tommib
K krfsm skrev:
Jag betvivlar inte alls att det priset är nåbart på sikt, men priset är inte i konsumentledet. Här är en jämförelsebild från Wood Mackenzie med prisestimat från 2022:
[bild]

$90/kWh ger oss i storleksordningen 4700 kr för ett 5 kWh batteri. Inte jättelångt bort, i teorin.

Fast om vi kollar på kolumnen längst till höger, så säger den att kostnaden för nuvarande litiumjonteknik är $164/kWh, eller $133/kWh om man kör LiFePO. Dvs 1700 kr/kWh respektive 1400 kr/kWh.

Om man tar en prisuppgift från någon leverantör - t.ex. Hemsol som säger så här:

Då ser man att priset i konsumentledet är helt annolunda.

En halvering vore förstås trevligt, men det är fortfarande typ 3000 kr/kWh eller så. Dvs 15000 kr + växelriktare + installation - bidrag för exempelbatteriet på 5 kWh.
Ja, det var exakt min poäng angående prisestimatet. Pris för celler i bulk är inte samma som färdig produkt till konsument. Det verkade gå daVinci helt förbi.

Sen var det också det där med att skala upp och få ut produkt. Det är inte alltid så lätt tyvärr.
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
Jag tror på det som finns. Och det finns inga batterier för 1000kr/kWh. När dessa finns på marknaden skall jag köpa 20kWh eller så men jag misstänker att detta är ännu en produkt som alla snackar om men som aldrig kommer på marknaden.

Hur gick det nu för Northvolt? Och var är alla billiga elbilar? Peugeot 107 kostade 120 tusen för 10 år sedan men idag kostar småbilarna över det dubbla. Jag tror inte ett dugg på alla revolutionerande saker som skall komma "snart" och rädda oss. Det som kommer att hända är att vi får dra ner på vår levnadsstandard, men det vill ingen säga.
 
  • Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tänk vad mycket dyrare bensin blev sedan 70-talet, för att inte tala om hur mycket dyrare bilar har blivit.
Ungefär 1975 fick man en Was eller Bubbla för 10tusen, och en Volvo kostade det dubbla, en Mercedes gick väl på hela 25 tusen.

Otroligt vad vi har varit tvungen att dra ner på vår levnadsstandard sen dess.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen får vi väl se vad det blir av Na-ion-celler. De har i alla fall möjligheten att bli en hel del billigare pga råvaran.
Du ser redan det i min bild i inlägget ovanför ditt. Den ljusblå arean är materialkostnad för katod och den mörblå för anod. Dvs det är "nästan ingenting" i "Prussian white"-varianten av natriumjonbatteriet. Så vill man ha billigare batterier än så behöver man göra något åt resterande delar av material och tillverkning, och där är natriumjon inte billigare i nuläget utan snarare tvärtom. (Delvis för att batterierna blir fysiskt större i förhållande till kapaciteten.)
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Att de blir fysiskt större och tyngre spelar ju ingen roll i en sk Grid-tie applikation då de ändå bara står still hela tiden. Mer problematiskt är väl om de är komplicerade att tillverka och därmed kostsamma.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Jag betvivlar inte alls att det priset är nåbart på sikt, men priset är inte i konsumentledet. Här är en jämförelsebild från Wood Mackenzie med prisestimat från 2022:
[bild]

$90/kWh ger oss i storleksordningen 4700 kr för ett 5 kWh batteri. Inte jättelångt bort, i teorin.
$90/kWh är ju en bit på vägen. Detta ser ut att vara för batteripack (60 kWh) antagligen i stora volymer.

Men än så länge så är produktionen av Na-Jon väldigt liten och prispressen är ju inte nämnvärd. Att nå $50 ser inte ut som något direkt avlägset.
K krfsm skrev:
Då ser man att priset i konsumentledet är helt annolunda.
Så är det idag. Framförallt är hemmabatterier idag en lågvolymprodukt där kunderna åker på att betala stor andel var av leverantörens fasta kostnader.

Det som kommer hända är att de leverantörerna kommer swappa in Na-jon celler istället, vilket sänker deras kostnader. Och då kan dom pressa priset varvid volymerna går upp. Och då kan dom pressa priset mer för då är det fler kunder som är med och delar på fasta kostnader.

Till slut så är kostnaderna för utveckling och verktyg betalda och då är det mer rörliga kostnader som styr pris.

Och inte minst så gäller att när volymerna går upp så motiverar det mer investeringar i innovationer och förbilliganden.

Råvarukostnaden för Na-jon sägs vara $4/kWh. När CATL pressat ned priset till $50/kWh så ser det ut som att det finns potential för fortsatt förbilligande. Med stora volymer lär det komma.

K krfsm skrev:
En halvering vore förstås trevligt, men det är fortfarande typ 3000 kr/kWh eller så. Dvs 15000 kr + växelriktare + installation - bidrag för exempelbatteriet på 5 kWh.
En installationskostnad i Sverige som inbegriper en elektriker lär inte gå ned i pris.
Jag har sett installationskostnader i Sverige och begriper inte varför de är så höga. Det verkar handla om att ansluta några kablar mellan batteri och växelriktare. Borde gå på högst en halvtimme. Men kostar sanslösa belopp.

För drygt ett halvår sedan kollade jag på hemma-batterier och såg att jag kunde köpa ett identiskt batteri i Polen inkl frakt och svensk moms och hamna på halva priset mot offert som jag fått. Vet inte hur detta hänger ihop men friskt är det inte.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tänk vad mycket dyrare bensin blev sedan 70-talet, för att inte tala om hur mycket dyrare bilar har blivit.
Ungefär 1975 fick man en Was eller Bubbla för 10tusen, och en Volvo kostade det dubbla, en Mercedes gick väl på hela 25 tusen.

Otroligt vad vi har varit tvungen att dra ner på vår levnadsstandard sen dess.
Din raljans hjälper inte. Meninglöst att jämföra med 70-talet eftersom vi sedan dess haft en enorm teknisk utveckling och många lågt hängande frukter redan plockats. T ex bättre isolering på hus, värmepumpar, modernare logistik och kvalitetsstyrning.

Bilarnas prisökning beror mycket på ständigt ökade krav på än det ena, än det andra. Och de där billiga elbilarna som skulle komma ser jag inte på marknaden. Ser du de där billiga kinesbilarna någonstans? Vad hände med nästa generation Dacia Spring?

Det finns fortfarande billiga fossilbilar att tillgå, nya såväl som begagnade, men när detta förråd torkar upp blir det för de som inte orkar med hyran av en elbil att avstå bil. Jag kallar det sänkning av levnadsstandarden.

Om det nu inte kommer en kinesisk kabinenroller förstås. Men tyvärr har de ännu inte dykt upp i Europa.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tror på det som finns.
Behöver det som finns verkligen vara en tros-fråga?

A Anders_Nilsson skrev:
Och det finns inga batterier för 1000kr/kWh.
Dock kan man komma ganska nära.
https://www.alibaba.com/product-det...offerlist.normal_offer.d_image.2588a8df8MzrVo

Här kan du köpa 1.24 kWh batteri för $146/styck. Blir väl någonstans 1180/kWh.

Det är bara att bita ihop och härda ut lite till så hittar du sådana för under 1000 kr/kWh.


A Anders_Nilsson skrev:
När dessa finns på marknaden skall jag köpa 20kWh eller så men jag misstänker att detta är ännu en produkt som alla snackar om men som aldrig kommer på marknaden.
Jag kommer ihåg alla avfärdanden när jag talade om att man skulle kunna använda LED för belysningsändamål och få ned elförbrukningen.
Genierna som invände tittade på bulkvolymerna för elektronikanvändning och menade att de var för svag ljusstyrka. Dom kunde inte ta in att det fanns teknikutveckling.

Invändningarna var väl lite mer måttliga när jag talade om att man skulle kunna ladda på mjukvara trådlöst till mobiltelefoner. En chef på ett företag som tillverkade mobiler, menade att ingen var intresserad av att uppdatera mjukvara i en mobiltelefon. Och så var det just då.

Bara för att ta några exempel ur egna livet. Invändare finns det gott om. Och ibland har dom rätt i sak. Men tenderar att ignorera innovationskraften och driftigheten hos de som menar att riktningen är den rätta.


A Anders_Nilsson skrev:
Det som kommer att hända är att vi får dra ner på vår levnadsstandard, men det vill ingen säga.
Bifogar Sveriges BNP/capita i fasta priser att begrunda. https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.KN?locations=SE
 
D daVinci skrev:
Råvarukostnaden för Na-jon sägs vara $4/kWh. När CATL pressat ned priset till $50/kWh så ser det ut som att det finns potential för fortsatt förbilligande. Med stora volymer lär det komma.
Råvarukostnaden för anod+katod är redan i det häradet i diagrammet. Dvs $90 inkluderar den prisnivån på råvaran. Det är annat (t.ex. råvaran för resten av batteripacket - som blir något högre eftersom det är lägre energidensitet i na-jon - och produktion) som står för resterande $85.

Jag ser inte hur de andra delarna blir radikalt billigare än motsvarande produktionskostnad för li-jon, som redan är en massiv volymprodukt.

Visst, det kan bli revolutionerande skillnad någon gång framöver, men då behövs det ett annat revolutionerande framsteg som inte bara är "byt till na-jon". Annars blir det den vanliga inkrementella förbättringar i små steg.
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Dock kan man komma ganska nära.
[länk]

Här kan du köpa 1.24 kWh batteri för $146/styck. Blir väl någonstans 1180/kWh.

Det är bara att bita ihop och härda ut lite till så hittar du sådana för under 1000 kr/kWh.
Jo och kineserna blir nog rika som troll på kuppen som en liten reflektion.
Men "ändamålet helgar ju medlen" som det heter.
 
D daVinci skrev:
Dock kan man komma ganska nära.
[länk]

Här kan du köpa 1.24 kWh batteri för $146/styck. Blir väl någonstans 1180/kWh.

Det är bara att bita ihop och härda ut lite till så hittar du sådana för under 1000 kr/kWh.
Fast Sodium Ion batteri som startbatteri i bil?
En av egenskaperna för natriumjon batterier är just lågt strömuttag.

Kikar man på videon så visar de upp ett LFP batteri.

Bild från Alibaba.com som visar ett 12V 120Ah/150Ah Lithium Iron Phosphate (LFP) bilbatteri med prisangivelser och produktbeskrivning om Sodium Ion batterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K krfsm skrev:
Du ser redan det i min bild i inlägget ovanför ditt. Den ljusblå arean är materialkostnad för katod och den mörblå för anod. Dvs det är "nästan ingenting" i "Prussian white"-varianten av natriumjonbatteriet. Så vill man ha billigare batterier än så behöver man göra något åt resterande delar av material och tillverkning, och där är natriumjon inte billigare i nuläget utan snarare tvärtom. (Delvis för att batterierna blir fysiskt större i förhållande till kapaciteten.)
Var inte Chalmers (och nått svenskt bolag?) inne på att tillverka, kan det vara katoden, av kol framställt av skogsavfall (lignin?).
Tillverka batterier av Saltvatten och skogsavfall låter ju billigt och smart 🤓
 
blackarrow blackarrow skrev:
Fast Sodium Ion batteri som startbatteri i bil?
En av egenskaperna för natriumjon batterier är just lågt strömuttag.

Kikar man på videon så visar de upp ett LFP batteri.

[bild]
Såg en blänkare i någon tekniktidning för en tid sedan om just att använda Na jon som startbatteri. Någon verkar se det som möjligt.

Håller med om att det ger ett tveksamt intryck med en annan batterikemi på bilden.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Var inte Chalmers (och nått svenskt bolag?) inne på att tillverka, kan det vara katoden, av kol framställt av skogsavfall (lignin?).
Tillverka batterier av Saltvatten och skogsavfall låter ju billigt och smart 🤓
Vill minnas att produktion är igång. Men det handlar om små batterier. Det är inte riktigt relevant här.
 
D daVinci skrev:
Behöver det som finns verkligen vara en tros-fråga?


Dock kan man komma ganska nära.
[länk]

Här kan du köpa 1.24 kWh batteri för $146/styck. Blir väl någonstans 1180/kWh.

Det är bara att bita ihop och härda ut lite till så hittar du sådana för under 1000 kr/kWh.



Jag kommer ihåg alla avfärdanden när jag talade om att man skulle kunna använda LED för belysningsändamål och få ned elförbrukningen.
Genierna som invände tittade på bulkvolymerna för elektronikanvändning och menade att de var för svag ljusstyrka. Dom kunde inte ta in att det fanns teknikutveckling.

Invändningarna var väl lite mer måttliga när jag talade om att man skulle kunna ladda på mjukvara trådlöst till mobiltelefoner. En chef på ett företag som tillverkade mobiler, menade att ingen var intresserad av att uppdatera mjukvara i en mobiltelefon. Och så var det just då.

Bara för att ta några exempel ur egna livet. Invändare finns det gott om. Och ibland har dom rätt i sak. Men tenderar att ignorera innovationskraften och driftigheten hos de som menar att riktningen är den rätta.



Bifogar Sveriges BNP/capita i fasta priser att begrunda. [länk]
Lithium-Jon-batterier I konsumentledet såg jag första gången i Siemens S4 mobiltelefon 1994. Svindyrt då och fortfarande för dyrt för batteriladdare. Idag har vi batterier med tillräcklig prestanda för batterilager. Det är alltså inte prestanda jag ifrågasätter. Och LED med tillräcklig prestanda för belysning har funnits länge.

Men prisnivån för konsumentprodukter är helt enkelt inte här idag. Det är so mmed elbilar, ända sedan Tesla Model S har vi haft elbilar som duger för de flesta vardagssysslor men priset är det som förhindrar en massövergång. Samma med batterier. Trots 50% subvention räknar du inte hem det. Vi får väl se när priserna gått ner med 60% - 70% från dagens nivå. Jag säger inte att det inte kan hända, men jag väntar tills dess.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.