10 489 läst · 533 svar
10k läst
533 svar
Veganism - allmän diskussion
För att vi inte är kannibaler.K Katthatt skrev:
Vi är medvetna om att vi en gång skall dö, det är inte de djur vi föder upp, de har inte samma medvetande som oss.
Det är normalt att man som art håller sina egna närmre än andra arter, det gäller även inom arten. Vi människor är på samma sätt som resten av naturen offer för våra gener som har som uppdrag att bli fler, därför är vi programmerade att skydda vår art framför andra arter.
Det finns människor som är/var kannibaler.G gaidin skrev:För att vi inte är kannibaler.
Vi är medvetna om att vi en gång skall dö, det är inte de djur vi föder upp, de har inte samma medvetande som oss.
Det är normalt att man som art håller sina egna närmre än andra arter, det gäller även inom arten. Vi människor är på samma sätt som resten av naturen offer för våra gener som har som uppdrag att bli fler, därför är vi programmerade att skydda vår art framför andra arter.
Du kan föda upp människor och hålla dem omedvetna om att de ska dö.
De har inte samma medvetande, men tillräckligt medvetande.
Det är också normalt att som människa skydda de svaga, tex äldre, de med funktionshinder, barn etc. Till och med djur går du säkert med på ska skyddas från vissa saker, tex en hund som misshandlas av sin husse. Vi har råd med det.
Det är inte något som man vaknar upp och börjar med när barnet är 15, det börjar ju direkt efter man slutar amma. Huruvida jag har barn eller inte är irrelevant.KristinaRT skrev:
Nej det har inte med mina känslor att göra. Objektivt sett har kor och grisar tillräckligt stor förmåga att känna smärta och ångest för att det ska vara fel att göra detta mot dem.Claes Sörmland skrev:
Jo men din värdering är att just att dina känslor kring djurets känslor ska vara ledande för etik och samhälle. De flesta andra har ju inte detta problem med djurets känslor på samma sätt.
Det är s a s viktigt för dig men inte för lejonparten av mänskligheten. De flesta väljer möjligheten att kunna konsumera djur över att djuren måste dödas eller lida i processen. De flesta människor värderar helt enkelt annorlunda.
Jag tror inte det stämmer. Men det är mycket som står i vägen för att många ska ändra på sina kostvanor, tex traditioner, kultur, smak, rädsla för att man inte kan leva på växter enbart osv.
Vad är ångest?K Katthatt skrev:
Ett djur kan inte känna dödsångest eftersom det inte vet vad död är, inte vet att det kommer att dö. Ett djur kan däremot känna att det gör mer eller mindre ont, att det är otrevligt, obekant etc.
Om jag hade en tonårsdotter så skulle jag inte tycka att det var lämpligt att hon gick ensam på rätt folktomma ställen oavsett hur hon är klädd eller vilka som bor i området. Våldtäkter sker även i villaområden och jag har en kompis som köpte en schäfer som dottern kunde ha med sig när hon skulle till kompisar, och det gällde ett dyrt villaområde.Gimp skrev:
Och snälla, svara på min fråga.
Låt mig fråga, skulle du råda din dotter på 15 år att gå hem ensam och lättklädd genom ett område med grabbar som kommer från en kultur där det är okej att våldta kvinnor, eller skulle du säga "gumman, det är ingen fara, det är ju olagligt att våldta så händer något är det inte ditt fel"?
Jag känner inte till någon kultur där det är okej att våldta kvinnor. Alla kulturer jag känner till har förbud mot våldtäkt.
Källan till det är?Gimp skrev:
Andelen som är dömda är verkligen inte samma sak som andelen som begår ett brott.
Jerzy Sarnecki:
https://www.svt.se/nyheter/granskni...sdomar-58-procent-av-de-domda-fodda-utomlands
Jo en klart olustig tråd och det är väl ingen större mening med att diskutera maximalt polariserade ämnen som veganism?
Själv har jag full respekt för att människor kan välja olika riktiningar, homosexuell, trans eller vegan osv.
Och det är ju upp till varje enskild människa att välja sin väg och varför debattera?
Själv har jag full respekt för att människor kan välja olika riktiningar, homosexuell, trans eller vegan osv.
Och det är ju upp till varje enskild människa att välja sin väg och varför debattera?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
Det här oerhört obehagliga resonemanget får mig att hoppas att du själv inte har någon 15-årig dotter.Gimp skrev:
Och snälla, svara på min fråga.
Låt mig fråga, skulle du råda din dotter på 15 år att gå hem ensam och lättklädd genom ett område med grabbar som kommer från en kultur där det är okej att våldta kvinnor, eller skulle du säga "gumman, det är ingen fara, det är ju olagligt att våldta så händer något är det inte ditt fel"?
För att det påverkar andra individer.P paralun skrev:Jo en klart olustig tråd och det är väl ingen större mening med att diskutera maximalt polariserade ämnen som veganism?
Njau varför det? Är man så nöjd med sitt val så får man väl hålla det till sina egna kretsar.K Katthatt skrev:
Sen utmaningen är då som jag själv upplever via en kusin med en mycket stor grisanläggning att "militanta veganer" hela tiden kommer med hot om hans verksamhet,
Ok. jag har valt det här och sedan borde det inte vara mer och det är ju mycket enkelt! Varje människa har ju rätt att göra sina egna val!
Man bör inte stirra sig blind på vad man äter vid måltider. Om dottern äter lite mat eller mat som inte innehåller det hon behöver så kan man ju komplettera med frukt,nötter eller annat som hon tycker om. Man ser till att det finns hemma och tillgängligt färdigt att äta. Om det kan stå framme så lämna det framme. Tex en skål nötter om det är populärt. Eller om hon tycker om frukt så sätt fram en tallrik med frukt hon kan plocka från när hon studerar eller ser på tv. Fråga vad hon vill äta för mat och kombinera det med något. Tofu är också bra och kan kryddas till att smaka precis som man vill.pacman42 skrev:
Läste just att en ny undersökning visar att var tredje tonårsflicka har järnbrist. Bland vegetarianer och veganer är siffran 67% och bland de som bara äter fisk är den 47%.
Det är uppenbart att alla tonårsflickor åter för lite grönsaker med järn i (broccoli, baljväxter mm) och gissningsvis också får i sig för lite c-vitamin (det hjälper kroppen att ta upp järnet ur kosten).
Att laga mat i järngryta hjälper också.
Jag känner igen detta från min dotter som äter extremt lite kött (hon tycker bara om bacon och fisk) och som inte äter särskilt mycket grönsaker (förutom gurka som det går mängder av). Men då har hon till och från också haft problem med järnbrist.
Ni kanske har gjort det här redan men någon kanske får några idéer om hur man kan få i sig tillräckligt med olika näringsämnen.
Ja eftersom kon måste dödas så påverkas den väl.P paralun skrev:Njau varför det? Är man så nöjd med sitt val så får man väl hålla det till sina egna kretsar.
Sen utmaningen är då som jag själv upplever via en kusin med en mycket stor grisanläggning att "militanta veganer" hela tiden kommer med hot om hans verksamhet,
Ok. jag har valt det här och sedan borde det inte vara mer och det är ju mycket enkelt! Varje människa har ju rätt att göra sina egna val!
Jag är fredlig vegan, så där slåss du bara mot en halmgubbe.
Sä med den logiken har en pedofil rätt att göra sina val.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Förslag: Bort med tvingande elavtal
Artikelkommentarer -
Var fjärde bostad säljs utanför Hemnet