Fairlane Fairlane skrev:
Snygg lösning. Jag förvarar också en viss mängd av veden under altanen, men då under torktiden.

Fördelen med min lösning är att den är billig och att jag slipper röja av altanen när jag ska plocka fram veden.
Fördelen med den här metoden är att man slipper krypa och man kan bli av med jobbiga gäster som inte fattar när det är dags att gå hem, samt att den är bra mycket coolare. :cool:
Den på videon tar säkert in veden i källaren, det var ju en gammal garagenedfart som använts.
Bara öppna dörren där nere och bära in. Öppnas säkerligen bara vid påfyllnad.
 
Den här tråden verkar lämplig för en frågeställning angående lunningspulka/släpa.

Tänkte försöka mig på att bygga en av en del av ett badkar, som jag ska dra själv.
Lämplig för de tyngre björkbitarna (1-1,5 meters med grovlek på ca 25 till 35 cm)
Tidigare år har jag lagt dem på axeln men det blir trögare för vart år.

Fråga 1: för att få optimal vinkel och balans, var fäster jag dragrepet?
Spontant tänker jag så brett isär som möjligt och ca 1/3 ner från övre kant. Tänker att man vill ha lite "lyft" i framkant.

Fråga 2: Hur djup behöver "pulkan" vara? Vill ju inte släpa på mer vikt än nödvändigt.
60-70 cm?

Något annat man borde ta i beaktande (mer än att jag borde försöka få tag i en lunningsvinsh till bra pris) ?
 
A
john68 john68 skrev:
Den här tråden verkar lämplig för en frågeställning angående lunningspulka/släpa.

Tänkte försöka mig på att bygga en av en del av ett badkar, som jag ska dra själv.
Lämplig för de tyngre björkbitarna (1-1,5 meters med grovlek på ca 25 till 35 cm)
Tidigare år har jag lagt dem på axeln men det blir trögare för vart år.

Fråga 1: för att få optimal vinkel och balans, var fäster jag dragrepet?
Spontant tänker jag så brett isär som möjligt och ca 1/3 ner från övre kant. Tänker att man vill ha lite "lyft" i framkant.

Fråga 2: Hur djup behöver "pulkan" vara? Vill ju inte släpa på mer vikt än nödvändigt.
60-70 cm?

Något annat man borde ta i beaktande (mer än att jag borde försöka få tag i en lunningsvinsh till bra pris) ?
fästpunkt mitt på.,lågt drag..

motordriven eller manuell vinsch?
 
Maskintok skrev:
fästpunkt mitt på.,lågt drag..

motordriven eller manuell vinsch?
Ok. Lågt drag. Tänker att vinkeln även kan justeras med hjälp av dragsnörets längd.

Men mitt på? En fästpunkt alltså? Tänkte att den kan välta lättare då? Eller tänkte du 2 fästpunkter med bara litet avstånd?

Motordriven eller manuell? Drömmen är en att sätta på traktorns trepunkt, men de är så sa la dyra.
 
A
john68 john68 skrev:
Ok. Lågt drag. Tänker att vinkeln även kan justeras med hjälp av dragsnörets längd.

Men mitt på? En fästpunkt alltså? Tänkte att den kan välta lättare då? Eller tänkte du 2 fästpunkter med bara litet avstånd?

Motordriven eller manuell? Drömmen är en att sätta på traktorns trepunkt, men de är så sa la dyra.
välter mindre lätt med en ledad mittpunkt än 2 fästpunkter..

Nja... en väse eller star som är Defekt..
Kan man köpa relativt billigt..
 
Maskintok skrev:
välter mindre lätt med en ledad mittpunkt än 2 fästpunkter..

Nja... en väse eller star som är Defekt..
Kan man köpa relativt billigt..
Ok. Får bli ledad då.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vinsch 12 V - 2040 kg - 4500 lbs | expondo.se
[länk]

Denna klarar du dig med länge..
Bara låta traktorn stå och puttra lite så den laddar batteriet..
Behöver nog ha 30-50 m vajer (och tyvärr ny generator)
 
A
john68 john68 skrev:
Ok. Får bli ledad då.
Jag skulle montera en fjäder och en lång ögla med gängtapp rakt igenom..
rejäl bricka i botten..
Så att fjädern tar första draget när pulkan ska iväg.. Då går den smidigare och det blir inte samma ryck...
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
A
john68 john68 skrev:
Behöver nog ha 30-50 m vajer (och tyvärr ny generator)
vajer finns på löpmeter..

Hmm till vilken traktor?
 
Maskintok skrev:
Jag skulle montera en fjäder och en lång ögla med gängtapp rakt igenom..
rejäl bricka i botten..
Så att fjädern tar första draget när pulkan ska iväg.. Då går den smidigare och det blir inte samma ryck...
Smart!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vajer finns på löpmeter..

Hmm till vilken traktor?
Zetor 4718. Finns på Olsson i Ellös men eftersom jag bara skottar snö ngn gång så har det funkat bra utan.
 
  • Gilla
Raws89 och 1 till
  • Laddar…
A
john68 john68 skrev:
Zetor 4718. Finns på Olsson i Ellös men eftersom jag bara skottar snö ngn gång så har det funkat bra utan.
Ah sådan har svärfar..
Vissa av dessa har ju utbytbara kol..
Eller laddbrygga..
 
Maskintok skrev:
Ah sådan har svärfar..
Vissa av dessa har ju utbytbara kol..
Eller laddbrygga..
Tog isär den för 5, 6 år sedan och kollade efter kol men vill minnas att det inte var möjligt att byta. Allt det elektriska sitter sen så trångt till att man snabbt tappar sugen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
john68 john68 skrev:
Tog isär den för 5, 6 år sedan och kollade efter kol men vill minnas att det inte var möjligt att byta. Allt det elektriska sitter sen så trångt till att man snabbt tappar sugen.
Aha den äldre varianten..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.