G
Synd att det fungerar skräpsåligt på Mac (fullt uppdaterad med 8 2,8GHz kärnor och 8GB ram).
 
Gammal artikel, men här kommer en uppdatering för macanvändare som ev funderar på att använda Ikeas köksplaneringsverktyg. 150509 så fungerar detta helt bedrövligt dåligt. Har suttit ett antal timmar och programmet är fullständigt instabilt. Det är inga problem att få upp rummet med rätt mått osv, men så fort man sätter tid dörrar fönster så sätter eländet igång. Dörrar och fönster hoppar runt i rummet helt planlöst. När man försöker lägga till köksskåp så får man in dem men de går inte att flytta på om man inte går in i 3d-vyn. Sparfunktionen fungerar inte heller för när man sparar så hoppas prylarna runt i rummet. Helt otroligt dåligt IKEA! För att vara ett så stort företag så hade jag förväntat mig en bättre lösning. En stand-alone lösning hade förstås varit toppen (förstår dock värdet av att kunna hämta upp ritningen man gjort hemma när man kommer till IKEA, men det förutsätter ju en stabil lösning...) och förmodligen lättare att få stabil.
 
Jag kör själv Linux och det flyter inte smärtfritt där heller. I Firefox går det inte att starta för att ett plugin krävs som jag inte får installera på Linuxversionen av Firefox. Däremot funkar det okej i Chrome utan gnäll. Vissa delar går dock tungt ibland, t.ex att ladda "väljarblocket" längst ner. När allt laddat så brukar det funka bra.
I Windows 7 som används på jobbet där säkerheten är något högre ställt än på en hemmadator så funkar det inte heller klanderfritt. Vissa delar kan gå tungt och sen smäller det till och funktionen "överdrivs". T.ex kan en enkel utzoomning sluta 100 meter utanför köket så att säga.
Minst problem har jag haft på Windows XP men det känns lite föråldrat att använda det idag så det är nog dags för Ikea att rycka upp sig.
 
G
Verkar vara samma bekymmer med detta planeringsverktyget som IKEA har med sitt motsvarande för PAX-serien. Där har det inte gått att registrera nytt användarnamn på två veckor. Fick rådet att besöka ett varuhus istället, på tre timmar kraschade samtliga av deras fyra uppställda datorer som enbart var avsedda för att köra just PAX på garderobsavdelningen (Kållered, Göteborg). När vi till sist skulle spara kunde inte de spara eller registrera ny användare heller... inte lätt att köpa ett större system på... Enligt IKEA centralt, erkänner man motvilligt att man har bekymmer och säger sig jobba på problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.