199 782 läst · 2 491 svar
200k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Vill du få ut värmen är nog golvfläkt som rekommenderas bäst. Takfläkt funkar bra med för att trycka ner värmen. Dom där värmedrivna fläktarna gör jämförelsevis väldigt liten skillnad. Och i ditt fall även om du kunde ställt en på din insats hade den inte hållit så länge då det blivit alldeles för varmt för den där.
vet åtskilliga som har dessa på gjutjärnskaminer där man eldar för husvärmen och de håller..
Jag har en på varje kamin samt en i köket på kökspannan... Det gör en stor skillnad...
Ingen har gått sönder trots min typ av eldning... dvs fullt spjäll öppet och fulla kaminer och pannor med ved...
Så jag vet inte Ja....
Nej på kaminer funkar det. Men om man ställer det på en insats som i detta fallet har fläkten ingenstans att ta kallluft ifrån. Och då torkar bl.a det lilla smörja som finns i lagrena ut. Såna fläktar ska placeras i bakkant på kaminer av den anledningen.Maskintok skrev:
vet åtskilliga som har dessa på gjutjärnskaminer där man eldar för husvärmen och de håller..
Jag har en på varje kamin samt en i köket på kökspannan... Det gör en stor skillnad...
Ingen har gått sönder trots min typ av eldning... dvs fullt spjäll öppet och fulla kaminer och pannor med ved...
Så jag vet inte Ja....
G GVR4 skrev:
Ja det var därför jag undrade om det inte gick att dela på fläkten och sätta själva elementet på insatsen och fläkten på teglet framför..