Vem får behålla guldet?

  • Köparna

  • Säljarna

  • Staten

  • Hantverkarna

Logga in och rösta för att se resultatet.
Det är mycket intressant med alla teorier som kommer upp. Ingen som tror på att tackorna har gömts av en ännu tidigare ägare? Enligt artikeln i GP så var det en ”mycket gammal” gömma. Visst, 80-talet när säljarens föräldrar köpte huset är 40-44 år sedan men det finns inget, vad jag kan se i någon artikel, som säger att tackorna inte kan ha gömts redan innan de köpte huset? Vem köpte de huset av?

Sedan så framkommer det ju i artiklarna att säljaren hittade sin guldtacka efter moderna bortgång. Det betyder ju inte att den var köpt av hans pappa. Dessutom så kan man ju fråga sig om han berättat om den guldtackan för sina syskon eller om han försökt dölja den för dom för att lura dom på deras del av sin lagliga arvslott? Eller visste syskonen om guldtackan? Det tycks ju ligga någon missämja där med tanke på att mamman skänkte huset till honom, plus att han påstått att de där tackorna är hans och att syskonen fick kännedom om tackorna först efter att tidningarna fick nys om det hela.

Så nej, med den information som finns tillgänglig så är det inte så givet som många tycks anse att tackorna ska tillfalla säljaren. Då måste säljaren på något vis kunna visa att hans föräldrar köpt guld- och platinatackor, inte bara att det finns en. Jag gissar att det som nu utreds är om det kan bevisas att säljarens föräldrar köpt dessa tackor. Syskonen påstår att de skulle ha gjort det med pengar som pappan fick när han sålde sitt företag. Det borde vara enkelt att kolla upp vad bolaget såldes för. Sen borde det gå att följa pengarna tills de inte finns längre och mängden ”försvunna” pengar motsvarar något så när det värde som tackorna hade då. Går det att följa, då borde tackorna tillfalla dödsboet. Kan man inte se pengar som ”försvinner” så blir det svårt att säga om det är föräldrarna, eller någon annan som gömt tackorna.

samtidigt, om säljaren också hittade sin guldtacka inne i huset, var hittade han den? Kan det finnas fler gömmor i huset kanske?
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Det är mycket intressant med alla teorier som kommer upp. Ingen som tror på att tackorna har gömts av en ännu tidigare ägare? Enligt artikeln i GP så var det en ”mycket gammal” gömma. Visst, 80-talet när säljarens föräldrar köpte huset är 40-44 år sedan men det finns inget, vad jag kan se i någon artikel, som säger att tackorna inte kan ha gömts redan innan de köpte huset? Vem köpte de huset av?

Sedan så framkommer det ju i artiklarna att säljaren hittade sin guldtacka efter moderna bortgång. Det betyder ju inte att den var köpt av hans pappa. Dessutom så kan man ju fråga sig om han berättat om den guldtackan för sina syskon eller om han försökt dölja den för dom för att lura dom på deras del av sin lagliga arvslott? Eller visste syskonen om guldtackan? Det tycks ju ligga någon missämja där med tanke på att mamman skänkte huset till honom, plus att han påstått att de där tackorna är hans och att syskonen fick kännedom om tackorna först efter att tidningarna fick nys om det hela.

Så nej, med den information som finns tillgänglig så är det inte så givet som många tycks anse att tackorna ska tillfalla säljaren. Då måste säljaren på något vis kunna visa att hans föräldrar köpt guld- och platinatackor, inte bara att det finns en. Jag gissar att det som nu utreds är om det kan bevisas att säljarens föräldrar köpt dessa tackor. Syskonen påstår att de skulle ha gjort det med pengar som pappan fick när han sålde sitt företag. Det borde vara enkelt att kolla upp vad bolaget såldes för. Sen borde det gå att följa pengarna tills de inte finns längre och mängden ”försvunna” pengar motsvarar något så när det värde som tackorna hade då. Går det att följa, då borde tackorna tillfalla dödsboet. Kan man inte se pengar som ”försvinner” så blir det svårt att säga om det är föräldrarna, eller någon annan som gömt tackorna.

samtidigt, om säljaren också hittade sin guldtacka inne i huset, var hittade han den? Kan det finnas fler gömmor i huset kanske?
Det pågår en arvstvist, men tydligen så gav modern i ett gåvobrev fastighet och alla inventarier, enligt ett tidigare inlägg.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Det pågår en arvstvist, men tydligen så gav modern i ett gåvobrev fastighet och alla inventarier, enligt ett tidigare inlägg.
Men visst brukar större gåvor till bröstarvingar ses som förskott av arv? 11 miljoner är ju liksom ingen mindre summa som de övriga syskonen då blivit snuvade på sin arvsrätt?
 
F Fagelbla skrev:
Men visst brukar större gåvor till bröstarvingar ses som förskott av arv? 11 miljoner är ju liksom ingen mindre summa som de övriga syskonen då blivit snuvade på sin arvsrätt?
Vet ej, men det skulle enligt inlägget ha varit längesedan. Vet inte, det känns ändå rimligt att man kan ge bort saker.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Vet ej, men det skulle enligt inlägget ha varit längesedan. Vet inte, det känns ändå rimligt att man kan ge bort saker.
Jag hade visst bara delvis rätt, delvis fel. Med gåvobrev kan man komma runt det, men enligt detta https://juristkompaniet.com/vanliga-fragor/vad-ar-skillnaden-mellan-gava-och-forskott-pa-arv/ så kan det i sådana fall vara ett sådant fall där regeln om vederlag träder in. Oavsett hur täta föräldrarna var så känns det som om 11 miljoner borde vara en så pass stor summa att att det som nämns i Ärvdabalkens 3 kap, 3 paragrafen och i Ärvdabalkens 7 kap, 4 paragraf borde gälla.
 
H
S Småbrukaren skrev:
Humorgruppen JLC köpte en villa i Mölndal och vid renoveringen hittade hantverkare guld och platina för 11 miljoner kronor. Vem tycker du ska få behålla guldet?

[länk]
Varför kontaktade inte Hantverkarna nuvarande ägarna om vad de hade hittat, de borde ju förstå att det inte är de som har gömt guldet. Varför går hantverkarna till polisen med guldet, de borde ha gett nuvarande ägare som i sin tur hade kontaktat polisen. Mycket skriverier så man vet ju egentligen inte säkert hur det har gått till.
Jag hade blivit vansinnig om inte hantverkarna hade kontaktat mig och visat. Hantverkarna har hittat det hemma hos någon i deras hem inte någonstans mitt i skogen.
Jag ändrat mig, hantverkarna har inte rätt till hittelön eftersom det är hemma hos någon och inom hemfridszonen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
K kortis skrev:
Varför ska ärlighet belönas? Har du svårt att vara ärlig om du inte får en belöning?
Jag har det inte men det uppmuntrar fler människor att ta hand om sådant som verkar att vara borttappat och lämna det till myndigheter eller hittegodsexpeditioner till gagn för de flesta.
 
Och historien fortsätter, Dödsboet vill ha guldet, men nu argumenterar säljaren till varför han skall ha allt guld, föräldrarna gav honom huset med inventarier medan de fortfarande var i stånd för att veta vad de gjorde. Dessutom hade säljaren inte lämnat full besittning till huset då säljaren fortfarande hämtade saker i huset när guldet hittades och fortfarande hade kvar en nyckel.
- https://www.gp.se/krim/advokaterna-...en-inget.505b4b7d-b75d-4a08-8287-f85d5b4108a7

Det börjar bli många olika detaljer som skall värderas.
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och historien fortsätter, Dödsboet vill ha guldet, men nu argumenterar säljaren till varför han skall ha allt guld, föräldrarna gav honom huset med inventarier medan de fortfarande var i stånd för att veta vad de gjorde. Dessutom hade säljaren inte lämnat full besittning till huset då säljaren fortfarande hämtade saker i huset när guldet hittades och fortfarande hade kvar en nyckel.
- [länk]

Det börjar bli många olika detaljer som skall värderas.
Då borde varken nya ägaren av huset eller hantverkarna ha nåt att hämta?

Men hussäljaren åker nog på att dela med sina syskon om han nu inte har ett testamente från föräldrarna som visar på något annat.

"Ett intressant fall på det hela taget", som Ture Sventon sa.
 
Keiller Keiller skrev:
Då borde varken nya ägaren av huset eller hantverkarna ha nåt att hämta?

Men hussäljaren åker nog på att dela med sina syskon om han nu inte har ett testamente från föräldrarna som visar på något annat.

"Ett intressant fall på det hela taget", som Ture Sventon sa.
Jag håller med om det första, men husägaren kan faktiskt vinna mot syskonen. Det är en värderingsfråga: Valde modern att ge sonen guldet med huset eller inte? Visste modern att guldet fanns i huset? Osv...

Jag tycker inte att det är glasklart. Sedan tycker man nog att upphittarna borde få en liten slant i alla fall, men det är i så fall mer av välvilja. Men det beror också på hur väl gömt guldet var...
 
Det känns som att detta kan bli en spelfilm, kanske till och med en miniserie på Netflix?
 
Amerikanskt " court drama", funkar det i svensk miljö?
 
A ajn82 skrev:
Amerikanskt " court drama", funkar det i svensk miljö?
Ja, om det går att hitta en svensk "Judge Judy" 😃
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det känns som att detta kan bli en spelfilm, kanske till och med en miniserie på Netflix?
Ja, varför inte. Det innehåller ju allt som en film har. Frågan är om vi vill se en ren dokumentär eller ett drama "built on a true story"? Jag skulle i alla fall titta oavsett genre 😃
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Köparen kanske kan stämma säljaren för att allt lösöre inte var bortstädat på tillträdesdagen?
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.