Om det fungerat som ett antal naiva personer tycks tro. Så skulle absolut inga arbeten utöras med fast pris. Om det ändå hade förekommit så skulle priser legat på minst 200% mer än beräknat.

Det skulle inte ens behövas försäkringar. Istället kunde man bara ta in en hantverkare för att "måla lite" så var han ju tvungen att totalrenovera ett fuktskadat badrum exempelvis.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, misstankar kan ignoreras, först när man upptäckt ska man säga till ...

Ja, men man borde veta att det finns en risk när det är 60-tal om det inte ser ut att vara nyrenoverat. Är man säker kan man ju ta risken, annars kan man ju kosta på sig att nämna något.

Man behöver inte friskriva sig för allt, men kanske från vissa saker? Det fungerar i andra sammanhang, men inte just inom bygg?

Man behöver inte bli dyrare, man kan ta precis samma pris men meddela att det finns en risk.
Eller så kan man göra en bedömning av hur ofta det här inträffar och beräkna sitt pris efter det. Säg att det händer i 5% av fallen, så kan man ju lägga på 2000 kr på offerten och säga "vid sådant här arbete så finns alltid en risk för asbest. Vi tar det om det blir så, ni behöver inte oroa er. Vi kanske är några tusenlappar dyrare än någon annan, men vi tar ansvar för detta.". Inte skulle det avskräcka mig iallafall, skulle gärna anlita den hantverkaren.


Ja, men som beställare av nytt golv är det ointressant, man beställer ett nytt golv.
Att lägga på 2000:- på alla offerter för att kunna erbjuda fri asbestsanering? Tror du att alla vill betala 2000:- extra för att någon annan ska slippa betala. Om hantverkaren säger att du betalar extra för en asbest försäkring? Du har för visso ett golv limmat för 3år sedan på ett träbjälklag. Skulle du då vilja betala 2000kr extra? Då lurar hantverkaren dig. Eftersom du omöjligt kan ha asbest i golv limmet. Risken för att golvläggaren ska ha kvar asbest lim ser jag som obefintlig. Annars har han inte jobbat sedan asbesten blev förbjudet.

Om du däremot har ett hus byggt på -70 talet så är risken mycket större. Då kommer ingen hantverkare bara lägga på 2000:- för arbetet.
Det är nog smartare att utbilda sig i asbest sanering och kunna erbjuda det.
Det är inte så lätt alltid att bara lägga på avgifter. Framförallt inte hantverkarbranchen Hur många trådar finns det inte med folk som klagar att alla hantverkare är dyra?

Men det hade räckt med att hantverkaren var lite påläst och berättat om risken för asbestsanering. Så hade man varit förvarnad. Men det viktigaste är ändå slutresultatet. saneringen kommer du inte undan.
Man kan vända på det. Lite mera koll från köparen. Det är inte speciellt svårt att hitta informationen som behövs.
(ja det hade självklart hantverkaren kunnat göra. men det hör inte hit)
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om 25lax är så lite pengar, varför tar inte byggaren den kostnaden som en öresavrundning? 🤔
Knappt en månadslön...
Är det okej om jag tar 25000:- från din lön?
Du tog dem just i från hantverkarens lön.
Hantverkaren är inte miljonärer. De allra flesta jobbar varje dag
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Säg att det händer i 5% av fallen, så kan man ju lägga på 2000 kr på offerten och säga "vid sådant här arbete så finns alltid en risk för asbest.
Sen får ju hantverkaren då dessutom lägga på 2000kr för eventuellt byte av spånskivor. Samt 4000kr om golvreglar och isolering måste bytas. Sen kan det ju finnas mögel. Det innebär ytterligare en risk, som hantverkaren får lägga på ytterligare 3000kr för. Sen kanske listerna går sönder.
Vi kan fortsätta länge. Du måste ju förstå att det skulle vara omöjligt för både hantverkare och kund.

Tycker du sedan att hantverkaren måste varna för något som inträffar så sällan som 1 på 20?
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att man tycker hantverkaren borde sagt något och hantverkaren är dum.
Jag tycker att man bör säga något om man tror det finns en risk ja, det betyder inte att jag anser att någon är dum som inte gör det.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hantverkaren kanske inte hade så bra koll på när det är asbest risk. Det är inte samma sak som att hantverkaren inte kan sitt jobb.
Jo, det är faktiskt samma sak som att hantverkaren inte är så kunnig. Hen är kanske duktig på att lägga golv om inga problem uppstår, men man bör ha lite mer koll än så. I värsta fall kanske hen inte ens reagerar när rivning pågår eftersom hen inte vet något om asbest.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag kan förstå att man blir lite sur. Men ibland måste ha ett eget ansvar
Ah, så personen som inte arbetar med frågorna alls ska kunna mer än den som gör det professionellt? Det är väl inte riktigt så det står i konsumenttjänstlagen?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Att lägga på 2000:- på alla offerter för att kunna erbjuda fri asbestsanering? Tror du att alla vill betala 2000:- extra för att någon annan ska slippa betala.
Det var ett förslag, jag gav ett annat förslag också, att friskriva sig. Det är väl upp till företagaren att välja vilken metod den tror fungerar bäst?

All form av fastpris är väl uppbyggt så att många betalar lite extra för att någon annan inte ska behöva betala väldigt mycket. Man vet inte på förhand om man är den som betalar lite er eller den som tjänade på affären. Lämna in bilen på verkstad för ett standardjobb, säg byte av vattenpump, i många fall så går jobbet fort och smidigt och vinsten på just den kunden blir lite extra stor. På några bilar strular det rejält och där går verkstan kanske back på det jobbet genom att de lämnat fastpris. Eftersom du inte vill betala för att någon annan (eller du) kanske ska komma lite billigare undan så antar jag att du alltid väljer löpande räkning, aldrig fastpris?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om hantverkaren säger att du betalar extra för en asbest försäkring? Du har för visso ett golv limmat för 3år sedan på ett träbjälklag. Skulle du då vilja betala 2000kr extra? Då lurar hantverkaren dig.
Man behöver väl inte säga att man betalar för en asbestförsäkring, utan att man tar hanterar en massa mer eller mindre tänkbara problem. Du kan ju alltid säga att du vill ta det löpande?
Du har en konstig syn på att någon lurar dig. Hantverkaren säger vad du får = "du blir lurad av hantverkaren".
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du däremot har ett hus byggt på -70 talet så är risken mycket större. Då kommer ingen hantverkare bara lägga på 2000:- för arbetet.
Jag trodde jag var tydlig, att man lägger på 2000:- på de offerter där man ser att det kan vara en risk, inte på de där man vet att det är lugnt. Hoppas du förstår nu? Men som sagt det var bara en modell, det finns andra.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är nog smartare att utbilda sig i asbest sanering och kunna erbjuda det.
Det är inte så lätt alltid att bara lägga på avgifter. Framförallt inte hantverkarbranchen Hur många trådar finns det inte med folk som klagar att alla hantverkare är dyra?
Det stora problemet är framförallt kostnader som tillkommer, som man som kund inte räknat med, det är det folk klagar på. Många väljer fastpris för att man ska veta slutpris, väl medvetna om att det kan bli billigare om man väljer löpande, men också väl medvetna om att det kan bli dyrare. Sen blir det helt plötsligt dyrare än beräknat, trots fast pris, och då är det bara för kunden att betala. Det är det som gör folk förbannade, att man inte kan säga vad som ingår och vad som inte ingår. Det går bra i andra branscher och väldigt ofta även inom byggbranchen, men inte för vissa.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det hade räckt med att hantverkaren var lite påläst och berättat om risken för asbestsanering. Så hade man varit förvarnad. Men det viktigaste är ändå slutresultatet. saneringen kommer du inte undan.
Man kan vända på det. Lite mera koll från köparen. Det är inte speciellt svårt att hitta informationen som behövs.
(ja det hade självklart hantverkaren kunnat göra. men det hör inte hit)
Det där är en sanning med modifikation. I TS fall fanns ju alternativet att avstå golvbyte eller lägga golvet ovanpå det gamla, så sanering gick att komma undan. För de flesta är 25' rätt mycket pengar, kanske går det inte att betala den räkningen, kanske tar man fast pris för att vara på den säkra sidan.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det okej om jag tar 25000:- från din lön?
Du tog dem just i från hantverkarens lön.
Hantverkaren är inte miljonärer. De allra flesta jobbar varje dag
Till skillnad från den som beställer deras tjänster?
Du tog just 25000.- från deras lön...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Om det fungerat som ett antal naiva personer tycks tro. Så skulle absolut inga arbeten utöras med fast pris. Om det ändå hade förekommit så skulle priser legat på minst 200% mer än beräknat.
Ja, vet man inte vad fast pris är så ska man såklart inte sälja tjänster som fastpris.
Vad är din definition av fastpris? Fastpris är det kunden ska betala om allt flyter perfekt? Varför skulle någon då vilja ha fastpris?
A AG A skrev:
Det skulle inte ens behövas försäkringar. Istället kunde man bara ta in en hantverkare för att "måla lite" så var han ju tvungen att totalrenovera ett fuktskadat badrum exempelvis.
Nej, du överdriver rejält, det där är saker som bara du och Rejäl tror på (han tror att man tvingas radonsanera vid golvbyte...).

Kan du försöka ge ett exempel där man isåfall skulle kunna beställa lite målning som sen resulterar i att man kan tvinga hantverkaren att totalrenovera ett badrum? Det finns ingen rimlig koppling.
 
  • Gilla
  • Arg
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, vet man inte vad fast pris är så ska man såklart inte sälja tjänster som fastpris.
Vad är din definition av fastpris? Fastpris är det kunden ska betala om allt flyter perfekt? Varför skulle någon då vilja ha fastpris?
Du har verkligen ingen aning om vad det innebär..
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, du överdriver rejält, det där är saker som bara du och Rejäl tror på (han tror att man tvingas radonsanera vid golvbyte...).
Enligt din logik så ingår radon och allt oförutsett, inte enligt mig..
Skulle vara bra om du inte förvanskade vad andra skriver så ofta som du gör..
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Du har verkligen ingen aning om vad det innebär..
Ok, vad innebär fastpris då, enligt dig och varför skulle någon vara intresserad av att ta det om det?
R Rejäl skrev:
Enligt din logik så ingår radon och allt oförutsett, inte enligt mig..
Skulle vara bra om du inte förvanskade vad andra skriver så ofta som du gör..
Nej, radon ingår inte enligt mig. Det är inte så att man river upp ett golv och säger "hoppsan, har fanns det visst radon ser jag nu, det hade jag inte förväntat mig"

Det skulle vara bra om du inte förvanskade vad andra skriver så ofta som du gör...
 
  • Gilla
  • Arg
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Tycker du sedan att hantverkaren måste varna för något som inträffar så sällan som 1 på 20?
Det skulle jag göra i mitt jobb, så ja.

Det är väl bara att säga det? "När man utför den här typen av jag råkar man ibland ut för X, cirka 5% av gångerna händer det. Det ingår inte i priset." Då kan ju kunden välja själv om de är beredda att ta risken eller avstå?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Det skulle vara bra om du inte förvanskade vad andra skriver så ofta som du gör...
Nu är du ute o cyklar igen..

Du skrev att jag tror att radon ska ingå vart har jag skrivit det?

”Nej, du överdriver rejält, det där är saker som bara du och Rejäl tror på (han tror att man tvingas radonsanera vid golvbyte...)”

Så det är du som förvanskar och vrider på det jag skriver, sluta upp med det!
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Till skillnad från den som beställer deras tjänster?
Du tog just 25000.- från deras lön...
Kan du förklara för mig hur du tänker nu?
I mitt exempel tvingas hantverkaren avstå sin lön för att kunden inte vill betala vad det kostar.
I ditt exempel väljer kunden att byta ut golvet...
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, vad innebär fastpris då, enligt dig och varför skulle någon vara intresserad av att ta det om det?

Nej, radon ingår inte enligt mig. Det är inte så att man river upp ett golv och säger "hoppsan, har fanns det visst radon ser jag nu, det hade jag inte förväntat mig"

Det skulle vara bra om du inte förvanskade vad andra skriver så ofta som du gör...
Radon är en gas. som är färglös och luktlös.
Asbest är en sådan sak som oftast inte är med. Fastpris beskriver vad som ska ingå.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker att man bör säga något om man tror det finns en risk ja, det betyder inte att jag anser att någon är dum som inte gör det.

Jo, det är faktiskt samma sak som att hantverkaren inte är så kunnig. Hen är kanske duktig på att lägga golv om inga problem uppstår, men man bör ha lite mer koll än så. I värsta fall kanske hen inte ens reagerar när rivning pågår eftersom hen inte vet något om asbest.

Ah, så personen som inte arbetar med frågorna alls ska kunna mer än den som gör det professionellt? Det är väl inte riktigt så det står i konsumenttjänstlagen?


Det var ett förslag, jag gav ett annat förslag också, att friskriva sig. Det är väl upp till företagaren att välja vilken metod den tror fungerar bäst?

All form av fastpris är väl uppbyggt så att många betalar lite extra för att någon annan inte ska behöva betala väldigt mycket. Man vet inte på förhand om man är den som betalar lite er eller den som tjänade på affären. Lämna in bilen på verkstad för ett standardjobb, säg byte av vattenpump, i många fall så går jobbet fort och smidigt och vinsten på just den kunden blir lite extra stor. På några bilar strular det rejält och där går verkstan kanske back på det jobbet genom att de lämnat fastpris. Eftersom du inte vill betala för att någon annan (eller du) kanske ska komma lite billigare undan så antar jag att du alltid väljer löpande räkning, aldrig fastpris?

Man behöver väl inte säga att man betalar för en asbestförsäkring, utan att man tar hanterar en massa mer eller mindre tänkbara problem. Du kan ju alltid säga att du vill ta det löpande?
Du har en konstig syn på att någon lurar dig. Hantverkaren säger vad du får = "du blir lurad av hantverkaren".

Jag trodde jag var tydlig, att man lägger på 2000:- på de offerter där man ser att det kan vara en risk, inte på de där man vet att det är lugnt. Hoppas du förstår nu? Men som sagt det var bara en modell, det finns andra.

Det stora problemet är framförallt kostnader som tillkommer, som man som kund inte räknat med, det är det folk klagar på. Många väljer fastpris för att man ska veta slutpris, väl medvetna om att det kan bli billigare om man väljer löpande, men också väl medvetna om att det kan bli dyrare. Sen blir det helt plötsligt dyrare än beräknat, trots fast pris, och då är det bara för kunden att betala. Det är det som gör folk förbannade, att man inte kan säga vad som ingår och vad som inte ingår. Det går bra i andra branscher och väldigt ofta även inom byggbranchen, men inte för vissa.

Det där är en sanning med modifikation. I TS fall fanns ju alternativet att avstå golvbyte eller lägga golvet ovanpå det gamla, så sanering gick att komma undan. För de flesta är 25' rätt mycket pengar, kanske går det inte att betala den räkningen, kanske tar man fast pris för att vara på den säkra sidan.
I alla branscher kan det tillkomma saker som man inte visste om. Det är.normalt

Skulle hantverkaren göra som du säger ta rygg för allting. Då skulle allt bli minst dubbelt då dyrt. Det kallas för äta. Det är något som är normalt.

Men din extra peng. Eftersom det bara handlar om riskkunder som skulle få betala extra då skulle inte 2000;- räcka speciellt långt.


Nu ska vi se. om inte lagen säger någotmdå behöver man inte tänka själv.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, vet man inte vad fast pris är så ska man såklart inte sälja tjänster som fastpris.
Vad är din definition av fastpris? Fastpris är det kunden ska betala om allt flyter perfekt? Varför skulle någon då vilja ha fastpris?

Nej, du överdriver rejält, det där är saker som bara du och Rejäl tror på (han tror att man tvingas radonsanera vid golvbyte...).

Kan du försöka ge ett exempel där man isåfall skulle kunna beställa lite målning som sen resulterar i att man kan tvinga hantverkaren att totalrenovera ett badrum? Det finns ingen rimlig koppling.
Om du tror dig veta vad fast pris innebär, så kommer du bli väldigt besviken.
Jag har i nästan alla mina inläggbi tråden förklarat hur det fungerar. Men ditt önsketänkade hindrar dig från att lyssna.
Nu vet jag inte heller hur du ska ha det. För nu ska tydligen inte radon räknas som något hantverkare ska behöva bekosta. Varför inte? Jag antar isåfall att du har någon källa på vilka saker som ska ingå i hantverkares skyldigheter. Eller hittar du bara på nu? Tror du då på riktigt att alla hantverkare ska skriva sina kontrakt efter dina tankar.

Som sagt, vilka "försäkringar" ska ingå vid fast pris? Vid vilka oförutsedda fel, förutom asbest, ska hantverkaren fixa det?
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.