R roke skrev:
Jag skulle nog använda en golvfläkt. Kan användas på sommaren också.
[bild]
Jo absolut rätt rent funktionellt men den ser ju inge vidare ut...
 
Maskintok skrev:
Går att pilla ut värmeelement och fästa på glaset eller kamin väggen... :thinking:
Kanske skulle funka, jag har inte reflekterat över hur de där fläktarna funkar, ska kika lite extra när jag är på nån byggmarknad nästa gång.
 
A
D Dublin skrev:
Kanske skulle funka, jag har inte reflekterat över hur de där fläktarna funkar, ska kika lite extra när jag är på nån byggmarknad nästa gång.
Sök på youtube..
Jag såg en film om hur de byggde en sådan där... :thinking:(y)
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
A
 
Vill du få ut värmen är nog golvfläkt som rekommenderas bäst. Takfläkt funkar bra med för att trycka ner värmen. Dom där värmedrivna fläktarna gör jämförelsevis väldigt liten skillnad. Och i ditt fall även om du kunde ställt en på din insats hade den inte hållit så länge då det blivit alldeles för varmt för den där.
 
A
:thinking::thinking:
vet åtskilliga som har dessa på gjutjärnskaminer där man eldar för husvärmen och de håller..
Jag har en på varje kamin samt en i köket på kökspannan... Det gör en stor skillnad...
Ingen har gått sönder trots min typ av eldning... dvs fullt spjäll öppet och fulla kaminer och pannor med ved...

Så jag vet inte Ja.... :thinking::thinking:
 
Maskintok skrev:
:thinking::thinking:
vet åtskilliga som har dessa på gjutjärnskaminer där man eldar för husvärmen och de håller..
Jag har en på varje kamin samt en i köket på kökspannan... Det gör en stor skillnad...
Ingen har gått sönder trots min typ av eldning... dvs fullt spjäll öppet och fulla kaminer och pannor med ved...

Så jag vet inte Ja.... :thinking::thinking:
Nej på kaminer funkar det. Men om man ställer det på en insats som i detta fallet har fläkten ingenstans att ta kallluft ifrån. Och då torkar bl.a det lilla smörja som finns i lagrena ut. Såna fläktar ska placeras i bakkant på kaminer av den anledningen.
 
D Dublin skrev:
Kanske skulle funka, jag har inte reflekterat över hur de där fläktarna funkar, ska kika lite extra när jag är på nån byggmarknad nästa gång.
Peltierelementet alstrar ström när man värmer ena sidan på det och kyler andra sidan. Så det funkar inte att bara värma det
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
Nej på kaminer funkar det. Men om man ställer det på en insats som i detta fallet har fläkten ingenstans att ta kallluft ifrån. Och då torkar bl.a det lilla smörja som finns i lagrena ut. Såna fläktar ska placeras i bakkant på kaminer av den anledningen.

Ja det var därför jag undrade om det inte gick att dela på fläkten och sätta själva elementet på insatsen och fläkten på teglet framför.. :thinking:
 
Intressant
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ibland finns ju lösningarna närmare än man tror, kom ju på att vi köpte en billig bordsfläkt när det var varmt i somras. Sladden var lite kort men jag testkör nu.
Bordsfläkt placerad nära en tänd öppen spis i ett vardagsrum för att testa distribution av värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja det var därför jag undrade om det inte gick att dela på fläkten och sätta själva elementet på insatsen och fläkten på teglet framför.. :thinking:
Om man hade något sätt att kyla andra sidan på elementet skulle det ju gå. Men då blir det ju helt plötsligt väldigt komplicerat
 
A
G GVR4 skrev:
Om man hade något sätt att kyla andra sidan på elementet skulle det ju gå. Men då blir det ju helt plötsligt väldigt komplicerat
Nja blir det?
Jag skulle säga stimulerande... :thinking:
få använda hjärnan för att lösa ett problem..
:D

kollar man på youtube filmer så ska det nog gå att lösa.. :thinking:
 
Det minst fula alternativet vore om det går att ta upp ett hål i teglet ovanför kaminen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
Det minst fula alternativet vore om det går att ta upp ett hål i teglet ovanför kaminen.
Du ser, tankegångar börjar komma:crysmile:(y)
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.