229 493 läst · 5 978 svar
229k läst
6,0k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli

Boilerplate4U
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- Tomte-tekniker · Nordpolen
- 2 305 inlägg
Nedan i Tabell 14 anges hur handelskapaciteterna till dagen-före marknaden har varierat för de svenska snitten under de två senaste vintrarna.lars_stefan_axelsson skrev:
Snitt 1 | Snitt 2 | Snitt 4 | |
Min | 1800 | 6300 | 3700 |
Medel | 3200 | 7000 | 4800 |
Max | 3300 | 7300 | 5300 |
Tabell 14. Intervall av handelskapaciteterna till dagen-före marknaden för de svenska snitten under vintrarna 2022/2023 och 2023/2024 [MWh/h]. Källa: Svenska kraftnät
https://www.svk.se/siteassets/om-os...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2024.pdf
Begränsningar i max effekt i utlandskablar begränsas också hela tiden.
Här har jag f.ö sammanställt max kapacitet i alla våra utlandsförbindelser:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ttre-aen-nagonsin.481983/page-12#post-5138111
Jag borde kanske uppdatera den.
Jag tror att t.ex. kapaciteten i Fenno-skan har ändrats lite.
Och snart blir väl Aurora-line klar, vilket är en AC-förbindelse mellan SE1 och FI.
edit:
Jag tror att Fennoskan 1 har skrämts upp till 500MW mot för 400MW förut.
Det kan ha att göra med OL3, både som exportkapacitet men även för att kunna köra OL3 på full effekt och ändå klara av ett snabbstopp (då kommer i praktiken den effekten behöva ersättas från Sverige inom någon sekund)
https://www.byggahus.se/forum/threa...ttre-aen-nagonsin.481983/page-12#post-5138111
Jag borde kanske uppdatera den.
Jag tror att t.ex. kapaciteten i Fenno-skan har ändrats lite.
Och snart blir väl Aurora-line klar, vilket är en AC-förbindelse mellan SE1 och FI.
edit:
Jag tror att Fennoskan 1 har skrämts upp till 500MW mot för 400MW förut.
Det kan ha att göra med OL3, både som exportkapacitet men även för att kunna köra OL3 på full effekt och ändå klara av ett snabbstopp (då kommer i praktiken den effekten behöva ersättas från Sverige inom någon sekund)
Redigerat:

Boilerplate4U
Medlem
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 305 inlägg
Jag vet inte om du förklarade det i ett annat inlägg, men vad är det som gör att kapaciteten skiljer sig beroende på riktning? Är det HVDC-omvandlarstationen eller någon annan liknande begränsning?Mikael_L skrev:
Redigerat:
Jag har inte förklarat det, för jag har ingen förklaring.Boilerplate4U skrev:
Men jag när åtminstone en misstanke om att det inte är fysiska begränsningar, utan att det är inprogrammerade begränsningar för elnätens stabilitet. Men svaret mitt är alltså "Jag vet inte!"
Nej, på sid 5 anges det till 6200 MWlars_stefan_axelsson skrev:
> Elområde 3 (SE3) till elområde 4 (SE4) 6200 MW,
Så då finns det inget underskott längre.
edit:
Och det borde stämma, för kollar jag bara idag på kontrollrummet så var det högsta SE3->SE4 5600 MW, dvs fortfarande 600MW reserv kvar (om det inte hade satts en begränsning då, vilket inte alls är omöjligt)
Redigerat:
S STB skrev:
...Gör ett snabbt överslag istället. De 6 nedlagda reaktorerna hade en total effekt på drygt 4GW. Tror du på allvar att så mycket extra inte skulle kunna mätta utlandsförbindelserna?...S STB skrev:Tyvärr hittar jag ingen historik för hur mycket vi importerade och exporterade timme för timme vid den tiden. Inte du heller antar jag.
Vår effekttillgänglighet är lägre nu än den var för 30 år sedan vilket egentligen bevisar att vi hade större möjlighet att exportera mer då. Nu är effekttillgängligheten så låg att vi är beroende av import vid höglastimmmar och mörkerstiltje.
enkelt överslag? det ger väldigt tokiga slutsatser om man utgår från att skillnaden med den svenska kärnkraften då och nu skiljer 4GW (den påstämplade generatoreffekten) – utan att ta in exempelvis hur mycket annan produktion som tillkommit under tiden
den faktiskt utlevererade kärnkraftseffekten var på 1990-talet lite drygt 2 GW – inte det teoretiska 4 GW – jämfört med vad de kvarvarande reaktorerna levererar i nutid
...Vår effekttillgänglighet är lägre nu än den var för 30 år sedan vilket egentligen bevisar att vi hade större möjlighet att exportera mer då...
verkligen fel "överslag" – effektillgänglighet handlar om worst-case-timmen, inte hur produktionen ser ut resten av årets alla timmar
som av en händelse ser ut så här om man jämför 1990-talet med 2020-talet:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
graftolkning
– den svarta kurvan visar genomsnittlig elproduktion vid de svenska kärnkraftverken under 2020-talet (2020-2024)
– den röda streckade kurvan visar samma sak, fast för 1990-talet (den svenska kärnkraftens guldålder)
– skillnaden för exempelvis januari månad är 2.7 GW lägre kärnkraftseffekt på tjugotalet (efter att sex reaktorer försvunnit mellan de två decennierna)
– på nittiotalet var dock den inhemska förbrukningen i januari 0.25 GW högre än på tjugotalet, så ser man till kärnkraftsproduktion minus skillnaden i inhemsk konsumtion landar man i den nedersta, lila streckade kurvan och 2.45 GW för januari
– samtidigt har det tillkommit vind- och solkraftproduktion (som var försumbar på nittiotalet), och under 20-talets januarimånader har den uppgått till 4.9 GW, alltså dubbelt så stor som den "försvunna" kärnkraftsproduktionen från nittiotalet
– ökningen från nittiotalets kärnkraft till dagens kärnkraft plus sol och vind illustreras med det streckade området, som i genomsnitt spänner upp 2.25 GW
– under tiden har två nya utlandskablar tillkommit (Litauen och Polen) på sammanlagt 1.3 GW
summa summarum
under resan från 1990-tal till 2020-tal har vi förutsättningar för en ökad exporteffekt på 2.2 GW varav en del har absorberats av Litauen och Polen)
[ett ovanligt invecklat sätt att förklara att den inhemska elproduktionen på nittiotalet var 22 TWh lägre, samtidigt som den inhemska förbrukningen var 4 TWh högre – varvid exporten då var ≈ 26 TWh mindre och förutsättningarna för att "fylla kablarna" var då mycket lägre]
Redigerat:

Boilerplate4U
Medlem
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 305 inlägg
Men första frågan var ju i relation till utlandsförbindelserna på den tiden eller? 🤔harka skrev:
...Gör ett snabbt överslag istället. De 6 nedlagda reaktorerna hade en total effekt på drygt 4GW. Tror du på allvar att så mycket extra inte skulle kunna mätta utlandsförbindelserna?...
enkelt överslag? det ger väldigt tokiga slutsatser om man utgår från att skillnaden med den svenska kärnkraften då och nu skiljer 4GW (den påstämplade generatoreffekten) – utan att ta in exempelvis hur mycket annan produktion som tillkommit under tiden
den faktiskt utlevererade kärnkraftseffekten var på 1990-talet lite drygt 2 GW – inte det teoretiska 4 GW – jämfört med vad de kvarvarande reaktorerna levererar i nutid
...Vår effekttillgänglighet är lägre nu än den var för 30 år sedan vilket egentligen bevisar att vi hade större möjlighet att exportera mer då...
verkligen fel "överslag" – effektillgänglighet handlar om worst-case-timmen, inte hur produktionen ser ut resten av årets alla timmar
som av en händelse ser ut så här om man jämför 1990-talet med 2020-talet:
[bild]
graftolkning
– den svarta kurvan visar genomsnittlig elproduktion vid de svenska kärnkraftverken under 2020-talet (2020-2024)
– den röda streckade kurvan visar samma sak, fast för 1990-talet (den svenska kärnkraftens guldålder)
– skillnaden för exempelvis januari månad är 2.7 GW lägre kärnkraftseffekt på tjugotalet (efter att sex reaktorer försvunnit mellan de två decennierna)
– på nittiotalet var dock den inhemska förbrukningen i januari 0.25 GW högre än på tjugotalet, så ser man till kärnkraftsproduktion minus skillnaden i inhemsk konsumtion landar man i den nedersta, lila streckade kurvan och 2.45 GW för januari
– samtidigt har det tillkommit vind- och solkraftproduktion (som var försumbar på nittiotalet), och under 20-talets januarimånader har den uppgått till 4.9 GW, alltså dubbelt så stor som den "försvunna" kärnkraftsproduktionen från nittiotalet
– ökningen från nittiotalets kärnkraft till dagens kärnkraft plus sol och vind illustreras med det streckade området, som i genomsnitt spänner upp 2.25 GW
– under tiden har två nya utlandskablar tillkommit (Litauen och Polen) på sammanlagt 1.3 GW
summa summarum
under resan från 1990-tal till 2020-tal har vi förutsättningar för en ökad exporteffekt på 2.2 GW varav en del har absorberats av Litauen och Polen)
[ett ovanligt invecklat sätt att förklara att den inhemska elproduktionen på nittiotalet var 22 TWh lägre, samtidigt som den inhemska förbrukningen var 4 TWh högre – varvid exporten då var ≈ 26 TWh mindre och förutsättningarna för att "fylla kablarna" var då mycket lägre]
Jo nu är det då 8GW vilket jag postade, 10GW inkl R1-R2.Boilerplate4U skrev:
Sen det som kantrade marknaden är ju tillkomsten av Nordlink.
SvK försökte ju med ett undantag för SE3, öst-väst men fick avslag av Acer.
SvKs skäl, punkt 23.
"a higher flow of energy from east to west (‘East-West flow’), compared to historical
flows, has created a new congestion in the Swedish grid. This affects the following
oriented bidding zone borders: SE3-NO1, SE3-DK1, SE2-SE3, SE3-SE4 and FI-
SE3. Svk lists the following main reasons for inducing the East-West flow:
i. two reactors in the Ringhals nuclear power plant7 were taken out of operation
in December 2019 and December 2020 respectively;
ii. at the end of 2020, the NordLink interconnector - a new interconnector
between Norway and Germany (NO2-DE/LU) - became operational
https://www.acer.europa.eu/sites/default/files/documents/Individual Decisions/ACER Decision 17-2022 on Svenska kraftnät’s request for a derogation from the 70% requirement.pdf
EDIT man får använda länken på EIs sida till Acer
https://ei.se/om-oss/nyheter/2022/2...70-procentsregeln-for-det-ost-vastliga-flodet
Och sedan la då Tyskland ner tre reaktorer, 2021 samt de tre sista 2023.
Ofattbart korkat, imho!
Redigerat:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 819 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 819 inlägg

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 819 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 819 inlägg
Återigen, du pratar om något helt annat.P paralun skrev:
Diskussionen rörde huruvida svenska kärnkraftverk mättade utlandskablarna eller inte.
Jag gissar på att svaret kommer bli goddag yxskaft som vanligt, kanske något om att Norge klipper kablar eller liknande.
Njau... god dag yxskaft själv.😉Fairlane skrev:
Elmarknaden hänger ju ihop och jovisst kan man försöka vinkla det till att enbart titta på svenska kablar men det är ju helt fel!
Sen är det då fransk kärnkraft som drar det tyngsta lasset och Norge med NordLink i spetsen samt kablarna till Danmark. Givetvist "kantrar" marknaden.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 819 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 819 inlägg
Det som diskuterades var om svenska priser långt tidigare berodde att svenska kärnkraftverk mättade kablarna då.P paralun skrev:
Att då komma dragandes med tyska kärnkraftverk 20 år senare är en helt annan diskussion.
Det är där du går vilse, du klarar bara av att tänka på en sak i taget och klarar inte att ta in vad andra skribenter skriver.
Återigen, en helt annan fråga en det du kommenterade.P paralun skrev:
Om folk diskuterar bordtennis vid OS 2016 och säger att Sverige inte tog någon medalj då så kommer du in och säger "Det är helt fel, Truls Möregård vann silver i OS 2024". Du har rätt i påståendet om Truls, men förstår inte att andra diskuterar en händelse 8 år tidigare.
Jo kort är ju det en helt felaktig grön-röd diskussion för att försöka dölja fakta!Fairlane skrev:
Det som diskuterades var om svenska priser långt tidigare berodde att svenska kärnkraftverk mättade kablarna då.
Att då komma dragandes med tyska kärnkraftverk 20 år senare är en helt annan diskussion.
Det är där du går vilse, du klarar bara av att tänka på en sak i taget och klarar inte att ta in vad andra skribenter skriver.
Återigen, en helt annan fråga en det du kommenterade.
Om folk diskuterar bordtennis vid OS 2016 och säger att Sverige inte tog någon medalj då så kommer du in och säger "Det är helt fel, Truls Möregård vann silver i OS 2024". Du har rätt i påståendet om Truls, men förstår inte att andra diskuterar en händelse 8 år tidigare.
Populärt i forumet
-
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Elavtal, elpriser & elförbrukning