91 130 läst · 300 svar
91k läst
300 svar
Vem tillhör guldet?
Elverk, bensin, diesel, 100 kg potatis, frysen fyld med kött, konserver, sill i konservburk, äpplen i förråd...och sedan en liten gultacka.Keiller skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 977 inlägg
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 977 inlägg
Varför man vill ha är något annat. Varför man ska få var jag ute efter.
Appropå kris. Det finns ett sätt, ekonomer säger att det är det bästa, att veta när vi står inför en kris. Det är när den sk yield-kurvan är negativ så har vi en kris inom 1-2 år. Det har stämt de senaste 50 åren. Och det värsta är att den är negativ nu, så vi står inför en kris. Ytterligare en sak som förvärrar är att USAs statsskuld är enorm ca 1 miljoner per person. I en kris vad ligger då närmast, jo mat för dagen och en bostad helst som man kan värma upp utan att behöva köpa olja, el etc. Tänker på min Mormor, hon skulle klarat sig, de hade egen ved och källaren fylld med konserver, binge med potatis etc och Morfar var duktig jägare dessutom. Men vi idag är sämre förberedd.N Nilsson i Boda skrev:
Den som kan vill veta mer om yield-kurvan så kolla in på ca 25 min på denna länk https://swebbtv.se/w/rQLaYCqCQQzczeCoGaUFjn
Har vi haft en kris/er den senaste 50 åren då man behövde kunna värma huset utan att kunna köpa olja, förråd fyllda med mat för att det inte fanns att köpa etc?N Nilsson i Boda skrev:Appropå kris. Det finns ett sätt, ekonomer säger att det är det bästa, att veta när vi står inför en kris. Det är när den sk yield-kurvan är negativ så har vi en kris inom 1-2 år. Det har stämt de senaste 50 åren. Och det värsta är att den är negativ nu, så vi står inför en kris. Ytterligare en sak som förvärrar är att USAs statsskuld är enorm ca 1 miljoner per person. I en kris vad ligger då närmast, jo mat för dagen och en bostad helst som man kan värma upp utan att behöva köpa olja, el etc. Tänker på min Mormor, hon skulle klarat sig, de hade egen ved och källaren fylld med konserver, binge med potatis etc och Morfar var duktig jägare dessutom. Men vi idag är sämre förberedd.
Den som kan vill veta mer om yield-kurvan så kolla in på ca 25 min på denna länk [länk]
Jo, hantverkarna har ett jävla starkt case.J javlaandersson skrev:
Hittegodslagen.
9 § Påträffas föremål, vartill ägare ej finnes, inmurat eller intimrat i hus nedgrävt i marken eller dolt på annat dylikt sätt, tillkomme fyndet upphittaren och husets eller markens ägare till hälften vardera, där det ej är fornfynd.
Ja! Betydligt intressantare att veta hur man tänker när man tycker att man skall få det som rätteligen tillhör någon annan. Hur motiverar man det?S Småbrukaren skrev:
Gäller det omvända oxo, att den som föreslog det skall ge bort sina ägodelar om någon annan vill ha dem?
Knappast. Att det finns ägare är nog tämligen klarlagt. Frågan är snarare VEM som är ägare. Så, nej hantverkarna har inget "case" alls.M mattias1343 skrev:
Klarlagt? isf hade det redan varit klart i och ute i media, ingen kan visa kvitto och därmed ägarskap. Mest troligt är att nye köparen och hantverkaren får splitta värdet. Säljaren har minst case av alla. läs lagen.O skrev:
Kanske inte.M mattias1343 skrev:
"Tackorna som låg gömda bakom vägghyllan under en grön filt, eller matta – de två hantverkarna minns lite olika"