Unikt namn
R Rejäl skrev:
Har jag sagt att 25tkr är lite pengar? Kan du visa det i så fall?
Så typiskt inlägg av en dåligt inläst person..
Skrev du inte precis att 10% inte är ett stort påslag (om TS fastpris faktura på 250') ?
Var det någon annan faktura du syftade på?
 
R
Unikt namn Unikt namn skrev:
Skrev du inte precis att 10% inte är ett stort påslag (om TS fastpris faktura på 250') ?
Var det någon annan faktura du syftade på?
Du får någ läsa in dig en gång till..
Jag har inte värderat att 25tkr är lite pengar vart får du det ifrån? det jag svarade den notoriske ljugaren om var att 25tkr i tillkommande arbeten inte är en rejäl prisökning på en entreprenad om 250tkr då det är en 10% ökning..medans han jämförde 10tkr i kontrast till 40tkr för att få dom 25tkr att låta som en rejäl tillkommande summa.
10tkr och 40tkr är den notoriske ljugarens påhittade siffror som ingett har med TS siffror att göra med…
 
Redigerat:
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Kan du förklara för mig hur du tänker nu?
I mitt exempel tvingas hantverkaren avstå sin lön för att kunden inte vill betala vad det kostar.
I ditt exempel väljer kunden att byta ut golvet...
Det jag menar är att helt plötsligt ska någon betala 25' kronor mer än vad offerten är på. Det är en överraskning, som kanske hade kunnat undvikas om kunden fått en förvarning.

Sen är det en stor skillnad i ekonomin. Kunden tvingas betala 25' kr med skattade pengar. Hantverkaren behöver inte förlora någon lön alls, däremot gör företaget en mindre vinst. Vinsten minskar med 20' (inte 25'). Om det ska påverka lönen för hantverkaren så blir det efter arbetsgivaravgifter och skatt mycket mindre förlust än det hade blivit.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Radon är en gas. som är färglös och luktlös.
Asbest är en sådan sak som oftast inte är med. Fastpris beskriver vad som ska ingå.
Jag vet vad radon är och därför är det ju självklart att det inte kan ingå. Man kan lätt byta golv även om det är radon på platsen, utan att det påverkar något. Är det asbest under däremot så påverkar det så att man inte kan byta golvet utan att hantera det. Det är en stor skillnad.
Fastpris beskriver mycket riktigt vad som ska ingå, men ändå skriver man i alla seriösa offerter in avgränsningar med saker som kan dyka upp. Begär du in en offert på installation av jordfelsbrytare så kommer det säkerligen oftast med en not om att felsökning och åtgärd av jordfel som upptäcks samband med installationen inte ingår. Vissa golvläggare skriver även in att sanering av eventuell asbest inte ingår och rekommenderar en provtagning innan arbete påbörjas. Varför gör de det om det inte behövs?

Det är väldigt vanligt att man skriver in vad som ingår och även vad som inte ingår i offerter för att det ska vara tydlig.
Bananskalare Bananskalare skrev:
I alla branscher kan det tillkomma saker som man inte visste om. Det är.normalt
Givetvis. Därför är det bra med tydliga avtal, vad som ingår och även vad som inte ingår.
Varför skulle det överhuvudtaget vara en vettigt att ta ett fastprisavtal för en kund om allt okänt ändå alltid faller på kunden?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Skulle hantverkaren göra som du säger ta rygg för allting. Då skulle allt bli minst dubbelt då dyrt. Det kallas för äta. Det är något som är normalt.
Nej, återigen man behöver inte ta upp allt möjligt icke-relaterat, vilket vi (det är inte bara jag) skrivit flera gånger. Därför faller det med radon och totalrenovering av badrum för att man målar.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men din extra peng. Eftersom det bara handlar om riskkunder som skulle få betala extra då skulle inte 2000;- räcka speciellt långt.
Jo. Räkna en gång till så ska du se att det går ihop. 20 riskkunder betalar 2000 kr var. En av 20 behöver sanering för 25'. Jag får det att gå ihop.

Återigen, det var ett förslag på ett tänkbart upplägg. Man skriver inget om försäkring etc, utan man säger bara till kunden samtidigt som man lämnar över sin 250'-kronorsoffert "vi är kanske några kronor dyrare än andra offerter, men vi tar också ansvar för eventuell asbestsanering", dvs man använder de tsom försäljningsargument.

Tycker man den modellen är bra som företagare så kan man ju använda den. Tycker man att det är dåligt så använd en annan modell, exempelvis skriva "Om asbest upptäcks måste arbetet avbrytas och en asbestsanering genomföras. Det ingår inte i offerten. Vi rekommenderar att provtagning genomförs innan rivning påbörjas"
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu ska vi se. om inte lagen säger någotmdå behöver man inte tänka själv.
?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Om du tror dig veta vad fast pris innebär, så kommer du bli väldigt besviken.
Jag har i nästan alla mina inläggbi tråden förklarat hur det fungerar. Men ditt önsketänkade hindrar dig från att lyssna.
Jag tror inte heller du läser vad vi skriver, så det har vi gement. Vi har flera gånger skrivit dels att det inte är klart på något sätt att firman ska ta den här kostnaden, men att det kan diskuteras. Vi har också skrivit att man inte behöver ta upp saker som är helt oväntat, men du angav själv en siffra 1/20, det räknar inte jag som helt oväntat. Hade du läst vad vi skrivit så hade du inte trott att man kunde be någon måla lite och sen tvinga dem renovera badrummet.
A AG A skrev:
Nu vet jag inte heller hur du ska ha det. För nu ska tydligen inte radon räknas som något hantverkare ska behöva bekosta. Varför inte?
Det är beskrivet ovan
A AG A skrev:
Jag antar isåfall att du har någon källa på vilka saker som ska ingå i hantverkares skyldigheter. Eller hittar du bara på nu?
Konsumenttjänstlagen är min källa. Har du någon källa till att man kan undvika ansvar genom att vara glömsk?
A AG A skrev:
Tror du då på riktigt att alla hantverkare ska skriva sina kontrakt efter dina tankar.
Nej, men många gör det, eftersom de överensstämmer med konsumenttjänstlagen, vilket jag tycker är rimligt att följa.
A AG A skrev:
Som sagt, vilka "försäkringar" ska ingå vid fast pris? Vid vilka oförutsedda fel, förutom asbest, ska hantverkaren fixa det?
Du förstår uppenbart inte mitt förslag till affärsmodell med en inbyggd försäkring, så välj en annan modell, exempelvis att kommunicera med kunden innan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag har letat efter en referens men inte lyckats hitta den kring vad som i går i fast pris och vad som är ÄTA eller oförutsett.

Förenklat går det ut på att fast pris avser det beställda arbetet (inte andra arbeten) och med de förutsättningar som man kan se vid en okulärbesintning i samband med att offerten ges.

I större entreprenader är tex "dåligt berg" något som kan vara mycket dyrt men det är beställarens ansvar att göra geotekniska undersökningar eller beställa det eller explicit påpeka att detta ingår. Dock undviker man det eftersom offerterna blir så fruktansvärt dyra eller så får man inga alls.

För ett golv kan tex byte av golv vara just detta, men visar det sig att underlaget är av sådan beskaffenhet att det inte går att byta golv, tex man behöver regla upp det på nytt, det är rötskadat etc är det typiskt äta om man inte explicit avtalat om att det ingår att fixa till det som är under.
Jag har aldrig varit med om att Asbest, PCB ingår, om det inte är explicit avtalat att det gör det, men då är saneraren med när offerten ges. Bara häromveckan fick jag ta en extrakostnad på några hundratusen pga PCB trots att man kan förvänta sig PCB i en pryl från den tiden. Men pcb-sanering är ett annat jobb än revision av en transformator och firman säger att vi rör inte prylen innan du sanerat den, dvs de börjar inte med det jobbet vi beställt.

När man byter tak brukar tex rutten råspont inte ingå om det inte explicit står (det brukar stå byte pannor, läkt, papp, är råsponten dålig är det en extrakostnad)

I en BRF lät jag göra en bergvärmeinstallation inklusive byte av elservis, ny huvudcentral etc, kommunen godkände inte borrplanen så vi fick gräva extra vilket var rätt oväntat. Det fick vi betala, däremot ville firman ha betalt för extra grävning för elservisen eftersom eon inte godkände hur de ville dra kabeln. Den fakturan bestred jag eftersom det i nätägarens tekniska anvisningar står hur kabeln ska vara förlagd men entreprenören hade tänkt sig ett enklare sätt. Det borde de ha vetat och tagit höjd för.

Som exempel på vad som ingår i ett fast pris och vad inte.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Jag har letat efter en referens men inte lyckats hitta den kring vad som i går i fast pris och vad som är ÄTA eller oförutsett.

Förenklat går det ut på att fast pris avser det beställda arbetet (inte andra arbeten) och med de förutsättningar som man kan se vid en okulärbesintning i samband med att offerten ges.

I större entreprenader är tex "dåligt berg" något som kan vara mycket dyrt men det är beställarens ansvar att göra geotekniska undersökningar eller beställa det eller explicit påpeka att detta ingår. Dock undviker man det eftersom offerterna blir så fruktansvärt dyra eller så får man inga alls.

För ett golv kan tex byte av golv vara just detta, men visar det sig att underlaget är av sådan beskaffenhet att det inte går att byta golv, tex man behöver regla upp det på nytt, det är rötskadat etc är det typiskt äta om man inte explicit avtalat om att det ingår att fixa till det som är under.
Jag har aldrig varit med om att Asbest, PCB ingår, om det inte är explicit avtalat att det gör det, men då är saneraren med när offerten ges. Bara häromveckan fick jag ta en extrakostnad på några hundratusen pga PCB trots att man kan förvänta sig PCB i en pryl från den tiden. Men pcb-sanering är ett annat jobb än revision av en transformator och firman säger att vi rör inte prylen innan du sanerat den, dvs de börjar inte med det jobbet vi beställt.

När man byter tak brukar tex rutten råspont inte ingå om det inte explicit står (det brukar stå byte pannor, läkt, papp, är råsponten dålig är det en extrakostnad)

I en BRF lät jag göra en bergvärmeinstallation inklusive byte av elservis, ny huvudcentral etc, kommunen godkände inte borrplanen så vi fick gräva extra vilket var rätt oväntat. Det fick vi betala, däremot ville firman ha betalt för extra grävning för elservisen eftersom eon inte godkände hur de ville dra kabeln. Den fakturan bestred jag eftersom det i nätägarens tekniska anvisningar står hur kabeln ska vara förlagd men entreprenören hade tänkt sig ett enklare sätt. Det borde de ha vetat och tagit höjd för.

Som exempel på vad som ingår i ett fast pris och vad inte.
Var extrakostnaden för PCB i ett jobb åt en privatperson?

KTjL gäller endast mot privatpersoner och inte företag eller BRFer.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Var extrakostnaden för PCB i ett jobb åt en privatperson?

KTjL gäller endast mot privatpersoner och inte företag eller BRFer.
Inte vet jag, men det finns PCB I allt möjligt, fogmassor mm. Rätt vad det är råkar man ut för det och behöver göra något.

Men det är ointressant om det just PCB, det var ett exempel. Kan lika gärna vara mögel, hussvamp, bärande reglar som nån borrat ett 110 avloppsrör igenom, berg i dagen i stället för jord eller vad som helst som gör att det beställda arbetet inte kan genomföras som tänkt utan att ett annat arbete (som inte var det beställda) behöver genomföras föst.

Beställer jag målning av huset till fast pris och det visar sig att ett par brädor är ruttna och behöver bytas innan de kan målas brukar det inte heller ingå, om det inte är avtalat.

Skulle jag däremot beställa totalenovering av ett hus inklusive allt skulle jag förvänta mig att allt ingår.

Här ser jag också en stor skillnad mellan att beställa en totalentreprenad och att dela upp entreprenaden specificerade i delmoment som upphandlas separat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
N nb. skrev:
Inte vet jag, men det finns PCB I allt möjligt, fogmassor mm. Rätt vad det är råkar man ut för det och behöver göra något.

Men det är ointressant om det just PCB, det var ett exempel. Kan lika gärna vara mögel, hussvamp, bärande reglar som nån borrat ett 110 avloppsrör igenom, berg i dagen i stället för jord eller vad som helst som gör att det beställda arbetet inte kan genomföras som tänkt utan att ett annat arbete (som inte var det beställda) behöver genomföras föst.
Fast om det inte var mot en privatperson är ditt exempel inte aktuellt.

Skulle jag som privatperson beställa ett fönsterbyte och fogarna innehöll PCB skulle jag tro att samma regler gäller som i detta fall.
Dvs har man inte friskrivit sig från PCBsanering får man troligtvis stå för det.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Du får någ läsa in dig en gång till..
Jag har inte värderat att 25tkr är lite pengar vart får du det ifrån? det jag svarade den notoriske ljugaren om var att 25tkr i tillkommande arbeten inte är en rejäl prisökning på en entreprenad om 250tkr då det är en 10% ökning..medans han jämförde 10tkr i kontrast till 40tkr för att få dom 25tkr att låta som en rejäl tillkommande summa.
10tkr och 40tkr är den notoriske ljugarens påhittade siffror som ingett har med TS siffror att göra med…
Notoriske ljugaren ... Argumentationsnivån är rätt låg ...

Du kan kolla inlägg #47 från AG A, du vet han vars inlägg du brukar uppskatta?

Låt oss exempelvis anta att hantverkaren åtar sig att byta en matta för 10.000kr (fast pris). Dock visar det sig finnas asbest, som innebär sanering för 30.000kr. Det är ju inte rimligt.
Alternativt måste hantverkaren begära ca 30.000 för ett liknande jobb. För att täcka upp alla risker med oförutsedda utgifter.


Där kom siffran ifrån. Kanske är även AG A en notorisk lögnare?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Notoriske ljugaren ... Argumentationsnivån är rätt låg
Nej för att du fortsätter att prata om felaktiga siffror.
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, du överdriver rejält, det där är saker som bara du och Rejäl tror på (han tror att man tvingas radonsanera vid golvbyte...).

.
Här påstår du att jag tror på att man behöver radonsanera vid golvbyte..
Vart har du fått det ifrån, ren lögn enligt mig.

Fairlane Fairlane skrev:
Du kan kolla inlägg #47 från AG A, du vet han vars inlägg du brukar uppskatta?

Låt oss exempelvis anta att hantverkaren åtar sig att byta en matta för 10.000kr (fast pris). Dock visar det sig finnas asbest, som innebär sanering för 30.000kr. Det är ju inte rimligt.
Alternativt måste hantverkaren begära ca 30.000 för ett liknande jobb. För att täcka upp alla risker med oförutsedda utgifter.


Där kom siffran ifrån. Kanske är även AG A en notorisk lögnare?
Nej det gör han inte AG A skriver tydligt att han avser att det är ett exempel, det gör inte du bara i efterhand..
Stor skillnad…
 
Redigerat:
Fairlane
R Rejäl skrev:
Nej det gör han inte AG A skriver tydligt att han avser att det är ett exempel, det gör inte du bara i efterhand..
Stor skillnad…
Suck, ja, jag gjorde felet att inte specificera att jag inte talade om TS siffror specifikt.

Jag skrev:
"Det kan väl variera, men jag tror att även du tycker att priset dragit iväg rejält om offerten är på 10' och beloppet landar på 40'."

Siffrorna kom från AG As inlägg, och att du tolkar det som lögn är trist, men det är som det är. Vi lär inte enad om mycket i den här tråden, men vi kan säkert enas om att tydlighet är bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
Vi kan inte enas om något förrän du slutar o ljuga..Du svarar inte på dina falska påståenden, jag tar det en gång till:
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, du överdriver rejält, det där är saker som bara du och Rejäl tror på (han tror att man tvingas radonsanera vid golvbyte...).
Här påstår du att jag tror på att man behöver radonsanera vid golvbyte..
Vart har du fått det ifrån, ren lögn enligt mig.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Vi kan inte enas om något förrän du slutar o ljuga..
Ok, vi kan inre ens enas om att det är bra att vara tydlig. Jag anser att det är bra att vara tydlig och är vi inte överens om det så är. Äl den rimliga slutsatsen att du inte anser att det är bra att vara tydlig.
R Rejäl skrev:
Du svarar inte på dina falska påståenden, jag tar det en gång till:

Här påstår du att jag tror på att man behöver radonsanera vid golvbyte..
Vart har du fått det ifrån, ren lögn enligt mig.
Jag tog det från ditt påstående "Enligt din logik så ingår radon och allt oförutsett, inte enligt mig.."

Du påstår alltså att jag anser att radon ingår, vilket jag inte gör och inte alls överensstämmer med min logik.

Men det är ju bra att vi kanske kan enas om att radonsanering inte ingår. Tveksamt om vi kan det, eftersom du mest verkar ute efter att vara emot allt jag skriver och även sänker dig till att använda öknamn.

Så jag släpper vidare diskussion med dig, känns helt meningslöst.
 
R
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, vi kan inre ens enas om att det är bra att vara tydlig. Jag anser att det är bra att vara tydlig och är vi inte överens om det så är. Äl den rimliga slutsatsen att du inte anser att det är bra att vara tydlig.

Jag tog det från ditt påstående "Enligt din logik så ingår radon och allt oförutsett, inte enligt mig.."

Du påstår alltså att jag anser att radon ingår, vilket jag inte gör och inte alls överensstämmer med min logik.

Men det är ju bra att vi kanske kan enas om att radonsanering inte ingår. Tveksamt om vi kan det, eftersom du mest verkar ute efter att vara emot allt jag skriver och även sänker dig till att använda öknamn.

Så jag släpper vidare diskussion med dig, känns helt meningslöst.
Men du missade att det var en fråga tidigare ställd till dig..
Ja det är där vi hamnar när du förvanskar och ljuger som du gör..
 
  • Haha
  • Gilla
Bananskalare och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, vi kan inre ens enas om att det är bra att vara tydlig. Jag anser att det är bra att vara tydlig och är vi inte överens om det så är. Äl den rimliga slutsatsen att du inte anser att det är bra att vara tydlig.

Jag tog det från ditt påstående "Enligt din logik så ingår radon och allt oförutsett, inte enligt mig.."

Du påstår alltså att jag anser att radon ingår, vilket jag inte gör och inte alls överensstämmer med min logik.

Men det är ju bra att vi kanske kan enas om att radonsanering inte ingår. Tveksamt om vi kan det, eftersom du mest verkar ute efter att vara emot allt jag skriver och även sänker dig till att använda öknamn.

Så jag släpper vidare diskussion med dig, känns helt meningslöst.
Det brukar bli bättre som man söker samförstånd och försöker förstå varandra, jag upplever att Rejäl oftast gör tvärt om, hög svansföring, går till attack direkt och är samtidigt rätt lättkränkt, inte alltför sällan gör denne precis samma sak som den anklagar andra för 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.