94 397 läst · 310 svar
94k läst
310 svar
Vem tillhör guldet?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 299 inlägg
Varför skulle hantverkarna få något?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 299 inlägg
Skulle dom ha ett case?
Om guldet lämnades till polisen var det väl inte fråga om ett beslag?S Småbrukaren skrev:
Det borde rimligtvis omhändertagits som hittegods.
Tydligen gör både säljaren, köparen och hantverkarna anspråk på godset. Man kan ju anta att anspråken även ställts inom tidsfristen (3 månader). Så det borde väl tillfalla säljaren, minus hittelön till hantverkarna antar jag.
Nu var det ju inte nuvarande ägares egendom, så jo det kan man om man kraftigt misstänker att det inte tillhör nuvarande ägare...A ajn82 skrev:
Tittar man strikt på lagen så är det lösöre och då tillhör det säljaren. Men, oftast är det ju inte riktigt så enkelt.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 299 inlägg
Verkar legat på vinden. Dåligt av besiktningsmannen att missa det 😂
Från Göteborgsposten:C cpalm skrev:Om guldet lämnades till polisen var det väl inte fråga om ett beslag?
Det borde rimligtvis omhändertagits som hittegods.
Tydligen gör både säljaren, köparen och hantverkarna anspråk på godset. Man kan ju anta att anspråken även ställts inom tidsfristen (3 månader). Så det borde väl tillfalla säljaren, minus hittelön till hantverkarna antar jag.
I ett dolt utrymme uppe på vinden låg, enligt vad GP erfar, omkring tio kilo guld och fem kilo platina. Ädelmetaller till ett värde som, enligt GP:s uppgifter, uppgår till cirka elva miljoner kronor.
– Det var ett väldigt gammalt gömställe förmodligen, säger kammaråklagare James von Reis, som bekräftar att värdet av fynden ligger kring den summan.
Hantverkarna lämnade godset till polisen – som startade en utredning rörande grovt penningtvättsbrott för att se om det kunde ligga något brott bakom innehavet.
– Jag har lagt ner den förundersökningen. Jag kan konstatera att det inte finns någon anledning att misstänka brott. Skulle det varit något brott så är det urgammalt och preskriberat sedan länge, säger åklagaren och berättar vad som därefter skulle ha varit nästa steg:
– Jag avsåg att häva beslaget.
Men det har framträtt ett flertal anspråkstagare av det beslagtagna godset.