Vem får behålla guldet?

  • Köparna

  • Säljarna

  • Staten

  • Hantverkarna

Logga in och rösta för att se resultatet.
Keiller Keiller skrev:
Vid en kris, alltså en riktig kris, lär väl inte nätauktioner fungera? Vid en kris har jag nog hellre 17.000 i sedlar i fickan. Eller möjligtvis 1000 liter bensin och ett elverk i garaget. Vid en riktig kris är el guld värt.
Elverk, bensin, diesel, 100 kg potatis, frysen fyld med kött, konserver, sill i konservburk, äpplen i förråd...och sedan en liten gultacka. :)
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Jag föreslår att guldet ges till mig.
Motivera varför!
 
S Småbrukaren skrev:
Motivera varför!
Behöver man verkligen motivera varför man vill ha guldtackor för 11 miljoner?
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Varför man vill ha är något annat. Varför man ska få var jag ute efter.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Elverk, bensin, diesel, 100 kg potatis, frysen fyld med kött, konserver, sill i konservburk, äpplen i förråd...och sedan en liten gultacka. :)
Appropå kris. Det finns ett sätt, ekonomer säger att det är det bästa, att veta när vi står inför en kris. Det är när den sk yield-kurvan är negativ så har vi en kris inom 1-2 år. Det har stämt de senaste 50 åren. Och det värsta är att den är negativ nu, så vi står inför en kris. Ytterligare en sak som förvärrar är att USAs statsskuld är enorm ca 1 miljoner per person. I en kris vad ligger då närmast, jo mat för dagen och en bostad helst som man kan värma upp utan att behöva köpa olja, el etc. Tänker på min Mormor, hon skulle klarat sig, de hade egen ved och källaren fylld med konserver, binge med potatis etc och Morfar var duktig jägare dessutom. Men vi idag är sämre förberedd.

Den som kan vill veta mer om yield-kurvan så kolla in på ca 25 min på denna länk https://swebbtv.se/w/rQLaYCqCQQzczeCoGaUFjn
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Appropå kris. Det finns ett sätt, ekonomer säger att det är det bästa, att veta när vi står inför en kris. Det är när den sk yield-kurvan är negativ så har vi en kris inom 1-2 år. Det har stämt de senaste 50 åren. Och det värsta är att den är negativ nu, så vi står inför en kris. Ytterligare en sak som förvärrar är att USAs statsskuld är enorm ca 1 miljoner per person. I en kris vad ligger då närmast, jo mat för dagen och en bostad helst som man kan värma upp utan att behöva köpa olja, el etc. Tänker på min Mormor, hon skulle klarat sig, de hade egen ved och källaren fylld med konserver, binge med potatis etc och Morfar var duktig jägare dessutom. Men vi idag är sämre förberedd.

Den som kan vill veta mer om yield-kurvan så kolla in på ca 25 min på denna länk [länk]
Har vi haft en kris/er den senaste 50 åren då man behövde kunna värma huset utan att kunna köpa olja, förråd fyllda med mat för att det inte fanns att köpa etc?
 
J javlaandersson skrev:
Varför i helsike skulle hantverkarna ha rätt till det som finns i fastigheten ?
Och säljarna ….dom har ju liksom sålt !
Staten går ju helt bort åxå då inget brott ligger bakom uppenbarligen…. då beslaget är hävt…

Nä det är bara att gratulera nya ägarna 👍
Jo, hantverkarna har ett jävla starkt case.

Hittegodslagen.

9 § Påträffas föremål, vartill ägare ej finnes, inmurat eller intimrat i hus nedgrävt i marken eller dolt på annat dylikt sätt, tillkomme fyndet upphittaren och husets eller markens ägare till hälften vardera, där det ej är fornfynd.
 
useless useless skrev:
Behöver man verkligen motivera varför man vill ha guldtackor för 11 miljoner?
JA! Varför just 11 miljoner?
Väldigt få skulle nog välja guldtackor för 11 miljoner om alternativet var guldtackor för 12 miljoner?😁
 
S Småbrukaren skrev:
Varför man vill ha är något annat. Varför man ska få var jag ute efter.
Ja! Betydligt intressantare att veta hur man tänker när man tycker att man skall få det som rätteligen tillhör någon annan. Hur motiverar man det?
Gäller det omvända oxo, att den som föreslog det skall ge bort sina ägodelar om någon annan vill ha dem?
 
M mattias1343 skrev:
Jo, hantverkarna har ett jävla starkt case.

Hittegodslagen.

9 § Påträffas föremål, vartill ägare ej finnes, inmurat eller intimrat i hus nedgrävt i marken eller dolt på annat dylikt sätt, tillkomme fyndet upphittaren och husets eller markens ägare till hälften vardera, där det ej är fornfynd.
Knappast. Att det finns ägare är nog tämligen klarlagt. Frågan är snarare VEM som är ägare. Så, nej hantverkarna har inget "case" alls.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
O O skrev:
Knappast. Att det finns ägare är nog tämligen klarlagt. Frågan är snarare VEM som är ägare. Så, nej hantverkarna har inget "case" alls.
Klarlagt? isf hade det redan varit klart i och ute i media, ingen kan visa kvitto och därmed ägarskap. Mest troligt är att nye köparen och hantverkaren får splitta värdet. Säljaren har minst case av alla. läs lagen.
 
Ja, klarlagt med råge! Det finns till och med flera som anser sig vara ägare.
 
Kanske ett lyckat husköp till slut!

Guldtackor på hylla, polisbeslag, diskussion om ägande, civilrättslig tvist möjlig, Youtube vinkling, hittades i vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mattias1343 skrev:
Jo, hantverkarna har ett jävla starkt case.

Hittegodslagen.

9 § Påträffas föremål, vartill ägare ej finnes, inmurat eller intimrat i hus nedgrävt i marken eller dolt på annat dylikt sätt, tillkomme fyndet upphittaren och husets eller markens ägare till hälften vardera, där det ej är fornfynd.
Kanske inte.

"Tackorna som låg gömda bakom vägghyllan under en grön filt, eller matta – de två hantverkarna minns lite olika"
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Ja, klarlagt med råge! Det finns till och med flera som anser sig vara ägare.
Anser sig vara är inte samma som att det är klarlagt vem som är ägare. Jag kan anse mig vara ägare och starta en tvist. Kommer inte vinna men jag kan.

Rätten har inte sagt sitt än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.