R
Ja vitvaru experten verkar blivit bannad, undra vad Hens tredje alias blirđŸ€”
 
  • Wow
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Skulle sÀga att du ska vara otroligt glad över detta upplÀgg. Bra hantverkare men en sÀmre byggherre.

Hade du tagit in en firma för att göra allt sÄ fÄr de lösa det.

Har du tagit in tvĂ„ firmor sĂ„ Ă€r det upp till dig att samordna och ha koll. Vilket du inte verkar ha haft. Är du ansvarig för hela bygget Ă€r det upp dig att ha koll pĂ„ att sĂ„dant hĂ€r inte intrĂ€ffar. Men bra hantverkare löser givetvis det utan problem.

Men lÀrdom till nÀsta gÄng Àr att ta in extern part som har koll pÄ alla delar eller att du tar in en firma som har ansvar för allt.
Vad skulle det vara för firma som ger sÄdana garantier?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast de som vittnar hÀr Àr ofta de med problem.

@Noworries, har du sett att det inlÀgg du markerade som bÀsta svar Àr borttaget?
Absolut. Men hade det varit normalen att hantverkare stÀllde upp utan betalning pÄ lördagar hade vi nog hört det lite varstans

TS markerade bÀsta inlÀgg var nog ironiskt #6 Ä det inlÀgget finns kvar. LÀnken frÄn #1 funkar dock ej.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Till TS: Kul att det löste sig. Jag har aldrig riktigt fattat hur man skall kunna sÀkerstÀlla att detta inte sker utan att mÀrka upp precis överallt. Har tagit mycket bilder sjÀlv, men kÀnner mig ÀndÄ osÀker, Àven om man förstÄs ser till att kanalerna ligger en bit in i vÀgg. Min elektriker sa att han aldrig varit med om det under 20 Är i yrket, sÄ det mÄste ÀndÄ vara hyfsat ovanligt.

@Zodde

Du verkar inte riktigt förstÄ hur det fungerar att driva ett företag.

Det involverar moment som försÀljning, administration, transporter, inköp, utbildning och Àven hantering av reklamation och surdegar.

Hur betalas detta? Jo, genom att ha balans mellan ovan nĂ€mnda uppgifter och tid som Ă€r debiterbar hos kund i förhĂ„llande till den timpeng man sĂ€tter. Är man skicklig och har en bra debiterbarhet kan man tjĂ€na lite mer eller sĂ€nka sitt pris för att ta mer marknad. Är man inte fullt sĂ„ skicklig blir man en av alla som bara Ă€r egenföretagare en kort tid i livet.

PoÀng: Alla företagare jobbar utan direkt debiterbarhet nÀstan hela tiden. TÀnk vilken fantastiskt effektiv försÀljningsinsats dina hantverkare fÄtt ut av sin lilla insats att hjÀlpa dig trots att ansvaret var ditt, i förhÄllande till att sÀkra fler jobb hos bÄde dig och andra som du rekommenderar dem till.

FörstÄs finns det undantag, men jag tror kategorin "jag svarar inte nÀr det Àr kvÀll eller helg" snarare Àr principfasta tjÀnstemÀn Àn hantverkare.

Egen erfarenhet efter ett 15-tal individuella hantverkare de senaste Ären Àr att de flesta gÄr att fÄ tag i med ett SMS nÀr nöden krÀver, och de som tydligt markerar motsatsen kan man respektera genom att lÄta bli.
 
  • Älska
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Absolut. Men hade det varit normalen att hantverkare stÀllde upp utan betalning pÄ lördagar hade vi nog hört det lite varstans

TS markerade bÀsta inlÀgg var nog ironiskt #6 Ä det inlÀgget finns kvar. LÀnken frÄn #1 funkar dock ej.
Det Àr en stor skillnad mellan att Äka ut pÄ fysiskt jobb en helg och att ta ett snack via facetime/teams för underlÀtta veckan som kommer. Det Àr nog inte sÄ ovanligt som du tror, nu nÀr mindre företagare har stor del av sin admin bokstavligt talat i fickan.

Att du skriver om kontor och hemtelefon, visar att du missat en del av vad som hÀnt i vÀrlden. Jag har pratat med bÄde min elektriker och min grÀvare pÄ helg om jobb i veckan som följde och det var inget konstigt med det. Mer förvÄnad över att chefen för ett riktigt stort JM-projekt i omrÄdet ringde en söndag i juli för att stÀmma av att vi var med pÄ att vÄr infart skulle pÄverkas nÄgra dagar senare.

SjÀlv sitter jag och skriver det hÀr pÄ arbetstid, men kommer nog sitta och jobbmaila framför TVn i kvÀll. CrÀnsen mellan jobb och fritid Àr inte lika skarp lÀngre.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
Egen erfarenhet efter ett 15-tal individuella hantverkare de senaste Ären Àr att de flesta gÄr att fÄ tag i med ett SMS nÀr nöden krÀver,
Om nöden krÀver kan jag kanske stÀlla upp pÄ

Det som imponerade hÀr var att det var ett teams möte som lika gÀrna kunde avhÄllits mÄndag fm. (SÄ lÄngt frÄn akut/jour man kunde komma)

DÄ Àr mitt absoluta intryck att de allra flesta vÀrdesÀtter sin fritid (helg) nÀr uppgiften lika gÀrna kan lösas pÄ vanlig arbetstid.
 
J J Vos skrev:
Vad skulle det vara för firma som ger sÄdana garantier?
Tar du in en firma som ska gör hela köksrenoveringen sÄ Àr de ansvariga för eventuella firmor de i sin tur tar in. Ganska logiskt.
 
sysmali
Z Zodde skrev:
Om nöden krÀver kan jag kanske stÀlla upp pÄ

Det som imponerade hÀr var att det var ett teams möte som lika gÀrna kunde avhÄllits mÄndag fm. (SÄ lÄngt frÄn akut/jour man kunde komma)

DÄ Àr mitt absoluta intryck att de allra flesta vÀrdesÀtter sin fritid (helg) nÀr uppgiften lika gÀrna kan lösas pÄ vanlig arbetstid.
Är inte riktigt med pĂ„ varför du tror att TS luras? Vad Ă€r hans motiv menar du?

NÄgot sÀger mig att du Àr lite allmÀnt konspiratoriskt lagd - har mÀnniskan verkligen varit pÄ mÄnen?
 
sysmali sysmali skrev:
Är inte riktigt med pĂ„ varför du tror att TS luras? Vad Ă€r hans motiv menar du?

NÄgot sÀger mig att du Àr lite allmÀnt konspiratoriskt lagd - har mÀnniskan verkligen varit pÄ mÄnen?
Jag har sagt att jag Ă€r imponerad över att han fick till ett möte. TvĂ€rtemot vad som SEDAN hĂ€vdas av andra Ă€n TS tror jag inte det Ă€r vanligt förekommande att hantverkare stĂ€ller upp gratis pĂ„ helger med nĂ„got som lĂ€tt kan göras pĂ„ mĂ„ndagen

 
BirgitS
Z Zodde skrev:
TS markerade bÀsta inlÀgg var nog ironiskt #6 Ä det inlÀgget finns kvar. LÀnken frÄn #1 funkar dock ej.
Nej, TS har nog flyttat markeringen i sÄ fall. Kollar man pÄ bÀsta svars-lÀnkens postnummer sÄ gÄr den till ett inlÀgg som skrevs nÄgon gÄng mellan klockslagen för inlÀgg 10 och 11.
 
  • Gilla
RejÀl
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, TS har nog flyttat markeringen i sÄ fall. Kollar man pÄ bÀsta svars-lÀnkens postnummer sÄ gÄr den till ett inlÀgg som skrevs nÄgon gÄng mellan klockslagen för inlÀgg 10 och 11.
Jag förstod iofs aldrig varför han markerat nĂ„t som bĂ€sta inlĂ€gg som han sjĂ€lv ironiserade över direkt efterĂ„t

Vet ej vad som Àr fel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vet ej vad som Àr fel.
Gissar att inlÀgget som TS markerade som bÀsta svar modererades bort av nÄgon anledning.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Gissar att inlÀgget som TS markerade som bÀsta svar modererades bort av nÄgon anledning.
Det var @returen som var markerad som bĂ€sta inlĂ€gg dĂ€r Hen var lite dum mot TS som nu Ă€r borttaget och @returen Ă€r bannad😱
 
D David_Berglund skrev:
Kul att det löste sig. Jag har aldrig riktigt fattat hur man skall kunna sÀkerstÀlla att detta inte sker utan att mÀrka upp precis överallt.
NÀr jag skulle upp med först osb sen gips dÀr det var draget slang för elen sÄ skruvade jag osb, sen i med dragfjÀder för att sÀkerstÀlla att allt var ok.
Satt sÄ klart en skruv frÄn osb i ett rör pÄ ett stÀlle men det var ju bara att backa ur den.
Sen dit med gips, dÄ hade jag undvikit att pricka nÄt rör.

Nu var ju det tomrör sÄ enkelt att peta i fjÀdern och kolla, men tar förmodligen lite för lÄng tid att göra sÄ i ett helt hus
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Om nöden krÀver kan jag kanske stÀlla upp pÄ

Det som imponerade hÀr var att det var ett teams möte som lika gÀrna kunde avhÄllits mÄndag fm. (SÄ lÄngt frÄn akut/jour man kunde komma)

DÄ Àr mitt absoluta intryck att de allra flesta vÀrdesÀtter sin fritid (helg) nÀr uppgiften lika gÀrna kan lösas pÄ vanlig arbetstid.
Min uppfattning Àr tvÀrtom, folk tÀnjer alltmer pÄ grÀnsen mellan arbete / fritid.
Framförallt om hantverkaren Àr egen företagare, dÄ upplever jag att grÀnsen mellan arbete och fritid Àr helt utraderad. Som egen företagare sÄ "Àr" man ju ocksÄ sitt företag 24/7 :)
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.