Vem får behålla guldet?

  • Köparna

  • Säljarna

  • Staten

  • Hantverkarna

Logga in och rösta för att se resultatet.
Såpan får ytterligare ett kapitel som krånglar till saken ytterligare, den avlidna modern har får 18 år sedan via ett gåvobrev gett huset och allt lösöre till sin yngste son (säljaren):

https://www.gp.se/krim/18-ar-gammal...aljaren-.2578a4ae-5f47-4f69-a030-b5d28f047cce

En detalj i ett 18 år gammalt gåvobrev är avgörande för att guldskatten på JLC-stjärnornas vind tillhör säljaren av huset, menar hans advokater.
I dokumentet skriver hans, numera avlidna, mamma att både fastigheten och allt lösöre i den ska tillfalla hennes yngste son.
– Det är en gåva som skett under hennes livstid då hon har haft fri förfoganderätt över arvet från maken, säger advokaten Viktor Österberg.
Och som om detta inte vore nog så anser köparna att det finns frågetecken rörande det bevis i form av en guldtacka som säljaren hänvisat till:

För att bevisa att det gömda guldet tillhörde sonens föräldrar har hans advokater även lagt fram att han sedan tidigare har en guldtacka, som de menar tillhör samma fynd som det som hantverkarna hittade efter försäljningen 2023.

I förhör, i den numera nedlagda förundersökningen gällande misstankar om penningtvätt, förklarar den säljande sonen att han hittade guldtackan i samband med att han städade efter sin mor.

Carl Déman och Lucas Simonsson har tidigare uppgett att de anser att det finns ”frågetecken” kring just den guldtackan. På vilket sätt har de inte utvecklat, och de har inte återkommit med svar när följdfrågor ställts om saken.
Vem behöver såpoperor när verkligheten överträffar dikten...
 
  • Gilla
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och som om detta inte vore nog så anser köparna att det finns frågetecken rörande det bevis i form av en guldtacka som säljaren hänvisat till:
Ja det är klart att de tycker det. Annars så är de ju inte med i matchen...

När värdet nu är flera miljoner så är det klart att det risk/vinst-kalkylen faller ut till förmån för advokater och domstol. Även om man inte har mycket till case...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Unikt namn
Spännande att sonen snuvat syskonen på arvet.
Hamnar guldklimparna i dödsbot eller direkt hos sonen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Spännande att sonen snuvat syskonen på arvet.
Hamnar guldklimparna i dödsbot eller direkt hos sonen.
Ja, de är redan i konflikt om det övriga arvet också.
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Spännande att sonen snuvat syskonen på arvet.
Inte sonen som snuvat utan mamman som gett det till sonen. Om övriga syskon fått något annat vet jag inte.
Stämmer det har sonen naturligtvis rätt till sin egendom.

Sedan kan man absolut tänka sig att övriga arvingar har rätt till del i gåvan. Den kan kanske anses som förskott på arv. Men saker kan ev vara preskriberade.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
När värdet nu är flera miljoner så är det klart att det risk/vinst-kalkylen faller ut till förmån för advokater och domstol. Även om man inte har mycket till case...
Precis. Advokaterna får betalt per timme nedlagd tid. Så länge någon kan betala verkar vissa advokater jobba mer än gärna. Hur utsiktslös saken än kan vara för klienten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Kanske blir så att när advokaterna gamat åt sig tillräckligt så slutar allt med nån sorts förlikning, där alla inblandade parter får olika stora delar av den återstående kakan.

Det har mycket riktigt, som Pacman nämnde, utvecklats till en såpa. Som taget ur en bok eller tv-film.
 
B
O O skrev:
Precis. Advokaterna får betalt per timme nedlagd tid. Så länge någon kan betala verkar vissa advokater jobba mer än gärna. Hur utsiktslös saken än kan vara för klienten.
Ordet vissa kan nog bytas ut mot många.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Du kan ha rätt i det.
Även ordet vissa kan vara ganska många. Om man tänker på hur många advokater det verkar finnas tillgängliga för att driva utsiktslösa småsaker och överklaga upp till högsta instans.
 
S Småbrukaren skrev:
Humorgruppen JLC köpte en villa i Mölndal och vid renoveringen hittade hantverkare guld och platina för 11 miljoner kronor. Vem tycker du ska få behålla guldet?

[länk]
Jag föreslår att guldet ges till mig.
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
N Nilsson i Boda skrev:
Behöver du pengar så kan du sälja tackan på t ex en auktion, [länk]
Då får du pengar för den och kan köpa vad du behöver.
Nyckelordet i den citerade texten är kris.
Kris som i omfattande strömavbrott eller ryssen klivit in i farstun, då samhället inte längre fungera som vanligt.
Det MSB tycker vi ska förbereda oss för boken Om Krisen Kommer.

Om det går att nätshoppa och internetbanka som vanligt är det troligen inte en kris i den bemärkelsen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nyckelordet i den citerade texten är kris.
Kris som i omfattande strömavbrott eller ryssen klivit in i farstun, då samhället inte längre fungera som vanligt.
Det MSB tycker vi ska förbereda oss för boken Om Krisen Kommer.

Om det går att nätshoppa och internetbanka som vanligt är det troligen inte en kris i den bemärkelsen.
Det kan vara en definitionsfråga, jag tycker vi redan är i en kris. Jag har hellre denna guldtacka i fickan än 17000 SEK.
 
Unikt namn
N Nilsson i Boda skrev:
Det kan vara en definitionsfråga, jag tycker vi redan är i en kris. Jag har hellre denna guldtacka i fickan än 17000 SEK.
Grattis till köpet då.

Men ledtiden i att omvandla denna guldbit till en valuta som det är praktiskt möjligt att bedriva handel med är lång, och därför ej speciellt smidig vid en riktig kris.
Det är ju inte så att du tänkt drälla in på konsum med denna guldbit i handen och förväntar dig mat för 17000 kr i utbyte?

Om man förbereder sig för en kris (där exempelvis kortbetalningar slutar fungera), så tycker jag att det vore rimligare att skippa mellansteget och istället spara klump riktiga pengar.

Hur tänker du att det är kris nu? Mjölken är dyr och leasingbilen har inte längre 0-ränta?
Det blir en dyster dag om en riktig kris kommer...
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Behöver du pengar så kan du sälja tackan på t ex en auktion, [länk]
Då får du pengar för den och kan köpa vad du behöver.
N Nilsson i Boda skrev:
...jag tycker vi redan är i en kris. Jag har hellre denna guldtacka i fickan än 17000 SEK.
Vid en kris, alltså en riktig kris, lär väl inte nätauktioner fungera? Vid en kris har jag nog hellre 17.000 i sedlar i fickan. Eller möjligtvis 1000 liter bensin och ett elverk i garaget. Vid en riktig kris är el guld värt.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.