Vem får behålla guldet?

• Köparna

• Säljarna

• Staten

• Hantverkarna

Logga in och rösta för att se resultatet.
C cpalm skrev:
Tror inte riksbanken är intresserade av en upphittad gammal guldtacka. Tror faktiskt inte ens "guldhandlare" finns på den lista över verksamheter som behöver särskild kundkännedom enligt penningtvättslagen.
De behöver kundkännedom.
För ca 10 år sedan sålde jag silver (ärvda gamla mynt med hög silverhalt, silverbestick mm) och då fick jag ge dem personuppgifter samt legitimera sig. Då var det något med 37 000 per år. Men jag kommer inte ihåg om silverhandlaren skulle rapportera till skattemyndigheten eller om han sa att jag skulle anmäla om jag sålde för mer än 37 000. Vet inte om man kan gå till olika silverhandlare om man kommer upp i det värdet. Det låter rimlgt att gränsen nu är 50 000 som någon skrev.

H
A aries skrev:
Jag funderade mer på att om guldtackorna är säljarens och han ärvde dem efter sin mamma så skulle de ha funnits med i bouppteckningen. Men jag vet inte om de inkomstbeskattas. I så fall kanske det kan bli retroaktiv skatt på värdeökningen vid mammans dödsfall. Alltså vinstbeskattning på samma sätt som med aktier.
Det är när en försäljning sker.
https://tavex.se/skatt-pa-guld-3-regler-du-bor-veta-om-vid-forsaljning/
Det står en del om det på Skatteverkets hemsida också.

S Sona2012 skrev:
Jag tror fortfarande att Skatteverket kommer försöka sätta dit någon för skattesmitning, så oavsett vem som får egendomen kommer Skatteverket att försöka kräva in skatt....
"skattesmitning" ? vilken skatt skulle utgå här menar du ?

pacman42 pacman42 skrev:
Detta borde falla under arvsskatt för säljaren och intäkt på fastigheten för köparen.
arvsskatten avskaffades 2005..

GlennB GlennB skrev:
"skattesmitning" ? vilken skatt skulle utgå här menar du ?
Beroende på när godset införskaffades, förmögenhetsskatt. Typ som det ryktades att vissa tog ut allt från kontona innan innehavet rapporterades vid årsskiftet och fick en bankväxel som lades i bankfack för att efter årsskiftet lösas in på kontot och samla ränta till slutet på nästa år, igen och igen.
Nu är kanske inte Skatteverket varken Sherlock eller Hercules Poirot, men eftersom det rapporterades inkomster av ränta undrade de säkert var kapitalet tog vägen eftersom det aldrig fanns något på kontona vid årsskiftet!?!!??

S Sona2012 skrev:
Beroende på när godset införskaffades, förmögenhetsskatt. Typ som det ryktades att vissa tog ut allt från kontona innan innehavet rapporterades vid årsskiftet och fick en bankväxel som lades i bankfack för att efter årsskiftet lösas in på kontot och samla ränta till slutet på nästa år, igen och igen.
Nu är kanske inte Skatteverket varken Sherlock eller Hercules Poirot, men eftersom det rapporterades inkomster av ränta undrade de säkert var kapitalet tog vägen eftersom det aldrig fanns något på kontona vid årsskiftet!?!!??
Även om, så måste det ju vara preskriberat sedan länge.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
arvsskatten avskaffades 2005..
Att arvsskatten avskaffades betyder inte att arv inte drabbas av skatter.
Förmögenhetsskatt gäller.
Om du ärver aktier vid efter någons död så betalar du som arvtagare skatt på den vinst som har gjorts sedan aktierna köptes.

A aries skrev:
Om du ärver aktier vid efter någons död så betalar du som arvtagare skatt på den vinst som har gjorts sedan aktierna köptes.
Först när du säljer

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A aries skrev:
Nej, förmögenhetsskatten är också avskaffad. Det du pratar om är kapitalvinstskatt.
Men kan ärva aktier och behålla dom hur länge som helst, man ärver ingångsvärden (det den avlidne betalade för värdepapprena).
Man kan även gå med förlust på ärvda aktier....

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P
J Jesper Karlsson3 skrev:
Ja. Förmodligen Sveriges största även om du inte känner till dom. 357miljoner visningar på Youtube och ca 800.000 prenumeranter.
Nu blev jag nyfiken och tittade lite. 357 miljoner svenskar tycks inte ha något humor.

• Gilla
  • Haha
SueCia och 4 till
  • Laddar…
P
A aries skrev:
Förmögenhetsskatten avskaffades 2007.
Det du beskriver är kapitalvinstbeskattning.
[Tillägg: Som Dilato skrev strax innan jag].

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Man kan även gå med förlust på ärvda aktier....
Vilket inte är direkt dåligt om man har andra kapitalvinster att kvitta förlusten mot.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilket inte är direkt dåligt om man har andra kapitalvinster att kvitta förlusten mot.
Hehe, jo men varför jag egentligen påtalade det var den allmänna villfarelsen att man alltid går med vinst på aktier 🙂
Nu går man ju per definition med vinst på ärvda aktier så länge dom har ett värde eftersom man betalar 0 för dom...men nån skatt behöver det inte bli för det.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag tycker att en hederlig uppdelning skulle vara att guldet i huvudsak tillhör säljarna men hantverkarna och köparna skall ha en skälig hittelön.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.