S Styrman_jansson skrev:
Fy bubblan vilka trevliga bilar det var. Uppvuxen i 9000 och kört många mil själv i en. Bekväma, snabba och rejäla.
Ja, DÅ var det det iallafall. Men sedan tycker jag man får vara ärligt och säga att 9000 var en pråm jämfört med 9-5 och 9-5 är en pråm jämfört med en modern bil. Det har hänt mycket på 25 år.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Min bror kör en fin 9000 CS 2.3T -95 som bruksbil och när man kör och åker i den kan jag undra vad som hände. Tyst, snabb rymligare och snålare än vår XC70.

Ibland känner jag att det är troligare att nästa bil blir en sån veteranbil än något nytt. Speciellt om man tillslut i livet vill kunna sitta på en egen brygga i solnedgången så går det inte att bränna 10 000kr i månaden per bil.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej kör mest runt Sthlm. Vet inte ens om det finns en enda snabbladdare innanför tullarna. På mackarna är det väldigt ofta kö (ofta taxibilar) men också väldigt ofta trasiga laddare.

Har landställe i Norrtälje. Fram tills i somras fanns det EN 50 kwh laddare i hela staden. Nu finns ett par snabbladdare på Max. Men när 80k Stockholmare ska in i stan och handla så kan du ju föreställa dig hur ofta de är lediga.

Närmsta andra laddare ligger typ 7 mil bort.

Iom att många har ställen på bilfria öar och parkerar på ängar/skogar etc där någon bonde har gjort en parkeringsplats så kan du tänka dig trycket
Så du bor så att du inte har möjlighet ladda hemma? Om det är så förstår jag kravet på längre räckvidd men annars, varför behöver du då en elbil med 100mils räckvidd som ska kunna laddas på 10 min om du bara håller dig i närheten av Stockholm? För om du bara gör några långresor per år med frugan, barnen, pulkor och allt vad det nu var så känns det ju smidigare hyra en minibuss för de gångerna?

A Akerfeldt skrev:
För om du bara gör några långresor per år med frugan, barnen, pulkor och allt vad det nu var så känns det ju smidigare hyra en minibuss för de gångerna?
det är inte smidigt. När man väl kommer på att man behöver bilen finns inga att hyra och det är alltid ett jädra mecka att hämta och lämna på rätt ställe. Det är inget konstigt att ha krav på tekniken så att man klarar sig med en bil som även kan åka långt.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Grannens Häck
Nån som har erfarenhet av octavia IV?

A Akerfeldt skrev:
Så du bor så att du inte har möjlighet ladda hemma? Om det är så förstår jag kravet på längre räckvidd men annars, varför behöver du då en elbil med 100mils räckvidd som ska kunna laddas på 10 min om du bara håller dig i närheten av Stockholm? För om du bara gör några långresor per år med frugan, barnen, pulkor och allt vad det nu var så känns det ju smidigare hyra en minibuss för de gångerna?
Det var bara en reflektion. Jag laddar hemma. Men om vi flyttar till stan är elbilen givetvis ett minne blott

Klimatkopplingen har inte jag gjort. Det är först när andra skribenter börjar prata om klimatet och rädda barnen som jag spyr i munnen.
Du menar att du inte har kopplat klimatet till klimatåtgärden? Det blir en rätt torftig diskussion om man inte gör det...
Ingen som bryr sig det minsta om klimatet har en egen bil.
Det tror jag inte är sant, majoriteten har ju trots allt indirekt röstat på för att införa den klimatpolitik vi har. Men jag är också tämligen säker på att klimatet är långt ifrån enda anledningen många väljer en elbil.
Det är lika patetiskt som att jag flyger jorden runt i ett privatjet men vägrar köpa vatten på flaska ”för barnens skull”
Eller att bränna diesel för att man inte kan vänta 20minuter på att bilen ska laddas ;)

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Du menar att du inte har kopplat klimatet till klimatåtgärden? Det blir en rätt torftig diskussion om man inte gör det...

Det tror jag inte är sant, majoriteten har ju trots allt indirekt röstat på för att införa den klimatpolitik vi har. Men jag är också tämligen säker på att klimatet det är långt ifrån enda anledningen många väljer en elbil.

Eller att bränna diesel för att man inte kan vänta 20minuter på att bilen ska laddas ;)
Jag var inte den som började tjata om klimatet och att rädda våra barn nej.

Ingen som bryr sig om klimatet på riktigt menar ja. De som gör lite symbolhandlingar för att komma över sitt dåliga samvete tror säkert att de räddar världen bara de köper en Tesla. De som tänker längre än näsan räcker förstår ju att även en Tesla är horribel för miljön.

Jag har aldrig påstått att jag skulle vara någon miljöförbättrare på något sätt. Den dagen jag ev börjar prata om att ”rädda våra barn” kommer jag på allvar ha en hållbar levnadsstandard.

Bor man i villa, har bilar och flyger så är man en miljökatastrof även i en svensk kontext. Att bilen är en elbil är som att man kissar på en skogsbrand. Att i det läget börja prata om att elbilen är ”för barnens skull” blir skrattretande.

Det blir som när Stordalen vill förbjuda bilar för klimatets skull och samtidigt gör 300 resor per år i sitt privatjet

• Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Jag var inte den som började tjata om klimatet och att rädda våra barn nej.
Du kritiserar en klimatåtgärd och sedan gnäller du på när någon använder klimatet som argument.

Känns det rimligt?
Ingen som bryr sig om klimatet på riktigt menar ja. De som gör lite symbolhandlingar för att komma över sitt dåliga samvete tror säkert att de räddar världen bara de köper en Tesla. De som tänker längre än näsan räcker förstår ju att även en Tesla är horribel för miljön.
Det tror jag inte de flesta tror. Men oavsett om de gör det eller inte så är det en förbättring varje gång någon väljer ny elbil istället för ny ICE-bil. Oavsett om de flyger till ICA varje dag eller häller spillolja i våra vattendrag.

Vill du diskutera övriga klimatåtgärder eller din nästa, förmodade, ICE-bil så starta gärna en egen tråd om detta.

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Du kritiserar en klimatåtgärd och sedan gnäller du på när någon använder klimatet som argument.

Känns det rimligt?

Det tror jag inte de flesta tror. Men oavsett om de gör det eller inte så är det en förbättring varje gång någon väljer ny elbil istället för ny ICE-bil. Oavsett om de flyger till ICA varje dag eller häller spillolja i våra vattendrag.

Vill du diskutera övriga klimatåtgärder eller din nästa, förmodade, ICE-bil så starta gärna en egen tråd om detta.
Jag har kritiserat en subvention. Klimataspekten har jag inte diskuterat innan andra började tjata om den.

Då kan man lägga ner tramset om att rädda några barn.

Det var bara en reflektion. Jag laddar hemma. Men om vi flyttar till stan är elbilen givetvis ett minne blott
Hur ser ditt körmönster ut, åker du ofta längre än de 22 mil du kommer på vintern eller vill du ha 100mils räckvidd och 10 min laddning bara för att?

MathiasS MathiasS skrev:
det är inte smidigt. När man väl kommer på att man behöver bilen finns inga att hyra och det är alltid ett jädra mecka att hämta och lämna på rätt ställe. Det är inget konstigt att ha krav på tekniken så att man klarar sig med en bil som även kan åka långt.
Då får man ju köpa en bil efter de kraven, vill man kunna åka 40 mil utan laddning får man leta efter en bil som klarar det i sämsta förhållanden. Och finns det inte en sån bil får man antingen acceptera det och ladda oftare eller köpa fossilt om passar ens behov bättre.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Jag har kritiserat en subvention. Klimataspekten har jag inte diskuterat innan andra började tjata om den.
Det är samma sak. Utan klimataspekten hade inte subventionen existerat.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Hur ser ditt körmönster ut, åker du ofta längre än de 22 mil du kommer på vintern eller vill du ha 100mils räckvidd och 10 min laddning bara för att?
Jag vill aldrig behöva fundera på att ladda, hur eller var. Trodde jag skulle vänja mig men finner det otroligt irriterande att köra bil helt plötsligt kräver mer tid och kraft. Bil för mig är frihet utan en massa förberedelser.

Bara kunna stanna överallt och ladda fullt på 1 min. Och komma 100+ mil åt gången

S Styrman_jansson skrev:
Det är samma sak. Utan klimataspekten hade inte subventionen existerat.
Man kan självklart kritisera en subvention utan att bry sig om anledningen till den.

Jag tycker hyresregleringen är total galenskap tex, vad motivet till den än må vara är totalt irrelevant

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.