146 920 läst · 2 985 svar
147k läst
3,0k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Du har en poäng där men ändå så pratade jag om just långresor utan förladdning etc även om jag inte var tillräckligt tydlig med det.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tänker att vad som är vanligt eller inte kan var och en bedöma bättre än dig. Bara onödigt att gissa / avgöra hur andra använder sin bil.Nötegårdsgubben skrev:
Bra!Nötegårdsgubben skrev:
Nu var det ett exempel bara eftersom jag kört den specifika modellen många mil och vet ganska exakt hur mycket den förbrukar. Likaså har jag kört elbil i 10år (många olika modeller) och ingen av de stora som jag har haft skulle komma ner i 2,5 motsvarande när BMW drar 1l/m. Snarare 2,8-3. En del, Audi e-tton tex skulle ligga på 3,5.Nötegårdsgubben skrev:Även här googlade jag. Såg en siffra om 1,39 på blandad körning. Nöjde mig med den.
Ser nu när jag letar efter källan jag använde att det finns landsvägsförbrukning som är lägre, 0,99.
[länk]
2,5 kWh/mil är långt ifrån lägsta nivå om man kör i landsvägsfart till fjällen, och det är långt över WLTP-siffrorna. Rimligt för vinterväglag tycker jag dock, även om det vid sträng kyla kan gå än mer.
Jag kan inte uttala mig om BMW:n specifikt, men min erfarenhet av avgasbilar säger att även de lätt drar mer än körcykelsiffrorna på dubbdäck och i vinterväglag. Så jag håller nog fast vid att du sannolikt underskattade skillnaden mellan en vanlig stor elbil och din gamla BMW rejält. Att den senare skulle kosta det dubbla att köra bara i bränsle känns alltså fortsatt som en rimlig uppskattning. Sen är det förstås en dålig jämförelse, man köper inte en M5:a för bränsleekonomin, men det var du som tog upp den.
Nötegårdsgubben skrev:
Men det blir oavsett så att framtvingandet av elbilar tar marknaden från att vara lika för alla gällande drivmedel till en extrem fördel till de som kan ladda hemma i sin kåk. En otrolig fördel för höginkomsttagare på låginkomsttagares bekostnad (iom att deras skattepengar också används).Nötegårdsgubben skrev:Så från halva befolkningen till en oklar andel av den? Jag tror att man kan hitta rätt många ytterligare exempel på rimligt låga priser, exempelvis om man är avtalskund på ett laddnätverk.
För egen drl tror jag för övrigt att de svåraste fallen att lösa billig laddning på är radhus med garage i samfälld länga. Såväl bostadsrättsföreningar som hyresfastigheter har lättare att lösa det om de äger parkeringsplatser.
Att det är lättast löst på egen villafastighet är dock ostridigt.
De som kör förmånsbilar och får förmånsvärdet halverat är heller knappast några fattiglappar
Samtidigt har man infört enorma straffskatter. Min 10 år gamla diesel jag sålde kostade 5000 sek per år bara i skatt. Så man subventionerar inte bara höginkomsttagare utan man straffbeskattar dessutom låginkomsttagare i praktiken.
Jag har aldrig sett laddare som är billigare än 3-4 kronor i någon förening eller någonannanstans. Men i teorin borde en förening kunna ha självkostnadspris för laddning. Problemet är bara att det är långtifrån vanligt att lägenhetshus i Sverige har egna parkeringar. När de väl har det finns bara p-platser för kanske 20% av de boende, mer än så finns inte mark till.
Bara 40% av Sveriges befolkning bor permanent i någon form av småhus.
Varför alla skattebetalare ska ösa in pengar för att det ska kunna krylla av subventionerade Teslor i områden där kåkarna kostar +10 msek är oklart.
Vi har ju iofs lyckats sponsra en jävla massa elbilar till de stackars fartiglapparna i Norge. Känns bra att vi kan hjälpa dem!
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 120 inlägg
Ja, världen är orättvis och subventionerna snedvridande. Deras syfte är dock klimatpolitiskt, inte fördelningspolitiskt.Kentvirulent skrev:
Rimligen finns det också trickle down-effekter av att det alls kommer fram sådana bilar.
Långsiktigt tror jag att de som gynnas kommer vara de med egen tomt. Det gör att exempelvis landsbygd premieras framför storstad. Men det kommer ta ett tag då landsbygdsbefolkningen oftast köper begagnade bilar.
Jag skulle säga att det mpste vara självkostnad i en BRF. Men det kan bli dyrt ändå i början då det krävs ganska avancerade lastbalanseringssystem och så för att kunna ha dussintals elbilsplatser.Kentvirulent skrev:
Det är ett problem, ja.Kentvirulent skrev:
Och då ingår som sagt radhusen som jag nämnde. Men då det går att ordna laddning även på sådana ställen är frågan oavsett inte binär.Kentvirulent skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Kanske inte det men det var "snitt" jag skrev. Längsta jag kört motorväg i kalla temperaturer med Berlingon är ca. 3mil så jag har ingen bra referens där.Kentvirulent skrev:
Mini Cooper SE har jag dock gott om data från då jag åkte hemifrån (söder om Linköping) till Jönköping 1gång i veckan i ungefär 6 månader varav större delen vintertid. Snittade ganska exakt 1,75kW/h per mil och åkte skyltad hastighet (vilket inkl. en hel del 120km/h).
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Hur skulle en personbilifierad skåpbil inte räknas som större ?P PHPersson skrev:
T.ex. har den 700l bagage upp till hatthyllan och 1000l om man tar hela bagaget.
3000l om man fäller baksätena...
Bak är det tre stycken individuella säten där 3st fullvuxna får plats utan problem osv.
Det är alltså en dylik det pratas om;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Frågan är om e39 är en större bil med 2024 års måttstock.S Styrman_jansson skrev:
Nja orättvis är den om man gör den orättvis. Man vill alltid kratta för medelklassen eftersom den avgör valen.Nötegårdsgubben skrev:Ja, världen är orättvis och subventionerna snedvridande. Deras syfte är dock klimatpolitiskt, inte fördelningspolitiskt.
Rimligen finns det också trickle down-effekter av att det alls kommer fram sådana bilar.
Långsiktigt tror jag att de som gynnas kommer vara de med egen tomt. Det gör att exempelvis landsbygd premieras framför storstad. Men det kommer ta ett tag då landsbygdsbefolkningen oftast köper begagnade bilar.
Jag skulle säga att det mpste vara självkostnad i en BRF. Men det kan bli dyrt ändå i början då det krävs ganska avancerade lastbalanseringssystem och så för att kunna ha dussintals elbilsplatser.
Det är ett problem, ja.
Och då ingår som sagt radhusen som jag nämnde. Men då det går att ordna laddning även på sådana ställen är frågan oavsett inte binär.
Att hålla på som vi gör med elbilar men samtidigt inte straffbeskattade tex flygresor blir patetiskt. En flygstol jorden runt påvekar klimatet lika negativt som en svensk villas årsförbrukning. En flygstol till Thailand borde gå loss på kanske 60-70k om nu en dieselbil ska ha 5k i skatt per år. Men då blir medelklassen tokiga så det går inte.
På samma sätt borde tex exotiska frukter kosta ofantligt mkt mer, men återigen, då gnäller medelklassen.
Johnny i Trollhättan som kör dieselbilar, skiter i källsortering, har direktverkande el och äter lokalt producerad mat är MYCKET mer skonsam mot miljön än Kjelle som sitter på Lidingö med Teslan och källsorterar samt har skattefinansierade solceller, där frugan är vegan och käkar soja och mandlar iom att de flyger runt jorden 2ggr per år. Kjelle har också en stor dieselbåt som spyr ut skit i Östersjön. Men båtar är helt skattebefriade.
Men det är Johnny i Trollhättan som får straffskatt medan Kjelle får lättnader
Även om en brf gör detta så finns aldrig p-platser så det räcker på något sätt. Och marken finns inte.
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Men släpp fördelningspolitiken. Det är en klimatpolitisk åtgärd för att våra barn ska ha någonstans att leva i framtiden.Kentvirulent skrev:Nja orättvis är den om man gör den orättvis. Man vill alltid kratta för medelklassen eftersom den avgör valen.
Att hålla på som vi gör med elbilar men samtidigt inte straffbeskattade tex flygresor blir patetiskt. En flygstol jorden runt påvekar klimatet lika negativt som en svensk villas årsförbrukning. En flygstol till Thailand borde gå loss på kanske 60-70k om nu en dieselbil ska ha 5k i skatt per år. Men då blir medelklassen tokiga så det går inte.
På samma sätt borde tex exotiska frukter kosta ofantligt mkt mer, men återigen, då gnäller medelklassen.
Även om en brf gör detta så finns aldrig p-platser så det räcker på något sätt. Och marken finns inte.
Det är väl perfekt om det sälja elbilar till medel och höginkomsttagare som sedan kan säljas som beggagnade till de sämre bemedlade ( som väldigt sällan köper ny bil öht).
Varför kan man då inte lägga en proportionerlig likadan straffskatt på flygresor som på dieselbilar? 80k per flygstol till Thailand!S Styrman_jansson skrev:
Varför är båtar som nog är 10 ggr värre än dieselbilar skattebefriade? Vattenskotrar? En jävla leksak?
Är väl bra om våra barn har någonstans att bo i framtiden?
En bil är ju nödvändig för att folk ska få sina liv att gå ihop. Varför ska nöjesresor eller leksaker som båtar som är mkt värre för miljön inte beskattas lika hårt?
Den som sitter i elbil ”för miljöns skull” men sen sitter och flyger är en enorm hycklare. Sluta flyg om du nu bryr dig så mkt
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 813 inlägg
@Kentvirulent är precis som den där utsatta republikanska representanten som CNN numera alltid har med för lite större jämvikt i valprogrammen, men som aldrig viker ner sig. Alla andra i panelen försöker hela tiden förklara att han inte förstår landets eller befolkningens bästa, landet går egentligen jättebra och folk inte har ont om pengar, för det visar senaste statistiken. Ändå vann Trump, t o m även i totalt antal lagda röster som han misslyckades med förra gången.
Elbilsälskarna i denna tråden är precis som CNN:s reportrar, men ni ser inte det eftersom ni sitter i grupp där de flesta tycker lika. Även om ni på papperet skulle ha rätt är det en utopi att överföra det som en universell sanning som gäller alla, eller om det inte går fram, predika jordens undergång.
Det som varit med här ett tag vet vad jag tycker om Trump, men att vägra se verkligheten och helheten i hur människor vill leva leder ingenstans. Inte för er själva eller samhället i stort. Tröttnar för många så blir det totalt bakslag istället, precis som i USA. En stor del gillar inte att bli klappade på huvudet av andra som anser att de vet bäst hur livet ska levas och det är enda vägen.
Jag pekar inte ut enskilda medlemmar eller inlägg, men kommer man in i tråden och läser 100 inlägg direkt framträder bilden tydligt.
Kommer att tänka på en känd Fröding-dikt som jag såg häromdagen:
Idealism och Realism
Nu är jag led vid tidens skism
emellan jord och stjärnor.
Vår idealism och realism
de klyva våra hjärnor.
Det ljugs när porträtterat grus
får namn av konst och fägring.
En syn, som svävar skön och ljus
i skyn, är sann som hägring.
Men strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor.
Elbilsälskarna i denna tråden är precis som CNN:s reportrar, men ni ser inte det eftersom ni sitter i grupp där de flesta tycker lika. Även om ni på papperet skulle ha rätt är det en utopi att överföra det som en universell sanning som gäller alla, eller om det inte går fram, predika jordens undergång.
Det som varit med här ett tag vet vad jag tycker om Trump, men att vägra se verkligheten och helheten i hur människor vill leva leder ingenstans. Inte för er själva eller samhället i stort. Tröttnar för många så blir det totalt bakslag istället, precis som i USA. En stor del gillar inte att bli klappade på huvudet av andra som anser att de vet bäst hur livet ska levas och det är enda vägen.
Jag pekar inte ut enskilda medlemmar eller inlägg, men kommer man in i tråden och läser 100 inlägg direkt framträder bilden tydligt.
Kommer att tänka på en känd Fröding-dikt som jag såg häromdagen:
Idealism och Realism
Nu är jag led vid tidens skism
emellan jord och stjärnor.
Vår idealism och realism
de klyva våra hjärnor.
Det ljugs när porträtterat grus
får namn av konst och fägring.
En syn, som svävar skön och ljus
i skyn, är sann som hägring.
Men strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor.
Det är lite märkligt att alla elbilshatare jämför med diesel. Diesel har ju en enda fördel över el och det är lång räckvidd och kommer med ganska många nackdelar. Tex lukten, ljudet och dieselkladd vid tankningen. Fine att man inte gillar elbilar, men då väljer man väl försjutton en bensinbil istället?
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Därför att det är två separata frågor. Bara för att man inte lyckats minska utsläppen tillräckligt för flyget betyder det inte att man ska sluta försöka med bilar. Hur går det ihop? Blir det mindre utsläpp om man släpper bilarna helt och alla får puttrar runt i dieslar?Kentvirulent skrev:
Javisst. Vi har två bilar och har 6km till närmaste landsbyggsbuss så vi får inte ihop vardagen utan bil.Kentvirulent skrev:Varför är båtar som nog är 10 ggr värre än dieselbilar skattebefriade? Vattenskotrar? En jävla leksak?
Är väl bra om våra barn har någonstans att bo i framtiden?
En bil är ju nödvändig för att folk ska få sina liv att gå ihop. Varför ska nöjesresor eller leksaker som båtar som är mkt värre för miljön inte beskattas lika hårt?
För övrigt så beskattas mina fritidsresor ungefär lika hårt. Jag får inget billigare pris när jag tankar min MC t.ex.
Bränsle till båtar har jag dålig koll på men mina få erfarenheter säger mig att det ofta är dyrare för de som har fritidsbåt.
Blir det mindre utsläpp om personen skulle flyga OCH köra dieselbil?Kentvirulent skrev:
(Men jag håller med dig i sak att det är viktigt att även tänka på utsläpp vid flyg, därför flyger jag ytterst sällan (typ var 5-6:e år).