91 853 läst · 310 svar
92k läst
310 svar
Vem tillhör guldet?
Tror inte riksbanken är intresserade av en upphittad gammal guldtacka. Tror faktiskt inte ens "guldhandlare" finns på den lista över verksamheter som behöver särskild kundkännedom enligt penningtvättslagen.useless skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 902 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 902 inlägg
Eftersom det inte har skett någon försäljning är det heller ingen vinst. De är förmodligen, ingen som vet, köpta för skattade pengar. Köper du en dyr vas privat och säljer den med vinst privat, skattar du då för mellanskillnaden?A aries skrev:Verkligen ett intressant ärende och med många myndigheter som kan blanda sig i.
1. Egentligen tycker jag att det är säljarna som ska få guldet eftersom de har en guldtacka med ett serienummer som matchar det upphittade guldet. Men de borde göra upp i godo och dela med sig till hantverkarna och köparna.
2. Riksbanken löser (ofta) in gamla sedlar men nuförtiden har de enligt tidningsartiklar jag har läst vägrat att lösa in gamla sedlar från arv om inte arvtagaren kan visa att pengarna har intjänats på lagligt sätt. Det går ju inte att visa om det gäller någons besparingar under ett helt liv. Riksbanken lägger därför beslag på alla pengarna. På vilket sätt antar de att gammalt guld ha intjänats ärligare än gamla pengar?
3. Vid arv beskattas kapitalvinster. Får man ärva guld utan att betala skatt på vinsten? Vilket värde hade guldtackorna 1955 och vilket värde har de idag?
Vem skulle inte vilja hitta guldtackor i garderoben! Det är bara att gratulera, vem som än får dem, vi har varken gott eller ont av det. Ja, de avundsjuka och missunnsamma personerna svider det väl i förstås.
Redigerat:
Dessutom är just guldtackor och guldmynt (och värdepapper med guld som underliggande säkerhet) inte en vara utan ett betalningsmedel (investeringsguld) som handlas momsfritt.H HEM2121 skrev:
Här är bilder på det som allt handlar om.
Jag funderade mer på att om guldtackorna är säljarens och han ärvde dem efter sin mamma så skulle de ha funnits med i bouppteckningen. Men jag vet inte om de inkomstbeskattas. I så fall kanske det kan bli retroaktiv skatt på värdeökningen vid mammans dödsfall. Alltså vinstbeskattning på samma sätt som med aktier.H HEM2121 skrev:Eftersom det inte har skett någon försäljning är det heller ingen vinst. De är förmodligen, ingen som vet, köpta för skattade pengar. Köper du en dyr vas privat och säljer den med vinst privat, skattar du då för mellanskillnaden?
Vem skulle inte vilja hitta guldtackor i garderoben! Det är bara att gratulera, vem som än får dem, vi har varken gott eller ont av det. Ja, de avundsjuka och missunnsamma personerna svider det väl i förstås.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 902 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 902 inlägg
Det var var säkert med beskattade pengar när de köptes.A aries skrev:Jag funderade mer på att om guldtackorna är säljarens och han ärvde dem efter sin mamma så skulle de ha funnits med i bouppteckningen. Men jag vet inte om de inkomstbeskattas. I så fall kanske det kan bli retroaktiv skatt på värdeökningen vid mammans dödsfall. Alltså vinstbeskattning på samma sätt som med aktier.