168 362 läst · 4 186 svar
168k läst
4,2k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Sett i årsproduktion, så exporterar vi ju ca 30 TWh årligen.
Och det är ungefär produktionen från F1, F2, F3, R3 och halva R4.
Men sen måste man väl också kolla lite mer i detalj, månad för månad, och timme för timme, etc.
Och även vilka flöden till/från utlandet som gäller, och även här både tidsperioder och geografisk plats.
Så det går inte att säga att vi kan stänga 4 kärnreaktorer och samtidigt stänga alla ledningen utomlands och allt blir då lika.
Men det är nog ganska korrekt att säga att skulle vi starta en ny kärnreaktor i Sverige idag, så skulle den i princip enbart användas för att exportera el. Kanske totalt en vecka om året så skulle en del av elen stanna i Sverige.
Och det är ungefär produktionen från F1, F2, F3, R3 och halva R4.
Men sen måste man väl också kolla lite mer i detalj, månad för månad, och timme för timme, etc.
Och även vilka flöden till/från utlandet som gäller, och även här både tidsperioder och geografisk plats.
Så det går inte att säga att vi kan stänga 4 kärnreaktorer och samtidigt stänga alla ledningen utomlands och allt blir då lika.
Men det är nog ganska korrekt att säga att skulle vi starta en ny kärnreaktor i Sverige idag, så skulle den i princip enbart användas för att exportera el. Kanske totalt en vecka om året så skulle en del av elen stanna i Sverige.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 985 inlägg
Jaaaa... Det återstår att se, tyvärr. Problemet är att de som projekteras nu ändå dras med i stort sett alla fasta kostnader som större verk dras med. Dvs de är i allt väsentligt mindre versioner av de stora verken.K krfsm skrev:
Tanken var ju annars serietillverkning på fabrik och inget bränslebyte, för att få ner kostnaden. Men det är frågan om vi kommer dit, och om man kommer att acceptera kostnaden för ett engångsverk. Särskilt nu när drifttiden på de traditionella verker går över 80 år.
Nja, nu fick jag det nog lite fel.Mikael_L skrev:
30TWh får vi väl från 4 av dessa reaktorer, ja lite till.
Dock är det ju inte exakt 30TWh vi exporterar årligen, rekordåret var vi väl uppe i ca 35TWh.
Men oavsett, vi exporterar väldigt mycket.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 290 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 290 inlägg
Minister Busch i dag i Agenda: Det blir avtal med företag om kärnkraftsbygge (fyra är målet) med någon typ av kraftig subvention före nästa val. Kan möjligen säkra den politiska risken. Snabbt besked från C i samma program via deras Martin Ådahl: De är beredda att bryta ett sådant avtal även om det skulle vara kostsamt för Sverige.
Samma gamla låsningar som alltid i denna fråga. Främst en politisk fråga, inte en ekonomisk eller teknisk.
Samma gamla låsningar som alltid i denna fråga. Främst en politisk fråga, inte en ekonomisk eller teknisk.
Jo "ryyys" åt låsningen med stora reaktorer isf SMR.Claes Sörmland skrev:Minister Busch i dag i Agenda: Det blir avtal med företag om kärnkraftsbygge (fyra är målet) med någon typ av kraftig subvention före nästa val. Kan möjligen säkra den politiska risken. Snabbt besked från C i samma program via deras Martin Ådahl: De är beredda att bryta ett sådant avtal även om det skulle vara kostsamt för Sverige.
Men hon verkade mer påläst idag och hade en mer nyanserad argumentation.
EU-Bryssel imorgon och energiministermöte.
Det tar sig men fick inte träffa den tyske hycklaren Robert Habeck. ( troligen upptagen med misstroendeomröstning)
Men nu är det iaf sagt.
"– Rådsmöte efter rådsmöte har ju Tyskland blockerat ut möjligheten att finansiera bygget av ny fossilfri baskraft i EU. Det är en sak att tyskarna inte själva vill ha kärnkraft, men det är en annan att hindra andra länder från att ta del av medel. Det är ett hyckleri, säger Busch på väg in till mötet."
https://www.svd.se/a/Vze6oV/ingen-tysk-traff-for-busch-i-bryssel
Men nu är det iaf sagt.
"– Rådsmöte efter rådsmöte har ju Tyskland blockerat ut möjligheten att finansiera bygget av ny fossilfri baskraft i EU. Det är en sak att tyskarna inte själva vill ha kärnkraft, men det är en annan att hindra andra länder från att ta del av medel. Det är ett hyckleri, säger Busch på väg in till mötet."
https://www.svd.se/a/Vze6oV/ingen-tysk-traff-for-busch-i-bryssel
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 985 inlägg
Njae, vi kan inte samtidigt skylla vind- och solkramarna för deras skrik på "Men lagring kommer att lösa alla problem!" för orealism med vårt stilla påpekande att det inte finns någon lagring, och även om någon av de föreslagna idéerna ens skulle fungera i teorin så ligger realistiskt införande flera decennier bort och samtidigt säga SMR.P paralun skrev:
De lider nämligen av exakt samma problem. De finns inte nu och de är långtifrån klara att bara beställa och börja bygga. Vi har inte ens regelverket knappt påbörjat för hur de skulle kunna godkännas. Bara det lär ta tio år om man arbetar intensivt på det. Vilket vi inte gör.
Skall man ha kärnkraft i Sverige på realistiska tidshorisonter så finns det bara ett rimligt allternativ och det är att bygga en redan existerande och redan godkänd konstruktion på någon av de platser vi redan har kärnkrat. T ex APR-1400. (Va f-n, jag skulle inte ens säga nej till en Hualong Ett, eftersom den redan har EU-godkännande. Jag skulle tom nästan kunna svälja en EPR. Om de inte fått ihop dem nu, så lär de aldrig gå.)
Detta är det enda realistiska alternativet. Det finns helt enkelt inget annat. Att bygga en av dessa (eller motsvarande) reaktorer är ett implementeringsprojekt.
Att bygga en SMR är ett forskningsprojekt. Tro mig, de senare är mycket dyrare, tar mycket längre tid, och resulterar faktiskt oftast i ett mer eller mindre komplett misslyckande. (Och, nej, med SMR så menar jag inte en vanlig ubåtsreaktor ställd på land. Den är bara en mindre, sämre, och dyrare, variant av en vanlig stor reaktor. Finns ingen framtid i, utom möjligtvis politisk.)
Och detta säger jag som både forskare och någon som tycker att Blykalla är en mycket intressant reaktor som det bör satsas stort på. Men det går inte att bygga en realistisk energipolitik givet det nuvarande läget på forskningsprojekt. Inte blykalla och inte på någon av de andra SMR:erna heller.
Om man ville forskat på SMR som bas för realistisk svensk framtida energipolitik så skulle man börjat (senast) i slutet på nittiotalet. Då hade vi kunnat haft de svar vi behövde för att bygga vidare. Idag så är det alldeles för sent. Det krävs redan känd och mogen teknik om vi skall ha en chans att gräva oss ur nuvarande energihål inom rimlig, eller ens överskådlig, tid.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 321 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 321 inlägg
Det som kommer lösa problemen med intermittent kraft, enligt vind- och solkramarna är lagring och efterfrågeflexibilitet.
Gissa vilket av de två som kommer dominera i närtid? Vi ser ju redan finfin efterfrågeflexibilitet såtillvida att vissa näringsidkare helt enkelt inte har råd med elen. Det behövdes nog ändå inte bakas något bröd osv.
Gissa vilket av de två som kommer dominera i närtid? Vi ser ju redan finfin efterfrågeflexibilitet såtillvida att vissa näringsidkare helt enkelt inte har råd med elen. Det behövdes nog ändå inte bakas något bröd osv.
Husägare
· Skåne
· 4 996 inlägg
Denna bild nederst säger att vindkraften kan inte leverera stabil el till industrin och företag det man kalla för tillgång till EFFEKT 24/7/365Dan1891 skrev:
Stålverk som SSAB Oxelösund AB kan inte smälta stål i ljusbågs ugnar, pågens bröd i Malmö kan inte bygga ut då Eon inte har tillräckligt Effekt när det är vindstilla.
Vindkraftsel duger bara till export om någon vill ha den. T o m Danskarna vill inte ha den, för om det blåser i Skåne så blåser det också i Danmark och då har dom el som dom vill bli av med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att det inte bakas bröd i Tyskland? Svenska priser är fortsatt lägre än i Finland, Tyskland m.m.tommib skrev:Det som kommer lösa problemen med intermittent kraft, enligt vind- och solkramarna är lagring och efterfrågeflexibilitet.
Tror det var på DN Debatt nyligen som man föreslog att bygga ut förmågan att pumpa tillbaka i vattenkraften mha vindkraft. Vattenkraften är ju vår reglerkraft ändå, så det passar utmärkt
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 321 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 321 inlägg
Jag menar att det är allt vanligare att se artiklar om bagerier som lägger ner produktionen tidvis. Det kommer, tror jag, bli vanligare. Detta är väldigt inkompatibelt med svensk arbetsrätt då det är svårt att inte ha lönekostnader under dessa stillestånd. Det är inte heller förenligt med att behålla kvalificerad personal.
Vad man gör i Tyskland och Finland vet jag inte avseende bageriet men jag vet att Tyskarna använder allt annat utom el när de kan. Av prisskäl.
Pumpkraft är intressant men fullkomligt otillräckligt. Jag rekommenderar att du själv räknar på detta. Även en simpel servettskiss avslöjar problemet med lagring. Alldeles bortsett från miljöaspekten.
Vad man gör i Tyskland och Finland vet jag inte avseende bageriet men jag vet att Tyskarna använder allt annat utom el när de kan. Av prisskäl.
Pumpkraft är intressant men fullkomligt otillräckligt. Jag rekommenderar att du själv räknar på detta. Även en simpel servettskiss avslöjar problemet med lagring. Alldeles bortsett från miljöaspekten.
Det är ju toppen men har någon utan pengar också byggt, det är ju det som är det primära hindret här?lars_stefan_axelsson skrev:Ja, det beror ju på vad det är man hör. Det är bara vi här i väst som inte klarar av att bygga reaktorer längre. I länder där man inte låter överklagandena växa till stora högar så går det fortare.
Sydkorea ligger t ex runt åtta år med sin nyaste reaktor, och har legat på fem år för inte så många år sedan. Även när man bygger utomlands så ligger man på åtta år.
Så vi skulle nog kunna få några APR-1400 på liknande tid om vi bara fick tummen ur. Det är den reaktorn som Polen har beställt, så vi kommer snart att få se om det fungerar här med.