181 946 läst · 4 627 svar
182k läst
4,6k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Sverige överproducerar redan nu så det räcker till att elektrifiera fordonsflottan.O skrev:
Men vi har däremot inte så att det räcker till att gå över till fossilfritt stål, där har vi ett stort underskott, ett riktigt stort.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 334 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 334 inlägg
Nej, det tror jag inte. Tyvärr.
Kina kommer, om det inte imploderar, köra vidare på kol om de behöver göra det. Om valet är att din befolkning svälter och/eller gör revolution så tror jag det är lätt.
Samma gäller en rad andra länder.
Kina kommer, om det inte imploderar, köra vidare på kol om de behöver göra det. Om valet är att din befolkning svälter och/eller gör revolution så tror jag det är lätt.
Samma gäller en rad andra länder.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 334 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 334 inlägg
Jag lägger en länk här till den där äldre tråden, specifikt @Eriksgatans inlägg #837 där han väldigt optimistiskt tar upp Siemens Gamesas ETES som något som kommer lösa alla problem som vindkraft har. Toppen. Bara det att det inte skedde.
Nu är vi nästan tre år fram i tiden. Var är alla ETES-anläggningar? Hur går det för andra liknande lösningar? Det kan vara en läxa apropå fantastiska batterier osv. Det är inte alltid så lätt att skala upp saker.
Nu är vi nästan tre år fram i tiden. Var är alla ETES-anläggningar? Hur går det för andra liknande lösningar? Det kan vara en läxa apropå fantastiska batterier osv. Det är inte alltid så lätt att skala upp saker.
Då kommer nog Sverige också bygga kolkraftverk - det löser sig.tommib skrev:
Så är det helt klart.tommib skrev:Jag lägger en länk här till den där äldre tråden, specifikt @Eriksgatans inlägg #837 där han väldigt optimistiskt tar upp Siemens Gamesas ETES som något som kommer lösa alla problem som vindkraft har. Toppen. Bara det att det inte skedde.
De enorma energimängder som skulle behöva lagras för säsongslagring är i princip omöjligt.
Eller vi ser idag ingen sådan teknologi, kanske man ska säga.
Jag tror att dygnslagring, dygnsutjämning, är en möjlig nivå, men sen börjar det snabbt bli väldigt knepigt.
Men Sverige har ju dock vattenkraften såsom sitt energilager, så oss går det ingen större nöd på.
Men det finns ju andra länder, med andra förutsättningar ...
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 334 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 334 inlägg
Nej, det gör vi förhoppningsvis inte eftersom vi inte har någon inhemsk källa till kol. Däremot har vi stora uranfyndigheter. Ja, det kommer bli tråkigt för lokalmiljön att bryta det. Inte lika tråkigt som valfritt dagbrott för kol men tråkigt.Mikael_L skrev:
Det är inte en slump att den industriella revolutionen inträffade först i England.
Jag hoppas innerligt att jag har fel men kineserna öppnar fortfarande nya kolkraftverk. Det gör att jag är lite tveksam till deras projicerade framtid.
Rent statistiskt duger inte. Men det är en bra poäng.Mikael_L skrev:Rent statistiskt och historiskt har vi det redan.
Vi nettoimporterar ju inget längre, inte som 2003 då vi importerade nästan varje dag och timme under hela året.
Så Sverige har ju idag en elproduktion som levererar dygnet runt, året om.
Det är ju så lätt bevisat att jag inte ens borde behöva berätta om det ...
Vad som är stabil elproduktion är en sak man kan definiera lite hur som. En del i det stora hela är väl ett stabilt elpris. Och det har vi rent statistiskt ännu inte. Det behöver knappast heller bevisas...
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 334 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 334 inlägg
Jo, vi (och Norge) hade ju tur i geografilotteriet. Det gör också att det är väldigt svårt att generalisera från en lösning som kanske är viabel här. Det är helt enkelt väldigt få länder som har de förutsättningarna som vi har.Mikael_L skrev:Så är det helt klart.
De enorma energimängder som skulle behöva lagras för säsongslagring är i princip omöjligt.
Eller vi ser idag ingen sådan teknologi, kanske man ska säga.
Jag tror att dygnslagring, dygnsutjämning, är en möjlig nivå, men sen börjar det snabbt bli väldigt knepigt.
Men Sverige har ju dock vattenkraften såsom sitt energilager, så oss går det ingen större nöd på.
Men det finns ju andra länder, med andra förutsättningar ...
Man ska också komma ihåg att även vattenkraften kommer till ett högt pris för miljön. Jag var på semester uppe i fjällen och såg (i de flesta fall i förbifarten) Vietas, Harsprånget, Ligga, Akkats m.fl. Det är inte direkt lite miljöpåverkan där och ska man öka regleruttaget så kommer man få enorma och snabba variationer i nivå i magasinen vilket inte är förenligt med nuvarande vattendomar eller särskilt god miljövård.
Tja, kanske det. Men det räcker inte med elproduktion för att elektrifiera dieselbilar😁Mikael_L skrev:
Inte heller för att få ner priset på batteribilar så folk i allmänhet har råd att köpa. mm mm mm
Precis! Det är väl hela grejen här att vi har tillräckligt med el när vädret är fint och om inga teoretiskt fungerande energikrävande industriprojekt realiseras i verkligheten. Så vi har både underskott och överskott.Mikael_L skrev:
Men är man lite realistisk/optimistisk och tror på elektrifiering av fordonsflotta, maskiner och industri är underskottet stort. Att då låtsas som framtidens behov är täckt bara för att elproduktionen kan exporteras vissa dagar är lite väl aningslöst.
Sveriges framtida elförsörjning är ett tekniskt problem. Som väldigt många politiker tror de begriper. Trots att de inte har en susning.
Vi har ju redan så det räcker för eget behov, och variationen exporterar vi, så enkelt är det.O skrev:
(fast ja, det är ju lite komplicerat också, vi har olika utlandsförbindelser)
Men det stabila elpriset beror ju helt klart inte på en stabil produktion, utan priset bestäms ju i praktiken i andra länder.
Men om du vill kan vi ju lätt ordna ett stabilt men skyhögt elpris, men stabilt blir det ju.
Gör om regeringens sista förslag, genom att garantera 2kr/kWh som ett strike price - då ska du se att någon kommer börja bygga en reaktor.
Och räcker inte det, kanske vi ska garantera 4kr/kWh, eller höja tills någon börjar bygga.
Det blir ett stabilt elpris - väldigt bra.
Själv kommer jag då köpa ett dieselelverk och gå off-grid.
Varför inte?O skrev:
Du verkar ju rätt bekymrad över elpriset, du borde ju välkomna kolkraft, det blir ju bra mycket billigare el än från nybyggd kärnkraft.
edit:
Nej jag tror inte att Sverige kommer bygga kolkraftverk ...