Vem får behålla guldet?

• Köparna

• Säljarna

• Staten

• Hantverkarna

Logga in och rösta för att se resultatet.
H
S Småbrukaren skrev:
Humorgruppen JLC köpte en villa i Mölndal och vid renoveringen hittade hantverkare guld och platina för 11 miljoner kronor. Vem tycker du ska få behålla guldet?

[länk]
Märkligt att inte säljaren saknade det förrän hantverkarna hittade det. Det var ju 8nte en 100 lapp precis. Upp till säljarna att bevisa givetvis. Hantverkarna lär få hittelön.
mexitegel mexitegel skrev:
Jag undrar mest hur mycket de hittade egentligen utöver de 11kg som tydligen lämnats in.
Det finns ärliga människor!

• Haha
Ants
  • Laddar…
R
H HEM2121 skrev:
Märkligt att inte säljaren saknade det förrän hantverkarna hittade det. Det var ju 8nte en 100 lapp precis. Upp till säljarna att bevisa givetvis. Hantverkarna lär få hittelön.

Det finns ärliga människor!
Men det är inte ens säkert att säljarna visste om det det kan ju legat där längre än dom ägt det…

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Enligt svensk lagstiftning är det ägaren av fastigheten som i regel har rätt till så kallade "bortglömda" föremål, såsom gömda guldtackor, som upptäcks på fastigheten. Detta regleras i jordabalken (JB) 4 kap. 19 §. Där anges att om någon hittar pengar eller värdeföremål som varit gömt så länge att det inte går att spåra vem som har gömt det, tillfaller fyndet ägaren av den fastighet där det hittats.

I fallet med humorgruppen JLC, som hittade guldtackor och platina i en fastighet de köpt, skulle alltså lagens normala tolkning innebära att de som ägare av fastigheten har rätt till fyndet. Dock, om det finns särskilda omständigheter eller bevis som tyder på annat, till exempel om den tidigare ägaren kan bevisa att föremålen tillhörde dem och inte var "bortglömt", kan domstolen komma fram till en annan slutsats.

Det är viktigt att notera att detta är en allmän princip och att specifika detaljer i varje enskilt fall kan leda till att domstolen fattar ett annat beslut. I fallet med JLC kommer det att avgöras i domstol, vilket indikerar att det kan finnas omständigheter som gör att den normala principen inte direkt kan tillämpas.

• Gilla
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
H
J javlaandersson skrev:
Varför i helsike skulle hantverkarna ha rätt till det som finns i fastigheten ?
Och säljarna ….dom har ju liksom sålt !
Staten går ju helt bort åxå då inget brott ligger bakom uppenbarligen…. då beslaget är hävt…

Nä det är bara att gratulera nya ägarna 👍
Håller med, det skulle betyda att alla hantverkare eller andra skulle kunna ”hitta” något hemma hos dig/kunden. Skulle det vara deras pengar/saker då? Dock tycker jag hantverkarnas ärlighet skall premieras med hittelön.

• Gilla
Göran Gustafsson och 2 till
  • Laddar…
H
R Rejäl skrev:
Men det är inte ens säkert att säljarna visste om det det kan ju legat där längre än dom ägt det…
Det kanske har legat där före förre ägaren också?

• Gilla
Artemisia
  • Laddar…
R
H HEM2121 skrev:
Det kanske har legat där före förre ägaren också?
Ja man vet ju inte vem som gömt det…

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Typiskt dolt fel.😎
Snarare dåligt flytt-städat! ☺️

• Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
H
R Rejäl skrev:
Ja man vet ju inte vem som gömt det…
Frågan om de finns några spår på guldet som kan användas. Å andra sidan kan lagen säga något annat oavsett. Ska bli intressant att läsa resultatetdomen om det blir köparens eftersom de köpte huset.

R
H HEM2121 skrev:
Frågan om de finns några spår på guldet som kan användas. Å andra sidan kan lagen säga något annat oavsett. Ska bli intressant att läsa resultatetdomen om det blir köparens eftersom de köpte huset.
Kan tänkas vara stulet..tackorna verkar vara ifrån 1955..

Redigerat:
hsd
Förutsatt att det inte är olagligt gods så tycker jag att det är köparens egendom, givetvis bör hantverkarna få sedvanlig hittelön
Men det är stor risk att staten/myndigheter nyper hela balunsen

H
R Rejäl skrev:
Kan tänkas vara stulet..tackorna verkar vara ifrån 1955..
Ja, så kan det vara eller någon som inte litade på banken. En del la pengar i madrassen men det blir väl lite hårt med guldtackor.😀

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Förutsatt att det inte är olagligt gods så tycker jag att det är köparens egendom, givetvis bör hantverkarna få sedvanlig hittelön
Men det är stor risk att staten/myndigheter nyper hela balunsen
Staten kommer inte att ta något, det är redan utrett av åklagare.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Preskriberat i så fall.

C cpalm skrev:
Standard köpekontrakt brukar dock ha en klausul angående kvarlämnat lösöre. T.ex. "Kvarlämnade föremål som tillhör säljaren har köparen rätt att forsla bort på säljarens bekostnad eller behålla utan ersättning".

Lär dock inte vara tillämpligt rakt av på kvarglömda eller gömda föremål.
Varför inte ?

Nu har jag inte köpekontraktet på mitt hus tillgängligt, men det stog uttryckligen att allt säljaren lämnade övergick i min (vår) ägo att göra vad vi vill med, och det var ju tur det eftersom säljarna lämnade stora mängder med prylar.

..Jag hittar fortfarande nya roliga saker i princip varje gång jag är uppe på vinden..

Så jag säger att det beror på vad som stod i kontaktet, stod det inget särskilt så är det ju mer tveksamt hur det går, men varken hantverkare eller staten bör kunna ställa några krav. (däremot kanske vädja till den som får tackornas goda vilja.)

• Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Hantverkarna skulle mörkat på fyndet och delat lika på det, för ingen saknade ju guldet innan det hittades ;-)
Så jag röstade givetvis på hantverkarna 😎

• Gilla
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.