Vem får behålla guldet?

• Köparna

• Säljarna

• Staten

• Hantverkarna

Logga in och rösta för att se resultatet.
S Småbrukaren skrev:
Humorgruppen JLC köpte en villa i Mölndal och vid renoveringen hittade hantverkare guld och platina för 11 miljoner kronor. Vem tycker du ska få behålla guldet?

[länk]
Hantverkarna borde väl iaf få 10% i hittelön oavsett.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Det är väl en sak att hitta något i skogen och en annan att rota runt hemma hos någon annan? Jag skulle erbjuda dem ett par tusenlappar som tack för hjälpen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Förstår inte varför hantverkarna ”ska” ha hittelön. De hittade något i en annans hus och lämnade till polis. Om en hantverkare stövlar ut med hustruns smyckeskrin som de tror är gammalt och lämnar till polisen, ska de ha hittelön då?
B bilmekaniker skrev:
Hantverkarna borde väl iaf få 10% i hittelön oavsett.

• Gilla
leifherlin och 7 till
  • Laddar…
Hantverkarna ska inte ha något, det står mellan köparna och säljarna.
Kan det bevisas att det är guld från samma serie så är det säljarna som ska ha tillbaka guldet.

• Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
Om hantverkarna "ska ha" något hänger väl mer på hur väl gömt guldet var. De hade kanske lika gärna kunnat bygga in det utan att upptäcka det alls?

Deras hittelön är därför också något som kan behöva hanteras i rätten.

Jag tror dock fortfarande att detta kommer att lösas via en uppgörelse. Ingen part vill riskera att förlora allt guld (och platina). Man skall vara bra säker på att man skall vinna för att inte gå med på en uppgörelse...

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C
T Television_Set skrev:
Förstår inte varför hantverkarna ”ska” ha hittelön.
För att det var de som gjorde fyndet?
Det torde vara uppenbart att det som gör det till hittegods dels är att guldet inte tillhör nuvarande fastighetsägare, dels att ingen (levande) person visste att det fanns där. Till skillnad mot hustruns smyckeskrin.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Denna artikeln i GP klargör fallet rätt bra:
- https://www.gp.se/krim/experterna-d...uons-hus.31db102a-e741-4dd2-9d62-d03a5b36f142

Ägarna till huset har troligen inte berättat om fyndet till säljaren inom tio dagar (enligt avtal) och är i så fall inte så trolig vinnare.

För att hantverkarna skall anses ha hittat det så skall tidigare ägare av guldet inte gå att identifiera. Då kommer 50% att tillfalla upphittaren och 50% fastighetsägaren.

Om tidigare ägare är säljarens föräldrar så skall guldet troligen tillfalla dödsboet, men säljaren kan ju vara ensam ägare av dödsboet och i så fall är det samma sak.

Så det viktigaste i fallet är att identifiera tidigare ägare. Om tidigare ägare som kan identifieras inte är säljarens föräldrar, då skall guldet tillfalla eventuella levande släktingar till guldets ägare. I detta läge så kan hittelön vara aktuellt.

Ungefär så står det i artikeln, åtminstone när jag sammarfattar den.

• Gilla
Riverground och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej, förmögenhetsskatten är också avskaffad. Det du pratar om är kapitalvinstskatt.
Men kan ärva aktier och behålla dom hur länge som helst, man ärver ingångsvärden (det den avlidne betalade för värdepapprena).
Man kan även gå med förlust på ärvda aktier....
Nu har jag lärt mig något nytt. Det är alltid roligt.
Naturligtvis menade jag kapitalvinstskatt.
Men fakta hade jag också fel, jag har nu googlat.

När en förälder dog betalade vi rätt mycket skatt, fast arvsskatten var avskaffad.
Fastigheten hade de haft under en mycket lång tid och det var klart att den skulle säljas.
Vad jag minns (det var några år sedan) så frågade jag på banken om vi inte kunde behålla aktierna och sälja när priserna hade gått upp.
Jag är rätt säker på att de svarade att kontot måste avslutas och det är värdet av arvet på dödsdagen som räknas ur skattehänseende.
Nu gissar jag att vi då skulle ha kunnat öppna ett nytt konto och överfört aktierna dit, utan att betala skatt!
Eller fungerar det på något annat sätt?
Lite mer info från banken (även om de inte hade direkt fel) skulle kanske ha varit på sin plats.

Ja, det hade gått att flytta aktierna till er utan att betala skatt.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dessutom är just guldtackor och guldmynt (och värdepapper med guld som underliggande säkerhet) inte en vara utan ett betalningsmedel (investeringsguld) som handlas momsfritt.
Vilket kanske får riksbanken att vakna till liv.

H HEM2121 skrev:
Det har gått för lång tid, vilket är konstaterat och därför nerlagt.
Polisen har väl som standardförfarande numer att lägga ned fall om de är mer än en timme gamla.
Jag har råkat ut för att de knappt tar emot hittegods numera.

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Verkar legat på vinden. Dåligt av besiktningsmannen att missa det 😂
Om det är hantverkare som hittat det kanske det låg bakom en vägg?

A Artemisia skrev:
Om det är hantverkare som hittat det kanske det låg bakom en vägg?
Jag tolkade det som att det var i ett gömme av något slag.

• Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Det jag vill veta är hur mamman kunde ha en guldtacka redan innan och gett den till sitt barn och att numret stämmer med den de hittade på vinden. Kan man köpa guldtackor som privatperson? Hur många guldtackor finns det med nummer? Hur många som helst eller görs det bara ett visst antal och sen är det stopp? Är det någon reserv som saknar guldtackor? =)
Det finns små guldtackor oxå!

Mitt guld är i första hand i form av svenska jubileumsmynt, både guldvärde och giltigt betalningsmedel.

Mest har jag av silvermynt, ett 200 kronors svenskt minnesmynt kostade 200 kronor inklusive box och frakt och hållet värdet betydligt bättre än två hundralappar och är giltigt betalningsmedel.

Nu har jag ju inte i närheten av 11 mille i mina mynt 🙂

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.