K
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det är först på sistone det dykt upp en del snabbladdare i innerstan. De få jag varit på har alltid haft kö.

Även i Norrtälje blev flera klara i somras. Någon mer har öppnat ser jag nu. Innan denna sommar var det katastrof
Kanske dags för dig att uppdatera din info om snabbladdare/laddare?

En enkel app som Chargefinder skulle nog också hjälpa dig lite då du troligen är den enda i världen som lyckats hamna i kö hundratalet gånger när du ska ladda😉

/Krille
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 4 till
  • Laddar…
En sak som förvånar mig lite är att inte BMW uppdaterade sin I3a alternativt att någon kopierade den. Förutom att tekniken med batteriernas laddprestanda, hmi etc så gillar jag verkligen konceptet. Speciellt REX.
 
K
P PHPersson skrev:
En sak som förvånar mig lite är att inte BMW uppdaterade sin I3a alternativt att någon kopierade den. Förutom att tekniken med batteriernas laddprestanda, hmi etc så gillar jag verkligen konceptet. Speciellt REX.
I takt med ökad konkurrens blev nog i3 för dyr jämfört med konkurrenterna. Har själv funderat på en i3 som andrabil då begagnade börjar komma ned i rimliga priser.

REX-modellen känns däremot som en onödigt dyr och komplicerad lösning jämfört med ett större batteri som ger samma extra räckvidd.

/Krille
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
I takt med ökad konkurrens blev nog i3 för dyr jämfört med konkurrenterna. Har själv funderat på en i3 som andrabil då begagnade börjar komma ned i rimliga priser.

REX-modellen känns däremot som en onödigt dyr och komplicerad lösning jämfört med ett större batteri som ger samma extra räckvidd.

/Krille
Fast REX fungerar grymt bra, även om tanken är lite för liten. Det blir att man använder hela batteriet utan att fundera och i praktiken (jag) använda i stort sätt aldrig bensinmotorn. Jag tyckte det var en kanonbil förutom att CCS laddningen var katastrof på vintern, och att det på min tid bara fanns 2 olika vinterdäck (båda var kassa).
 
Rex fungersde skit när jag hade en i3 för tio år sedan, generatorn klarade inte ens leverera tillräckligt med effekt för att köra motorväg, utan var typ begränsad till 70 km/h om batteriet tog slut. Av samma anledning började den använda bensin trots man hade batteri kvar. Har senare haft moderna i3 utan generator och de var bättre på varje sätt, och skulle gärna ha en som andra bil. (Om insidan bara kunde få modern elektronik, känns som en 90 tals bil nästan)
 
A ajn82 skrev:
Rex fungersde skit när jag hade en i3 för tio år sedan, generatorn klarade inte ens leverera tillräckligt med effekt för att köra motorväg, utan var typ begränsad till 70 km/h om batteriet tog slut. Av samma anledning började den använda bensin trots man hade batteri kvar. Har senare haft moderna i3 utan generator och de var bättre på varje sätt, och skulle gärna ha en som andra bil. (Om insidan bara kunde få modern elektronik, känns som en 90 tals bil nästan)
Då var det nog fel på din, för jag hade en för 10år sedan också exakt och den kunde man lätt köra i 110 även på vintern utan att tappa batteri. Däremot gick det inte med motorn att ladda batteriet mer än vad det var vilket var riktigt kasst. Dvs. skulle man köra ännu fortare 120-130 så fick man starta motorn tidigt för att det skulle fungera bra.
Men insidans teknik kändes riktigt gammal redan då... håller med.
 
Problemet med kort räckvidd vintertid kommer ju snart vara ett minne blott med mildare vintrar pga. klimatförändringar.
Men sen kommer ju Golfströmmen flytta sig så då får vi en ny istid i Norden istället.
 
Delar med mig av erfareheter. Är en av få i landet som gick in för fullt med el-bil tidigt. Har kört 25000 mil el-bil. 2 st Teslor och en VW ID4 emellan.
Laddare finns nästan överallt i landet, antingen Teslas, Fortum-Appen, CircleK, affärer, andra. Minsta problemet nu, sedan 2022, är att ladda och hitta laddare, man lär sig, tog dock ett antal månader innan man fick in rutinen så den riktigt satt. Har hänt en enda gång att det var kö till laddaren, cirka 10 min.

Ingen service. Iaf Tesla är det ingen service alls på. Jättebra att slippa lämna in.

Sliter inte mer däck än annan bil. Kör lätt 5000-6000 mil på sommardäcken. 4000 mil utan problem på v-däck. De som klagar på att det sliter kör inte på eco/chill-läget och utnyttjar de 450 hk med blyfot.

Batteriet tappar inte med tiden, vad jag märkt.

Kört 47,5 mil på sommaren med Tesla en gång på en laddning. Vintern laddar man var 25:e mil.

Det enda som man kan klaga på är att om bilen är frusen med is på och man tinar normalt länge. Så är det svårt att få upp dörrarna, ungefär 5 ggr om året. Man får skrapa listen och vänta en stund till.

I princip alla kan ha el-bil. Även Samerna i norr.
Många älskar att leta efter kritik mot el-bilar, oftast de över 40 år som inte ens har haft någon el-bil.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 12 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Delar med mig av erfareheter. Är en av få i landet som gick in för fullt med el-bil tidigt. Har kört 25000 mil el-bil. 2 st Teslor och en VW ID4 emellan.
Laddare finns nästan överallt i landet, antingen Teslas, Fortum-Appen, CircleK, affärer, andra. Minsta problemet nu, sedan 2022, är att ladda och hitta laddare, man lär sig, tog dock ett antal månader innan man fick in rutinen så den riktigt satt. Har hänt en enda gång att det var kö till laddaren, cirka 10 min.

Ingen service. Iaf Tesla är det ingen service alls på. Jättebra att slippa lämna in.

Sliter inte mer däck än annan bil. Kör lätt 5000-6000 mil på sommardäcken. 4000 mil utan problem på v-däck. De som klagar på att det sliter kör inte på eco/chill-läget och utnyttjar de 450 hk med blyfot.

Batteriet tappar inte med tiden, vad jag märkt.

Kört 47,5 mil på sommaren med Tesla en gång på en laddning. Vintern laddar man var 25:e mil.

Det enda som man kan klaga på är att om bilen är frusen med is på och man tinar normalt länge. Så är det svårt att få upp dörrarna, ungefär 5 ggr om året. Man får skrapa listen och vänta en stund till.

I princip alla kan ha el-bil. Även Samerna i norr.
Många älskar att leta efter kritik mot el-bilar, oftast de över 40 år som inte ens har haft någon el-bil.
Är du gift / har barn? Hur ser dina/era resevanor ut?
 
P PHPersson skrev:
Är du gift / har barn? Hur ser dina/era resevanor ut?
Har familj och kör privat som vanligt som de flesta andra, till kontoret, semester, handlar, barn, osv. Kör en del i jobbet, nästan över hela landet, Norge, Danmark. Enstaka gånger i Tyskland, Nederländerna.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R
P PHPersson skrev:
Är du gift
Vad har detta med valet av bil att göra😇
 
  • Ledsen
returen
  • Laddar…
S
  • Tesla service-anvisningar för underhåll av kupéluftfilter, inklusive byteintervaller för Model 3, Y, S och X samt rekommendationer för däckrotation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text om Tesla-service för bromsvätska och luftkonditionering med rekommendationer för olika modeller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av Teslas underhållsguide för vintervård och högspänningsbatteri med tips och bokningslänkar för servicebesök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Vad har detta med valet av bil att göra😇
Ganska mycket :)
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R
P PHPersson skrev:
Ganska mycket :)
Skulle säga att det har noll med bilval att göra!
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Skulle säga att det har noll med bilval att göra!
Jag har minst 5 bekanta där fruarna / sambos har sagt att antingen så säljer vi elbilen eller så skiljer vi oss. Mest på skoj men också såpass mycket allvar atr det blivit bråk, där mannen som är teknikintresserad och tycker det är kul med appar och optimering. Medans i detta fallet tjejerna och barnen varit tokiga på att stå och ladda / tvingas äta någon äcklig diners fettig Schnitzel.
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.