3 490 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Vilka fåglar vill man ha vid en stuga i skogen?
Skog är väl inte likadan över hela Småland?
På vissa håll så dominerar magra marker med tallskog, kommer man uppåt Sommen så är bergigt men blandskog, i södra delarna förekommer bokskog...
Så vilka fåglar man kan locka beror på en rad faktorer.
Annars så hejar jag på allt holkbyggande och fågellockande!
På vissa håll så dominerar magra marker med tallskog, kommer man uppåt Sommen så är bergigt men blandskog, i södra delarna förekommer bokskog...
Så vilka fåglar man kan locka beror på en rad faktorer.
Annars så hejar jag på allt holkbyggande och fågellockande!
Tar jag ca 30 ha runt vårt fritidhus norra länet så finns tallskog, granskog, björkhagar med ekar runt, aspbestånd och vid sjöarna trivs alen. Så vid fågelmataren dyker det upp de som bor i holkarna enligt tidigare inlägg med mesarna exkluderat snapparna. Men sedan har vi bofinkar, domherre, grönfink, nötväckor, trädkrypare, duva, hackspetten tar gärna lite solfrö också men även nötskrikorna kan komma förbi och bråka med varandra. Spillkråkan passerar bara på väg mellan bohålet och matletandet.S skogaliten skrev:
Så det viktiga som jag upptäckt är att mata och vi kör året runt så det blir några säckar med solrosfrön. Vintertid kan mataren vara tom när man kommer men 15-30 min efter påfyllning är de tillbaka.
Kul med många inlägg och tankar! Jodå, det finns en del löv också. Mest björk men även ek, al, rönn, vide och nåt snirkligt växande närmast sjön som mina trädkunskaper inte räcker till för... Vi har ett 7-8 år gammalt hygge/fröträdställning på ena sidan med hyffsat mycket sly. Kuperat i närområdet (nån km bort) med rejäla stigningar.
Jag är rätt kass på fåglar som de flesta nog redan gissat 😂 men tycker det är trevligt med liv och i synnerhet om de gör nån nytta typ äta mygg/flugor.
Vi har sädesärla, har haft svartvit flugsnappare, fladdermöss vid enstaka tillfällen, nån gång en uggla. Lom finns varje år i sjön och kanadagäss med tyvärr. Måsar såklart men de håller till på andra sidan sjön. Vissa år havsörn. Fiskgjuse ett år vilket var coolt. Nån fågel som jag inte vet vad den heter men flyger jäkligt nära vattenytan med ettriga vingslag och piper hela tiden. Korpar håller till i närheten på andra sidan hygget typ. Sen finns det såklart flera småfåglar/mesar.
Bygga holkar kan jag dock med säkerhet. Så fort jag blivit klok på vilka gäster jag ska inrikta mig på eller är det så enkelt att jag ska anpassa mig efter det jag sett?
Jag är rätt kass på fåglar som de flesta nog redan gissat 😂 men tycker det är trevligt med liv och i synnerhet om de gör nån nytta typ äta mygg/flugor.
Vi har sädesärla, har haft svartvit flugsnappare, fladdermöss vid enstaka tillfällen, nån gång en uggla. Lom finns varje år i sjön och kanadagäss med tyvärr. Måsar såklart men de håller till på andra sidan sjön. Vissa år havsörn. Fiskgjuse ett år vilket var coolt. Nån fågel som jag inte vet vad den heter men flyger jäkligt nära vattenytan med ettriga vingslag och piper hela tiden. Korpar håller till i närheten på andra sidan hygget typ. Sen finns det såklart flera småfåglar/mesar.
Bygga holkar kan jag dock med säkerhet. Så fort jag blivit klok på vilka gäster jag ska inrikta mig på eller är det så enkelt att jag ska anpassa mig efter det jag sett?
Jag vill också slå lyfta fram tornseglare, dessa fantastiska fåglar som lever hela sitt liv i luften med ett enda undantag, när de bildar familj. De flyger från sina vintervistelser på andra sidan jorden till våra nordliga breddgrader för att säkra artens fortbestånd, det är ljuset som lockar dem och den funktion ljuset har för deras fortplantning.Skärkarl skrev:
De är beroende av holkar eller snarare tegelpannor där inget hindrar inflygning under takpannorna. Tyvärr rivs både gamla ladugårdar med tegeltak eller så byts tegeltak mot bättre och modernare lösningar. Resultatet blir bostadsbrist för dessa magnifika fåglar - hjälp dem om du kan!!
En annan långväga gäst som numera minskar är svartvit flugsnappare. Även denna lilla fågel genomför en farlig flygning från andra sidan av vår jord, över ett Sahara där både mat och vatten är svårt att hitta. Många vingslag innan den landar hos oss..inte större än en talgoxe.
Den biologiska klockan talar om för den när det är dags att börja den långa flygningen, den är holkberoende
(dåligt med ihåliga träd numera, vi städar bort "skräpet".) Det finns fördelar och nackdelar med allt, stannfåglarna som uthärdar vår vinter har första tjing på holkarna. När svartvita flugsnapparen anländer är bostäderna oftast redan upptagna. Ibland kan uppstå en strid på liv och död mellan mesar och flugsnappare. Vill man hjälpa den modiga lilla fågeln så kan man spara en holk för att sättas upp de första dagarna i maj.
En annan sak som påverkar artens överlevnad är klimatförändringar. Den lever på insekter och föder upp sina små på insekter. Numera kommer våren så mycket tidigare så den första omgången med insekter har redan kläckts och kommer det då en torrperiod finns ingen mat till den långväga gästen. Den är oförmögen att ändra sin ankomst.
Lycka till med ett viktigt arbete!
Tornseglarna ser jag vid bostaden ofta högt upp på himlen och kan vara 10-15 stycken som sveper fram och tillbaka. Flygs det på lite lägre nivå är det oftast svalor. Båda de här häckar ute vid stallet i byggnaderna.
Svalorna även inne i själva stallet så då får man räkna med att det fladdrar kring öron när de flyger ut och in genom stalldörren. Hästarna reagerar inte på det utan är vana.
Flugsnapparna vid fritidsfastigheten är oftast den svart/vita och de kan jaga bort talgoxarna hos oss, men det verkar som att blåmesen är bättre på att försvara sin holk. Men även den grå snapparen finns där och då blir det inget bråk annat än lite revirhävdande utifrån att den vill ha annan "bostad".
Svalorna även inne i själva stallet så då får man räkna med att det fladdrar kring öron när de flyger ut och in genom stalldörren. Hästarna reagerar inte på det utan är vana.
Flugsnapparna vid fritidsfastigheten är oftast den svart/vita och de kan jaga bort talgoxarna hos oss, men det verkar som att blåmesen är bättre på att försvara sin holk. Men även den grå snapparen finns där och då blir det inget bråk annat än lite revirhävdande utifrån att den vill ha annan "bostad".

Ett tips är att inte sätta upp holk på husväggen vid sovrummen, oavsett art. Svärfar satte upp en fladdermusholk på sin husvägg och de piper nåt infernaliskt på nätterna under vissa perioder 😄 Även fågelungar piper flitigt vid matningen, som sker under alla ljusa timmar. Sommartid blir det ljust tidigt, så det blir ett väldans tjirpande när man vill ha sovmorgon 😉
Jag tycker annars inte att det spelar så stor roll vad du sätter upp för holkar. Alla fåglar är nyttiga, och de flesta ”vanliga” holkar kommer utifrån min erfarenhet locka blåmes, talgoxe och svartvit flugsnappare 😊
Borra även gärna lite ”holkar” åt diverse insekter. Skippa köpeholkarna och borra olika stora och djupa hål i träklossar. Olika insekter ska enligt vad jag har hört ha olika. Du kan nog hitta siffror på nätet om du vill ha exakta mått.
Jag tycker annars inte att det spelar så stor roll vad du sätter upp för holkar. Alla fåglar är nyttiga, och de flesta ”vanliga” holkar kommer utifrån min erfarenhet locka blåmes, talgoxe och svartvit flugsnappare 😊
Borra även gärna lite ”holkar” åt diverse insekter. Skippa köpeholkarna och borra olika stora och djupa hål i träklossar. Olika insekter ska enligt vad jag har hört ha olika. Du kan nog hitta siffror på nätet om du vill ha exakta mått.
Jag har satt upp matning hängandes på fönster, en med egen nöt/fettmix och en med frö. Fördelen är att det är lätt att fylla på och hålla rent vintertid och man får se mycket trevliga fåglar på väldigt nära håll. För närvarande: Gråspett, större hackspett, nötväcka, pilfink, talgoxe och blåmes. Skator har jag alltid men de får inte plats i matarna och kan inte hålla fast sig som hackspettarna. Inte satt upp fågelholkar än, men kommer göra det till sommaren, särskilt nu när jag vet mer vad som behövs.
Större hackspetthona spanar in läget:
Större hackspetthona spanar in läget:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka verktyg bör jag satsa på om jag vill installera vatten dolt?
Vatten & Avlopp -
Villaförsäkring - vilka villkor gäller?
Försäkringar -
Vilka verktyg "borde" man ha som villaägare?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilka funktioner vill du ha i din trädgård?
Trädgård allmänt -
Vilka våtmarker vill ni se återställda?
Övrigt Off Topic