163 991 läst · 4 067 svar
164k läst
4,1k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Och du har inte förmågan att se och inse att det som händer idag är bara en följd av det som hände då, hände förr, ja som hänt under hela mänsklighetens historia.A Anders_Nilsson skrev:Din raljans hjälper inte. Meninglöst att jämföra med 70-talet eftersom vi sedan dess haft en enorm teknisk utveckling och många lågt hängande frukter redan plockats. T ex bättre isolering på hus, värmepumpar, modernare logistik och kvalitetsstyrning.
Bilarnas prisökning beror mycket på ständigt ökade krav på än det ena, än det andra. Och de där billiga elbilarna som skulle komma ser jag inte på marknaden. Ser du de där billiga kinesbilarna någonstans? Vad hände med nästa generation Dacia Spring?
Det finns fortfarande billiga fossilbilar att tillgå, nya såväl som begagnade, men när detta förråd torkar upp blir det för de som inte orkar med hyran av en elbil att avstå bil. Jag kallar det sänkning av levnadsstandarden.
Om det nu inte kommer en kinesisk kabinenroller förstås. Men tyvärr har de ännu inte dykt upp i Europa.
Mänskligheten kommer aldrig att vinna på att stanna upp och sluta sin utveckling.
Jag tror att det var många som tyckte det var dyrt med en automobil på .. säg, 1920-talet, eller kanske även på 40-50-talet, och fortsatte med häst.
Alla teknikskiften brottas med sånt här.
En kWh el var svinadyr på 1910-talet, men alternativet stearinljus, lampolja osv, var inte heller så billigt.
Och det tog ända fram till slutet av 40-talet innan man kan säga att Sverige var typ helt elektrifierat.
Jag grejar emellanåt i hus i närheten av Uppsala som inte fick el förrän slutet av 1930-talet, eller t.o.m ibland under 40-talet.
Teknikskiften går som regel inte så speciellt snabbt, men när de väl passerat en kritisk punkt så går det av sig självt, och långt senare så är det ingen som ser skiftet som dumt.
Ibland går det fort, som införandet av LED-lampor, ibland tar det lång tid, som bytet mellan häst och vagn till automobil, eller jordbruk med manuella metoder som t.ex. lie till skördetröska.
Men tillbaka..., det vill få av oss.
Redigerat:
Rent krasst så för tio år sedan kostade en elbil dubbelt så mycket som en bensinbil, nu är det i princip samma. Så tycker egentligen elbilarna har levererat på prispressen som förutspåddes, bara det att inflationen har varit hög och där annat har gått upp också gjort att det "ser ut" som att elbilar legat stilla i pris.
Medlem
· Halland
· 4 119 inlägg
Nej du har fel. Jag har läst reklam från 40-talet som visar hur en traktor kostar som två hästar, gör mer jobb och aldrig blir sjuk. Det var då bönderna gick över.Mikael_L skrev:Och du har inte förmågan att se och inse att det som händer idag är bara en följd av det som hände då, hände förr, ja som hänt under hela mänsklighetens historia.
Mänskligheten kommer aldrig att vinna på att stanna upp och sluta sin utveckling.
Jag tror att det var många som tyckte det var dyrt med en automobil på .. säg, 1920-talet, eller kanske även på 40-50-talet, och fortsatte med häst.
Alla teknikskiften brottas med sånt här.
En kWh el var svinadyr på 1910-talet, men alternativet stearinljus, lampolja osv, var inte heller så billigt.
Och det tog ända fram till slutet av 40-talet innan man kan säga att Sverige var typ helt elektrifierat.
Jag grejar emellanåt i hus i närheten av Uppsala som inte fick el förrän slutet av 1930-talet, eller t.o.m ibland under 40-talet.
Teknikskiften går som regel inte så speciellt snabbt, men när de väl passerat en kritisk punkt så går det av sig självt, och långt senare så är det ingen som ser skiftet som dumt.
Ibland går det fort, som införandet av LED-lampor, ibland tar det lång tid, som bytet mellan häst och vagn till automobil, eller jordbruk med manuella metoder som t.ex. lie till skördetröska.
Men tillbaka..., det vill få av oss.
Samma sak med elbilar, Renault Zoe börjar nu komma ner under hundra tusen för 41kWh-modellen så den börjar bli intressant. Övriga modeller är fortfarande för dyra men förhoppningsvis kan Tesla 3 komma ner under 200 snart så då blir den också ett alternativ.
Toyota Aygo listas för 190 tusen på deras hemsida. Då har den farthållare, luftkonditionering och integration med mobiltelefon. Plus backkamera. 20 tusen till för automat. Visa mig vilken elbil jag får för de pengarna.
Jag är inte emot utveckling, men jag går inte över innan jag ser att det lönar sig. Har i stort sett 100% LED hemma förutom något enstaka lysrör men då är det för att jag inte känner för att byta armaturen.
Har även internet och dator ifall du undrar.
Litiumjonbatterier sjönk väl i pris med 90% från 2008 till 2020 (minns ej exakt) så utvecklingen har varit enorm men hur fort och hur mycket kommer priser att sjunka nu?
Ska batterier/elbilar bli folkliga behöver de bli billigare och mer hanterbara.
Är det rimligt att nån buckla under din tesla kostar 157’000 kr att reparera pga batteriet behöver bytas?
Lite prishistorik och prognos för närmsta framtiden.
Hur billiga kan litiumbatterier bli?
Ska batterier/elbilar bli folkliga behöver de bli billigare och mer hanterbara.
Är det rimligt att nån buckla under din tesla kostar 157’000 kr att reparera pga batteriet behöver bytas?
Lite prishistorik och prognos för närmsta framtiden.
Hur billiga kan litiumbatterier bli?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ska vi gå efter vad Anders Nilsson skriver ovan har de funnits seden början på 90-talet.blackarrow skrev:
Har väl troligen varit ett prisfall fram till 2013 också. Laptop-batterier vill jag minnas var ganska dyra förr.
Här är en graf över prishistoriken för solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även efter 45 år av prisfall fortsätter det.
Privat sektors förmåga att förbilliga är enorm.
Men för kärnkraft, som tråden skall handla om, så har vi väl inte riktigt sett det stora förbilligandet. Däremot har funktionshöjd ökat.
Men det är inte allt som privat sektor rår på. Kostnader som styrs av t ex fackföreningar eller staten är ju inget som privat sektor kan förbilliga. Installation och byggnation lär tvärtom stiga i pris. Desto mer sådant man har desto svårare blir det att hänga med i konkurrensen.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 119 inlägg
Om batterier inklusive kapsling kostar $139 per kWh (oklart i vilken volym) så borde ett 13kWh pack kosta 15 papp. Plus installation men den borde inte kosta mer än för en laddbox. Men detta pris ser jag inte i konsumentledet. Ok, lite får man lägga på för styrning, JFB, ett snyggt hölje och så vidare men priserna ligger snarare runt 100 papp utan ROT.
Som sagt, visst påslag. Men jag antar att när vi nu ser en viss mattning i den hysteriska hype-drivna efterfrågan på elbilar och solceller kommer priserna att komma ner. Vore bra om så skedde. Jag kör 10 mil om dagen till och från arbetet men jag kan ändå inte räkna hem en elbil. Dock som sagt med viss reservation för Renault Zoe som nu börjar anta trevligt priser. Dock är Zoe en typisk bil för hemtjänsten och då får man se upp för det är många chaufförer som turas om att köra bilen varav vissa inte direkt behandlar bilen som sin ögonsten.
Som sagt, visst påslag. Men jag antar att när vi nu ser en viss mattning i den hysteriska hype-drivna efterfrågan på elbilar och solceller kommer priserna att komma ner. Vore bra om så skedde. Jag kör 10 mil om dagen till och från arbetet men jag kan ändå inte räkna hem en elbil. Dock som sagt med viss reservation för Renault Zoe som nu börjar anta trevligt priser. Dock är Zoe en typisk bil för hemtjänsten och då får man se upp för det är många chaufförer som turas om att köra bilen varav vissa inte direkt behandlar bilen som sin ögonsten.
Jag håller helt med om det där.A Anders_Nilsson skrev:Om batterier inklusive kapsling kostar $139 per kWh (oklart i vilken volym) så borde ett 13kWh pack kosta 15 papp. Plus installation men den borde inte kosta mer än för en laddbox. Men detta pris ser jag inte i konsumentledet. Ok, lite får man lägga på för styrning, JFB, ett snyggt hölje och så vidare men priserna ligger snarare runt 100 papp utan ROT.
Jag tycker priserna är galna, och trots det har jag ändå fått installera två st batterianläggningar (mot min avrådan - faktiskt).
Men de kunderna såg det nog som till viss del att "passa på medans man får 50% av staten".
Och de som säljer dessa system lever gott på en övervinst som drivs dels av denna 50% subvention, samt att det är ny produkt som attraherar en mängd early-adaptors med gott om pengar.
Jag är rätt säker på att denna marknad lugnar ner sig så småningom och stabiliseras på mer vettiga priser.
Jag har inte någon exakt statistik att referera till för ögonblicket. Men mitt intryck är snarare att det fortfarande är minst samma skillnad.A ajn82 skrev:
Hur många elbilar och elbilar går att köpa idag för under 200000kr? Det finns ett antal bensinbilar, men finns det en enda elbil? Jag tror inte det.
Fast det är klart att det finns elbilar och bensinbilar som kostar ca 1/2 miljon, 1 miljon och 1 1/2miljon som exempel. Så visst ligger det lite sanning i att det finns elbilar till samma pris som bensinbilar. Men de elbilsalternativen är för de med ganska mycket pengar. Många av dagens elbilar säljs med argument som snabb acceleration 0-100 bättre än lika dyra bensinbilar. Och liknande. Dagens elbilar är nischade mor de som tidigare köpte dyra bensinbilar. Lyxbilar. Man försöker få elbilarna att vara lyxiga. Antagligen för att endast "lyxbilsköpare" har råd att betala vad elbilar fortfarande kostar. "Standard bruksbilsköpare" har fortfarande inte råd. Inte ens med begagnade elbilar...
Men den dagen elbilstillverkarna vill få upp försäljningsvolymen måste priset ner.
Så länge den nya tekniken (elbil) är dyrare i inköp än den gamla tekniken (ICE) går teknikskiftet långsamt. För bilar där prisskillnaden är flera 100000kr går det mycket långsamt.
Att bara förbjuda försäljning av ICE-bilar kommer inte att räcka så länge batteribilarna är så dyra att vanligt folk inte har råd att köpa.
Att betala 100kr st för en LED lampa klarade nog de flesta redan när de kom. Nu är priset ännu lägre, samtidigt som livslängden är betydligt längre och driftkostnaden flera gånger lägre.
Men att betala 1/2miljon för en el-bil klarar de flesta inte av. Speciellt om prestanda (räckvidd) är betydligt sämre speciellt på vintern och driftkostnaden osäker pga det fluktuerande elpriset.
Till slut kommer ekonomin att fälla avgörandet. När det går att köpa en produkt som klarar behoven till en rimlig kostnad köper man den nya tekniken.
LED-lampan är en sådan produkt. Batteribilen är det inte ännu.
När det gäller utfasningen av glödlampor snabbades det på betydligt av att försäljningen av glödlampor förbjöds. LED-lamporna var initialt betydligt dyrare, men är nu nere på jämförbara prisnivåer. Då går skiftet fort.Mikael_L skrev:
Att bara förbjuda försäljning av ICE-bilar kommer inte att räcka så länge batteribilarna är så dyra att vanligt folk inte har råd att köpa.
Att betala 100kr st för en LED lampa klarade nog de flesta redan när de kom. Nu är priset ännu lägre, samtidigt som livslängden är betydligt längre och driftkostnaden flera gånger lägre.
Men att betala 1/2miljon för en el-bil klarar de flesta inte av. Speciellt om prestanda (räckvidd) är betydligt sämre speciellt på vintern och driftkostnaden osäker pga det fluktuerande elpriset.
Till slut kommer ekonomin att fälla avgörandet. När det går att köpa en produkt som klarar behoven till en rimlig kostnad köper man den nya tekniken.
LED-lampan är en sådan produkt. Batteribilen är det inte ännu.
Medlem
· Halland
· 4 119 inlägg
Det fanns dessutom en blåslampa i baken på LED som hette kompaktlysrör. Relativt billiga och nästan samma effektivitet. Faktum är att kompaktlysrören redan hade tagit en stor del av marknaden när LED kom. Så de som sålde LED visste att de måste få ner priset.O skrev:Så länge den nya tekniken (elbil) är dyrare i inköp än den gamla tekniken (ICE) går teknikskiftet långsamt. För bilar där prisskillnaden är flera 100000kr går det mycket långsamt.
När det gäller utfasningen av glödlampor snabbades det på betydligt av att försäljningen av glödlampor förbjöds. LED-lamporna var initialt betydligt dyrare, men är nu nere på jämförbara prisnivåer. Då går skiftet fort.
Att bara förbjuda försäljning av ICE-bilar kommer inte att räcka så länge batteribilarna är så dyra att vanligt folk inte har råd att köpa.
Att betala 100kr st för en LED lampa klarade nog de flesta redan när de kom. Nu är priset ännu lägre, samtidigt som livslängden är betydligt längre och driftkostnaden flera gånger lägre.
Men att betala 1/2miljon för en el-bil klarar de flesta inte av. Speciellt om prestanda (räckvidd) är betydligt sämre speciellt på vintern och driftkostnaden osäker pga det fluktuerande elpriset.
Till slut kommer ekonomin att fälla avgörandet. När det går att köpa en produkt som klarar behoven till en rimlig kostnad köper man den nya tekniken.
LED-lampan är en sådan produkt. Batteribilen är det inte ännu.
När det gäller elbilar driver den tramsiga prestandan vikt vilket driver krav på kraftigare däck vilka kostar mycket pengar. Vi behöver få ner däckdimenotill de vanliga 205/55R16 eller mindre.
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 093 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 093 inlägg
Någon som kan sammanfatta läget för mig, får Ebba-slebba till nån reaktor? Var ett jävla liv om detta inför valet.
Personligen tycker jag mänskligheten är så idiotisk att vi borde elda enbart brunkol, varför bygga planerbar kraft med låga koldioxidutsläpp när det finns brunkol? Det ligger där i marken och väntar på oss att gräva upp och bränna.
Personligen tycker jag mänskligheten är så idiotisk att vi borde elda enbart brunkol, varför bygga planerbar kraft med låga koldioxidutsläpp när det finns brunkol? Det ligger där i marken och väntar på oss att gräva upp och bränna.
Medlem
· Halland
· 4 119 inlägg
Jag tvekar att det blir några reaktorer. Troligen krockar vi med verkligheten inom ett par år. Pengarna finns helt enkelt inte. Och om MP och dess stödparti S tar makten i nästa val införs klimat diktatur. Stämningarna i samhället just nu går i auktoritär riktning.
Mitt tips är att elbilarna fortsätter öka i omfattning. Kineserna etablerar produktion i EU:s lågkostnadsländer och därmed är det ridå för de europeiska märkena. Det blir ytterst lite ny kärnkraft och den gröna omställningen går i stå, följt av kaskader med ursäkter från S. Northvolt, Hybrit, H2S och annat blir historiska paranteser som det forskas på i decennier. Vätgasen kommer väl i någon pilotanläggning I Tyskland som inte tillför något.
Och en politisk rättvisedebatt blossar upp om att vissa som har råd med solceller och elbil med V2G har elektricitet 24/7 medans andra får leva med blackouter.
Mitt tips är att elbilarna fortsätter öka i omfattning. Kineserna etablerar produktion i EU:s lågkostnadsländer och därmed är det ridå för de europeiska märkena. Det blir ytterst lite ny kärnkraft och den gröna omställningen går i stå, följt av kaskader med ursäkter från S. Northvolt, Hybrit, H2S och annat blir historiska paranteser som det forskas på i decennier. Vätgasen kommer väl i någon pilotanläggning I Tyskland som inte tillför något.
Och en politisk rättvisedebatt blossar upp om att vissa som har råd med solceller och elbil med V2G har elektricitet 24/7 medans andra får leva med blackouter.
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 093 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 093 inlägg
Dystert. Man skulle vara kines ute på landsbygden eller ännu bättre från landsbygden inflyttad i en industriort, vilket framtidshopp man skulle ha!A Anders_Nilsson skrev:Jag tvekar att det blir några reaktorer. Troligen krockar vi med verkligheten inom ett par år. Pengarna finns helt enkelt inte. Och om MP och dess stödparti S tar makten i nästa val införs klimat diktatur. Stämningarna i samhället just nu går i auktoritär riktning.
Mitt tips är att elbilarna fortsätter öka i omfattning. Kineserna etablerar produktion i EU:s lågkostnadsländer och därmed är det ridå för de europeiska märkena. Det blir ytterst lite ny kärnkraft och den gröna omställningen går i stå, följt av kaskader med ursäkter från S. Northvolt, Hybrit, H2S och annat blir historiska paranteser som det forskas på i decennier. Vätgasen kommer väl i någon pilotanläggning I Tyskland som inte tillför något.
Och en politisk rättvisedebatt blossar upp om att vissa som har råd med solceller och elbil med V2G har elektricitet 24/7 medans andra får leva med blackouter.
Alltså, vi är ett gäng vuxna personer som diskuterar i detta forum.D Den ofrivillige klåparen skrev:Någon som kan sammanfatta läget för mig, får Ebba till nån reaktor? Var ett jävla liv om detta inför valet.
Personligen tycker jag mänskligheten är så idiotisk att vi borde elda enbart brunkol, varför bygga planerbar kraft med låga koldioxidutsläpp när det finns brunkol? Det ligger där i marken och väntar på oss att gräva upp och bränna.
Vi är vuxna, så vi diskuterar sakfrågor utan att hålla på med sandlåde-epitet på politiker vi inte tycker om.
Jag gillar inte heller Ebba Bush direkt (fast jo, hon hara väl iofs många bra sidor också, så det är väl nog mer KD's politik jag inte riktigt gillar, även om de också har många bra saker ... ja ja vilken rant ...)
Men jag kan ändå sakligt använda hennes riktiga namn utan barnsliga epitet.
Vidare så vet vi som diskuterar här även att det kommer inte vara "någon Ebba som får till reaktorer", utan hon är en person i en regering som har som mål att få till det.
Och det sista stycket, det var ju det som fick mig att inse att jag måste be dig att återkomma när du har börjat få lite fjun på överläppen.
Jag har förövrigt anmält epitet-delen i ditt inlägg, så om det modereras så vet du vem som anmälde.
Mvh Mikael