantaster börjar argumentera som klimataktivister och prata om ”våra barn”. Samtidigt har de båtar och flyger.
Så länge jag har båt och flyger hade jag spytt i munnen på mig själv om jag började prata om att min elbil är ”så viktig för klimatet”
Vilken diesel var det?S Styrman_jansson skrev:
Har visserligen någon granne med hyfsat modern diesel som låter som en ångbåt. Men får säga att de dieslar jag ägt har varit klart jämförbara med bensinare. Man slipper framförallt att ligga på 3000+ rpm för att något ska hända
Sen får man ju sikta på märke som har vettig viktfördelning och primärt bakhjulsdrift, det har funnits länge.
Allvetare
· Östergötland
· 4 248 inlägg
Tack för att du delade med dig och din synpunkter och ditt engagemang för miljövänliga flyg.- och båtresor. Åter till trådens syfte...Kentvirulent skrev:Vad exakt vore så svårt med att beskatta båtar som dieselbilar?
Vad är det för logik i att en dieselbil beskattas stenhårt när en motorbåt är skattefri? Vi som är båtägare vet att en båt är myyycket värre än en bil.
Det jag värjer mig mot är när elbilsfantaster börjar argumentera som klimataktivister och prata om ”våra barn”. Samtidigt har de båtar och flyger.
Så länge jag har båt och flyger hade jag spytt i munnen på mig själv om jag började prata om att min elbil är ”så viktig för klimatet”