Vem får behålla guldet?

• Köparna

• Säljarna

• Staten

• Hantverkarna

Logga in och rösta för att se resultatet.
S Staffan-N skrev:
Köparna borde ju inte ha något case här. Kvarlämnat lösöre övergår inte vid försäljning, det finns det praxis kring. Hantverkarna har gjort fyndet, de bör ha större rätt.
Från Göteborgsposten.
Nu är det upp till Göteborgs tingsrätt att besluta om beslaget ska hävas.

– Med all sannolikhet kommer den förordna att det ska lämnas ut till den det tagits ifrån, säger åklagaren och hänvisar till hur lagen ser ut.
Det skulle i så fall innebära att guldet och platinan ska lämnas till nuvarande husägare, det vill säga Carl Déman och Lucas Simonssons bolag.

• Wow
  • Gilla
Erinra och 1 till
  • Laddar…
Ett knepigt fall det här.
Den spontana reaktionen är att det är arvtagaren till den som stuvade undan guldet på vinden som är den rättmätiga ägaren. Men det kan vara svårt för arvtagaren att bevisa det, även om han tydligen ska ha visat upp en guldtacka han fått från moderns dödsbo, med ett serienummer i följd med de på vinden funna guldtackorna.

Om man betraktar fyndet av guldet som att man upptäckt ett dolt fel så brukar det oftast leda till att det är den nya fastighetsägaren som får ta hand om problemet med det dolda felet.

Emellertid ser jag ingen anledning till att hantverkarna som hittade guldet ska ha något utom möjligen en hittelön om den rättmätiga ägaren tycker att de bör få det. Man brukar ju inte ge hantverkare hittelön om de upptäcker radon, termiter, vattenskador eller andra dolda saker.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Mallin5 och 8 till
  • Laddar…
C
S Staffan-N skrev:
Kvarlämnat lösöre övergår inte vid försäljning, det finns det praxis kring.
Standard köpekontrakt brukar dock ha en klausul angående kvarlämnat lösöre. T.ex. "Kvarlämnade föremål som tillhör säljaren har köparen rätt att forsla bort på säljarens bekostnad eller behålla utan ersättning".

Lär dock inte vara tillämpligt rakt av på kvarglömda eller gömda föremål.

• Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Som köpare hade jag personligen haft svårt att behålla pengarna med rent samvete om skatten var hårt förvärvad och tänkt som arv.

• Gilla
skogaliten och 12 till
  • Laddar…
Vad är det för hus, någon som vet om var det ligger?

• Gilla
Ullafur
  • Laddar…
Villa i Mölndal.

• Gilla
Kortealboga
  • Laddar…
Undrar om det inte var där jag råkade förlägga allt mitt guld. Jag tror det är mitt!

• Gilla
  • Haha
Fredandel och 9 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Undrar om det inte var där jag råkade förlägga allt mitt guld. Jag tror det är mitt!
Nu när detta gått ut i media skulle jag inte bli förvånad om hundratals tokstollar kommer att göra anspråk på detta.

• Gilla
  • Haha
vcx och 12 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
...hundratals tokstollar kommer att göra anspråk på detta.
Ja, pacman1, pacman2, pacman3... @pacman42 ... pacman100, pacman101 osv, osv 😉

• Haha
  • Gilla
Fredandel och 15 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Intressant vinkel! Hade inte säljarna fått fängelse då?
Inte får man fängelsestraff för att man lämnar in upphittat knark till polisen, även om man hittar det i ett hus man precis köpt. Däremot får man inte tillbaka knark (eller vapen) även om polisen inte kan spåra rätt ägare.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Säljarna skrev jag. Inte köparna såklart.

R
pacman42 pacman42 skrev:
Självklart ditt bara hör av dig o gör anspråk på det😎

S Staffan-N skrev:
Köparna borde ju inte ha något case här. Kvarlämnat lösöre övergår inte vid försäljning, det finns det praxis kring. Hantverkarna har gjort fyndet, de bör ha större rätt.
Hantverkare har hittat ngt som inte är deras, utan det tillhör fastighetsägaren / uppdragsgivaren. De kan möjligen göra anspråk på hittelön. Säljaren har uppenbarligen inte haft koll på vad som funnits i fastigheten.. Drf är deras rätt till ersättning passé..enl mig

• Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Varför i helsike skulle hantverkarna ha rätt till det som finns i fastigheten ?
Och säljarna ….dom har ju liksom sålt !
Staten går ju helt bort åxå då inget brott ligger bakom uppenbarligen…. då beslaget är hävt…

Nä det är bara att gratulera nya ägarna 👍

• Gilla
Göran Gustafsson och 4 till
  • Laddar…
Jag undrar mest hur mycket de hittade egentligen utöver de 11kg som tydligen lämnats in.

• Gilla
  • Haha
Pin och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.