J JockeHX skrev:
I Harkas ögon är planerbar kraft något man kan vara utan helt enkelt. Synd att det inte funkar i praktiken bara.
varför påstår du att jag tycker det – var har jag skrivit att det inte behövs någon planerbar kraft?
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Just det, helt oemotsagt satt Northvolt-medgrundaren och sa att det var i Kanada den gröna förnybara energin fanns. Intressant att de utelämnade att Kanada satsar stort på SMR.
nu har inte jag sett intervjun som du refererar till och vad som sades där – sa han verkligen "Kanada"?

däremot har jag hört Northvolt referera till elsituationen i Québec-provinsen (där de kommer bygga sin nästa fabrik), och sedan en tid har provinsens elbolag – Hydro-Québec – en produktion som helt baserar sig på förnybart (i fjol 93% vatten, 5% vind och 2% bio); deras enda kärnreaktor stängdes ner för 11 år sedan och de har inga planer på att bygga några nya
 
harka harka skrev:
Däremot har jag hört Northvolt referera till elsituationen i Québec-provinsen (där de kommer bygga sin nästa fabrik), och sedan en tid har provinsens elbolag – Hydro-Québec – en produktion som helt baserar sig på förnybart (i fjol 93% vatten, 5% vind och 2% bio); deras enda kärnreaktor stängdes ner för 11 år sedan och de har inga planer på att bygga några nya
Menar du att Quebec's elnät är en isolerad ö i Kanada?
https://www.reuters.com/business/energy/canadas-nuclear-drive-picks-up-speed-2023-07-25/
Enbart fånigt att skåda dessa miljönissar.
 
M
G OMathson skrev:
Harka verkar tycka att det va ok att lägga ner R1, R2 samt att inte starta O2, vind och sol är lösningen. Har alla fall aldrig svarat när jag frågat.
Han argumenterar som en riktig politiker långa extremt detaljerade svar på något ingen har frågat om eller är intresserade av! Slösa inte tid på sådana förvillare.
 
D djac skrev:
Skillnaden är väl uppsåtet
Gott så, men som du själv kan se om du läser om dina inlägg så skriver du svar helt utan att ha en välvillig tolkning av uppsåtet hos dem du besvarar.

Tvärtom raljerar du regelmässigt gentemot dem som tar en delseger för en seger. Jag har inget emot att man bryter ner en motståndares påståenden och visar att de inte håller hela vägen fram – det jag vänder mig mot är de ständigt ogina tolkningarna som görs utan tillstymmelse till vilja att förstå det som sägs även om det inte är 100 % rätt.
D djac skrev:
jag är genuint intresserad av hur det går med planering och till sist byggandet
Desto större skäl att kunna se att ett viktigt steg tagits.
 
Redigerat:
Aftonblaskan skrev:
Historiskt är partiet närmast är att betrakta som kärnkraftsmotståndare.
Ja, vill man uttrycka sig försiktigt så. Närmast att betrakta som…
🤣
 
  • Haha
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gott så, men som du själv kan se om du läser om dina inlägg så skriver du svar helt utan att ha en välvillig tolkning av uppsåtet hos dem du besvarar.

Tvärtom raljerar du regelmässigt gentemot dem som tar en delseger för en seger. Jag har inget emot att man bryter ner en motståndares påståenden och visar att de inte håller hela vägen fram – det jag vänder mig mot är de ständigt ogina tolkningarna som görs utan tillstymmelse till vilja att förstå det som sägs även om det inte är 10” % rätt.

Desto större skäl att kunna se att ett viktigt steg tagits.
Håller inte med mer än att ett viktigt steg mot att börja bygga kärnkraft i Polen har tagits, att utropa total seger är för tidigt för mig men som sagt tollerar jag såklart att andra ser det sp, jag fortsätter hålla ögonen på utvecklingen.

Precis som Harka dock sakligt påpekat så är ju inte utbyggnad av europeisk kärnkraft ensamt lösningen, det kommer helt enkelt gå för långsamt, även om man skulle ha både medvind och tur. Så förmågan att ha flera bollar i luften och bibehålla press och intresse för mer än kärnkraft kommer vara avgörande.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D djac skrev:
Så förmågan att ha flera bollar i luften och bibehålla press och intresse för mer än kärnkraft kommer vara avgörande.
Ingen har väl sagt något annat?
 
Mikael_L
Idag bestämdes på Centerpartiets partistämma att Centerpartiet ska verka för att begränsningen i lag, på max 10 kärnreaktorer ska tas bort.

Ett mycket litet fall framåt. Men det ger åtminstone en indikation på hur strömningarna är.
 
  • Gilla
  • Wow
JockeHX och 2 till
  • Laddar…
Kul för dem, men ett fullständigt irrelevant beslut. Frågan är ju redan i sak avgjord och processas i regeringskansliet.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Han argumenterar som en riktig politiker långa extremt detaljerade svar på något ingen har frågat om eller är intresserade av! Slösa inte tid på sådana förvillare.
att du inte förstår allt jag skriver (och då tycker att jag förvillar) det vet vi redan, men det är väl inget skäl för att uppmana andra att sjunka till din nivå
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
I dagens tidning:

Prisras på el – minuspriser i hela Sverige​

– Elpriserna har till och med varit så ihållande låga att flera kärnkraftsreaktorer valt att reducera sin produktion, något som är sällsynt, säger elprisanalytikern Christian Holtz till Dagens industri.


Jag läste en kommentar om detta i Göteborgsposten, se nedan, som jag kan känna har viss relevans.

Hur står det egentligen till med vindkraftsoperatörernas ekonomi?

- Deras fasta lånekostnader går upp i takt med stigande ränta.
- De fick inte betalt när det inte blåste, eftersom de då inte kunde leverera el.
- Nu när det blåser får de inte heller betalt.

Emellanåt får de t o m betala för att leverera el.

Detta bör inte kunna fortsätta alltför lång tid.
 
  • Wow
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur står det egentligen till med vindkraftsoperatörernas ekonomi?

- Deras fasta lånekostnader går upp i takt med stigande ränta.
- De fick inte betalt när det inte blåste, eftersom de då inte kunde leverera el.
- Nu när det blåser får de inte heller betalt.

Emellanåt får de t o m betala för att leverera el.

Detta bör inte kunna fortsätta alltför lång tid.
Detta tillsammans med den i mitt tycke halsstarriga vägran att se dessa svagheter gör mig förundrad över vindkraftens förespråkare.
Lägg till det märkliga fenomenet "negativt elpris" så har åtminstone undertecknad en allvarlig oro för framtida elenergiförsörjning.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kul för dem, men ett fullständigt irrelevant beslut. Frågan är ju redan i sak avgjord och processas i regeringskansliet.
Så är det.
Och av någon reporter som följt detta mer noggrant så var det tydligen att frågan i sig skapar stor vånda inom centerpartiet, så de hoppas mest att frågan dör genom att ingen vill börja bygga någon ny reaktor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.