Kul med så stort intresse för tråden. Kul att vissa kan gå igång så otroligt på att företag tar ansvar.

Angående hur allt löste sig på lördagen så bör kanske en del (sura gubbar) läsa igen. Redan på fredagsmorgon uppdagades felet, således hade företagen hela fredagen att diskutera. Jag fick besked på lördagen, så uppenbarligen bemödade de att ringa på helgen. Om det här är världens största undantag, eller helt enkelt något som händer låter jag vara osagt.

• Gilla
  • Haha
returen och 6 till
  • Laddar…
N Noworries skrev:
Är inte särskilt kunnig inom området så sträcker därför ut en hand till er som kan lite inom branschen.

Har i samband med totalrenovering av kök i lägenhet stött på följande problem. Firma A är elektrikerfirma, firma B är snickeri/plattsättning/övriga åtgärder.

I samband med att gamla köket rivdes ner kom elektrikern (firma A) och gjorde förberedande elarbeten. Dagen senare kom snickare (firma B) och konstaterade att väggen där kaklet skulle sättas var så dålig att det behöves gipsskivor. De skruvade för cirka två veckor sedan upp skivorna på väggen utan några konstigheter.

Därefter har arbetet fortlöpt och såväl firma A som B har varit på plats flera gånger och utfört andra arbeten. I förrgår så kom platssättaren från firma B och satte kakel. När firma A sedan kommer och ska dra elen, visar det sig att skruvarna från gipsskivan hamnat rakt i elröret, varpå det inte längre går att dra sladdar till den tilltänkta platsen för strömbrytare då en, eller flera, skruvar fysiskt blockerar. Observera att det givetvis i kakel är utskärt för strömbrytare, till en plats det inte längre går att dra el till då röret som skulle leda sladdarna är blockerade av skivor som det nu också kaklats på.

Vem bär största ansvaret för det här?
Snickaren, som skruvat i skruvarna är ansvariga.
Men elektrikern borde dragit tråd innan det var färdigt.

• Gilla
Noworries
  • Laddar…
S
Intressant tråd 😅
Vill bara flika in att jag tycker det låter som en skitsak att fixa, så jag är inte förvånad att dom löste det åt dig, smidigast för alla parter. Dåligt rykte kostar.

• Gilla
Noworries
  • Laddar…
TRJBerg
N Noworries skrev:
Det är häftigt att det finns digitala lösningar numera så att man inte behöver ses fysiskt😀
Senaste jag kontaktade en hantverkare utanför arbetstid/helg (och han reagerade) blev han jävligt sur.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Senaste jag kontaktade en hantverkare utanför arbetstid/helg (och han reagerade) blev han jävligt sur.
Fast med TS sista inlägg framkommer ny info.
Sannolikt konkluderade elektriker/snickare redan på fredan…
Att TS får beskjed på lördagen behöver inte betyda nån större ansträngning från hantverkarna. Inte heller som tidigare antagits att det var TS som kontaktade hantverkarna på lördagen (utan tvärtom). Men kul att flera hantverkare hör på BH tycker det är ok att kunder kan kontakta dem på helger fastän det lika bra kan tas på måndag. Då går det åt rätt håll, hantverkare blir mer serviceminded👍

Redigerat:
  • Gilla
Lgströ
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag e också övertygad om de allra flesta gör ett bra jobb.

Jag e INTE övertygad om att de flesta ställer upp å jobbar gratis på helger. Ivartfall inte på småjobb som
a) lika väl kunde göras på måndag
b) inte direkt ger extra å lukrativa merjobb.

Men kanske jag har fel.

Jag utmanar alla som läser tråden att berätta om när dom senast fick en hantverkare att göra ett gratisjobb på en helg…
Tillräckligt många positiva svar gör nog att jag ändrar ståndpunkt.
Trots hantverkare som är dåliga på att kommunicera måste jag hålla med Rejäl här. Har åtminstone 4 oberoende senaste året. 5 tom men den sista känner jag så väl att jag inte räknar med det.
Av någon anledning går det fint att ringa mm på kvällar helger gratis men på plats, dagtid debiteras det friskt även om det är deras felaktiga jobb som diskuteras.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det som imponerade mig var väl inte å jobba en helg utan att både elektriker å snickare var anträffbara på kontoret lördag lunch å direkt hade tid för ett teamsmöte där allt lästes på direkten…

Å påstå att sånt e normalt tror jag bara inte på.
Du är medveten om att teams även släppt en app man kan installera på telefonen. Att svara en kund en Lördag är inget konstigt som hantverkare, jag har haft byggfirma tidigare i 15år och tack och lov inte längre då man jobbar sju dagar i veckan från tidiga morgon till sena kvällen. Kan tycka dock att de är klantigt att inte prata med varandra när man är hantverkare på samma ställe, som snickare bör man ju kolla lite sådant innan man skruvar om de går rör eller ledningar i väggen kan ju lixom vara bra att veta i värsta fall kan de ju vara Gas eller något som är aktivt och påslaget. Man kan ju använda slang också för att undvika att skruvar träffar. Men som sagt att prata med varandra är A och O även du som kund behöver ju inte sova. Hoppas de löste sig på bästa sätt och att badrummet blev klart och du är nöjd 👍🏻

Z Zodde skrev:
Jag e också övertygad om de allra flesta gör ett bra jobb.

Jag e INTE övertygad om att de flesta ställer upp å jobbar gratis på helger. Ivartfall inte på småjobb som
a) lika väl kunde göras på måndag
b) inte direkt ger extra å lukrativa merjobb.

Men kanske jag har fel.

Jag utmanar alla som läser tråden att berätta om när dom senast fick en hantverkare att göra ett gratisjobb på en helg…
Tillräckligt många positiva svar gör nog att jag ändrar ståndpunkt.
90% av enmans-företagen gör så. De övriga 5% jobbar mot företag ( ni kontorister vet själva hur många helger ni jobbar per livstid) och sista 5% är de ”hantverkare” som BHs medlemmar väljer och som i sin tur gör världelösa jobb för 300:-h ink moms

Väljer man skit så får man skit. Köper man skit får man skit. Skit är skit oavsett bransch

N Noworries skrev:
Är inte särskilt kunnig inom området så sträcker därför ut en hand till er som kan lite inom branschen.

Har i samband med totalrenovering av kök i lägenhet stött på följande problem. Firma A är elektrikerfirma, firma B är snickeri/plattsättning/övriga åtgärder.

I samband med att gamla köket rivdes ner kom elektrikern (firma A) och gjorde förberedande elarbeten. Dagen senare kom snickare (firma B) och konstaterade att väggen där kaklet skulle sättas var så dålig att det behöves gipsskivor. De skruvade för cirka två veckor sedan upp skivorna på väggen utan några konstigheter.

Därefter har arbetet fortlöpt och såväl firma A som B har varit på plats flera gånger och utfört andra arbeten. I förrgår så kom platssättaren från firma B och satte kakel. När firma A sedan kommer och ska dra elen, visar det sig att skruvarna från gipsskivan hamnat rakt i elröret, varpå det inte längre går att dra sladdar till den tilltänkta platsen för strömbrytare då en, eller flera, skruvar fysiskt blockerar. Observera att det givetvis i kakel är utskärt för strömbrytare, till en plats det inte längre går att dra el till då röret som skulle leda sladdarna är blockerade av skivor som det nu också kaklats på.

Vem bär största ansvaret för det här?
Maximal otur ingen kan ju hjälpa det men sätt trådlös brytare om det funkar Plejd har ju som kan funka

The pipes for electrical cables should be placed at such a depth that a standard drywall screw cannot reach them. So the electrician did a bad job. Unless the carpenter used screws that were too long.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Perssel Perssel skrev:
Snickaren, som skruvat i skruvarna är ansvariga.
Men elektrikern borde dragit tråd innan det var färdigt.
Säger vem? Du?

Att dra tråden innan skivor sitter på är inget krav eller ens norm.

R Rejäl skrev:
Jo det är ofta saker löses på helgerna för att inte störa dom pågående och planerade arbeterna..
Tror att mina snart 30år som hantverkare kan intyga detta hur länge har du jobbat som hantverkare?
Mina 35 år som hantverkare håller helt med dig…

D David_Berglund skrev:
Till TS: Kul att det löste sig. Jag har aldrig riktigt fattat hur man skall kunna säkerställa att detta inte sker utan att märka upp precis överallt. Har tagit mycket bilder själv, men känner mig ändå osäker, även om man förstås ser till att kanalerna ligger en bit in i vägg. Min elektriker sa att han aldrig varit med om det under 20 år i yrket, så det måste ändå vara hyfsat ovanligt.
Vad många inte vet är att elrör ska dra horisontellt i över- och underkant av väggarna och sedan rakt ner eller upp till de dosor som finns i väggarna. Inga rör får alltså dras diagonalt eller i sidled en bit upp på väggen. Följer man det så är det lätt för snickaren att förstå var han inte ska skruva eller spika.
Samtidigt brukar man för säkerhets skull dra i tråd i rören innan tapeter/kakel är på plats för att ha möjlighet att lättare åtgärda eventuella hinder i rören.

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
S
D Dodger skrev:
Vad många inte vet är att elrör ska dra horisontellt i över- och underkant av väggarna och sedan rakt ner eller upp till de dosor som finns i väggarna. Inga rör får alltså dras diagonalt eller i sidled en bit upp på väggen. Följer man det så är det lätt för snickaren att förstå var han inte ska skruva eller spika.
Samtidigt brukar man för säkerhets skull dra i tråd i rören innan tapeter/kakel är på plats för att ha möjlighet att lättare åtgärda eventuella hinder i rören
S sturnus skrev:
The pipes for electrical cables should be placed at such a depth that a standard drywall screw cannot reach them. So the electrician did a bad job. Unless the carpenter used screws that were too long.
Ja der är att föredra, men inte alltid genomförbart.

Jag har en målare jag anlitar ibland. Hon är egenföretagare och kör ensam. Hon jobbar inland på lördagar om hon tycker hon ligger efter. Inte tar hon extra betalt för det. Eftersom möten oavsett form absolut inte kan hållas en helg så antar jag att hon inte är där och jobbar em helg.
Hon är den första hantverkare som inte tar betalt för bilen. Hon tar inte betalt för att hon åker till jobbet. Argumentet är.att hon måste ändå åka dit. Sen kör billiga begagnade bilar. Hon har låg timlön. Men hon gör dessutom bra jobb och ställer upp.
Hon är ett undantag. De finns alltså de som ställer upp en lördag är billig och gör ett bra jobb!

Att hantverkare har möten på en lördag är inte så konstigt.Det är då.det.finns tid.
Driver du en liten firma med några få anställda.så.måste man jobba lite på helgen.
Däremot stora företag fungerar helt annorlunda.. Jobbar man bara med stora företag Så är det inte så konstigt att man har svårt.att.förstå

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.