Vem får behålla guldet?

• Köparna

• Säljarna

• Staten

• Hantverkarna

Logga in och rösta för att se resultatet.
Min prenumeration på GP för en krona två månader har redan betalat sig 😉

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Nu ger sig säljarens syskon in i möjligt att matchen. De hävdar att det är dödsboets ägodelar och att pappan köpte tackorna när så storahan sålde ett bolag på 80-ta summor?let.
Något som borde vara möjligt att bekräfta/ vederlägga. Vet de vilket bolag så går det säkert att få fram hur mycket tillgångar fadern torde haft efter affären. Men var det ingen som reagerade på bodelningen/ arvsskiftet att det saknades så stora summor??

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Förstår inte varför hantverkarna ”ska” ha hittelön. De hittade något i en annans hus och lämnade till polis. Om en hantverkare stövlar ut med hustruns smyckeskrin som de tror är gammalt och lämnar till polisen, ska de ha hittelön då?
Det är ju inte riktigt samma sak. Dom hade ju lika gärna kunnat stoppa det i verktygslådan utan att någon hade märkt av det. Fruns smyckeskrin hade märkts på 2 sekunder.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B bilmekaniker skrev:
Det är ju inte riktigt samma sak. Dom hade ju lika gärna kunnat stoppa det i verktygslådan utan att någon hade märkt av det. Fruns smyckeskrin hade märkts på 2 sekunder.
Precis, är det stöld juridiskt ifall ingen vet om att det fanns? moraliskt är det väl det oavsett men juridiskt?? Köparna( nuvarande ägarna) visste uppenbarligen inte om att värdeföremålen existerade, säljarna ( dödsboet) verkade inte heller vara medvetna så ingen har förlorat/ saknat något!!!

• Gilla
bilmekaniker
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Precis, är det stöld juridiskt ifall ingen vet om att det fanns? moraliskt är det väl det oavsett men juridiskt?? Köparna( nuvarande ägarna) visste uppenbarligen inte om att värdeföremålen existerade, säljarna ( dödsboet) verkade inte heller vara medvetna så ingen har förlorat/ saknat något!!!
Självklart är det stöld även juridiskt, även om risken att åka fast är låg.

Unikt namn
Hur lätt är det att omsätta 10m i guld som privatperson utan pengatvättarkompisar?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur lätt är det att omsätta 10m i guld som privatperson utan pengatvättarkompisar?
Jag skulle ju hellre ha guldet och försöka omsätta det än att inte ha det alls :) behöver väl inte vara så bråttom heller. Hade jag mer pengar än jag har idag skulle jag nog ändå gärna ha en reserv i guld för oförutsedda händelser

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Varför skulle hantverkarna få något?
De vill ha allt

En funderare.. allt skit som säljare lämnar i sina hus låter de ju nya ägare rensa ut. Men när det finns bortglömda saker av värde, då ska de ha tillbaka det. Vore intressant att höra hur mycket skräp köparna fick rensa

• Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
P Perplexus skrev:
Jag skulle ju hellre ha guldet och försöka omsätta det än att inte ha det alls :) behöver väl inte vara så bråttom heller. Hade jag mer pengar än jag har idag skulle jag nog ändå gärna ha en reserv i guld för oförutsedda händelser
Är lite skeptisk till att ha ädelmetaller hemma. Jag tänker att det är en risk att det blir precis såhär.
Man känner sig tvungen att gömma dem på något supergömställe pga stöldbegärligheten, som du inte heller berättar för nån. De är även svåra att omsätta, så att risken är att du har dem livet ut och antingen blir gaggig och glömmer bort, eller trillar av pinn innan du hinner berätta gömstället för barnen.

Om jag skulle spara i ädelmetaller skulle det ske i värdepapperform.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Är lite skeptisk till att ha ädelmetaller hemma. Jag tänker att det är en risk att det blir precis såhär.
Man känner sig tvungen att gömma dem på något supergömställe pga stöldbegärligheten, som du inte heller berättar för nån. De är även svåra att omsätta, så att risken är att du har dem livet ut och antingen blir gaggig och glömmer bort, eller trillar av pinn innan du hinner berätta gömstället för barnen.

Om jag skulle spara i ädelmetaller skulle det ske i värdepapperform.
Försök att betala med guldcertifikat när krisen kommer...
https://ravarumarknaden.se/varfor-du-bor-undvika-digitalt-guld-och-silver/?amp=1

Redigerat:
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
D Dilato skrev:
Försök att betala med guldcertifikat när krisen kommer...
[länk]
Beskriv gärna ett scenario i en kris där en guldtacka används som betalning för något.

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Lite spännande svängningar! Men i grunden tycker jag det är lite uppseendeväckande att just två mediakåta youtubers "råkar" köpa ett hus med inbyggda värdeföremål för 12 miljoner. Ingen annan som tänkt på hur stora de oddsen är?

R
Såg på TV 4 morgonprogram imorse där Leif GW Persson trodde att guldet skulle tillfalla den tidigare ägarens son om jag förståd det rätt…

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.