28 721 läst · 148 svar
29k läst
148 svar
Vem har tabbat sig, snickaren eller elektriker?
Men då var det ju du som löste problemet...N Noworries skrev:Nej, företagen har efter möte gått med på att dela halva kostnaden var. Det här med resonemanget att snickarna inte skulle ha borrat rakt i en elledning, samtidigt som elektrikern inte skulle gett grönt ljus att att kontrollerat, eller till och med dragit, elen.
Tack för ett mycket bra svar som stämde mycket bra överens med verkligheten. Bra jobbat!
Troll!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 108 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 108 inlägg
Låter som den målaren är nystartad och försöker bygga upp ett rykte. Så kan man inte driva företag långsiktigt om man vill lyckas.Bananskalare skrev:Jag har en målare jag anlitar ibland. Hon är egenföretagare och kör ensam. Hon jobbar inland på lördagar om hon tycker hon ligger efter. Inte tar hon extra betalt för det. Eftersom möten oavsett form absolut inte kan hållas en helg så antar jag att hon inte är där och jobbar em helg.
Hon är den första hantverkare som inte tar betalt för bilen. Hon tar inte betalt för att hon åker till jobbet. Argumentet är.att hon måste ändå åka dit. Sen kör billiga begagnade bilar. Hon har låg timlön. Men hon gör dessutom bra jobb och ställer upp.
Hon är ett undantag. De finns alltså de som ställer upp en lördag är billig och gör ett bra jobb!
Att hantverkare har möten på en lördag är inte så konstigt.Det är då.det.finns tid.
Driver du en liten firma med några få anställda.så.måste man jobba lite på helgen.
Däremot stora företag fungerar helt annorlunda.. Jobbar man bara med stora företag Så är det inte så konstigt att man har svårt.att.förstå
Gamla bilar kostar också massa pengar att reparera, om hon dessutom har lågt timpris betyder det att hon antingen lever på att jobba mer än heltid eller inte har marginaler att laga sin bil. Oavsett vad är det inte hållbart att göra så
Du gjorde det flera har föreslagit. Tog kontakt med hantverkarna och såg till att problemet avhjälptes. Eller kom de alldeles själva på att de skulle först prata med varandra och sedan komma till dig och fixa problemet?N Noworries skrev:
Du misslyckades med att hitta en syndabock. Vad är du så sur för?
Det där med att gamla bilar är dyra att laga brukar vara en klassisk lögn som många använder för att lura sig själv eller någon annan för att motivera köp av en ny bil.S SueCia skrev:Låter som den målaren är nystartad och försöker bygga upp ett rykte. Så kan man inte driva företag långsiktigt om man vill lyckas.
Gamla bilar kostar också massa pengar att reparera, om hon dessutom har lågt timpris betyder det att hon antingen lever på att jobba mer än heltid eller inte har marginaler att laga sin bil. Oavsett vad är det inte hållbart att göra så
Rent schablonmässigt kan man säga att en bil minskar i värde med 50% på 3år.
En ny transporter, Amarok etc kostar alltså ca 10 000 i månaden i ren värdeminskning.
Köper man istället en bra beg bil kan man lätt kapa 2/3 av den kostnaden utan några större rep kostnader. Går tom att köpa garanti för en låg kostnad om man vill säkra det.
de 6700kr / månad skall då finansieras. Fakturerar man 585kr/h + moms måste man alltså arbete 10h bara för att finansiera merkostnaden av bilen alternativt lägga en högre kostnad på kunden.
Antar vi att man mot kund fakturerar 150h varje månad så skulle man kunna sänka timpriset till 548kr / timma.
37kr / h lägre kan ändå vara en rejäl fördel om kunderna tar in offerter.
Mitt i eländet kan du ändå vara glad över att rören inte hade fördragna trådar, för då hade kanske problemet inte visat sig förrän efter flera år och ingen hade fattat något.
Hållet med. Vi har 2 servicebilar. Båda köpta nya på leasing. Vi har dock löst ut dom efter leasingen. Nu är dom riktigt billiga. Kör själv en v90 från 2018 som förmånsbil. Betalar inte mycket mer än service och slitage på den. Vilket jag fick göra när den var ny också. Den köpte jag knappt ett år gammal, ca 160k under nypris. På de 6 år jag haft den Har den ”tappat” ytterligare ca 80k enligt bud av bilhandlare. Det är tappet de första åren som svider.P PHPersson skrev:Det där med att gamla bilar är dyra att laga brukar vara en klassisk lögn som många använder för att lura sig själv eller någon annan för att motivera köp av en ny bil.
Rent schablonmässigt kan man säga att en bil minskar i värde med 50% på 3år.
En ny transporter, Amarok etc kostar alltså ca 10 000 i månaden i ren värdeminskning.
Köper man istället en bra beg bil kan man lätt kapa 2/3 av den kostnaden utan några större rep kostnader. Går tom att köpa garanti för en låg kostnad om man vill säkra det.
de 6700kr / månad skall då finansieras. Fakturerar man 585kr/h + moms måste man alltså arbete 10h bara för att finansiera merkostnaden av bilen alternativt lägga en högre kostnad på kunden.
Antar vi att man mot kund fakturerar 150h varje månad så skulle man kunna sänka timpriset till 548kr / timma.
37kr / h lägre kan ändå vara en rejäl fördel om kunderna tar in offerter.
Beror på vad målet är, vissa vill bara inte vara anställda. Jag skulle säga att nedre gränsen för en enmansfirma med låga omkostnader ligger runt 400:- plus moms. Vid hyffsat full beläggning och någon administrativ dag i månaden så ger det ca 30k ut efter skatt. Långt ifrån alla anställda som lyfter det.S SueCia skrev:Låter som den målaren är nystartad och försöker bygga upp ett rykte. Så kan man inte driva företag långsiktigt om man vill lyckas.
Gamla bilar kostar också massa pengar att reparera, om hon dessutom har lågt timpris betyder det att hon antingen lever på att jobba mer än heltid eller inte har marginaler att laga sin bil. Oavsett vad är det inte hållbart att göra så
Fattade inte riktigt den sista meningen, men om det bara är en strömbrytare som det inte går att nå så kan kanske en trådlös strömbrytare vara en nödlösning. En dubbel sådan har jag i mitt kök.N Noworries skrev:Är inte särskilt kunnig inom området så sträcker därför ut en hand till er som kan lite inom branschen.
Har i samband med totalrenovering av kök i lägenhet stött på följande problem. Firma A är elektrikerfirma, firma B är snickeri/plattsättning/övriga åtgärder.
I samband med att gamla köket rivdes ner kom elektrikern (firma A) och gjorde förberedande elarbeten. Dagen senare kom snickare (firma B) och konstaterade att väggen där kaklet skulle sättas var så dålig att det behöves gipsskivor. De skruvade för cirka två veckor sedan upp skivorna på väggen utan några konstigheter.
Därefter har arbetet fortlöpt och såväl firma A som B har varit på plats flera gånger och utfört andra arbeten. I förrgår så kom platssättaren från firma B och satte kakel. När firma A sedan kommer och ska dra elen, visar det sig att skruvarna från gipsskivan hamnat rakt i elröret, varpå det inte längre går att dra sladdar till den tilltänkta platsen för strömbrytare då en, eller flera, skruvar fysiskt blockerar. Observera att det givetvis i kakel är utskärt för strömbrytare, till en plats det inte längre går att dra el till då röret som skulle leda sladdarna är blockerade av skivor som det nu också kaklats på.
Vem bär största ansvaret för det här?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 108 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 108 inlägg
Jag sa inte att gamla bilars dyra lagningar på något vis gör dem dyrare än att leasa en ny. Det är givetvis billigare att köra en gammal bil förrutom i extremfall när man har otur.P PHPersson skrev:Det där med att gamla bilar är dyra att laga brukar vara en klassisk lögn som många använder för att lura sig själv eller någon annan för att motivera köp av en ny bil.
Rent schablonmässigt kan man säga att en bil minskar i värde med 50% på 3år.
En ny transporter, Amarok etc kostar alltså ca 10 000 i månaden i ren värdeminskning.
Köper man istället en bra beg bil kan man lätt kapa 2/3 av den kostnaden utan några större rep kostnader. Går tom att köpa garanti för en låg kostnad om man vill säkra det.
de 6700kr / månad skall då finansieras. Fakturerar man 585kr/h + moms måste man alltså arbete 10h bara för att finansiera merkostnaden av bilen alternativt lägga en högre kostnad på kunden.
Antar vi att man mot kund fakturerar 150h varje månad så skulle man kunna sänka timpriset till 548kr / timma.
37kr / h lägre kan ändå vara en rejäl fördel om kunderna tar in offerter.
Men även en väl fungerande gammal bil kostar pengar att hålla väg fungerande. Min firmabil som är cirka 8-9 år gammal lär ha ny dieselvärmare nu. Det gissar jag kommer gå på mellan 15-25 000. Det är inte gratis och man bör ha täckning för detta i sina jobb
MEN skulle jag köra eget bolag så skulle även jag köra utan framkörningsavgift och såna påslag under uppstartsfasen för att bygga en kundkrets och gott rykte, så jag förstår det fullt ut att man gör så
Det kanske är han som är resursen?N Noworries skrev:Hej inför kaklingen stämde jag av med elektrikern att allt var redo. Vilket det var. Enligt ditt resonemang skulle jag själv närmast själv kontrollerat ledningarna, men då kan jag ju likaväl snart göra allt eljobb själv.
Hoppas vad som tynger dig i livet löser sig. Kan glatt meddela att företagen delade på utgiften och jag inte behövde betala en krona. Så ditt svar var inte bara drygt men också helt felaktigt. Kan du inget om detta så kanske du inte ska svara
Jag är egenföretagare. Jag är ofta inne på kontoret på helgen, förbereder för att både jag och mina anställda skall få en effektiv vecka. Kan jag avhandla frågor som inte är direkt koppald etill arbete på fält på annan tid, så innebär det i praktiken direkt mer inkomst för mig. Möten genererar inga pengar, de är ett nödvändigt ont, som kan hacka sönder en dag. Så handlar det om en grupp småföretagre, som kan avhandla kortare frågor på ett helg teams, så är det värt rätt mycket. Annars sakll alal parter synka ihop, och störa arbetsdagen på en vardag när man är hos kund. Folk hatar om en hantevrakre står och pratar i telefon när de är hos dom. Då känner man sig lurad.Z Zodde skrev:Om nöden kräver kan jag kanske ställa upp på
Det som imponerade här var att det var ett teams möte som lika gärna kunde avhållits måndag fm. (Så långt från akut/jour man kunde komma)
Då är mitt absoluta intryck att de allra flesta värdesätter sin fritid (helg) när uppgiften lika gärna kan lösas på vanlig arbetstid.
Allt med att driva företag är inte positivt. En av dom är att man inte alltid kan räkna all tid, offra lite helgtid, ha kortare, och mer sönderhackad semester. JAg ahde dock aldrig bytt bort det och gått tillbka som anställd. Men det är absolut inte för alla. Är man en strikt 7-16 person, som vill sätta upp 15min övertid, men gärna glömmer dgarna när man gick hem klockan 3, så är det inte rätt . Då sakll amn avra sntälld, helst i ett stort företag, eller inom det offentliga) .
PS detta är inte riktad mot någon specifik, utan min generella syn.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Tja, den här gången slog fördomarna fel😉S SueCia skrev:Låter som den målaren är nystartad och försöker bygga upp ett rykte. Så kan man inte driva företag långsiktigt om man vill lyckas.
Gamla bilar kostar också massa pengar att reparera, om hon dessutom har lågt timpris betyder det att hon antingen lever på att jobba mer än heltid eller inte har marginaler att laga sin bil. Oavsett vad är det inte hållbart att göra så
Hon har hängt med ett tag. Och har tillräckligt med kunder. Men hon har fått kritik för att vara för billig 😉
Vi kan konstatera att bil är ingen sparbössa oavsett vad man har för bil. Däremot är det en nödvändighet många gånger
H