Vem får behålla guldet?

• Köparna

• Säljarna

• Staten

• Hantverkarna

Logga in och rösta för att se resultatet.
useless useless skrev:
Fast samma regler måste väl gälla om jag kommer med en upphittad gammal sedelbunt eller en upphittad gammal guldtacka?
Guldet är ju lättare att sälja utan att Riksbanken är inblandade än gamla ogiltiga sedlar.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Guldet är ju lättare att sälja än gamla ogiltiga sedlar.
Ja, men nu pratade vi väl om kravet att kunna bevisa vart "skatten" kommer ifrån? visst kan man alltid sälja till underpris till nån mindre nogräknad panthandlare, men det kanske inte är det man vill i alla lägen?

C
useless useless skrev:
Fast samma regler måste väl gälla om jag kommer med en upphittad gammal sedelbunt eller en upphittad gammal guldtacka?
Tror inte riksbanken är intresserade av en upphittad gammal guldtacka. Tror faktiskt inte ens "guldhandlare" finns på den lista över verksamheter som behöver särskild kundkännedom enligt penningtvättslagen.

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, men nu pratade vi väl om kravet att kunna bevisa vart "skatten" kommer ifrån? visst kan man alltid sälja till underpris till nån mindre nogräknad panthandlare, men det kanske inte är det man vill i alla lägen?
Måste man bevisa var lös egendom kommer ifrån?

H
A aries skrev:
Verkligen ett intressant ärende och med många myndigheter som kan blanda sig i.

1. Egentligen tycker jag att det är säljarna som ska få guldet eftersom de har en guldtacka med ett serienummer som matchar det upphittade guldet. Men de borde göra upp i godo och dela med sig till hantverkarna och köparna.

2. Riksbanken löser (ofta) in gamla sedlar men nuförtiden har de enligt tidningsartiklar jag har läst vägrat att lösa in gamla sedlar från arv om inte arvtagaren kan visa att pengarna har intjänats på lagligt sätt. Det går ju inte att visa om det gäller någons besparingar under ett helt liv. Riksbanken lägger därför beslag på alla pengarna. På vilket sätt antar de att gammalt guld ha intjänats ärligare än gamla pengar?

3. Vid arv beskattas kapitalvinster. Får man ärva guld utan att betala skatt på vinsten? Vilket värde hade guldtackorna 1955 och vilket värde har de idag?
Eftersom det inte har skett någon försäljning är det heller ingen vinst. De är förmodligen, ingen som vet, köpta för skattade pengar. Köper du en dyr vas privat och säljer den med vinst privat, skattar du då för mellanskillnaden?
Vem skulle inte vilja hitta guldtackor i garderoben! Det är bara att gratulera, vem som än får dem, vi har varken gott eller ont av det. Ja, de avundsjuka och missunnsamma personerna svider det väl i förstås.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Eftersom det inte har skett någon försäljning är det heller ingen vinst. De är förmodligen, ingen som vet, köpta för skattade pengar. Köper du en dyr vas privat och säljer den med vinst privat, skattar du då för mellanskillnaden?
Dessutom är just guldtackor och guldmynt (och värdepapper med guld som underliggande säkerhet) inte en vara utan ett betalningsmedel (investeringsguld) som handlas momsfritt.

• Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Köper du en dyr vas privat och säljer den med vinst privat, skattar du då för mellanskillnaden?
Om du tjänar mer än 50 000:- så ska du betala skatt för inkomst av kapital på den överskjutande delen.

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Detta borde falla under arvsskatt för säljaren och intäkt på fastigheten för köparen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du tjänar mer än 50 000:- så ska du betala skatt för inkomst av kapital på den överskjutande delen.
Deklarerar man sånt 🤔😉

D Dilato skrev:
Deklarerar man sånt 🤔😉
Man ska deklarera sånt... Om du gör det eller inte är det bara du som vet.

Men jag gissar att risken för en kontroll av deklarationen är större om man gått ut i tidningarna och berättat att man hittat (och sålt) en jättevärdefull vas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Här är bilder på det som allt handlar om.

• Flera guldplattor arrangerade på träunderlag, präglade med vikt och renhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flertal rektangulära metallbrickor med "Johnson Matthey Platinum" text, på ett träbord.
    Skapa konto
  • Använd gammal, smutsig blå istärningsbricka, logotyp, behöver rengöring.
    Skapa konto
  • Guldpläterad rektangulär föremål med upprepat mönster, text, mörk bakgrund, del av berättelse om fynd.
    Skapa konto
  • Gilla
SueCia och 2 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Man ska deklarera sånt... Om du gör det eller inte är det bara du som vet.
Det knepiga här är att fastställa anskaffningsvärdet.
Givetvis måste tanten ha köpt guldet precis när priset låg som högst 😆

• Haha
Dilato
  • Laddar…
F
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Här är bilder på det som allt handlar om.
Kan du skicka en bild med lite bättre skärpa? Jag tänkte skriva ett kvitto.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Vem skulle inte vilja hitta guldtackor i garderoben! Det är bara att gratulera, vem som än får dem, vi har varken gott eller ont av det. Ja, de avundsjuka och missunnsamma personerna svider det väl i förstås.
Jag funderade mer på att om guldtackorna är säljarens och han ärvde dem efter sin mamma så skulle de ha funnits med i bouppteckningen. Men jag vet inte om de inkomstbeskattas. I så fall kanske det kan bli retroaktiv skatt på värdeökningen vid mammans dödsfall. Alltså vinstbeskattning på samma sätt som med aktier.

H
A aries skrev:
Jag funderade mer på att om guldtackorna är säljarens och han ärvde dem efter sin mamma så skulle de ha funnits med i bouppteckningen. Men jag vet inte om de inkomstbeskattas. I så fall kanske det kan bli retroaktiv skatt på värdeökningen vid mammans dödsfall. Alltså vinstbeskattning på samma sätt som med aktier.
Det var var säkert med beskattade pengar när de köptes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.