D djac skrev:
Jag skulle vända på det, de gröna är kanske inte mina gubbar men det som skiljer de mest från de som skulle kunna ses som "politiskt stabila" är väl att de i mindre grad svarar inför sina herrar, om man följer EU-politik så ser man att de flesta parlamentariker i första hand utför uppdrag åt sina lobbygrupper, direkt eller indirekt, och frågan är om det ändå inte är så att vi då borde föredra de som åtminstone försöker agera för medborgarnas bästa över de som i första hand tjänar sina sponsorer och uppdragsgivare.
Jo men nu kanske det är fullt upp med annat för EU-folket, det börjar ju se rörigt/miserabelt ut på ett antal områden. Energifrågan har kanske inte högsta prioritet? Eller så spricker hela EU?
 
D
P paralun skrev:
Jo men nu kanske det är fullt upp med annat för EU-folket, det börjar ju se rörigt/miserabelt ut på ett antal områden. Energifrågan har kanske inte högsta prioritet? Eller så spricker hela EU?
Ja men det kanske är dags för det iaf, det känns inte alls bra eller stabilt inför EU-valet, det mesta går åt fel håll och det kanske inte alla länder kan acceptera, misstänker att mycket av oredan rör sig om positioneringar inför valet.
 
K krfsm skrev:
Om man diskuterar Polen, så bör man tänka på att de har en abnormt stor andel hushåll som använder kol, plus en hel del fjärrvärme. Dvs det är inte bara koleldad elproduktion (50% av totala kolanvändningen) som behöver ersättas, utan även hushållens eldande (15%) och fjärrvärme (25%).
jag håller med, Polen är lite i en klass för sig i smutsighet – cirka 90% av deras energiförsörjning (alltså allt, inte bara el) var fossil i fjol, medan Europa låg på 70% och världen 80%

utmärkande är som sagt kolanvändningen – många andra länder har gas för hushållsvärme/varmvatten – vilket väl också i Polens fall går tillbaka till vilka egna naturresurser man har haft inom landet och styrt vad man använt

(Polens sol- och vindkraft var under innevarande års första åtta månader 85% högre än motsvarande period 2021)

så ska det bli något av med avfossiliseringen så gäller det att höja tempot
 
G
harka harka skrev:
jag håller med, Polen är lite i en klass för sig i smutsighet – cirka 90% av deras energiförsörjning (alltså allt, inte bara el) var fossil i fjol, medan Europa låg på 70% och världen 80%

utmärkande är som sagt kolanvändningen – många andra länder har gas för hushållsvärme/varmvatten – vilket väl också i Polens fall går tillbaka till vilka egna naturresurser man har haft inom landet och styrt vad man använt

(Polens sol- och vindkraft var under innevarande års första åtta månader 85% högre än motsvarande period 2021)

så ska det bli något av med avfossiliseringen så gäller det att höja tempot
Kan kärnkraft vara en del av lösningen?
 
D djac skrev:
Ja men det kanske är dags för det iaf, det känns inte alls bra eller stabilt inför EU-valet, det mesta går åt fel håll och det kanske inte alla länder kan acceptera, misstänker att mycket av oredan rör sig om positioneringar inför valet.
Jo vi får se vad som händer? det kanske löser sig självt? Q3-rapporten från VW kanske löser det?
 
D
P paralun skrev:
Jo vi får se vad som händer? det kanske löser sig självt? Q3-rapporten från VW kanske löser det?
EU kommer förmodligen ledas av starkt Putinvänliga med extrema inslag av klimatförnekelse, varför de inte skulle göra affärer med sin kamrat och lyssna på dravel som de inte vare sig förstår eller tror på vet jag inte, den perfekta fossilstormen tornar upp sig.
 
D djac skrev:
EU kommer förmodligen ledas av starkt Putinvänliga med extrema inslag av klimatförnekelse, varför de inte skulle göra affärer med sin kamrat och lyssna på dravel som de inte vare sig förstår eller tror på vet jag inte, den perfekta fossilstormen tornar upp sig.
Jo men nu börjar det väl slå runt för dig.... det förefaller som att många EU-parlamentariker nu insett att miljöfolket ställt till en massa oreda och det är andra tongångar, sen har man ju inte "block" inom EU utan det är enbart politisk färg som grupperar politikerna.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
EU kommer förmodligen ledas av starkt Putinvänliga med extrema inslag av klimatförnekelse, varför de inte skulle göra affärer med sin kamrat och lyssna på dravel som de inte vare sig förstår eller tror på vet jag inte, den perfekta fossilstormen tornar upp sig.
Nu känner jag att jag missat ngt. Hur skulle EU ledas av starkt Putinvänliga?
 
D
P paralun skrev:
Jo men nu börjar det väl slå runt för dig.... det förefaller som att många EU-parlamentariker nu insett att miljöfolket ställt till en massa oreda och det är andra tongångar, sen har man ju inte "block" inom EU utan det är enbart politisk färg som grupperar politikerna.
Jo man har block.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Nej man har partigrupper men inga fasta block som samarbetar.
[länk]
Same same, grupperna är fastare än blocken skulle jag vilja säga
 
D djac skrev:
Same same, grupperna är fastare än blocken skulle jag vilja säga
Inte nödvändigtvist, sen kan man ju som Frankrike gjort skapa en kärnkraftsallians där man grupperas kring en viss fråga.
 
Mikael_L
Jag ser den första meningen i trådlistan...

Fransk elmarknad och kärnkraft kan vara spännande att kolla in.
Den marknaden är minst sagt spännande.
(Förutom att Frankrike har 3'e minsta co2-utsläpp i Europa samt normalt är en stor elexportör, på plussidan)

En liten teaser.
https://www.energi.se/artiklar/2021/december-2021/pressad-elmarknad-aven-i-frankrike/

Några klipp ur texten:
EU Frankrike är normalt en stor elexportör, där cirka 70 procent av elen kommer från kärnkraft. Men även här har priserna rakat i höjden på senare tid, även om många konsumenter skyddats. Prismekanismerna är dock betydligt mer komplexa än i de flesta övriga EU-länder.

Pristak skyddar hushåll
Pristaket skyddar 5 miljoner hushåll med rörliga gasprisavtal från vidare uppgångar.

EDF säljer till konkurrenter
EDF, som tillverkar all kärnkraftsel i Frankrike, går normalt med förlust i sin konsumentverksamhet, och måste sälja en fjärdedel av sin kärnkraftsel (100 TWh) till sina konkurrenter för 0,042 euro per KWh (42 öre/KWh).

Konstruktionen gör att ju fler fransmän som väljer alternativa leverantörer, desto svårare får leverantörerna att få tillgång till den billiga kärnkraftselen. De högre priserna på denna kärnkraftsel och el producerad med kol, olja och gas ger en dominoeffekt på tarifferna som gör att det franska elpriset väntas stiga ytterligare framöver.

EDF:s byggnation av ett 1,6 GW EPR (tryckvattenreaktor) i Flamanville, Normandie, påbörjades 2007. Den är mer än tio år försenad och väntas inte bli klar förrän 2023. Slutnotan beräknas bli 12,4 miljarder euro, jämfört med budgeterade 3,3 miljarder euro.


Men läs hela artikeln, den är inte dum.
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Idag lämnade regeringen en kärnkraftsprop till riksdagen. Maxtaket på antalet block tas bort liksom begränsningen av var de får ligga. Att den proppen tagit ett år att få fram visar hur trög lagstiftningsprocessen ofta är, även om det väl iofs. inte var bråttom när man väl deklarerat att de här begränsningarna skulle bort.

Prop. 2023/24:19 Ny kärnkraft i Sverige – ett första steg.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.