130 276 läst · 2 612 svar
130k läst
2,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Bromsolje byte känns som något bilverkstäderna skrämmer upp oroliga pensionärer med...useless skrev:
Skulle inte förvåna mig om bilverkstäderna skiter i att byta den..
Oväntat att just du "råkar" ha så många bekantas sambos/fruar som har så stora problem med valet av elbil.... 😉😀P PHPersson skrev:Jag har minst 5 bekanta där fruarna / sambos har sagt att antingen så säljer vi elbilen eller så skiljer vi oss. Mest på skoj men också såpass mycket allvar atr det blivit bråk, där mannen som är teknikintresserad och tycker det är kul med appar och optimering. Medans i detta fallet tjejerna och barnen varit tokiga på att stå och ladda / tvingas äta någon äcklig diners fettig Schnitzel.
/Krille
PHPersson är en hittepåperson. Känner så väl igen dåligt underbyggda kassa negativa argument om el bilar. Har hört dem alla.K Krille4 skrev:
Tar oftast 20 min att ladda och laddaren är oftast längs med de större vägarna. Kanske 10-15 min längre än en bensin- kiosk paus. Klagar man på det så har man något problem i sig. De extra minuterna gör att man blir piggare och säkrare förare.
Inte heller helt oväntat att du är förvånad över det... 😉P PHPersson skrev:
Det du skriver saknar logik - teknikintresserade elbilsägare som är intresserade av optimering har garanterat väldigt få problem med laddning av elbilar. De klarar säkert av att lägga fem minuter på att planera laddningen för en längre resa så att allt sen går smidigt.
Den som däremot köper en ID4 och förväntar sig 55 mils räckvidd i 140 km/h på vintern och aldrig vill planera något - kommer däremot att få stora problem med laddning/fru/sambo.
Elbilsresor kräver lite mer planering och flexibilitet men det kräves inte direkt någon doktorsavhandling för att man ska kunna planera en resa.
Förstår inte behovet av att hela tiden överdriva och hitta på problem med elbilar.
/Krille
Fattar inte heller. Är de avundsjuka eller vad är deras problem? Kommer själv aldrig att gå tillbaka till en bensin/diesel bil eller laddhybrid. Aldrig.K Krille4 skrev:Inte heller helt oväntat att du är förvånad över det... 😉
Det du skriver saknar logik - teknikintresserade elbilsägare som är intresserade av optimering har garanterat väldigt få problem med laddning av elbilar. De klarar säkert av att lägga fem minuter på att planera laddningen för en längre resa så att allt sen går smidigt.
Den som däremot köper en ID4 och förväntar sig 55 mils räckvidd i 140 km/h på vintern och aldrig vill planera något - kommer däremot att få stora problem med laddning/fru/sambo.
Elbilsresor kräver lite mer planering och flexibilitet men det kräves inte direkt någon doktorsavhandling för att man ska kunna planera en resa.
Förstår inte behovet av att hela tiden överdriva och hitta på problem med elbilar.
/Krille
Så fort man träffar på någon lätt bilintresserad som kör bensinbil, hos många av dem iaf, så dyker det upp massor av stupida och dåligt underbyggda negativa argument om el-bilar, som de har hört.....
Brukar svara med en standardfras:
Lyssna inte på andra utan testa själv el-bil i några månader. Snacka sedan!
Några säger att de gillar motorljudet på V8 eller liknande eller som sportbil. Är väl istället för att showa för andra, antar jag? Jag brukar svara att det man inte har under bältet riktigt rejält försöker man kompensera med någon förlängare som väsnas 😉 Jag behöver inte det 😉
Då brukar det bli knäpptyst.
Kanske hårt att bestämma att andra har problem av den anledningen…L L Jan skrev:PHPersson är en hittepåperson. Känner så väl igen dåligt underbyggda kassa negativa argument om el bilar. Har hört dem alla.
Tar oftast 20 min att ladda och laddaren är oftast längs med de större vägarna. Kanske 10-15 min längre än en bensin- kiosk paus. Klagar man på det så har man något problem i sig. De extra minuterna gör att man blir piggare och säkrare förare.
Jag kan berätta att en familj kom 19mil på vintern med sin nya EQC. Då pratar vi fulladdat batteri, drar vi av ca 20% kom de alltså ca 15mil och vad jag kan berätta är att du laddar inte 5-80% på några 20minuter. Antingen har du ingen koll eller så vill du bara föra fram felaktigheter. Det kanske finns någon enstaka helt ny modell som snittar ca 180kW på vintern men jag tvivlar.
Hur länge har du kört elbil? Vilken / vilka modeller?L L Jan skrev:Fattar inte heller. Är de avundsjuka eller vad är deras problem? Kommer själv aldrig att gå tillbaka till en bensin/diesel bil eller laddhybrid. Aldrig.
Så fort man träffar på någon lätt bilintresserad som kör bensinbil, hos många av dem iaf, så dyker det upp massor av stupida och dåligt underbyggda negativa argument om el-bilar, som de har hört.....
Brukar svara med en standardfras:
Lyssna inte på andra utan testa själv el-bil i några månader. Snacka sedan!
Några säger att de gillar motorljudet på V8 eller liknande eller som sportbil. Är väl istället för att showa för andra, antar jag? Jag brukar svara att det man inte har under bältet riktigt rejält försöker man kompensera med någon förlängare som väsnas 😉 Jag behöver inte det 😉
Då brukar det bli knäpptyst.
Det är absolut inget problem med elbil så länge man befinner sig på platser med laddare men den som säger att det är lika smidigt har helt enkelt inte provat. Det är en uppoffring man får göra i form av planering, längre restid etc. Är man bara medveten om det är det väl enklast att var och en beroende på livssituation väljer själv?K Krille4 skrev:Inte heller helt oväntat att du är förvånad över det... 😉
Det du skriver saknar logik - teknikintresserade elbilsägare som är intresserade av optimering har garanterat väldigt få problem med laddning av elbilar. De klarar säkert av att lägga fem minuter på att planera laddningen för en längre resa så att allt sen går smidigt.
Den som däremot köper en ID4 och förväntar sig 55 mils räckvidd i 140 km/h på vintern och aldrig vill planera något - kommer däremot att få stora problem med laddning/fru/sambo.
Elbilsresor kräver lite mer planering och flexibilitet men det kräves inte direkt någon doktorsavhandling för att man ska kunna planera en resa.
Förstår inte behovet av att hela tiden överdriva och hitta på problem med elbilar.
/Krille
Om du syftar på mig får du gärna berätta när jag skrivit något överdrivet felaktigt.K Krille4 skrev:Inte heller helt oväntat att du är förvånad över det... 😉
Det du skriver saknar logik - teknikintresserade elbilsägare som är intresserade av optimering har garanterat väldigt få problem med laddning av elbilar. De klarar säkert av att lägga fem minuter på att planera laddningen för en längre resa så att allt sen går smidigt.
Den som däremot köper en ID4 och förväntar sig 55 mils räckvidd i 140 km/h på vintern och aldrig vill planera något - kommer däremot att få stora problem med laddning/fru/sambo.
Elbilsresor kräver lite mer planering och flexibilitet men det kräves inte direkt någon doktorsavhandling för att man ska kunna planera en resa.
Förstår inte behovet av att hela tiden överdriva och hitta på problem med elbilar.
/Krille
Allvetare
· Östergötland
· 4 284 inlägg
Samtliga kina-märken borde strykas. Spelar ingen roll hur bra de är. De kommer från en kommunistisk och imperialistisk diktatur som aktivt förtrycker sin befolkning.anders07 skrev:Lite tillbaka on-topic då kanske... Det har ju hänt väldigt mycket spännande under 2024 på elbilsmarknaden och privatleasingpriserna har verkligen kommit neråt på små och medelstora bilar, som ändå håller hyfsad räckvidd, t.ex med månadskostnad under 5000 kr.
- Mini Cooper
- Volvo EX30
- Zeekr X
- XPeng G6
- Nio (fast där tillkommer batterihyra)
- BYD (flera modeller)
- MG (fler modeller)
- Cupra Born
- Tesla 3 och Y
- Kia EV3 (beställningsbar)
Det har kommit fler intressanta större elbilar också under 2024:
- Xpeng G9 (som jag själv har nu)
- Zeekr 001
- Volvo EX60 och 90
- Nio EL7 och EL8
- Kia EV9
- Ford Explorer
- Polestar 4 (beställningsbar)
Så om man ska gå tillbaka till topic så har det hänt en hel del! 😀
Nu lär ju många fnysa och säga "Kina-skit" men jag kan säga att min XPeng G9 är det bekvämaste och trevligaste jag suttit i i bilväg och har inte ångrat mig det minsta efter att ha lämnat en suite på drygt 20 år med tyska bilar efter mig...
Du citerat ett inlägg där jag skriver att det kräver mer planering och flexibilitet men insinuerar ändå att jag skrivit att det är lika enkelt.....P PHPersson skrev:Det är absolut inget problem med elbil så länge man befinner sig på platser med laddare men den som säger att det är lika smidigt har helt enkelt inte provat. Det är en uppoffring man får göra i form av planering, längre restid etc. Är man bara medveten om det är det väl enklast att var och en beroende på livssituation väljer själv?
Alla gör sitt eget val och finns ingen anledning att hitta på att det inte finns t ex info om elbilars räckvidd på vintern eller att de som optimerar sin elbilskörning har problem med missnöjda sambos/fruar.
/Krille
Allvetare
· Östergötland
· 4 284 inlägg
En V8 kan låta fantastiskt och hade jag möjlighet skulle jag ha en, för min skull.L L Jan skrev:Några säger att de gillar motorljudet på V8 eller liknande eller som sportbil. Är väl istället för att showa för andra, antar jag? Jag brukar svara att det man inte har under bältet riktigt rejält försöker man kompensera med någon förlängare som väsnas 😉 Jag behöver inte det 😉
Då brukar det bli knäpptyst.
Jag åker elbil för att det ofta är praktisk och ekonomiskt. Perfekt till vardags.
Men vi jag köra bil så blir det bensinbilen eller motorcykeln. Både ger väljud men mc:n ger fan en ”eargasm” varje gång. Eller känslan av en sådär lagom ”mekanisk” manuell låda!
Att det skulle vara någon pensisförlängare påstås ofta av människor som inte fattar grejen. Varför tror de man alltid letar vägar med så lite trafik och bebyggelse egentligen?
Nej som upplevelse så står sig elbilen ofta rätt slätt. Det blir liksom inget drama.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 816 inlägg
Jag försöker lära mig vilka elbilar som är bra och dåliga 2024. Men denna tråd gick kanske förlorad till troll för 1000 inlägg sedan? Är det ingen som har för o nackdelar med olika modeller? Jag kikar främst på Audi, VW och MB, och SUV.
Du påminner mig om att du fortfarande inte lyckats länka till en realistisk och korrekt källa angående elbilars räckvidd på vintern.K Krille4 skrev:Du citerat ett inlägg där jag skriver att det kräver mer planering och flexibilitet men insinuerar ändå att jag skrivit att det är lika enkelt.....
Alla gör sitt eget val och finns ingen anledning att hitta på att det inte finns t ex info om elbilars räckvidd på vintern eller att de som optimerar sin elbilskörning har problem med missnöjda sambos/fruar.
/Krille