D djac skrev:
Nej, det var en ren observation
Ren på vilket vis?
D djac skrev:
jag tycker inte heller att MPs politik skulle vara den bästa i egen majoritet men det är rätt långt dit.
Det är en annan sak. Att deras politik inte tar oss dit du eller jag vill är en sak, att den inte tar oss dit de vill en annan. Det var det senare jag påstod.
D djac skrev:
Det jag påpekade var att de har långt större sakkunskap om sin fråga än de andra som gör knappt halvdana försök att kunna något
Och jag säger det motsatta.
D djac skrev:
de är klart över medel medan de andra är klart under medel i kunskap.
Som sagt, det är din åsikt, inte objektiva fakta.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Finns nog ingen silverkula, sällan det gör, och det handlar om många förändringar parallelt, just nu fortsätter alla som om inget håller på att hända, det tjafsas om små obetydliga saker till största del, kulturkrig, och väldigt lite energi och engagemang går in i att ställa om och i det sammanhanget kan faktiskt det som det pratas om, tex kärnkraft, faktiskt kvitta, det blir änd inget av det inom rimlig tid, tyvärr men så är det nog.
Vad är rimlig tid?

Frågar med anledning av debattartikel jag länkade ovan. Där det framkommer att förbrukningen stått i stort sett still i 35 år.

En större ökning av förbrukning skulle kräva att SvK ökar på transmissionen betydligt. Hur många decennier kommer det ta för dom att ordna den saken?

B bjorn.abelsson skrev:
Ja, jag har också undrat varför Frankrikes kärnkraftsproblem inte har synts i den svenska debatten, och ibland påpekat att detta faktiskt har påverkat även oss. Frankrike fick importera el från Tyskland, vilket förstås skjutsade priserna ännu ett snäpp uppåt.
Jo det uppmärksammades väl mest i gröna kretsar när man såg hur uselt fuskbygget Energiewende var gjort när Putin stängde av fossilgasen. Sen fick ju Tyskland skjuta på stängningen av de sista tre reaktorerna.

Sen det mesta som nu Tyskland importerar är ju fransk kärnkraftsel, vilket hyckleri!

https://www.radiantenergygroup.com/reports/restarting-germanys-reactors-feasibility-and-schedule

• Graf över Tysklands elimport och -export 2011-2024 i TWh, med noteringar om kärnkraftspolitik och politiska förändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det har vi ju tjötat om förut och det är ju inte så enkelt att snabbt reparera upptäckta skador under en pågående pandemi.
Vilket är ett tungt "goddag yxskaft" för det var inte det jag frågade om alls.

P paralun skrev:
Skadorna var då sk stresskorrosion

Kan du inte försöka läsa lite mer än var 10:e ord. Du lyckas ju inte ens svara på de enklaste frågorna.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ja, jag upplever att MP har en fundamentalistisk syn på sin gröna politik som inte behöver motiveras med trivialiteter som samhällsekonomisk påverkan och liknande.
Och marknadsliberalt orienterade partier har en fundamentalistisk syn på marknadens generella nyttighet, som inte behöver ta hänsyn till grundläggande förutsättningar som ekologi, klimat eller biologisk mångfald.

Fairlane Fairlane skrev:
Regeringens klimatplan för hur Sveriges utsläpp av koldioxid har ingenting med Tyskland att göra.
Utsläppen av koldioxid skulle enligt planen minska med nya kärnkraftverk. Så långt är det väl inte orimligt, men när man tror att minskningen ska komma flera år innan något nytt kärnkraftverk finns då är man rejält lurad. Till och med regeringen har nu insett att det inte får och har reviderat planen, men någon anser tydligen att planen fortfarande är och var lysande.

Min plan är att jag ska åka Vasaloppet 2025. Jag tänkte börja träna och boka plats 2027. Det är en lysande plan...
Jo mycket, för det mesta härrör från EU och gemensamma avtal och direktiv och ett gemensamt mål för Europa.

https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en

Tyskland har då saboterat precis allt om ny kärnkraft som fick Ebba att tappa humöret i Bryssel.
https://www.svd.se/a/Vze6oV/ingen-tysk-traff-for-busch-i-bryssel

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
De två stängda Fessenheim-reaktorerna ... hade en sammanlagd kapacitet på 1800 MW
Ja, man hade alltså kunnat få sig 1800 MW till i ett läge där trasiga franska kärnkraftverk drev upp elpriserna enormt i Europa.

Men de som gnydde över höga elpriser gnydde inte om att Frankrike skulle återstarta de två reaktorerna.

Och det var frågan varför det varit och är helt knäpptyst om återstart av de. Samtidigt som det gaggas om återstart av Tyska dito.
Frågan är naturligtvis helt obesvarad. Logiken finns inte är min uppfattning (tills någon kan kratta fram logiken). Och då kan ingen producera ett rationellt svar.

D daVinci skrev:

Kan du inte försöka läsa lite mer än var 10:e ord. Du lyckas ju inte ens svara på de enklaste frågorna.
Jo att tyskarna ska lida så löser det sig har vi ju också diskuterat förut!
Man har ju kört ner hela landet!

https://www.tn.se/naringsliv/40559/...a-svenska-elpriser-nar-de-lidit-tillrackligt/

• Gilla
videopac
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Och marknadsliberalt orienterade partier har en fundamentalistisk syn på marknadens generella nyttighet, som inte behöver ta hänsyn till grundläggande förutsättningar som ekologi, klimat eller biologisk mångfald.
Det är helt fel. Man bara säger att det är den enskildes ansvar.

Dvs alla som menar att detta är viktigt öppnar sina plånböcker (vilka är välfyllda eftersom staten inte rånar dom) och köper mark som dom gör till naturreservat eller arrenderar ut under ekologiska bivillkor.
Den som säger att detta är orealistiskt och aldrig skulle hända har dels helt fel. Det händer även idag. Dels så menar dom att folket inte har någon vilja att att säkra ekologi, klimat och biologisk mångfald. Och att staten gör fel som inför regleringar för detta.

D daVinci skrev:
Det är helt fel. Man bara säger att det är den enskildes ansvar.

Dvs alla som menar att detta är viktigt öppnar sina plånböcker (vilka är välfyllda eftersom staten inte rånar dom) och köper mark som dom gör till naturreservat eller arrenderar ut under ekologiska bivillkor.
Den som säger att detta är orealistiskt och aldrig skulle hända har dels helt fel. Det händer även idag. Dels så menar dom att folket inte har någon vilja att att säkra ekologi, klimat och biologisk mångfald. Och att staten gör fel som inför regleringar för detta.
Har du hört talas om Allmänningens dilemma?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
D daVinci skrev:
de som gnydde över höga elpriser gnydde inte om att Frankrike skulle återstarta de två reaktorerna.
Nåja, nog fanns kritik om att Frankrike misskött planeringen av sitt kärnkraftsunderhåll och därmed skapade onödiga problem.

Men att problemet snabbare skulle avhjälpas genom återstart av stängda gamla reaktorer än servande av dem som alltjämnt var i drift trodde nog ingen.
D daVinci skrev:
Och det var frågan varför det varit och är helt knäpptyst om återstart av de.
För att de inte lider en total brist på planerbar ren el som de tvingas kompensera med brunkol.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Kostnader kan på sin höjd halveras till 2050.
Och kostnadsbilden ser ut ungefär såhär baserat på de data vi har från existerande anläggningar:
[bild]
Det är mao inte billigt med batterilagring. Och det ser inte ut att bli så mycket billigare under överskådlig tid.
den grafen och bedömningen ...Kostnader kan på sin höjd halveras till 2050...det ser inte ut att bli så mycket billigare under överskådlig tid... åldrades väl inte speciellt bra?

för en månad sedan avslöjade Power China resultatet av deras anbudsinhämtning på 16 GWh batterilagring – de fick in 76 offerter och de blev offererade batterilagring för USD 66 per kWh i genomsnitt – alltså inte ens en femtedel av vad du valde i en senare beräkning (inlägg #4742): ...Enligt grafen nedan så får vi (säg) $350 / kWh i investeringskostnad...

jag lägger in en repris på grafen från NREL, men med tillägg i rött för prisnivån på PowerChinas offertförfrågan:

Kostnadsprognosgraf för batterilager enligt NREL, visar olika scenarier fram till 2050 med tillägg för Power Chinas anbudspris på $66/kWh för 2026.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nu vet vi inte de exakta förutsättningarna som stipulerades i förfrågningsunderlaget, och priset avser givetvis installationer i Kina – men ändå...
tommib tommib skrev:
Om vi bortser från ... så får vi en elkostnad på
200 MW * 24 * 365 * 15 = 26 280 000 MWh
26 280 000 / 11 120 000 = 2,35 kSEK/MWh = 2,35 kr/kWh
i den avslutande divisionen förefaller du ha bytt plats på täljare och nämnare (och får ett enhetsfel i beräkningen):

...26 280 000 MWh / 11 120 000 kkr = 2,35 kr/kWh...

så om jag inverterar ditt resultat – och i stället delar 11 miljarder SEK med 26 TWh – får jag 42 öre/kWh

om vi därtill reducerar batterikostnaden till en femtedel (som förefaller vara rimligt i Kina i närtid), och lägger till batterierna på 400 MWh som jag tror du tappade bort,

så får jag att dina beräkningar borde landa på 19 öre/kWh

alltså ett resultat som är cirka en faktor 10 gånger lägre – sen är beräkningen, som du skriver, lite av en glädjekalkyl vad gäller solinstrålning, lagringsförluster och så vidare – men ändå...

och finansieringskostnader tillkommer förstås i alla räkneexempel som gjorts

extra notering 1
noterbart är också att exportpriset på solpaneler från Kina låg nu i oktober på 0.1 $/W, eller lite drygt en krona per W, för att för två år tidigare legat på nästan 3kr/W

extra notering 2
är att kinapriset på litiumjon-batterier för elfordon var i december nere på 650 kr/kWh – ett batteripack på 77 kWh (motsvarande en typisk europeisk elbil) kostar alltså 50 kkr (och en uppgradering till 100 kWh blott 15 kkr extra (bortsett från konsekvenser av ytterligare vikt mm)); sen tillkommer bara inkapsling av battericellerna, lite kraftelektronik, vindruta, ratt och fyra hjul och vips har vi en elbil för 650 kkr...

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
den grafen och bedömningen ...Kostnader kan på sin höjd halveras till 2050...det ser inte ut att bli så mycket billigare under överskådlig tid... åldrades väl inte speciellt bra?
Nej, den var så uppåt väggarna (gammalt uttryck) att jag inte ens brydde mig om att kommentera den.
Sedan har ju Lars antytt att han minsann är forskare så jag vill inte rätta honom. Blir ju förolämpande då. Då blir så många arga på mig.

harka harka skrev:
för en månad sedan avslöjade Power China resultatet av deras anbudsinhämtning på 16 GWh batterilagring – de fick in 76 offerter och de blev offererade batterilagring för USD 66 per kWh i genomsnitt – alltså inte ens en femtedel av vad du valde i en senare beräkning (inlägg #4742): ...Enligt grafen nedan så får vi (säg) $350 / kWh i investeringskostnad...
66 USD/kWh ligger förvånansvärt nära de 50 USD som CATL hade som prediktion för sina 2 gen Na jon batterier. Här var det ändå LFP som det handlade om.
Det som jag inte ser nämnt är antalet laddcykler. Det är också intressant för totalekonomin.

Men kapacitetsutnyttjandet är lågt i batterifabrikerna så man säljer antagligen till väldigt bra priser nu. Kan bli mindre bra priser senare.

harka harka skrev:
i den avslutande divisionen förefaller du ha bytt plats på täljare och nämnare (och får ett enhetsfel i beräkningen):

så om jag inverterar ditt resultat – och i stället delar 11 miljarder SEK med 26 TWh – får jag 42 öre/kWh
Nja en forskare kan väl inte göra sådana fel.

harka harka skrev:
så får jag att dina beräkningar borde landa på 19 öre/kWh
Det är ungefär där jag har landat när jag räknat tidigare i tråden (eller om det var granntråden).
Dock har jag då räknat med 2 gen Na jon batterier.
harka harka skrev:
extra notering 1
noterbart är också att exportpriset på solpaneler från Kina låg nu i oktober på 0.1 $/W, eller lite drygt en krona per W, för att för två år tidigare legat på nästan 3kr/W
Har väl varit så i Sverige en tid att installationskostnaden dominerar. Dvs lönekostnaderna. Panelerna kostar inte så mycket längre.
Så vill man få ned pris på solel är det installationen som behöver förbilligas.

Ett alternativ (ifall det är ogörligt att få ned installationskostnaden) är väl dyrare paneler som ger mer effekt. T ex tandempaneler.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nåja, nog fanns kritik om att Frankrike misskött planeringen av sitt kärnkraftsunderhåll och därmed skapade onödiga problem.
Det är nog riktigt. Men det var ju inte det frågan handlade om.
Men att problemet snabbare skulle avhjälpas genom återstart av stängda gamla reaktorer än servande av dem som alltjämnt var i drift trodde nog ingen.
Möjligt. Men kan man gorma om återstart av reaktorer i Tyskland så borde man väl kunna gorma om återstart på andra sidan gränsen.
Och det första man borde gorma om är väl att Frankrike med trasiga reaktorer ser till att återstarta de 2 nyligen avstängda. Nog borde väl den logiken nå hjärnorna på de som gormade. Eller finns något hinder som jag inte förstår.

För att de inte lider en total brist på planerbar ren el som de tvingas kompensera med brunkol.
Orsaken till återstart borde väl handla om upplevt underskott av effekt i Europa.

Finns ju massor med folk som inte ser något större bekymmer med det fossila. Och som samtidigt vill återstarta reaktorer. (Men kanske inte de franska då av obegriplig anledning).

tommib
harka harka skrev:
den avslutande divisionen förefaller du ha bytt plats på täljare och nämnare (och får ett enhetsfel i beräkningen):

Duh.... slarvfel. Bra att du såg det, lätt att bli hemmablind.

Däremot tappade jag inte bort några batterier, jag räknade på 8 miljarder för dem så de ingår i priset. 400 MWh var ett bottenexempel som jag inte räknade på utan jag räknade istället på det stora batteriet på 2400 MWh.

Det är dock som jag sa ett vackertväderexempel men intressant om man faktiskt kommer ner till de priserna. Det är också bara applicerbart i vissa delar av världen men de delarna har ett skriande behov av energi så...

En stor fördel är att underhållsbehovet jämfört med ett konventionellt kraftverk, t.ex. en gasturbin, är betydligt lägre och kan till stor del skötas av okvalificerad arbetskraft.

Gällande kinapriser så skulle jag ta dem med en stor skopa salt. Dessutom finns det stora politiska risker med att göra sig för beroende av Kina, tyvärr.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.