Vem får behålla guldet?

• Köparna

• Säljarna

• Staten

• Hantverkarna

Logga in och rösta för att se resultatet.
R Rejäl skrev:
Men det är inte ens säkert att säljarna visste om det det kan ju legat där längre än dom ägt det…
10% av 11 miljoner blir 1 100 000kr. Klart att hantverkarnas chef skall ha hittelönen!

• Gilla
Incoog
  • Laddar…
R
K kajper skrev:
10% av 11 miljoner blir 1 100 000kr. Klart att hantverkarnas chef skall ha hittelönen!
Ja har man inte alltid ett UE arvode om minst 10%

Fruktsallad
Det jag vill veta är hur mamman kunde ha en guldtacka redan innan och gett den till sitt barn och att numret stämmer med den de hittade på vinden. Kan man köpa guldtackor som privatperson? Hur många guldtackor finns det med nummer? Hur många som helst eller görs det bara ett visst antal och sen är det stopp? Är det någon reserv som saknar guldtackor? =)

• Gilla
Artemisia
  • Laddar…
K kajper skrev:
Chefen har talat!

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Det jag vill veta är hur mamman kunde ha en guldtacka redan innan och gett den till sitt barn och att numret stämmer med den de hittade på vinden.
Antagligen köptes väl tackorna vid samma tillfälle, och de flesta gömdes på vinden men några(?) mer lättilgängligt ?

Kan man köpa guldtackor som privatperson? Hur många guldtackor finns det med nummer? Hur många som helst eller görs det bara ett visst antal och sen är det stopp? Är det någon reserv som saknar guldtackor? =)
Såklart man kan det, varför skulle man inte kunna det ? guld är ju som vilken annan ofarlig metall som helst.

Jag tror de flesta större är numrerade, men jag är ingen expert där.

Första träffen på google..

https://www.jalonom.com/produkt/guldtacka-1000g/

Numrerade 1Kg-guldtackor, bara att beställa så många du vill ;)

B
K Kane skrev:
Dock med skillnaden att detta fel kanske man inte skulle skapa en tråd på BH om.....
❤️ Tråkmåns ❤️

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Det jag vill veta är hur mamman kunde ha en guldtacka redan innan och gett den till sitt barn och att numret stämmer med den de hittade på vinden. Kan man köpa guldtackor som privatperson? Hur många guldtackor finns det med nummer? Hur många som helst eller görs det bara ett visst antal och sen är det stopp? Är det någon reserv som saknar guldtackor? =)
Jag har sett dem numrerade hos Boliden Metall en gång i tiden. Med Boliden-logga och serienummer.

A
Slutar väl med att staten tar alltihop because of reasons…

Om säljaren kan styrka att det är hans mors guld bör det bli hens.

Om inte så tillfaller det köparna. Hade det varit mögel i det där utrymmet hade de inte förr en spänn, ni var det något av värde istället - kul för dem.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Äsch tror ni inte hantverkarna tog varsin, sen tala dom om vad dom hittat 😄

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Man kan ju ha ett kvitto med nr på tackorna, alla som säljs är präglade med tillverkare och nr som jag tror kan spåras.
Libertysilver säljer både guld och silver, mynt och tackor.
1kg är stort som en kexchoklad ungefär, så fylla en resväska med guldtackor och tro man kan knata iväg med kan man glömma (som man kan se i filmer)

Guldtacka från Heraeus, renhet 999,9, vikt 1000g, certifikatnummer A55918, serienummer, logotyp, vertikal orientering.

Capris 700.000:-

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
GlennB GlennB skrev:
[länk]
allt guld som någonsin utvunnits är en kub med sida på 20m så vissa begränsningar finns….

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Fruktsallad
GlennB GlennB skrev:
Antagligen köptes väl tackorna vid samma tillfälle, och de flesta gömdes på vinden men några(?) mer lättilgängligt ?

Såklart man kan det, varför skulle man inte kunna det ? guld är ju som vilken annan ofarlig metall som helst.

Jag tror de flesta större är numrerade, men jag är ingen expert där.

Första träffen på google..

[länk]

Wow! Jag börjar med att beställa EN då för nästan 700 000. Mycket bättre än att ha dem på lönekontot!
Kan jag betala med den på banken sen om jag vill köpa en husbil??

mnils skrev:
allt guld som någonsin utvunnits är en kub med sida på 20m så vissa begränsningar finns….
Begränsningen man slår i först är vanligen storleken på ens plånbok dock.

Wow! Jag börjar med att beställa EN då för nästan 700 000. Mycket bättre än att ha dem på lönekontot!
Kan jag betala med den på banken sen om jag vill köpa en husbil??
Om du köper husbilen i ett invandrartätt område går det nog bra.

..Iaf har jag många gånger blivit erbjuden guld som betaltning för bilar, men tackat nej.

:)

• Wow
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.