Jag ser att du tog bort ditt svar @Rejäl.
Men här kommer mitt:

Det känns inte lönt att förklara, för jag är inte säker på att du skulle förstå...

• Gilla
  • Wow
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ser att du tog bort ditt svar @Rejäl.
Men här kommer mitt:

Det känns inte lönt att förklara, för jag är inte säker på att du skulle förstå...
Inte lönt att tjafsa med dig och din kompis, därav så tog jag bort mitt inlägg…

• Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Inte lönt att tjafsa med dig och din kompis, därav så tog jag bort mitt inlägg…
Vet du vad, det blir rätt ofta tjafs när du kommer in en diskussion, har du funderat på varför?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R
Vet du vad, det blir rätt ofta tjafs när du kommer in en diskussion, har du funderat på varför?
Nej inte speciellt..om man ser i tråden så har det bara vart med han som förvanskar o ljuger, innan du kom in och börjar peka finger som du brukar göra…
Sedan borde du ha denna diskussusionen med han som är inblandad med flera i denna tråden, men just det glömde att ni var kompisar och då gäller inte samma regler..

Redigerat:
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hantverkaren behöver inte förlora någon lön alls, däremot gör företaget en mindre vinst.
Säg att du skojar nu. Du kan bara inte vara så jäkla dum.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej inte speciellt..om man ser i tråden så har det bara vart med han som förvanskar o ljuger, innan du kom in och börjar peka finger som du brukar göra…
Sedan borde du ha denna diskussusionen med han som är inblandad med flera i denna tråden, men just det glömde att ni var kompisar och då gäller inte samma regler..
Du menar precis som du gjorde i tråden om den saknades fasen till spisen?

Du tror inte du hade fått bättre svar av @Fairlane om du skrivit "nu har du väl fått nått om bakfoten? Det har jag inte sagt". Istället för att börja skrika om lögnare direkt?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Säg att du skojar nu. Du kan bara inte vara så jäkla dum.
Nej jag skojar inte.
Säg att företaget tvingas betala fakturan för saneringen, en faktura på 25000 kr inklusive moms. Är det då säkert att det blir löneavdrag för hantverkaren? Är löneavdraget 25000 kronor då?

Så jävla dum är du väl inte så att du tror det?

Är det enskild firma så kan man såklart se det som en minskning av lönen, men långt ifrån 25000 kr. Är det ett större företag som drar 25000 kr i lön från hantverkaren i det läget så är det ett synnerligen oseriöst bolag.

R
Du menar precis som du gjorde i tråden om den saknades fasen till spisen?

Du tror inte du hade fått bättre svar av @Fairlane om du skrivit "nu har du väl fått nått om bakfoten? Det har jag inte sagt". Istället för att börja skrika om lögnare direkt?
Jag vet ärligt talat inte när det kommer till honom, han har sina duster med många om du tittar i denna tråden..
Sedan har han och jag inte kommit överens sedan tidigare i andra trådar..

Men i den andra tråden gick det väl inte många minuter innan du fick medhåll om att det var klumpigt skrivet?

Så till frågan varför tar du bara upp detta med mig när den stora boven fortsatt håller på med flera?

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag vet ärligt talat inte när det kommer till honom, han har sina duster med många om du tittar i denna tråden..
Sedan har han och jag inte kommit överens sedan tidigare i andra trådar..

Men i den andra tråden gick det väl inte många minuter innan du fick medhåll om att det var klumpigt skrivet?

Så till frågan varför tar du bara upp detta med mig när den stora boven fortsatt håller på med flera?
När det gäller konsumenträttsliga frågor blir det väldigt ofta långa diskussioner, då det kommer in väldigt många hantverkare som ska försvara sina fränder utan att egentligen ha någon koll på konsumenträtt.
Jag upplever det som att Fairlane försöker förklara sin ståndpunkt och bemöta de påståenden som uppkommer. Ibland blir det fel, det gör både jag och Fairlane, men jag upplever det som att Fairlane försöker hålla hög nivå på sina inlägg och hålla en trevlig ton.

Till skillnad från oneliners som "Säg att du skojar nu. Du kan bara inte vara så jäkla dum."
Som du tyckte var ett så bra inlägg att du gillade det.

Ja, det kom ett medhåll till sist, men det var ju inte precis som att du själv sökte förståelse utan du började direkt med att försöka sätta dit med med "Fel!" för att sedan försöka som du säger det, mästra mig med en massa länkar.

Således tycker jag inte att Fairlane är en bov, han råkade tillskriva dig något som blev fel och du började direkt basunera ut att han var en lögnare... Som jag skrev innan, hade du istället för söka konflikt frågat var det kom ifrån så hade diskussionen varit kort, precis som i fallet med den saknade säkringen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
När det gäller konsumenträttsliga frågor blir det väldigt ofta långa diskussioner, då det kommer in väldigt många hantverkare som ska försvara sina fränder utan att egentligen ha någon koll på konsumenträtt.
Jag upplever det som att Fairlane försöker förklara sin ståndpunkt och bemöta de påståenden som uppkommer. Ibland blir det fel, det gör både jag och Fairlane, men jag upplever det som att Fairlane försöker hålla hög nivå på sina inlägg och hålla en trevlig ton.

Till skillnad från oneliners som "Säg att du skojar nu. Du kan bara inte vara så jäkla dum."
Som du tyckte var ett så bra inlägg att du gillade det.

Ja, det kom ett medhåll till sist, men det var ju inte precis som att du själv sökte förståelse utan du började direkt med att försöka sätta dit med med "Fel!" för att sedan försöka som du säger det, mästra mig med en massa länkar.

Således tycker jag inte att Fairlane är en bov, han råkade tillskriva dig något som blev fel och du började direkt basunera ut att han var en lögnare... Som jag skrev innan, hade du istället för söka konflikt frågat var det kom ifrån så hade diskussionen varit kort, precis som i fallet med den saknade säkringen.
Jag kan inte hålla med dig om detta att han skulle ha mer rätt enligt konsumenträtten..
Alla är vi olika bara för att han skriver längre och trevligare inlägg har ingenting med att han har rätt i sakfrågan..

Men ett problem är att vissa nästan alltid i trådarna förvanskar informationen så att den ska passa deras synsätt sedan när man frågar om det är så uteblir svaren, jag vet inte hur många gånger jag idag fick fråga samma sak utan svar…det är fult i min mening att hålla på på det sättet om man har en diskussion, det regerar jag på med flera vilket alla borde göra…

Redigerat:
R Rejäl skrev:
Jag kan inte hålla med dig om detta att han skulle ha mer rätt enligt konsumenträtten..
Alla är vi olika bara för att han skriver längre och trevligare inlägg har ingenting med att han har rätt att göra..

Men ett problem är att vissa nästan alltid i trådarna förvanskar informationen så att den ska passa deras synsätt sedan när man frågar om det är så uteblir svaren, jag vet inte hur många gånger jag idag fick fråga samma sak utan svar…det är fult i min mening att hålla på på det sättet om man har en diskussion, det regerar jag på med flera vilket alla borde göra…
Nej, men han argumenterar utifrån konsumenträtten, man måste inte tycka samma sak, och eftersom ingen sida har presenterat några rättsfall om vad som gäller så vet vi faktiskt inte vad som är rätt. Bara för att Fairlane inte håller med dig så betyder det inte att Fairlane har fel 😉

Nu har jag ingen aning om vad det är du osyftar, men i en sån här tråd blir det fort väldigt spretigt där folk svarar kors och tvärs i "andras" diskussioner. Då är det bättre att begära förtydlig än att bli sur.
Det är rätt ofta jag blir hängande utan svar, nu senast i frågan om PCB i fönster, men det kan bero på att ibland har man inte tid att svara direkt, och när man väl har tid att svara så har man glömt bort eller så har diskussionen bytt fokus.

R
Nej, men han argumenterar utifrån konsumenträtten, man måste inte tycka samma sak, och eftersom ingen sida har presenterat några rättsfall om vad som gäller så vet vi faktiskt inte vad som är rätt. Bara för att Fairlane inte håller med dig så betyder det inte att Fairlane har fel 😉

Nu har jag ingen aning om vad det är du osyftar, men i en sån här tråd blir det fort väldigt spretigt där folk svarar kors och tvärs i "andras" diskussioner. Då är det bättre att begära förtydlig än att bli sur.
Det är rätt ofta jag blir hängande utan svar, nu senast i frågan om PCB i fönster, men det kan bero på att ibland har man inte tid att svara direkt, och när man väl har tid att svara så har man glömt bort eller så har diskussionen bytt fokus.
Håller inte med dig att bara för att man håller god ton så har man mer rätt eller att det är då ok att ignorera vissa frågor som inte passar en, detta är rätt utstuderat av vissa att göra så..har följt det i flera trådar utan att lägga mig i..

Vi kommer ingen vart med denna diskussionen mer än att vi står på olika sidor i denna diskussionen…

R Rejäl skrev:
Håller inte med dig att bara för att man håller god ton så har man mer rätt eller att det är då ok att ignorera vissa frågor som inte passar en, detta är rätt utstuderat av vissa att göra så..har följt det i flera trådar utan att lägga mig i..

Vi kommer ingen vart med denna diskussionen mer än att vi står på olika sidor i denna diskussionen…
Det har jag förvisso inte sagt heller.
Men ingen sida har presenterat några faktiska bevis för hur det är.
Vi har de som är på hantverkarens sida som bestämt säger att det ska kunden betala, med mer eller mindre kreativa analogier och kommentarer. Samtidigt upplever jag att "min" sida försöker säga att det kan ingå i en fastprisoffert och försöker motivera det.
Men som sagt, har vi inget domslut eller ens ett utfall från ARN så vet vi inte vad som gäller.

Jag noterar att även du väljer att inte svara på allt i mina inlägg 🙄

Vad tråkigt att du känner att vi inte kommer någon vart nu när vi lugnat oss lite.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Jag kan utan omsvep erkänna att jag skrev fel när jag skrev: "han tror att man tvingas radonsanera vid golvbyte...". Det var inte tydligt. Det var menat lite skämtsamt, men vad jag borde skrivit är snarare: "han tror att vi menar att man tvingas radonsanera vid golvbyte...". Där tillskrev jag skribenten en åsikt som jag visste att han inte hade, genom att vara otydlig. Klantigt, det erkänner jag.

Det hela kommer sig av ett påstående "Enligt din logik så ingår radon och allt oförutsett", något som jag inte alls anser. Nu är det ju en felfri person som inte kommer med påståenden om vad andra anser (men blir upprörd om gör det mot något), så det var väl inget påstående...

Sen kan jag inte förstå varför man ställer en fråga som:
"Vad menas med att priset drar iväg rejält?
10% 25% 50% 100%"

Om det enda man får svara på den frågan ska ha direkt bäring på faktiskt fall i tråden, dvs 10%. Frågan borde ställts "Är 10% rejält?" och inga andra alternativ räknats upp.

Jag vet inte om TS blivit något klokare, eller någon annan här. Enligt mig är det inte solklart något TS ska stå för och inte solklart att det är något Företagaren ska stå för. Vi vet inte vad det stod i avtalet, vi vet inte hur diskussioner förts och vi vet inte hur det såg ut på platsen (fast det skäl att misstänka asbest eller inte). Jag vidhåller dock att tydlighet är bra.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H
Y Yubaba skrev:
Hej!
Har nyligen köpt en bostadsrättslägenhet där vi inte flyttat in ännu.
Anlitade en entreprenör för renovering av lägenheten, där det ingick bland annat rivning och bortforsling av gammalt golv (båda plastmattor och parkett) och lägga nytt golv.
Vi kom överens om ett fast pris för arbete +material.
Nu har det visat sig vara asbest under plastmattorna i hall och kök, vilket jag själv varken tänkt på eller diskuterat med entreprenören vid platsbesök och offert. De nämnde inte heller att det finns en risk att det kan finnas asbest under plastmattorna.
Nu till frågan. Vem har ansvaret för saneringskostnaden? Är det jag eller entreprenören? Jag tycker att det bör vara entreprenören eftersom jag har begärt in och kommit överens om ett fast pris för renovering av hela lägenheten (minus badrum).
Tacksam för input!
Är hantverkaren duktig och tillmötesgående? Vad säger sunda förnuftet? Tycker du att du har fått ett ockerpris av hantverkaren eller är det helt ärligt och bra pris? Är det rätt att hantverkaren ska betala för Asbetssanering för att hantverkaren inte skrivit in det på pappret? Hantverkaren har heller inte skrivit att Asbestsanering ingår. Skulle du genomdriva detta och få rätt så lär det vara svårt för dig att få tag ingen vettig hantverkare i framtiden. Jag skulle inte ens diskutera detta om jag fått ett helt ok offert och sunda förnuftet hade sagt Arbetssanering inte ingår i priset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.