Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Detta tillsammans med den i mitt tycke halsstarriga vägran att se dessa svagheter gör mig förundrad över vindkraftens förespråkare.
Lägg till det märkliga fenomenet "negativt elpris" så har åtminstone undertecknad en allvarlig oro för framtida elenergiförsörjning.
Men det är dock ännu mer underligt att kapitalet flyr dit (dvs, de med pengar, väljer vindkraft), och ratar den utmärkta kärnkraften.
Vad är det som jag inte förstår?
Jag förstår det här med planerbra produktion...
Jag förstår det här med minuspriser vid god produktion, och höga bra priser vid nära noll produktion...
Jag förstår det här med att alla andra länder producerar mycket samtidigt som vindkraft i Sverige producerar bra.

Men jag förstår inte varför de med pengarna inte satsar på kärnkraft - det är därför jag startade denna tråd.
 
  • Gilla
ajn82 och 5 till
  • Laddar…
Jadu, vi är på samma ställe i förståelsen...
Lägg till funderingen över vad som kommer hända när dessa vindkraftverk är uttjänta och står där, konkar ägarna och lämnar saneringen av skrotet åt skattebetalarna?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
jag förstår inte varför de med pengarna inte satsar på kärnkraft - det är därför jag startade denna tråd.
För att man tror på politiska insatser om marknaden blir skakig i det ena fallet och inte litar på politikerna i det andra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att man tror på politiska insatser om marknaden blir skakig i dey ena fallet och inte litar på politikerna i det andra.
Så kan det vara
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att man tror på politiska insatser om marknaden blir skakig i det ena fallet och inte litar på politikerna i det andra.
Eller att man väntar på att politiker i EU-Bryssel kommer överens...svårt för ett kraftbolag att få ihop en trovärdig kalkyl för planerbar elproduktion med nuvarande elhandelsavtal och en volatil marknad.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Men kärnkraft, är det rätt väg att gå? Även om man gillar det, och det är rent, inga utsläpp osv..
Så finns det väl ett avfall att ta hand om i tusentals år?
 
Om inte vatten, vind och sol räcker, vad ska vi då ha för att producera el i närtid?
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är dock ännu mer underligt att kapitalet flyr dit (dvs, de med pengar, väljer vindkraft), och ratar den utmärkta kärnkraften.
Vad är det som jag inte förstår?
Jag förstår det här med planerbra produktion...
Jag förstår det här med minuspriser vid god produktion, och höga bra priser vid nära noll produktion...
Jag förstår det här med att alla andra länder producerar mycket samtidigt som vindkraft i Sverige producerar bra.

Men jag förstår inte varför de med pengarna inte satsar på kärnkraft - det är därför jag startade denna tråd.
Har det inte alltid varit lättare att hitta lite pengar än mycket pengar, kan det vara en delförklaring?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men kärnkraft, är det rätt väg att gå? Även om man gillar det, och det är rent, inga utsläpp osv..
Så finns det väl ett avfall att ta hand om i tusentals år?
Innan energikrisen förstod jag det också på det sätt du uppfattat det, dvs superfarligt radioaktivt ämne i tusentals, rent av hundratusentals år.

Men det som utelämnas från diskussionen är att bara efter 300 år kan man hantera avfallet med vanliga labbhandskar.

Men om man bestämmer sig för att fysiskt käka upp det, ja då kan det vara farligt i upp till 100.000 år.

Vi har dessutom godkänt hur avfallet ska hanteras på lång sikt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur står det egentligen till med vindkraftsoperatörernas ekonomi?
:
- De fick inte betalt när det inte blåste, eftersom de då inte kunde leverera el.
- Nu när det blåser får de inte heller betalt.
nu vet jag inte vem som skrivit i GP, men det där verkar vara en dåligt underbyggd tes som lever vidare

visst kan det vara så under enskilda timmar, men man får ha ett vidare perspektiv innan man dömer ut något

så här har det sett ut i Sverige, så här långt i år:

Graf över vindkraftens ekonomiska värde i olika svenska regioner för 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


varje färgad punkt är en timme – ungefär 6500 timmar under perioden 1 januari-29 september – med en position per punkt som anger aktuell vindkrafteffekt och vad den elen värderades till på Nordpool samma timme

det finns timmar med väldigt dålig betalt, och även en del timmar med negativa poster – men sett över året skapas det ett värde med i genomsnitt en kvarts till en halv miljon till vardera av de fyra elområdena, vareviga timme

det som inte syns i grafen är det skulle ske någon kollaps i intäkter "när det blåser ordentligt" – helt enkelt för ett lågt pris gånger en stor volym fortfarande ger en skaplig intäkt

så jag ifrågasätter vad GP-mannen baserar sina åsikter på

därtill säljs mycket av [vindkrafts-]elen med PPAer – alltså kontrakt mellan säljare och köpare som knappast är tecknade till ett pris som ligger under produktionskostnaden – där lönsamheten alltså inte påverkas utav negativa elpriser på Nordpool

sen är det givetvis ohållbart i längden att elpriset är så lågt som det varit i september – det ger inte lönsamhet för att skapa någon ny elproduktion

men återigen säger inte enskilda månader något om lönsamheten över tid, och det krävs relativt små förskjutningar i balansen mellan produktion och konsumtion för att påverka elpriset

det syns inte minst om man jämför elpriset vardagar mot helgdagar, då man kan skapa dessa dygnsprofiler för SE3 under tre typmånader 2023:

Graf över dygnspriser för el i SE3-regionen för januari, maj, september 2023, skildring av veckodagar och helger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


den lägre elkonsumtionen under helgen leder till lägre elpriser

som jag skrivit många gånger tidigare så är det viktigt att utbyggnad sker i takt med konsumtionsbehovet – men på grund av långa ledtider på båda sidor är det svårt med synkroniseringen
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vilket stolpskott till energiminister 😠

"TT: Om det blir ett nej, vad gör du då?

– Då kommer vi att se en diskussion om hur hårt Vattenfall ska styras, säger hon och fortsätter:

– Men jag skulle bli mycket förvånad om de landar i att det inte är vägen framåt.

Vattenfall självt säger sig inte vara utsatt för politiska påtryckningar, utan att det handlar om att beslutet ska tas på kommersiell grund.

– Så är det, det vill jag vara tydlig med, vi utövar inte den typen av påtryckningar. Men det är helt uppenbart, de ser ju var hela politiken har förflyttat sig, säger Busch och påminner om alla förslag regeringen lagt fram som syftar till mer kärnkraft."
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Vilket stolpskott till energiminister 😠

"TT: Om det blir ett nej, vad gör du då?

– Då kommer vi att se en diskussion om hur hårt Vattenfall ska styras, säger hon och fortsätter:

– Men jag skulle bli mycket förvånad om de landar i att det inte är vägen framåt.

Vattenfall självt säger sig inte vara utsatt för politiska påtryckningar, utan att det handlar om att beslutet ska tas på kommersiell grund.

– Så är det, det vill jag vara tydlig med, vi utövar inte den typen av påtryckningar. Men det är helt uppenbart, de ser ju var hela politiken har förflyttat sig, säger Busch och påminner om alla förslag regeringen lagt fram som syftar till mer kärnkraft."
Jo jag har ju själv hårt kriticerat Donna Busch angående hennes kompetens för energifrågor men "timingen" blev ju alldeles fel. Sverige var ju ordförandeland inom EU första halvåret i år och ett ordförandeland förväntas vara neutrala i olika frågor.

Citat:
"Some 'nuclear-friendly' member states have become 'nuclear believers'. In the Netherlands, there is now a consensus on nuclear power, while Sweden, which was neutral in the first half of 2023, is openly defending the revival of nuclear power," a French official close to the dossier has said. [EU Council / European union]

Is nuclear power set for a European renaissance?
https://www.euractiv.com/section/en...nuclear-power-set-for-a-european-renaissance/
 
J JockeHX skrev:
Bono och U2 har svängt om kärnkraften:

[länk]
Jo det var som tusan, Centerpartiet igår och U2-Bono/Edge idag.

Atomic City
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men kärnkraft, är det rätt väg att gå? Även om man gillar det, och det är rent, inga utsläpp osv..
Så finns det väl ett avfall att ta hand om i tusentals år?
"Ta hand om" som i att djupförvara det i urberget.. Sevrige har nog bland de bästa förutsättningarna i världen för just detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.