Vem får behålla guldet?

• Köparna

• Säljarna

• Staten

• Hantverkarna

Logga in och rösta för att se resultatet.
Tomture61
Keiller Keiller skrev:
Så polisen ska alltså avgöra vem eller vilka som ska ha guldet. Då kanske det blir fördelat mellan de tre parter som gör anspråk på grejerna för att ingen ska bli ledsen 😃
Var ju prat om tidigare att säljaren hade en guldtacka i samma nummerserie som han fått av sin avlidne mor , med ett gåvobrev .
Ngn advokatfirma hade uttryckt sig att fallet var solklart , till säljarens fördel .

Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Så var det dags igen, hantverkarna ger sig in i leken igen. De vill ha halva fyndet!

https://www.expressen.se/noje/hantverkarna-med-i-leken-vill-ha-halva-guldskatten/

Min främsta uppgift som advokat är att ta tillvara på mina klienters intressen och rättigheter, säger Annika Söderström, hantverkarnas advokat, till Göteborgs-Posten.

Enligt henne finns ett lagutrymme som påminner om principen att den som hittar något också har rätt att behålla det – om hittegodset varit ”intimrat eller inmurat” i en fastighet och om hittegodset saknar en ägare.

• Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Undrar hur mycket det blir kvar att dela på när alla advokater fått sitt?

• Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Jag trodde att köpte man en fastighet med hus, tillbehör etc så tillfaller det köparen. Men så enkelt är det tydligen inte.

N Nilsson i Boda skrev:
Jag trodde att köpte man en fastighet med hus, tillbehör etc så tillfaller det köparen. Men så enkelt är det tydligen inte.
Nej. Det är det inte. Det beror bla på vad som står i köpekontraktet. Det sammanfattas tidigare i tråden.

Såpan fortsätter, guldet kan vara från en förskingring på 60 miljoner som skedde under 90-talet. En av goldtackorna har ett identiskt serienummer med en av de saknade guldtackorna och en förvaringslåda har namnet "Tammstorp AB" på insidan, vilket var namnet på företaget som användes för att lura folk. Samtidigt så har guld från det bolaget blandats ihop, så det kan fortfarande vara en tillfällighet...

https://www.gp.se/krim/jlc-duon-gul...90-talet.b5b5a0f9-c3ea-4ea7-92bd-47e41b28e92a

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Såpan fortsätter, guldet kan vara från en förskingring på 60 miljoner som skedde under 90-talet. En av goldtackorna har ett identiskt serienummer med en av de saknade guldtackorna och en förvaringslåda har namnet "Tammstorp AB" på insidan, vilket var namnet på företaget som användes för att lura folk. Samtidigt så har guld från det bolaget blandats ihop, så det kan fortfarande vara en tillfällighet...

[länk]
Jag har en bra lösning på problemet.
Riksbanken lägger sig i och beslagtar allt, då de som hittat guldet inte kan bevisa att det inte kommer från brottslig verksamhet.
( precis som detta ca 6 år gamla fall https://www.svt.se/nyheter/inrikes/han-loste-in-311-500-kronor-riksbanken-beholl-pengarna )

• Gilla
  • Haha
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
RoTe
M MrDizzy skrev:
Jag har en bra lösning på problemet.
Riksbanken lägger sig i och beslagtar allt, då de som hittat guldet inte kan bevisa att det inte kommer från brottslig verksamhet.
( precis som detta ca 6 år gamla fall [länk] )
Viss skillnad dock, men jag är helt för att riksbanken ska kunna beslagta alla svenskars pengar, det förtjänar dom. Svenskar varken förstår vad frihet är eller vill ha den.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nu var det dags för nya turer igen:
https://www.gp.se/krim/de-lurades-i...c-guldet.96d295cd-4ed4-47f6-8510-62537a853c4d
Striden om den spektakulära guldskatten i Mölndal kan få ännu en vändning.
30 år efter att Tammstorp Futures gick i konkurs kommer skandalbolagets grundlurade kunder nu med ett krav: att konkursboet öppnas upp.
De menar att fyndet med all sannolikhet är deras guldtackor – som varit försvunna i decennier.

• Gilla
  • Wow
RoTe och 4 till
  • Laddar…
Vilken soppa. Som nån sagt tidigare i tråden, den här historien vill man se som film eller dramadokumentär.

Nu har man haft en förlikningsförhandling, men misslyckats. Ärendet går till domstol:
- https://www.gp.se/krim/jlc-stjarnan...-en-film.9802f199-490e-4c2e-8a47-2ee1cd8bb812

Detta måste bara bli en film när det rättsliga är utrett!

Parterna i guldstriden​

Köparna: Består av JLC-stjärnorna Carl Déman och Lucas Simonssons bolag Didder & Dadder AB. Anser att skatten utgör hittegods samt pekar på att någon rättmätig ägare inte har gett sig till känna inom tre månader efter att godset lämnades in till polisen – och att det därmed ska tillfalla dem som fastighetsägare. Anser även sig vara upphittare av godset då hantverkarna som hittade guldet var där på deras uppdrag.

Hantverkarna: Hittade guldskatten och menar att de har rätt till hälften av godset om ingen rättmätig ägare hittas. Utöver hälften av godset anser de även att de har rätt till hittelön för den andra hälften.

Säljaren: Mannen fick den aktuella fastigheten i gåva av sin mor 2006. Menar att ädelmetallerna köptes av hans far och att de i sin tur ingick i en gåva från sin mor då han enligt gåvobrevet som skrevs fick hela huset ”inklusive bohag och lösöre”.

Dödsboet: Utgörs utöver säljaren även av hans två syskon. Även syskonen menar att guldet köptes av deras pappa. De anser däremot inte att guldet kan ha ansetts ingå i gåvan av huset som deras bror fick av deras mamma. De menar istället att skatten tillhör dödsboet efter henne och att det ska fördelas enligt bestämmelserna i både deras pappas och mammas testamenten.

Guldkunderna: Består av personer som köpte ädelmetaller av Tammstorp Futures och lät bolaget förvara tillgångarna åt dem. De menar att guld- och platinatackorna som hittades i Mölndal förskingrades ur Tammstorp innan bolaget gick i konkurs 1993.

• Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
MrJay
pacman42 pacman42 skrev:
Detta måste bara bli en film när det rättsliga är utrett!
Så intressant är det faktiskt inte…

MrJay MrJay skrev:
Så intressant är det faktiskt inte…
Jodå. Guldsvindel, Youtubers som gör fastighetsaffärer, syskonstrider och mycket mer. Bättre story än i många Hollywoodfilmer som jag har sett i alla fall.

• Gilla
Håkan V och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå. Guldsvindel, Youtubers som gör fastighetsaffärer, syskonstrider och mycket mer. Bättre story än i många Hollywoodfilmer som jag har sett i alla fall.
Ta nån bra manusförfattare och nån fimstjärna och du har en hit.
( typ oceans filmerna )

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.