90 459 läst · 299 svar
90k läst
299 svar
Vem tillhör guldet?
Att sonen fått en tacka från sin mor ur samma serie kanske inte räcker för att bevisa ägarskapet (här verkar dock berättelserna mellan dödsboet och sonen skilja lite, det kanske snarare var så att han hittade en i fastigheten efter dödsfallet?). Däremot så bör serienumren på tackorna kunna tidsbestämma när de såldes och även koppla tackorna till fadern och berättelsen om hur han köpte tackor för vinsten när han sålde ett företag (eller inte).
Gör om det till bladguld så täcker du hela huset och mer därtill.Keiller skrev:
Här finns alla detaljer, bara att börja räkna😉
https://konstnarernas.se/product.html/bladguld
Man måste vänta på en amnesti, eller bara kasta det i ån.H hempularen skrev:Hur det är med knark vet jag inte. Men om du ex. hittar ett vapen eller ammunition och tar dte till polisen så riskerar du åtal. Du skall ringa polisen som kommer och hämtar.
Vi hittade några antika patroner, och ringde polisen mest för att höra om det var riskabelt att ta med dem till stationen (var osäker på om tändsatsen kunde bli instabil med ålder), men fick reda på att vi absolut inte fick komma och lämna in dem. Inte för att det skulle vara en risk, utan det räknas som vapenbrott.
Såg en film på en "magnetfiskare" som blev utskälld av polisen för att dom fick så mycket onödigt jobb som tog tid från den riktiga verksamheten.nino skrev:
Lagen kanske sä'ger så, men jag har mycker svårt att tro att någon skulle bli åtalad och dömd för det, uppsåt saknas ju dessutom.H hempularen skrev:Vi hittade några antika patroner, och ringde polisen mest för att höra om det var riskabelt att ta med dem till stationen (var osäker på om tändsatsen kunde bli instabil med ålder), men fick reda på att vi absolut inte fick komma och lämna in dem. Inte för att det skulle vara en risk, utan det räknas som vapenbrott.
..Sen kan man iofs tycka det är mer praktiskt om polisen fixar transporten åt en.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 908 inlägg
Ja, det är rimligt att tro, men eftersom polisen numer fördrar enkla självutredande fall som bättrar på statistiken så är det riskabelt. Det finns de som fällts för innehav av en felaktig patron, det finns en gammal tant som fälldes eftersom hon var lite för sen att lämna in den avlidna makens vapen och en man som fällts för olaga innehav till ett vapen som patronerna passade till(!) Dvs som uppfyllde lagens bokstav (men det finns iofs andra komplikationer i det fallet).GlennB skrev:
Så nittotalet så kunde man vara så rimlig i sina antaganden som du är. Idag så är risken större att du åker dit. Det beror helt på vem som står på andra sidan disken och vilket humör de är på den dagen.
(Jag har exv. en bekant som hittade patroner på hagelbanan han lämnade in. Han har licens så inget innehavsbrott, men polisen blev närmast förnärmad över att han besvärade dem med en sådan sak: "Kunde du inte bara slängt dem?"...)
Nåja, det har lite med upphittat guld att göra, så jag lämnar det så.
Det kan ha gått den andra vägen också, att de hade hittat en av tackorna från vinden. Det är inte helt sannolikt, men möjligheten finns.Unikt namn skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 908 inlägg
Ja, det är en möjlighet. Om jag väter fingret och stoppar det i luften så tror jag ändå att den advokaten har brantare uppförsbacke i rätten än den som säger att tackorna kommer från föräldrarna.pacman42 skrev:
Nej. Naturligtvis inte.Unikt namn skrev:
Men tydligen finns det folk som gör vad som helst för att överta andras guld. Jag ser inte det minsta komiskt i detta agerande, tvärtom.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 339 inlägg
Guldet lär visst tillhöra Alex Schulman. Jag läste det i DN :
https://www.dn.se/sverige/alex-schulman-a-herregud-dar-ar-ju-vart-familjeguld/
https://www.dn.se/sverige/alex-schulman-a-herregud-dar-ar-ju-vart-familjeguld/