tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med extremt låg uranhalt tyvärr.
20.000 gånger lägre halt än de bästa uranfyndigheterna i världen.
Så Svenska kärnkraftverk kommer fortsätta importera uran, det blir mycket billigare.
Absolut. För tillfället är det så. Men det är ändå mer än vad vi har i koltillgångar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har ju redan så det räcker för eget behov, och variationen exporterar vi, så enkelt är det.
(fast ja, det är ju lite komplicerat också, vi har olika utlandsförbindelser)
Nej, vi har inte så det räcker för alla de framtida behov och satsningar Sverige önskar. T.ex. hybrit. Inte på långa vägar!

Tråden handlar om ny kärnkraft och hur den skall bli till. Det är en investering för framtiden saken gäller.
Det problem ny kärnkraft skall lösa är det framtida behovet i minst 80-100år. Hur det ser ut idag eller vad statistik från de senaste 25åren av Energiewende och S+MP+C-energipolitik har skapat är i det perspektivet så onormalt att det knappast är representativt.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det stabila elpriset beror ju helt klart inte på en stabil produktion, utan priset bestäms ju i praktiken i andra länder.
Priset bestäms at tillgång och efterfrågan. När det blåser mycket och solen skiner samt industrin har semester är priset lågt eftersom produktionskapaciteten överstiger efterfrågan. En hög elproduktionskapacitet ger lågt stabilt pris. Det hade vi tidigare i Sverige.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men om du vill kan vi ju lätt ordna ett stabilt men skyhögt elpris, men stabilt blir det ju.
Jag vill inget. Jag bara analyserar läget. Varför tror du jag vill något?
Varför tror du någon alls skulle vilja ha ett "skyhögt" pris?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv kommer jag då köpa ett dieselelverk och gå off-grid.
😲

Mikael_L Mikael_L skrev:
Med extremt låg uranhalt tyvärr.
20.000 gånger lägre halt än de bästa uranfyndigheterna i världen.
Så Svenska kärnkraftverk kommer fortsätta importera uran, det blir mycket billigare.
Men det är det bästa Sverige har. Tillgången till olja och kol är ännu sämre än de bästa i världen. I en nödsituation finns faktiskt möjlighet för Sverige att vara självförsörjande på Uran i motsats till olja och kol. Det gör kärnkraft till en speciellt lämplig energikälla just i Sverige.

• Gilla
STB
  • Laddar…
Mikael_L
O O skrev:
Nej, vi har inte så det räcker för alla de framtida behov och satsningar Sverige önskar. T.ex. hybrit. Inte på långa vägar!
Det är sant, men det finns ju en kö på önskad installation av över 100GW havsbaserad vindkraft.
Så vi har alltså både ett kommande energibehov och en kommande produktion, så vad är problemet?

Mikael_L
O O skrev:
Priset bestäms at tillgång och efterfrågan. När det blåser mycket och solen skiner samt industrin har semester är priset lågt eftersom produktionskapaciteten överstiger efterfrågan.
Nej så enkelt är det inte.
Det där är bara grundskolans förenklade modell för att förklara kapitalismens mekanismer.

Jag anser inte att alla ska förstå alla möjliga mekanismer i detta, men alla borde dock veta att det inte är så enkelt som det man fick lära sig i grundskolan, samt som Ebba Busch sa.

Ett bra bevis för detta är vid tidpunkterna för de mest extremt höga priserna för ett par år sedan.
Då hade vi läget med extremt låg efterfrågan, extremt bra produktion samt extremt höga priser.
Förklara den du, med den där enkla grundskolemodellen över tillgång/efterfrågan. :)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
O O skrev:
Men det är det bästa Sverige har. Tillgången till olja och kol är ännu sämre än de bästa i världen. I en nödsituation finns faktiskt möjlighet för Sverige att vara självförsörjande på Uran i motsats till olja och kol. Det gör kärnkraft till en speciellt lämplig energikälla just i Sverige.
Jamen det kommer ju ändå inte att hända ...
Att Sverige plockar upp egen låghaltig Uran till 100ggr så högt pris bara för att ... ja varför ... Jag inser inte ens det faktiskt.

Släpp det där.
Sverige kommer aldrig att bli självförsörjande på bananer, kaffe, kött, motorer till stridsflygplan, olja, kol, uran, konsumentelektronik och kärnkraftsteknologi.
Vi har nämligen lämnat 1800-talet bakom oss, och har inte tänkt återvända dit.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej så enkelt är det inte.
Det där är bara grundskolans förenklade modell för att förklara kapitalismens mekanismer.

Jag anser inte att alla ska förstå alla möjliga mekanismer i detta, men alla borde dock veta att det inte är så enkelt som det man fick lära sig i grundskolan, samt som Ebba Busch sa.

Ett bra bevis för detta är vid tidpunkterna för de mest extremt höga priserna för ett par år sedan.
Då hade vi läget med extremt låg efterfrågan, extremt bra produktion samt extremt höga priser.
Förklara den du, med den där enkla grundskolemodellen över tillgång/efterfrågan. :)
I grunden är teorierna så lätta. Sedan är verkligheten mer komplex än ett par variabler. Du vet att de höga elpriserna berodde på höga gaspriser. Helt på grund av marknadsekonomiska principer.

tommib tommib skrev:
Problemet är bara att ett datacenter när det väl är byggt inte sysselsätter särskilt många människor alls.
It’s a feature, not a bug.

För mig som är skattemässig extremist och tycker att el inte borde beskattas* är det förstås ett problem, liksom det var för sossarna som tog bort energiskatten specifikt på datacenter, men i den typen av samhälle vi har när den typen av excesser inte sker så drar ju staten ändå in en del pengar på det. Och att det skapas nyttigheter med minimala arbetsinsatser är som sagt bra, inte dåligt.

*Problemet med min renlärighet (eller extremism om man så vill) är att det är svårt att isolera det värdeskapande i sådana anläggningar och beskatta just det. Mer troligt flyttas vinsten till ett land med lägre skatt och tas ut där. Jag har spontant ingen lösning på det problemet om man skulle ta bort energiskatten.

Nu är det ju inte specefikt datacenter som har en lägre energiskatt. (De är inte skattebefriade)

D Daniel 109 skrev:
Nu är det ju inte specefikt datacenter som har en lägre energiskatt. (De är inte skattebefriade)
Det var en huvudlös speciallagstiftning för att gynna just datacenter. Skatten chocksänktes enkom för dessa, från över 30 öre/kWh till under ett öre. Denna särlagstitning specifikt för datacenter har tagits bort av nuvarande regering.

Så jag tycker min beskrivning är exakt nog och att din invändning är vilseledande trams. Beskrev jag hela energiskattelagen? Nej, varken i förra eller det här inlägget. Tillförde du något? Nej.

Nej, det var inte en speciallagtiftning. Det handlade om att efter som en stor del av datacenters kostnader är el, så borde de ligga under samma regler som övrig elintensiv industri. Typ pappersbruk och liknande.

Att lagstifta bort generella regler för att gynna vissa grupper är speciallagstiftning.

• Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så vart ska industrin flytta egentligen.
Jag tittade en gång tidigare på priserna i elområdena i Nordpool. Och det var NO5 (Norra Norge) som hade lägre elpris än de i Sverige.

Det blir således till Tromsö som industrin då skall flytta. Och så har då flytta-pratarna någon tanke på att elpriset i NO5 då inte kommer öka om det tillkommer abonnenter.

Det som gör att industri flyttar är inte elpris utan andra kostnader. Jfr truckföretaget Kalmar som lagt produktionen i Polen. Det är inte för att få lägre elpris, för dom får istället högre elpris. Utan det är andra kostnader som är klart lägre i Polen.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var en huvudlös speciallagstiftning för att gynna just datacenter. Skatten chocksänktes enkom för dessa
Nej det är helt fel.

Datacenter klassades in tillsammans med övrig industri. Det kan möjligen sägas vara en uppdatering av existerande lagstiftning, där datacenter som är en ny näring placerades in. (Något som sker hela tiden, då det är det som är Riksdagens arbete).
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så jag tycker min beskrivning är exakt nog
Ja den är tydligt. Problemet är att den är felaktig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.