91 135 läst · 300 svar
91k läst
300 svar
Vem tillhör guldet?
Det går bra för dig😂nino skrev:Man kan ju ha ett kvitto med nr på tackorna, alla som säljs är präglade med tillverkare och nr som jag tror kan spåras.
Libertysilver säljer både guld och silver, mynt och tackor.
1kg är stort som en kexchoklad ungefär, så fylla en resväska med guldtackor och tro man kan knata iväg med kan man glömma (som man kan se i filmer)
[bild]
Capris 700.000:-
Är inte så säker på det. Avtalsrätten är inte helt strikt och jag gissar att avtal, oavsett formulering, är svåra att hävda i situationer som så väsentligt avviker från vad som hade kunnat förutsättas vid tillfället för avtalets ingång.GlennB skrev:
Med det sagt förlorade t.ex. Storumans kommun när de oavsiktligt råkade sälja sin brandstation. Men då handlade det dels om fastighetsrätt och dels om att kommunen borde ha insett att brandstationen ingick i fastighetsaffären, dvs. man hade agerat försumligt.
Någon som har bättre koll på avtalsrätt kan säkert utveckla detta.
När vi köpte vårt torp så var det med formuleringen ”Alla inventarier i hus och lada ingår, ingen flyttstädning kommer att utföras”.
I det fallet hade guldet utan diskussion tillfallit mig. Tyvärr har jag bara hittat 11kg muslort…
I det fallet hade guldet utan diskussion tillfallit mig. Tyvärr har jag bara hittat 11kg muslort…
Ska lämnas in till Polisens hittegods gör ingen anspråk så tillfaller det upphittaren efter 3 månaderT TypRätt skrev:Jag säger säljarna förutsatt att det kan anses vara deras. Dvs om det är ett dödsbo som säljs där den direkt tidigare ägaren gömt detta i fastigheten. Är det så att det är ytterligare tidigare ägare som kan antas ha gömt detta är det nog svårt att med säkerhet spåra detta om det inte kan framföras bevis men då är det nog upp till Polisen att avgöra om dessa kommit över det på legitimt vis. Men jag anser det inte vara ett fastighetstillbehör så därför följer det inte med köpet om en legitim ägare kan gå att finna. Annars ska det lämnas in till Polisen som upphittat och om ingen annan gör anspråk på det anser jag det då tillhöra nuvarande ägare av fastigheten där det upphittades, de kan ju absolut ge en bra bonus till hantverkarna som var ärliga med fyndet om de får det i behåll av polisen.
Husägare
· Klagshamn
· 90 inlägg
Om det fastslås att guldet tillhör säljarna så borde nog hantverkarna kunna få hittelön, eftersom säljaren inte verkar ha vetat var det var.
Men om det fastslås att det tillhör köparna borde hantverkarna väl snarare behöva betala skadestånd för allt extra arbete de skapat för sin arbetsgivare genom att avlägsna deras egendom från fastigheten och lämna till polisen.
Men om det fastslås att det tillhör köparna borde hantverkarna väl snarare behöva betala skadestånd för allt extra arbete de skapat för sin arbetsgivare genom att avlägsna deras egendom från fastigheten och lämna till polisen.