165 496 läst · 3 264 svar
165k läst
3,3k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 268 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 268 inlägg
VAG:s bilar som säljs nu har batterförvärmning och lite bättre laddkurva. De äldre har inte förvärmning och rätt kass laddkurva.Bo.Siltberg skrev:
De kinesiska hade jag undvikit av personliga själ och även tveksam hur andrahandsvärdet blir.
De Sydkoreanska märkena ligger långt fram elbilstekniskt. Före de europeiska biltillverkarna.
Jag tycker du ska provköra några olika för det är lite olika känsla mellan tillverkarna.
Tesla har ju 0-ränta på Model Y. Om man gillar bilen?
https://www.motor.no/bil/motor-karer-arets-beste-billkjop-her-er-vinnerne/297434
Två Hyundai Inoiq 5 i topp…
Audi / VW har historiskt varit väldigt ”törstiga” vid hög belastning / vinter. MB hade samma problem i början men enligt en kompis skall de fungera riktigt bra numera (MB). Så skulle jag varit dig skulle jag personligen absolut inte litat på säljarna utan krävt att få testköra nu när det är kallt och även testladdat. Prestandan på laddning kan sjunka rejält på vintern.Bo.Siltberg skrev:
Men det jag skulle satsat på just nu är nog en Q6. (Av de du väljer mellan).
Så länge du undviker kinesiska elbilar så skulle jag nog vilja påstå att de flesta nya europeiska elbilarna fungerar bra. Viktigt är att själv söka fram info om verklig räckvidd och fundera om det fungerar bra utifrån det körmönster man har.Bo.Siltberg skrev:
Nackdelen med Audi och MB är att priserna är väl höga och värdeminskningen på en ny bil blir väldigt hör räknat i kronor. Vw ligger betydligt lägre i pris men har inte världens längsta räckvidd. Fortfarande ligger Tesla Model Y väldigt bra till om man ska köpa en ny elbil i år. Nackdelen med Model Y är att den tyvärr kommer att falla en hel del i pris när den uppdaterade modellen släpps nästa år.
Personligen tror jag en begagnad Model Y LR för 350-400 kkr är ett bra alternativ om man vill ha en rymlig bil med bra räckvidd och fyrhjulsdrift. Är det första elbilen känns också Teslas laddningsnätverk som väldigt tryggt och enkelt.
/Krille
Oväntat att just du råkat missa det trots att jag citerade dig och att du inte heller ännu kan göra en enkel googling 😉P PHPersson skrev:
Googla nu "verklig räckvidd elbil" istället för att förändra frågan allt eftersom. Här får du några under olika förhållanden som jag tog fram på 30 sekunder:P PHPersson skrev:Då förstod du inte vad jag efterfrågade… och heller inte vad du själv skrev. Hela frågan handlar om att kunderna är besvikna, i samma länk ståt det 52mil i optimala förhållanden men du kör inga 52mil i några förhållanden. Därför blir även de 40%en fatalt missvisande och ointressant.
Men eftersom det fanns massor av tester / länkar så räknar jag med att du snart kommer med en som inte förskönar verkligheten.
https://alltomelbil.se/adac-har-testat-forbrukning-och-rackvidd-pa-70-elbilar-hyundai-ar-bast/
https://carup.se/test-sa-mycket-rackvidd-tappar-elbilar-i-kylan/
https://carup.se/test-bara-fem-elbilar-rackvidd-over-40-mil/
Även ett test som visar att det inte är helt omöjligt att komma räckvidden enligt WLTP för vissa bilar om alla förutsättningar är optimala:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20230607/test-verklig-rackvidd-for-32-elbilar/
Hur många av testerna ljuger och påstår att man kommer den räckvidd som anges enligt WLTP?
/Krille
Redigerat:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Hela teslas nätverk är ju sedan några veckor öppna för alla, så den här parametern börjar numera bli lite mindre viktig vid valet av bil.K Krille4 skrev:
Edit: i Sverige förvisso, ska man ner på kontinenten är det en annan femma.
Är det verkligen det - jag trodde att det bara var under en dag när det också var gratis för alla att ladda?JanneJanne123 skrev:
Men är det så är det ju positivt och ett steg i rätt riktning. Då kan Tesla fortsätta bygga ut nätverket snabbare och alla elbilfsförare får fördelar.
/Krille
OM man kommer över VW's fantasilösa interiör skulle jag säga att de ligger bäst till av de tre... MB EQB är ett "vettigt" alternativ, men personligen tycker jag den är ful som stryk... Audi har inte fått så jättebra kritik för sina elbilar, men de är snygga och bekväma, dock överprisade i mitt tycke.Bo.Siltberg skrev:
SUV finns ju i lite olika storlekar, men stor SUV är väl Tesla X, Kia EV9, MB EQS, Nio EL8, Volvo EX90 (och aningen mindre, BMW iX eller Xpeng G9)...
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Jag vet inte om det fortfarande finns några kvar men MB sålde ut förra generationens EQB till skapligt pris i i höstas. Jag var lite sugen men det föll på att den inte kunde ha dragkrok (men nya kan) och köpte Berlingon istället.Bo.Siltberg skrev:
Vi har verkligen olika åsikter så jag tänker att vi släpper det men vill ändå säga att tapp på 24% mot WLTP är inte realistiskt enligt mig. Så jag tycker inte dina länkade tester motsvarar rimlig verklighet. Men som sagt vi släpper det.K Krille4 skrev:Oväntat att just du råkat missa det trots att jag citerade dig och att du inte heller ännu kan göra en enkel googling 😉
- söndag 08:30
- #1 259
Googla nu "verklig räckvidd elbil" istället för att förändra frågan allt eftersom. Här får du några under olika förhållanden som jag tog fram på 30 sekunder:
[länk]
[länk]
[länk]
Även ett test som visar att det inte är helt omöjligt att komma räckvidden enligt WLTP för vissa bilar om alla förutsättningar är optimala:
[länk]
Hur många av testerna ljuger och påstår att man kommer den räckvidd som anges enligt WLTP?
/Krille
Du som har sådan järnkoll på elbilar och laddningen borde väl veta sådant? Nej alla v3 laddare är öppna för alla (för att de har CCS)K Krille4 skrev:
Id4 4-motion är ca 38’ (listpris) billigare än q4 quattro. Lite mindre efter rabatt. Är det verkligen betydligt lägre?K Krille4 skrev:Så länge du undviker kinesiska elbilar så skulle jag nog vilja påstå att de flesta nya europeiska elbilarna fungerar bra. Viktigt är att själv söka fram info om verklig räckvidd och fundera om det fungerar bra utifrån det körmönster man har.
Nackdelen med Audi och MB är att priserna är väl höga och värdeminskningen på en ny bil blir väldigt hör räknat i kronor. Vw ligger betydligt lägre i pris men har inte världens längsta räckvidd. Fortfarande ligger Tesla Model Y väldigt bra till om man ska köpa en ny elbil i år. Nackdelen med Model Y är att den tyvärr kommer att falla en hel del i pris när den uppdaterade modellen släpps nästa år.
Personligen tror jag en begagnad Model Y LR för 350-400 kkr är ett bra alternativ om man vill ha en rymlig bil med bra räckvidd och fyrhjulsdrift. Är det första elbilen känns också Teslas laddningsnätverk som väldigt tryggt och enkelt.
/Krille
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Ja gratis var det bara under en dag, men det var startskottet på att öppna upp samtliga laddare för alla. De har även uppdaterat sin mjukvara så att den kan klura ut om en MEB-bil (eller annan bil med uttag på ”fel” ställe) tar upp två platser och visar då inte den ena som ledig.K Krille4 skrev:
Som jag har skrivit tidigare i tråden ser jag snabbladdning i Sverige som ett löst problem numera.
Ok så dina gissningar stämmer bättre än verkliga tester som genomförts - ok....P PHPersson skrev:
/Krille