P PHPersson skrev:
vi kan konstatera att min gamla m5:a e39 kostar ungefär lika mycket som att köra en större elbil på vintern långresor
Det kan vi nog inte. Rimligen räknar man med att man startar en resa med fullt batteri och ”bara” snabbladdar det man behöver för att nå sitt resmål.

Säg att man åker Stockholm–Åre, 60 mil. Snittförbrukning på 2,5 kWh/mil ger vid handen att en bil med 80 kWh batteri behöver snabbladdas för halva sträckan (med lite marginal). Rimligen kan man ladda lite billigare på långsamladdare i Åre med, men låt oss säga 2 kr/kWh hemma, 4 i Åre och 6 på snabbladdarna. Och så lika mycket ladd på alla: 160 kr hemma, 320 i Åre och 2*480 längs vägen. 1.440 kr totalt för 120 mils körning, 12 kr/mil.

Dieseln kostar 18 kr (bensin strax under, men låt oss fortsätta hålla oss till ungefärliga siffror), den får alltså dra max 0,67 för att komma ner i samma pris per mil. Också då förstås i vinterväglag och samma hastighet. En BMW M5 drar typ det dubbla.

Hade jag räknat på en Tesla hade nog avgasbilen behövt snitta 0,5 för att vara i paritet då Superchargers är avgjort billigare än andra laddare. Och hade jag räknat på kortare resor (säg Vemdalen) hade elbilen också landat bättre.

Jag skulle säga att det här är worst case i rörlig kostnad för den absoluta majoriteten av elbilsägare. En resa man gör någon gång om året om ens det. Med avgasbilarna är det vardag.

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan vi nog inte. Rimligen räknar man med att man startar en resa med fullt batteri och ”bara” snabbladdar det man behöver för att nå sitt resmål.

Säg att man åker Stockholm–Åre, 60 mil. Snittförbrukning på 2,5 kWh/mil ger vid handen att en bil med 80 kWh batteri behöver snabbladdas för halva sträckan (med lite marginal). Rimligen kan man ladda lite billigare på långsamladdare i Åre med, men låt oss säga 2 kr/kWh hemma, 4 i Åre och 6 på snabbladdarna. Och så lika mycket ladd på alla: 160 kr hemma, 320 i Åre och 2*480 längs vägen. 1.440 kr totalt för 120 mils körning, 12 kr/mil.

Dieseln kostar 18 kr (bensin strax under, men låt oss fortsätta hålla oss till ungefärliga siffror), den får alltså dra max 0,67 för att komma ner i samma pris per mil. Också då förstås i vinterväglag och samma hastighet. En BMW M5 drar typ det dubbla.

Hade jag räknat på en Tesla hade nog avgasbilen behövt snitta 0,5 för att vara i paritet då Superchargers är avgjort billigare än andra laddare. Och hade jag räknat på kortare resor (säg Vemdalen) hade elbilen också landat bättre.

Jag skulle säga att det här är worst case i rörlig kostnad för den absoluta majoriteten av elbilsägare. En resa man gör någon gång om året om ens det. Med avgasbilarna är det vardag.
Det kommer alltid massa ursäkter/förklaringar… det måste alltid påpekas/bestämma människors rutiner som att ”man gör någon gång om året om ens det”.
Jag som Janne tycker inte om att man överdriver laddkostnader men du gör precis samma sak med dieselpriset nu! Här kostar det under 17kr på en vanlig bemannad mack.
Samtidigt påstor du att en elbil snittar 2,5 medans en m5a drar 1,34. Har du haft en m5a e39? Elbilen håller du på lägsta nivå medans jag inte ens snittar 1,34 på autoban i 150 med m5an.
Sluta med att vrida på sanningen åt båda håll utan försök istället nyktert hålla en diskussion.

• Gilla
Kentvirulent
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Samtidigt påstor du att en elbil snittar 2,5 medans en m5a drar 1,34. Har du haft en m5a e39? Elbilen håller du på lägsta nivå medans jag inte ens snittar 1,34 på autoban i 150 med m5an.
Sluta med att vrida på sanningen åt båda håll utan försök istället nyktert hålla en diskussion.
2,5 kW/h per mil är väl ganska normalt snitt för elbil? Stämmer precis med vad min e-Berlingo dragit nu när det varit kallt och Minin jag hade innan snittade 1,7-1,8 på vintern (landade på 1,56 i snitt totalt över 3 år).

Vad din BMW drar tänker jag dock inte spekulera i men tänker att det är bättre att kika på TCO än enstaka värden.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
P PHPersson skrev:
Här kostar det under 17kr på en vanlig bemannad mack.
Det finns enligt bensinpriser.se enbart 4st mackar i Sverige som säljer diesel för under 17kr. Så du har tur och bor rätt då?

Snipptpriset enlig preem är 18,14
P PHPersson skrev:
medans jag inte ens snittar 1,34 på autoban i 150 med m5an.
Hur många vintermil får du ut på en tank då?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
2,5 kW/h per mil är väl ganska normalt snitt för elbil? Stämmer precis med vad min e-Berlingo dragit nu när det varit kallt och Minin jag hade innan snittade 1,7-1,8 på vintern (landade på 1,56 i snitt totalt över 3 år).

Vad din BMW drar tänker jag dock inte spekulera i men tänker att det är bättre att kika på TCO än enstaka värden.
Fast nu var det en större elbil på vintern långkörning och jag är ledsen men din Berlingo räknas inte som större.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det finns enligt bensinpriser.se enbart 4st mackar i Sverige som säljer diesel för under 17kr. Så du har tur och bor rätt då?

Snipptpriset enlig preem är 18,14

Hur många vintermil får du ut på en tank då?
Nä det gäller att bo rätt!

Snittade tex Munchen - Göteborg där farten på autobahn var ca 150. Ganska exakt 1liter milen. Var kanske -5 i snitttemp. Så svensk motorvägsfart och riktigt kallt borde ligga där omkring.

P Pin skrev:
Laddstoparna kanske aldrig kommer finnas överallt.

Vad gäller bil så rekommenderar jag Lucid Air, i Grand Touring utförande.
83 mil räckvidd (inte vinter men räcker ändå)
Snygg
Laddar 30 mil på 12 minuter
Bra acc även i motorvägsfart
Bagage 620 liter
Frunk 280 liter
Jag som är lång sitter bra både fram och bak
[bild]
Tack men jag köper inte en bil för 1,3 msek när det finns bättre alternativ som kostar betydligt mindre

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har elbil och bor i lägenhet. Egen garageplats med el framdraget. Ja, det är dyrare laddning än den jag gör på landet, i synnerhet på sommaren, men vi pratar inga 6 kr/kWh.

Ungefär en fjärdedel av de ca 100 platserna i vårt garage är elbilsplatser. Det började med att vi för snart tio år sedan var två som var intresserade, sen har det successivt byggts ut.

Men även där folk inte har egna parkeringsplatser byggs laddinfrastrukturen med långsamladdare ut. Det kommer nog dröja innan det finns vettig ekonomi i att ladda publikt även på långsamladdare, de kostar sällan under 3–4 kr/kWh. Det är dock något annat än att det är en ekonomisk katastrof att ha dem som huvudsaklig laddkälla.

Jag är inte för subventionerna, men du har helt enkelt fel om premisserna.
För de som inte har parkeringsplatser med billiga laddare lediga i föreningen är elbilar tämligen värdelösa

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Tack men jag köper inte en bil för 1,3 msek när det finns bättre alternativ som kostar betydligt mindre
Du skulle ju inte köpa utan köra tjänstebil

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:

Sitter du och bränner på motorvägen till Åre på vintern drar få elbilar som inte är pyttiga 2,5kwh

P Pin skrev:
Du skulle ju inte köpa utan köra tjänstebil
Denna modell kommer aldrig vara tillgänglig som tjänstebil

JanneJanne123
M Mangeln2 skrev:
Håll dig då till verkligheten och fakta så kanske någon lyssnar. Bara ett tips.
Och för protokollet jag kör elbil. Om vattenfall far med desinformation ta det med dem. Ha en bra kväll 😊
Körde du inte hybrid nyss?

Du får gärna rätta mig om jag har fel och inte håller mig till verkligheten, men att slanga upp första bästa laddapp och tro att det är priset det kostar att ladda är ju typiskt ett utav missförstånden kring elbil.

Om vi ska prata riktiga problem istället är dock behovet av att just behöva flera laddappar för att få det lägsta priset något som har stor förbättringspotential, men jag hoppas att det kommer lösa sig nu när man enligt lag ska kunna betala direkt vid laddaren med kort utan app.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det kommer alltid massa ursäkter/förklaringar
Det är väl självs poängen med ett forum, eller?
P PHPersson skrev:
det måste alltid påpekas/bestämma människors rutiner som att ”man gör någon gång om året om ens det”.
Menar du att det skulle vara vanligt att man gör flera 60-milsresor i vinterväglag årligen? Jag tror att det normala är att man inte gör någon.
P PHPersson skrev:
Jag som Janne tycker inte om att man överdriver laddkostnader men du gör precis samma sak med dieselpriset nu! Här kostar det under 17kr på en vanlig bemannad mack.
Jag googlade dieselpriset. Första träffen var CircleK som hävdade att det var 18:14. Jag har ingen agenda med att framställa det som högre än det är.
P PHPersson skrev:
Samtidigt påstor du att en elbil snittar 2,5 medans en m5a drar 1,34. Har du haft en m5a e39?
Även här googlade jag. Såg en siffra om 1,39 på blandad körning. Nöjde mig med den.

Ser nu när jag letar efter källan jag använde att det finns landsvägsförbrukning som är lägre, 0,99.

https://www.ultimatespecs.com/se/car-specs/BMW/5083/BMW-E39-5-Series-M5.html
P PHPersson skrev:
Elbilen håller du på lägsta nivå medans jag inte ens snittar 1,34 på autoban i 150 med m5an.
2,5 kWh/mil är långt ifrån lägsta nivå om man kör i landsvägsfart till fjällen, och det är långt över WLTP-siffrorna. Rimligt för vinterväglag tycker jag dock, även om det vid sträng kyla kan gå än mer.

Jag kan inte uttala mig om BMW:n specifikt, men min erfarenhet av avgasbilar säger att även de lätt drar mer än körcykelsiffrorna på dubbdäck och i vinterväglag. Så jag håller nog fast vid att du sannolikt underskattade skillnaden mellan en vanlig stor elbil och din gamla BMW rejält. Att den senare skulle kosta det dubbla att köra bara i bränsle känns alltså fortsatt som en rimlig uppskattning. Sen är det förstås en dålig jämförelse, man köper inte en M5:a för bränsleekonomin, men det var du som tog upp den.
P PHPersson skrev:
Det var det jag försökte, och nu har jag ytterligare givit stöd för hur jag räknade.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Denna modell kommer aldrig vara tillgänglig som tjänstebil
Det är korrekt. Knappt tillgänglig för privat köp heller i Sverige. Vi har redan konstaterat att inga nu tillgängliga tjänstebilar uppfyller dina krav.

Jag tycker inte att denna för 1.3 M är sämre köp än Skodan för 700 K.

För de som inte har parkeringsplatser med billiga laddare lediga i föreningen är elbilar tämligen värdelösa
Så från halva befolkningen till en oklar andel av den? Jag tror att man kan hitta rätt många ytterligare exempel på rimligt låga priser, exempelvis om man är avtalskund på ett laddnätverk.

För egen drl tror jag för övrigt att de svåraste fallen att lösa billig laddning på är radhus med garage i samfälld länga. Såväl bostadsrättsföreningar som hyresfastigheter har lättare att lösa det om de äger parkeringsplatser.

Att det är lättast löst på egen villafastighet är dock ostridigt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.