Sådant här är väldigt trist framför allt för att det är TS' fastighet som blir lidande och grannen som har glädje av den extra ytan.
Det vettigaste är att lägga ny mur i betong/sten som håller i många år och att ni bägge delar på kostnaden - TS för estetiken och grannen för nyttjande av marken ovanför. Låter surt men praktiskt för framtiden. Och samtidigt dokumentera det gemensamma ansvaret.
Vi vet ju inte (?) hur/om diskussion skett vid anläggningstidpunkten.
Jag har liknande markhöjning mot grannen och när mitt hus byggdes (grannen byggde tidigare) kostade jag på en 50-80 cm hög mur på min sida tomtgränsen för att slippa slänt. Här vann vi bägge mark och det är möjligt att samma skett för TS och grannen när husen byggdes. När slipersen las var det förmodligen estetiskt ganska snyggt i början. Samtidigt idiotiskt avseende denna typ av murs livslängd.
Det vettigaste är att lägga ny mur i betong/sten som håller i många år och att ni bägge delar på kostnaden - TS för estetiken och grannen för nyttjande av marken ovanför. Låter surt men praktiskt för framtiden. Och samtidigt dokumentera det gemensamma ansvaret.
Vi vet ju inte (?) hur/om diskussion skett vid anläggningstidpunkten.
Jag har liknande markhöjning mot grannen och när mitt hus byggdes (grannen byggde tidigare) kostade jag på en 50-80 cm hög mur på min sida tomtgränsen för att slippa slänt. Här vann vi bägge mark och det är möjligt att samma skett för TS och grannen när husen byggdes. När slipersen las var det förmodligen estetiskt ganska snyggt i början. Samtidigt idiotiskt avseende denna typ av murs livslängd.
Redigerat:
Jag skulle också föreslå att fundera över vad ni faktiskt vill. Att grannen ”erbjuder” er lite större tomt och rätt att vara med och tycka och se till att det även blir fint för er behöver ju inte vara fel, även om det då också kostar lite mer.
Lite OT: Jag växte upp i Ålsten i ett hus på berg. Vid garageinfarten anlade grannen en 2-4 m hög mur för att få en jämnare tomt och precis i tomtgräns. Detta var i slutet på -30talet. Jag for förbi för något år sedan och beundrade muren av stora, vackra stenblock. Den är fortfarande intakt och mycket estetisk. Sicket hantverk!
Är det ingen som vet när, och varför muren tillkommit? Om det enbart var grannfastighetens ägare som lagt till massor för att få en bättre tomt. Eller om det var en överenskommelse mellan båda fastighetsägarnas sida för att båda skulle få bätte tomter. Att tomtlinjen egentligen var själva tomtgränsen. Sen kan ju en klantig lanmätare satt muren på grannens tomt.A Alfelt skrev:
Men egentligen spelar det mindre roll. Det mest intressanta är hur grannen ställer sig till frågan om reparation, eller byggnad av ny mur.
Om han säger blankt nej, så gäller ungefär samma regler som med träd på granntomt, och grenar som går över på annans tomt. Du har då rätt att vidta åtgärder så inte muren rasar in på din tomt.
Jag förutsätter att grannen (eller tidigare ägare) har höjt marken på sin sida för att få en plan tomt. Om man skulle göra detta idag så krävs det marklov och kommunen kräver att det görs en stödmur.
I min kommun kan man gå in på en hemsida och se alla bygglovsärenden för alla fastigheter. Man kan inte läsa dokument med personuppgifter men rubriken på ärendet finns och de flesta ritningar går att öppna. Kolla om det finns ett marklov för grannens fastighet, för i så fall finns det förmodligen ett krav på stödmur. Om de då inte sköter muren så kan det anmälas till kommunen.
I min kommun kan man gå in på en hemsida och se alla bygglovsärenden för alla fastigheter. Man kan inte läsa dokument med personuppgifter men rubriken på ärendet finns och de flesta ritningar går att öppna. Kolla om det finns ett marklov för grannens fastighet, för i så fall finns det förmodligen ett krav på stödmur. Om de då inte sköter muren så kan det anmälas till kommunen.