91 130 läst · 300 svar
91k läst
300 svar
Vem tillhör guldet?
Fruktsallad
Medlem
· Västra Götaland
· 234 inlägg
Fruktsallad
Medlem
- Västra Götaland
- 234 inlägg
Det jag vill veta är hur mamman kunde ha en guldtacka redan innan och gett den till sitt barn och att numret stämmer med den de hittade på vinden. Kan man köpa guldtackor som privatperson? Hur många guldtackor finns det med nummer? Hur många som helst eller görs det bara ett visst antal och sen är det stopp? Är det någon reserv som saknar guldtackor? =)
Antagligen köptes väl tackorna vid samma tillfälle, och de flesta gömdes på vinden men några(?) mer lättilgängligt ?Fruktsallad skrev:
Såklart man kan det, varför skulle man inte kunna det ? guld är ju som vilken annan ofarlig metall som helst.Fruktsallad skrev:
Jag tror de flesta större är numrerade, men jag är ingen expert där.
Första träffen på google..
https://www.jalonom.com/produkt/guldtacka-1000g/
Numrerade 1Kg-guldtackor, bara att beställa så många du vill
Jag har sett dem numrerade hos Boliden Metall en gång i tiden. Med Boliden-logga och serienummer.Fruktsallad skrev:Det jag vill veta är hur mamman kunde ha en guldtacka redan innan och gett den till sitt barn och att numret stämmer med den de hittade på vinden. Kan man köpa guldtackor som privatperson? Hur många guldtackor finns det med nummer? Hur många som helst eller görs det bara ett visst antal och sen är det stopp? Är det någon reserv som saknar guldtackor? =)
Om säljaren kan styrka att det är hans mors guld bör det bli hens.
Om inte så tillfaller det köparna. Hade det varit mögel i det där utrymmet hade de inte förr en spänn, ni var det något av värde istället - kul för dem.
Om inte så tillfaller det köparna. Hade det varit mögel i det där utrymmet hade de inte förr en spänn, ni var det något av värde istället - kul för dem.
Man kan ju ha ett kvitto med nr på tackorna, alla som säljs är präglade med tillverkare och nr som jag tror kan spåras.Fruktsallad skrev:Det jag vill veta är hur mamman kunde ha en guldtacka redan innan och gett den till sitt barn och att numret stämmer med den de hittade på vinden. Kan man köpa guldtackor som privatperson? Hur många guldtackor finns det med nummer? Hur många som helst eller görs det bara ett visst antal och sen är det stopp? Är det någon reserv som saknar guldtackor? =)
Libertysilver säljer både guld och silver, mynt och tackor.
1kg är stort som en kexchoklad ungefär, så fylla en resväska med guldtackor och tro man kan knata iväg med kan man glömma (som man kan se i filmer)
Capris 700.000:-
Fruktsallad
Medlem
· Västra Götaland
· 234 inlägg
Fruktsallad
Medlem
- Västra Götaland
- 234 inlägg
Wow! Jag börjar med att beställa EN då för nästan 700 000. Mycket bättre än att ha dem på lönekontot!GlennB skrev:Antagligen köptes väl tackorna vid samma tillfälle, och de flesta gömdes på vinden men några(?) mer lättilgängligt ?
Såklart man kan det, varför skulle man inte kunna det ? guld är ju som vilken annan ofarlig metall som helst.
Jag tror de flesta större är numrerade, men jag är ingen expert där.
Första träffen på google..
[länk]
Numrerade 1Kg-guldtackor, bara att beställa så många du vill
Kan jag betala med den på banken sen om jag vill köpa en husbil??
Om du köper husbilen i ett invandrartätt område går det nog bra.Fruktsallad skrev:
..Iaf har jag många gånger blivit erbjuden guld som betaltning för bilar, men tackat nej.